A Red Bullok verték Vettelt, Leclerc összetörte a Saubert
2018. szeptember 14. 10:24
Versenyzői szempontból a szezon legkeményebb nagydíjhétvégéjének vágott neki az F1-es mezőny Szingapúrban, a hatalmas hőség és a magas páratartalom rendkívül nehéz, utcai pályával társul, amelyen a rengeteg bukkanó is sokat kivesz a pilótákból. Tavaly a Ferrarik diktálták a tempót, noha az első szabadedzést akkor is Daniel Ricciardo nyerte, csak akkor csapattársa a második helyett a harmadik pozícióban zárt mögötte. Ezúttal még jobban kezdődött a Red Bull hétvégéje.
A még világosban zajló edzés elején még nem a bikások, hanem a Ferrarik kezdtek a legjobban, hamarosan azonban megérkeztek a Mercedesek, akik közül Lewis Hamilton helyett Valtteri Bottas diktálta a tempót az ultralágy keveréken.
A két Ferrari az első perctől kezdve a hétvége leglágyabb, hiperlágy gumijait nyúzta, nem is használtak más keveréket a 90 perc alatt.
Hogy milyen nehéz is a szingapúri aszfaltcsík, azt először az egyes kanyarban megforgó Lance Stroll bizonyította, majd ugyanott Bottas is keresztbeállt. Feltűnő volt, hogy Hamilton meglehetősen sokat rontott az edzés későbbi részében, az 1-es, majd a 14-es kanyart is elfékezte. A Red Bull először az első fél óra végéhez közeledve villantott, amikor Ricciardo a lágy gumik ellenére átvette a vezetést a Mercedesektől.
A tréning második felére az Ezüstnyilak is felpakolták a sárga oldalfalú Pirelliket, amelyeken előbb Bottas, majd Hamilton állt az élre. Nem tartott azonban sokáig a címvédő tündöklése, a két Ferrari ugyanis új hiperlágyakon hajtott a pályára, hogy előbb Räikkönen, majd Vettel vegye át a vezetést.
A Ferrari mellett a Red Bull is úgy döntött, tesz egy próbát a rózsaszín jelzésű gumikon.
Verstappen elsőre csak a második helyre jött be, de miután csapattársa megfutotta az edzés legjobb idejét, neki is sikerült javítania, és megelőzte Vettelt.
A vörösöknek sem volt teljesen zavartalan a gyakorlása, Vettel az utolsó fél óra elején az MGU-H-ra panaszkodott, amely néhány kanyarból kifelé csak késleltetve kapcsolt be, majd Räikkönen fékezte el az alagút előtti kanyar bejáratát és ment ki egyenesen a bukótérbe.
A Mercedesek eközben nem a legjobb időre hajtottak, hanem a második félidőre felpakolt lágy gumikat nyúzták, és inkább a versenyre készültek,
mindketten 18 kört tettek meg a legkeményebb keveréken.
A végjátékra az izgalmakat nem a legjobb köridő hajszolása jelentette, előbb Esteban Ocon és Pierre Gasly találta meg egymást, a Force India pilótája a második szektor végén található jobbos hajtűben igen keményen adta honfitársa tudtára, hogy nem tetszett neki, amiért Gasly nem állt félre előle.
A nagy durranás azonban csak ezután jött, szinte pontosan ugyanott Charles Leclerc mérte el csúnyán a kanyar bejáratát, és nagy tempónál megcsípte a falat,
amitől azonnal kitört Sauberjének jobb első kereke. Leclerc egyből elismerte a rádióban, hogy az ő hibája volt a baleset, és bocsánatot kért a csapatától.
Érdemes még kiemelni a két Renault teljesítményét, Nico Hülkenberg az 5., Carlos Sainz a 7. helyen végzett, Bottas Mercedesét mindketten, Hamiltonét pedig egyikük előzte meg. A Mercedes teljesítménye az említett versenyszimuláció miatt ugyanakkor csalóka.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj 1. szabadedzésének élő közvetítésében! Az év egyik legnehezebb versenyhétvégéje következik az ázsiai Monacónak is becézett országban a magas páratartalom és a rendkívül nehéz, utcai vonalvezetés miatt. Mielőtt nekivágnánk az első tréningnek, amolyan ráhangolódásként olvassák el előzetesünket, amelyből kiderül, mire számíthatunk az előttünk álló napokban!
Az általában megszokottal ellentétben Szingapúrban főként délután, illetve este zajlanak a programok, így a pilóták csütörtöki médiakötelezettségeiket is nagyrészt villanyfény mellett tudták le, és egy kicsit szórakozni is volt idejük. Az alábbi képre kattintva megtekintheti galériánkat a csütörtöki napról.
---- separator ----gallery-content-type:a225fc2a-157e-40e1-940e-c024c7c6df29---- separator ----Teljes sötétségben, pontosabban villanyfényben csak a második edzést rendezik majd magyar idő szerint 14:30-tól, az első edzés még világosban, noha már felkapcsolt lámpák mellett zajlik.
A Toro Rosso pilótája 5000 retweetet kért Vandoorne kisminkelt autogramkártyájával, és ha ez megtörténik, a belgának meg kell tennie valamit. De vajon mit?
Marcus Ericsson hajtott ki először. A svédnek elképzelhető, hogy ez lesz az utolsó Szingapúri Nagydíja, ülése ugyanis a legfrissebb hírek szerint egyáltalán nincs biztonságban jövőre.
Helyi idő szerint fél 5 múlt, a hőmérséklet 32 fok fölött van, amit a pilóták az autóban ülve ennél jóval többnek éreznek az 55%-os páratartalom mellett. Az aszfalt hőmérséklete 45 fok.
Ezen a hétvégén a hiperlágy, az ultralágy és a lágy abroncsok vannak szolgálatban. A leglágyabb, rózsaszín oldalfalú Pirellikből a Ferrari tárazott be a legtöbbet az élmezőnyben.
Nem kellett sokat várni az edzés első sárga zászlójára sem, a Williams pilótája vesztette el az irányítást az egyes kanyar utáni kerékvetőn, de kisebb hezitálás után tovább tudott menni.
A másik Williams közben megfutotta az edzés első mért körét 1:51.160-nal, de hamarosan jött a Ferrari világbajnoka, és 1:47.831-gyel átvette az első helyet.
Nem sokáig tartott Vettel elsősége, Räikkönen 3,2 másodpercet adott neki, 1:44.622 az új etalon.
Stroll arra panaszkodott a rádión, hogy nem elég világos a kormány mögötti kijelzője. Ennek vélhetően az az oka, hogy a Williams már a későbbi, sötét fényviszonyokhoz lőtte be azt.
A Mercedesek közül a finn pilótáé az első mért kör, mindössze 113 ezreddel maradt el Räikkönentől.
1:43.428 az új legjobb idő. Közben Hamilton is feliratkozott, 1:46.908-cal a hatodik. A két Mercedes az ultralágyakon köröz, míg a Ferrarik a hiperlágyakat tették fel. Verstappen lágy keveréken a 3. helyen áll.
Ezen a hétvégén Sébastien Buemi, a Toro Rosso korábbi pilótája is jelen van a Red Bull és fiókcsapatának tartalékpilótájaként. A rendező, miközben Buemi a garázsban a TV-t nézte, megmutatta, ahogy 2011-ben falhoz csapta a Toro Rossót Szingapúrban, majd visszaváltott Buemi arcára, aki ennek láthatóan nem igazán örült.
A Ferrari németje 331 ezredre felzárkózott Bottasra a hiperlágyakon, mögötte további 1 tizeddel lemaradva Verstappen a 3., Räikkönen a 4., Hamilton pedig az 5. helyen van jelenleg.
Grosjean és Magnussen is különleges szingapúri festéssel készült, de vélhetően láthatunk még hasonlókat a hétvégén másoktól is. Alább a dán fejfedője látható.
Hamilton felzárkózott Bottas mögé, hátránya 491 ezred csapattársa mögött.
A finn ugyanott hibázott, ahol korábban Stroll, ő azonban nem pördült meg, helyette keresztben csúszott pár métert. A Mercedesek előnye meglehetősen nagy, Bottas 1:42.474-gyel 655 ezreddel előzi Vettelt, Verstappen hátránya pedig már közel 1,5 másodperc.
De továbbra sem tudta megelőzni csapattársát, aki azonnal válaszolt, 1:42.170-re javított, amivel 716 ezredre távolodott el Hamiltontól. Mindketten az ultralágy gumikat nyúzzák.
Csak Ericssonnak és Leclerc-nek nincs még mért ideje, előbbi 4, utóbbi 3 kört tett meg mostanáig.
Több hibával és egy kisebb feltartással tarkított körben a Mercedes világbajnoka 1:42.072-t futott, 98 ezreddel volt gyorsabb Bottasnál.
Ricciardo a 3., Verstappen a 4. helyen áll jelenleg a lágy gumikon, előbbi hátránya 359 ezred, utóbbié 762 ezred Hamilton mögött. Vettel és Räikkönen a boxban tartózkodik, a német az 5. helyen áll, a finn azonban már csak a kilencedik.
A nemrég még a jövőjéért aggódó istálló az oldaldobozok előtti területen hozott nagy újításokat, Giorgio Piola ábráinak segítségével pedig azt is megtudhattuk, pontosan mi változott.
A Toro Rosso pilótája gyorskörön volt, Ocon azonban meglehetősen figyelmetlen volt és nem állt félre előle, az új-zélandi kézjelekkel adta tudtára nemtetszését, majd a rádióban is zsörtölődött egyet.
Ráadásul a lágy gumikon futotta 1:41.814-es körét, amellyel 258 ezredet adott Hamiltonnak. Lehet, hogy inkább a tartósabb gumikból betárazók lesznek előnyben?
Pérez forgott meg nem messze a boxbejárattól, a falat sikeresen elkerülte.
A legtöbben a boxban ücsörögnek, mivel az első 40 perc után vissza kell adni az első szett abroncsokat, Bottas azonban nem tétlenkedik, és már lágyon van kint az eddig használt ultralágy helyett.
Lila utolsó szektort futott a lágyakon, mindössze 130 ezreddel maradt el Ricciardótól.
Az edzés első 45 perce után Ricciardo, Bottas, Hamilton, Verstappen, Pérez, Hülkenberg, Vettel, Ocon, Sainz, Alonso az első 10 sorrendje. Hamilton eközben lágyakon a pályán.
Túl nagy tempót vitt be az első kanyarba és át kellett vágnia a bukótéren. Bottas közben átvette a vezetést, 1:41.669 az új legjobb idő, 145 ezredet adott Ricciardónak.
A Toro Rosso franciája a rádión jelentette, nem tud rendesen fékezni, mert a féktávon balra húz az autója.
Lila első szektor és egyéni legjobb második szektor után a Mercedes britje hatalmas elfékezést mutatott be a pálya hátsó részén és ismét elvette a gázt.
Harmadik nekifutásra össze tudta rakni a körét, 1:41.232-vel, lila középső szektorral 197 ezreddel javította meg Bottas idejét.
Hamilton első hibájához hasonlóan az egyes kanyarban sokallt be, közben a Ferrarik újra a pályán a hiperlágy abroncsokon.
Mégpedig a sebesség terén Kimi Räikkönennel, aki 307-et ment korábban a mért ponton.
Ahogy leírtuk, hogy csak a sebességek terén vezetnek a vörösök, előbb Räikkönen, majd Vettel állt az élre a hiperlágyakon. A német ideje 1:39.997, Räikkönené 1:40.486. A harmadik helyen álló Hamilton már 1:41-en kívüli idővel rendelkezik csak.
A Renault spanyolja a Ferrarikhoz hasonlóan hiperlágyon volt kint, amivel megelőzte a két Red Bullt és Bottas Mercedesét is.
A holland a hiperlágyakon szétválasztotta a két Ferrarit, 260 ezreddel maradt el Vetteltől.
A másik Red Bullnak még jobban sikerült a hiperlágyas köre, 1:39.711 az új etalon, ami 286 ezreddel gyorsabb Vettel szintén hiperlágyas körénél.
Az MGU-H ellenőrzését kérte rádión, mert néhány kanyarból kifelé késleltetve kapcsolt csak be.
A finn az alagút előtti kanyart fékezte el és ment ki egyenesen. A falat elkerülte, vissza tudott jönni.
A Mercedes pilótája valamivel korábban, a 14-es kanyarban fékezte el magát és kötött ki a bukótérben, de ő is folytatni tudta.
Mialatt Alonso és Vandoorne a valóságban is megfőni készül hihetetlen hőségben, Lando Norrisnak, a csapat jövő évi pilótájának valamivel jobb dolga van, ő ugyanis a McLaren angliai központjában található szimulátorban futja a köröket a virtuális szingapúri aszfaltcsíkon.
Hamilton és Bottas vélhetően a futamra készül ezekben a pillanatokban, előbbi 12, utóbbi 14 kört tett már meg a sárga oldalfalú Pirelliken. A két Red Bull és a két Ferrari eközben a boxban van.
Csak a két Mercedes, a két Williams és Pérez van kint. A többiek szusszannak egyet az utolsó etap előtt.
Az árnyékok igencsak nyúlnak már Szingapúrban, ne feledjék, a magyar idő szerint délutáni második edzést már villanyfényben rendezik. Ricciardo vezet Verstappen és Vettel előtt.
Nála ez mondjuk nem meglepő, hiszen szinte minden egyes versenyhétvégére új dizájnnal készül. A mostanit a villanyfényes szingapúri éjszakához csináltatta.
Arra panaszkodott, hogy nincs motorereje, de megnyugtatták, hogy hamarosan visszatérhet, ahogy az meg is történt.
Sébastien Buemi megerősíti, hogy a Red Bull és a Toro Rosso tartalékjaként van jelen a hétvégén, normál esetben a szimulátorban ülne. A jövőjéről nem mondott többet, ahogyan arra sem kérték meg, hogy a következő futamok valamelyikén részt vegyen az első szabadedzésen.
A Force India pilótája vélhetően dühös volt amiatt, hogy honfitársa feltartotta, ezét amikor megelőzte, kis híján leszorította az útról a Toro Rossót.
A Ferrari jövő évi pilótája csúnyán elmérte a hídról levezető jobbost, megcsípte a falat, ami azonnal kitörte a jobb első kerekét.
Véget ért az első tréning Szingapúrban, a két Red Bull zárt az élen, mögöttük a két Ferrarival. Tartsanak velünk a 14:30-kor kezdődő második szabadedzésen is, a viszontlátásra!