Eseménydús utolsó szabadedzéssel folytatódott az Azeri Nagydíj programja szombat délelőtt. Az időmérőre készülve Valtteri Bottas egy hajszállal gyorsabb volt Kimi Räikkönennél, míg Lewis Hamilton 4 tizeddel lemaradt tőle, Sebastian Vettel nem tudott rendes köröket futni, mert Ferrariját javítani kellett, Max Verstappen Red Bullja pedig ismét lerobbant, és a pályán ragadt.
A sorrendnek és az időeredményeknek azonban nem érdemes túl nagy jelentőséget tulajdonítani, mert most a tűző naptól forró, 56-57 fokos volt az aszfalt, az időmérőre viszont várhatóan visszahűl majd.
Bottas ugyanakkor végig magabiztosan uralta Baku gyors utcai pályáját: az edzés első felében a lágy Pirellikkel is vezetett, holott a többiek már akkor is a szuperlágyakat használták. Később, amikor megkezdődtek az időmérő-szimulációk, pillanatonként változott a sorrend az élen, és átmenetileg Hamilton is megszerezte a vezetést, végül azonban nem tudta tartani a lépést a csapattársával, aki szinte körről körre javított.
A Ferrari nem villogott különösebben: a versenyzőik fele annyi kört sem tettek meg, mint mercedeses riválisaik. Igaz, ehhez az is hozzájárult, hogy Vettel kezdettől fogva gondokkal küszködött, ezért össz-vissz 7 kört töltött a pályán. Ugyanaz a probléma sújtott le az autójára kétszer is: az első alkalommal csak egy gyors vizsgálatot folytattak le rajta, de másodszorra már feltették a bakra, és leszedték róla a padlólemezt is.
A csapat szóvivője a Sky Sportsnak azt mondta, a hidraulika-folyadék szivárgására gyanakodtak, de
csak elővigyázatosságból döntöttek a javítás mellett, mert Vettel számára a világbajnoki cím a tét, ezért muszáj biztosra menniük.
Nem ő volt az egyetlen, aki műszaki gondokkal küzdött. A peches Jolyon Palmer, aki pénteken a 8-as kanyar falának ütközött, már 4 kör után leparkolta lángoló Renault-ját az egyik bukótérbe, a pénteki edzéseket megnyerő Verstappen pedig 8 perccel a leintés előtt éppen javítani készült, amikor az autója egyszerűen megállt a 16-os kanyarnál. Így is a 6. helyen végzett, míg csapattársa, Daniel Ricciardo 4. lett, alig 1 tizeddel Hamilton mögött.
A baleseti gócpontnak számító 8-as kanyar bal oldali rázókövének magasságát és hosszát is csökkentették tegnap óta, így ma senki nem ment neki a szemközti falnak, bár néhányan, köztük Felipe Massa és Hamilton, közel jártak hozzá. Most a 2-es kanyar bukótere bizonyult a pálya legveszélyesebb pontjának, oda többen kicsúsztak – köztük az utolsó pillanatban Lance Stroll, akinek csak nehezen sikerült visszatolatnia.
Szép napot mindenkinek! Bakuban az van, mármint szép nap: a nap ezerrel tűz, az aszfalt máris jó meleg, a szél csak gyengén fújdogál. A csapatoknak szokás szerint egy órájuk lesz az utolsó szabadedzésen, hogy felkészüljenek az időmérőre.
A pénteki edzéseket meglepetésre a Red Bull, és különösen Max Verstappen uralta, ami még akkor is meglepetés, ha a Renault apró fejlesztései állítólag körönként 2 tizedet érnek ezen a pályán. A Mercedes és a Ferrari nem volt túlságosan lemaradva, de úgy tűnt, Hamilton megint küszködik a gumikkal, amelyeket az 50 fokos aszfalthoz eleve túl keménynek nevezett. A Pirelli az idén nem hozta el az ultralágy keveréket Bakuba, csak a szuperlágyat, a lágyat és a közepeset. De vajon a Red Bull tényleg labdába rúghat a győzelemért? Ezt itt elemeztük ki.
Pénteken elképesztő sok incidenst láthattunk, a piros zászlók kétszer, a sárgák több mint százszor kerültek elő a nap folyamán. Sergio Pérez és Jolyon Palmer összetörte az autóját a 8-as kanyarnál, ahol ma délelőtt az F2-esek is balesetet szenvedtek: az egyik versenyző eltalálta a korlátot, az üldözője pedig nekiment. Pedig a pilóták kérésére az FIA ma reggelre eltávolította a műanyag rázókövet a bal oldalról, és kicserélte egy rövidebbre. Egyébként Verstappen is a gumifalban végezte a délutáni edzést.
15 eleve garantált volt az MGU-H és a turbó cseréje miatt (mindkettőből a 6.-at kapta meg), de miután tegnap elromlott az autójában a Honda új, 3-as specifikációjú motorja, visszatért egy 2-es spechez, új belső égésű motort, MGU-K-t, MGU-H-t é turbót kapva. Így 25 hely még hozzáadódott. Szép.
13-an azonnal kihajtottak a pályára, egyelőre mindenki a közepes gumikon, amelyeket a hétvége további részében nem nagyon fognak használni. Vettel a rádión azt kérte, nézzék át a hűtőit, amikor visszaér a garázsba, mert nagyon sok a levél a pályán.
A levegő 26, az aszfalt viszont 57 fokos. Durva. Délután, az időmérőn már kicsit hűvösebb lehet. Közben Palmer megtette az első mért kört: 1:53.040.
Nemcsak füstöl, hanem rendesen lángol a 2-es kanyarban. Ennek a srácnak nincs szerencséje, és akkor még fimoman fogalmaztunk...
1:49.922-es kört fut, ő már a szuperlágy gumikon. Már csak Massa nem járt a pályán, de mért köre csak Palmernek és Sainznak van. Az előbbinek nem is lesz több...
Ő 1:47.722-es időt ért el, közben a két Force India is futott egy-egy kört. Oconnak szóltak a rádión, hogy a kijelzőjén nem, vagy hibásan fognak megjelenni a gumik hőmérsékletére vonatkozó adatok.
Az időmérő előtt valószínűleg nem lesz elég idő ahhoz, hogy működőképes állapotba hozzák. A bírók még mindig ügyködnek rajta, továbbra is dupla sárga zászló van érvényben.
Ez még nem értelmes idő: 1:51.499. A Ferrarin a szuperlágy gumik vannak, a Mercedesek a lággyal vannak kint. Hamilton és Bottas még Vettelnél is lassabb volt. A sorrend: Kvjat, Sainz, Vettel, Hamilton, Bottas, Pérez, Palmer, Ocon - de ez még nem komoly.
1:47.262-vel, még mindig a lágy Pirelliken. Verstappen és Ricciardo feljött a 3-4. helyre.
Most hirtelen mindenki begyorsult: úgy tűnik, még ezen a forró aszfalton is nehezen melegszenek be a gumik. Bottas 1:44.522 alatt teljesítette a legutóbbi körét, mögötte Hamilton, Kvjat, Sainz, Verstappen és Vandoorne van.
Miközben Michelisz Norbi volt a leggyorsabb a szabadedzésen, Tom Coronel eltalált egy tűzoltóautót:
Upsz!
A szuperlágy gumikon 0,622 mp-vel lassabb, mint Bottas a lágyakon. Már Pérez a 3., most pillanatonként változik a sorrend. A két Sauberen és Hülkenbergen kívül már mindenkinek van mért köre.
Érdekes, ő nem tesz meg hűtőköröket a gyorsak között, lényegében mindegyiket megnyomja. Már 1:43.720-nál jár. Ericsson megpróbálta kifékezni Räikkönent, de aztán továbbszaladt a bukótérbe.
Az előző etapja rövid volt, és valószínleg nem volt elégedett valamivel, mert visszatért a bokszba, és még mindig ott van. A szerelők a Ferrari jobb hátulján babrálnak. Räikkönen közben feljött a 2. helyre, 0,395 mp-vel Bottas mögé, de egy fokozattal lágyabb gumikon.
Bottas, Räikkönen, Pérez, Massa, Ocon, Kvjat, Sainz, Hamilton, Hülkenberg, Stroll, Grosjean, Vandoorne, Magnussen, Verstappen, Ricciardo. A Mercedesel a lágy gumikon érték el a legjobbjukat, a többiek a szuperlágyakon, de Hamilton 1,076 mp-vel le van maradva Bottastól.
Egyelőre sokkal kevesebb az incidens, mint tegnap, de a Haas versenyzője a 2-es kanyarnál besokallt, és kiment a bukótérbe. Massa feljött a 2. helyre, és már Hamilton is 5. Vettel Ferrarijában a Sky szerint a hidraulikafolyadékot pótolják.
Ez nyilván rögtön piros zászlót jelent, az F1-es nagydíjon is megtörténhet:
Vettel visszatért a pályára.
1:44.344 alatt teljesíti az első körét egy új szett szuperlágy gumin. Ezzel még 6 tizeddel lassabb, mint Bottas volt a lágyon. Aztán szólnak neki, hogy vissza kell térnie a bokszba. "Attól tartunk, ugyanaz a gond" - mondják a rádión.
Érdekes, elsőre ő sem volt gyorsabb, mint a lágyakon. Ez nem gumimelegítési probléma lehet, mert pont csak a nyitószektorban javított az egyéni legjobbján. Az egyik jobbosban rendesen ráment a rázóra, az autó alja ezt valószínűleg nem szerette. Már Hamilton is a szuperlágy gumikon van kint, és javítani készül...
Nem jó jel: kiszállt az autóból, amelyről lekapták a motorborítást. A Sky szerint a hűtőfolyadék is szivároghatott a Ferrariból. Hamilton közben 1:43.348-cal átvette a vezetést Bottastól.
41 perc után így fest a tabella: Hamilton, Bottas, Massa, Räikkönen, Pérez, Vettel, Ocon, Kvjat, Sainz, Hülkenberg, Stroll, Grosjean. Ocon a rádión azt jelentette, hogy mozog a jobb oldali tükre.
"Amikor közel kerülök a leszabályzási fordulatszámhoz, nagyon furcsa hangot ad" - mondja a rádión. Adnak neki egy tanácsot a beállításokkal kapcsolatban, úgy tűnik, ez megoldotta a problémát. Közben Bottas 82 ezredre közelítette meg a csapattársát, Verstappen pedig feljött a 3. helyre, 0,266 másodperces hátránnyal.
Az ideje 1:43.057 - 0,291 mp-vel jobb Hamiltonénál. Räikkönen is javított, de még így is 7 tizeddel lassabb az élen álló Mercedeshez képest. Ricciardo megelőzte Massát, az 5. helyen áll, és a legutóbbi körében Hamilton 0,101 mp-re csökkentette a lemaradását Bottastól.
A Williams továbbra is gyors itt: már a 4. helyen áll, de mahdnem megcsókolta a falat, Kvjat pedig kicsúszott a 2.es kanyarnál. A bukótérből tolat.
Na, megvillant a Ferrari: az övé az első 1:42-es idő. Konkrétan 1:42.837, amivel 2 tizedet vert Bottasra.
95 ezredes előnnyel visszaállt az élre. Verstappen is javítani készült, de az autója újra megállt a 16-os kanyarnál. "Egyszerűen minden kikapcsolt" - mondja. Ennyi...
Még mindig dolgoznak rajta, az biztos, hogy ezen az edzésen már nem tud kimenni a pályára. Az időmérőn majd igyekeznie kell, mert itt sokat számít a jó rajthely.
Kitört a Haas fara, és épphogy végighúzta a falat a 2-es kanyarnál: olcsón megúszta. A visszajátszásból látszik, hogy az előbb Hamilton is majdnem nekiment a 8-as kanyar falának. Mázlija volt! Hihetetlenül szűk ott a pálya.
Ez komoly idő a Force Indiától, csak 6 tizeddel rosszabb Bottasénál. Ricciardo viszont még jobbat ment, ezzel feljött a 4. helyre, Bottas, Räikkönen és Hamilton mögé. Amúgy Räikkönen is kiszállt a Ferrarijából, és kisétált a garázsból.
Ő is a 2-es kanyarnál sodródott ki a bukótérbe. Nem tudja rükvercbe tenni az autót, ami persze egy F1-es autóban nem is oylan egyszerű, mint egy közútiban.
Na, csak sikerült neki, Stroll lassan kitolatott a bukótérből. Hamilton a végén még a rajtolást gyakorolta. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval, aztán délután 3 előtt az időmérővel.