Hamilton nyerte az első Stájer Nagydíjat, a Ferrarik ütköztek
2020. július 12. 14:50
Az izgalmas, vizes pályán rendezett időmérő edzés után vasárnapra nyoma sem volt már az esőnek, a mezőny így némileg ugyan felhős időben, de száraz körülmények között vághatott neki az első Stájer Nagydíjnak, amelyet az egy héttel korábbi Osztrák Nagydíj helyszínén, a Red Bull Ringen rendeztek. A futam előtt megannyi megválaszolandó kérdés lógott a levegőben, amelyek közül a legnagyobb természetesen az volt, hogy meg tudja-e valaki szorongatni Lewis Hamiltont és a Mercedest.
A legnagyobb esélye erre a hatszoros világbajnok mellől, a második helyről rajtoló Max Verstappennek volt, aki a jó versenytempó mellett abban is bízhatott, hogy az idei szezonra feketére festett Ezüstnyilakat ezúttal is műszaki gondok hátráltatják majd, és Hamiltonnak és Bottasnak is spórolnia kell majd, hogy a kerékvetőket elkerülve autójuk kibírja a futam végéig.
Ezúttal a gumiválasztás is tartogatott izgalmakat, hiszen mivel esőben rendezték az időmérőt, nem csak a tizedik helytől lefelé választhattak szabadon a pilóták, hanem a teljes mezőny olyan keveréken indult, amilyenen akart.
Az első hét helyezett egyaránt a jobban tapadó lágy keverék mellett döntött, mindössze hatan választották a közepes Pirelliket,
az első tízből egyedül a nyolcadik helyről induló Ricciardo és a tizedik pozíciót elfoglaló Vettel. A két Ferrari eltérő gumin indult, a 14.-ként kezdő Leclerc lágy gumit kapott.
A rajtot az élmezőnyből a harmadik helyről induló Carlos Sainz kapta el a legjobban, az első kanyarban egy pillanatra megelőzte Verstappent, a hollandnak azonban sikerült visszaverni a támadásokat, miközben Hamilton zavartalanul eljött az élen. Hátrébb Sebastian Vettel pár helyet visszaesett a rosszabbul tapadó közepes gumik miatt, a hármas kanyarban pedig egyik pillanatról a másikra véget ért a futama:
a két Ferrari összeütközött, Vettelnek saját csapattársa ment neki, és lebontotta a négyszeres világbajnok autójának hátsó szárnyát.
A monacói a belső íven próbált meg bebújni Vettel mellé, de ahogy odaért, a német becsukta az ajtót. A felügyelők versenybalesetnek minősítették az esetet.
A törmelékek eltakarításáig pályára küldték a biztonsági autót, a két Ferrari pedig kéz a kézben ment ki a bokszba. Leclerc-nél első szárnyat cseréltek, Vettel pedig rögtön feladta a futamot.
Nem csak az ő autója sérült azonban, az újraindulást követően kiderült, hogy Leclerc sem tudja folytatni, a Stájer Nagydíj első két kiesője tehát a két Ferrari lett.
Az élen változatlan maradt a sorrend a Safety Car kiállása után, Hamilton vezetett Verstappen, Sainz és Bottas előtt. A McLaren tempója azonban nem volt meg ahhoz, hogy tartsa a lépést a többiekkel, előbb Bottas, majd Albon is megelőzte a spanyolt. A hatszoros világbajnok hamar biztonságos előnyt épített ki Verstappen előtt, aki 2 és 3 másodperc közötti távolságból követte.
A néhány előzés után az élmezőnyben megmerevedtek a különbségek, hátrébb azonban voltak csaták. A legérdekesebb a két Renault-pilóta között alakult ki, az első tízben egyedüliként közepes gumin haladó Daniel Ricciardo támadta a hatodik helyért Esteban Ocont, a csapat azonban az eltérő taktika ellenére nem avatkozott közbe, és hagyta, hogy a két csapattárs körökön keresztül gyepálja egymást. Ricciardónak végül sikerült a manőver, a négyes kanyar előtt kívülről elment a francia mellett.
A csendet Max Verstappen törte meg a 24. körben, amikor kijött kerékcserére, és megkapta a közepes keverékű gumikat, amelyekkel már a verseny végéig el tervezett menni. A Mercedes nem reagált azonnal, csak a 27. körben hozták ki Hamiltont, aki szintén közepesre váltott, majd jókora előnnyel tért vissza a holland elé. A vezetést ideiglenesen Bottas vette át, 11 másodperccel követte őt Hamilton, majd további 5 másodperccel lemaradva jött Verstappen. Eközben a futam harmadik kiesőjét is megkaptuk, Esteban Ocon parkolta le autóját a Renault garázsa elé műszaki hiba miatt.
Bottas kifejezetten sokáig, a 34. körig húzta a lágy gumikon, azaz gyakorlatilag féltávig ment.
Kiállása után a harmadik helyre sorolt vissza, 8 másodperccel Verstappen mögé, de 10 körrel frissebbek voltak a gumijai.
A győzelemre csak ez a három pilóta volt esélyes, Alex Albon fél perccel lemaradva követte Bottast a kerékcserék után, ami nem volt valami acélos produkció a thai-brit pilótától.
A bokszkiállások nyertesei egyértelműen a Racing Pointok voltak – akik remek felzárkózást mutattak be, aminek köszönhetően a hatodik és a hetedik helyen találták magukat – a vesztese pedig Carlos Sainz, akinek sokáig bíbelődtek a jobb hátsó kereken lecserélésével, ami miatt visszacsúszott a nyolcadik helyre. A két "rózsaszín Mercedes" azonban nem állt meg itt, és miután megvívták saját házi csatájukat (Pérez látványos kerék a kerék elleni küzdelemben megelőzte Strollt), Ricciardo után eredtek. Pérez hamar levadászta a lágy gumin egyre jobban küszködő ausztrált, majd üldözőbe vette a negyedik helyen haladó Alex Albont. Eközben Hamilton zavartalanul körözött az élen, Verstappen 5 másodperc körüli távolságból követte.
A záró etapra nyilvánvalóvá vált, hogy Verstappen nem tud mit kezdeni Hamiltonnal, a Mercedes pedig ezúttal jól bírta a kiképzést és nem jelentkezett nála a múlt héten kis híján kettős kieséshez vezető probléma.
Olyannyira jól, hogy Bottas komoly tempóban zárkózott fel Verstappenre. Az utolsó körökre három páros csata is kialakult az élmezőnyben, Bottas Verstappent támadta a második, Pérez Albont a negyedik, Stroll pedig Ricciardót a hatodik helyért.
Végül Bottasnak és Strollnak sikerült az előzés, elsőre Verstappen még agresszív védekezéssel visszaverte a finnt a négyes kanyarban, másodjára azonban már tehetetlen volt. A Red Bull gyorsan kapcsolt, és miután Bottas elment mellette, kihívták őt kerékcserére a leggyorsabb körért járó extra pont miatt, de az végül így is Carlos Sainzé lett.
Stroll az utolsó körben húzta meg a váratlant és bevetődött Ricciardo mellé, mindketten kiszaladtak a bukótérbe, aminek köszönhetően Norris előbb az ausztrált, majd a kanadait is megelőzte. Albon végül megmenekült, Pérez nekikoccant a Red Bulljának és megrongálta Racing Pointja első szárnyát, úgyhogy a mexikóit az utolsó előtt kanyarban végül Norris is elkapta. A McLaren 20 esztendős britje így ötödik lett, a fityegő első szárnyát istápoló Pérez pedig csak centikkel úszta meg, hogy a célvonal előtt a nyakára eső Stroll-Ricciardo páros ne menjen el mellette.
Hamilton mintaszerű versenyzéssel nyerte meg a futamot, mögötte 13,7 másodperccel Bottas jött be. A harmadik és a negyedik helyen végző Red Bullok után Norris, Pérez, Stroll, Ricciardo, Sainz, Kvjat volt az első tíz sorrendje.
Először is, hatalmas köszönetet szeretnék mondani a csapatomnak és mindenkinek, aki a gyárban dolgozik
– nyilatkozta Hamilton a leintés után. – Nagyon furcsa év ez, de remek érzés visszatérni ide és vezetni, méghozzá egy ilyen teljesítményű autót. A csapat fantasztikus munkát végzett a stratégia terén, és innentől kezdve csak rajtam múlott, hogy összerakjam a versenyt, ne menjek rá a rázókőre, és behozzam a kocsit a célba. Hálás vagyok, hogy újra első lettem, mert olyan, mintha a tavalyi utolsó futam óta nagyon hosszú idő telt volna el. A múlt heti nehézségek után nagyot léptünk előre.”
„A 4. helyről indulva a részemről kármentés zajlott, de így is sok pontot szereztem, és továbbra is vezetem a bajnokságot, úgyhogy nem olyan rossz a helyzet – értékelt Bottas, aki Verstappen megelőzéséről is ejtett néhány szót. –
Remek csata volt, nekem elég nagy tempóelőnyöm volt a végén, mert az első etapot meghosszabbítottuk. A test a test elleni versenyzés mindig élvezetes.”
„Próbálkoztam, nyomtam, ahogyan tudtam, de túl lassúak voltunk – ezek már Verstappen szavai. – Amikor Valtteri megpróbált megelőzni, meg akartam nehezíteni a dolgát. Tisztában voltam azzal, hogy a következő körben el fog menni mellettem, de ez a rész legalább izgalmas volt, ellentétben a verseny egészével. A dobogó jó eredmény, de még mindig rengeteg munka áll előttünk.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat! Nemsokára kezdődik a Forma-1 történetének első, és vélhetően egyetlen Stájer Nagydíja. A múlt heti szezonnyitót Valtteri Bottas nyerte, így jelenleg ő áll a pontverseny élén. A versenyről írt összefoglalónkat az alábbi linken olvashatják:
Korántsem tűnik annyira nyomasztónak a Mercedes fölénye, mint múlt héten. Ezzel együtt az esős időmérőn Lewis Hamilton végzett az élen, így nemsokára ő inulhat a pole pozícióból.
A sportfelügyelők úgy határoztak, hogy Romain Grosjean a bokszból kezdi meg a Stájer Nagydíjat, miután a Haas megszegte a parc fermé szabályait.
Rajta kívül Leclerc-t, Norrist és Giovinazzit büntették, erről bővebben az alábbi cikkben olvashat:
Múlt héten mindkét Mercedes-pilótát megkérték, hogy kerülje a kerékvetőt. Toto Wolff kijelentette, hogy a rázókövekre ma is figyelniük kell, mert tönkreteheti a felfüggesztést. A brackley-iek csapatfőnöke elárulta, amint stabilizálták pozíciójukat, igyekeznek elkerülni a kerékvetőt.
Az Osztrák Nagydíjnak mindenki úgy vágott neki, hogy már nem volt friss lágy abroncsa. A szombati esőnek köszönhetően azonban most sokkal kedvezőbb a megmaradt kínálat a csapatok számára.
A Pirelli szerint a lágy-kemény stratégiával lehet a leggyorsabban teljesíteni a versenyt, ezután következik a közepes-lágy és a közepes-kemény. Azonban ne felejtsük el, hogy a biztonsági autó mindent felboríthat, ahogyan azt a szezonnyitón is történt.
Bár sokáig megjósolhatatlannak tűnt a szombati időmérő végeredménye, Lewis Hamilton végül több mint 1 másodpercet adott az egész mezőnynek. A hatszoros világbajnok három lila szektorral, közel 200 km/h-s átlagsebességgel szerezte meg a pole pozíciót.
A Red Bullnál sokáig kitartottak azon álláspont mellett, hogy Sebastian Vettel biztosan nem fog visszatérni a csapathoz. Aztán felröppent a pletyka, miszerint maga Dietrich Mateschitz rendelte el, hogy legkésőbb 2021-ig szerződtessék a négyszeres világbajnokot, ezt azonban Chistian Horner tagadta. Most azonban a német pilótát lefotózták, miközben a Red Bull alapítójával beszélgetett.
Múlt héten Lando Norris, most pedig Carlos Sainz indulhat a rajtrács 3. helyéről. Ez azt jelenti, hogy a 2012-es idény utolsó két futama óta először fordul elő, hogy a wokingiak kétszer egymás után ott vannak az első háromban a rajtnál.
A mezőny már felállt a rajtrácsra, leszámítva a bokszból rajtoló Grosjeant. Kevesebb mint 20 perc, és elindul a Stájer Nagydíj felvezető köre.
Rengeteg a kérdőjel a futam előtt, melyek közül az egyik, hogy milyen teljesítményre lesz képes a Ferrari. A maranellóiak ugyanis a kilátástalan egykörös tempóval szemben a versenyszimuláción kifejezetten biztató teljesítményt nyújtottak. Erről bővebben az alábbi cikk második felében olvashat:
Bár nézők nincsenek, az ausztriai vadászgépek így is felszálltak, ahogyan azt a múlt heti Osztrák Nagydíj előtt is tették.
A szerelők az utolsó simításokat végzik az autókon, mielőtt elkezdődik a történelmi Stájer Nagydíj.
Lewis Hamilton az első pilóta az F1-ben, aki 14 egymást követő szezonban legalább egyszer indulhat a pole pozícióból.
Ugyan az eső nem esik, és várhatóan nem is fog, a hőmérséklet nem olyan magas, mint amilyen pénteken volt. A levegő 19, a pálya 39 fokos, a páratartalom 35 százalék.
Az első 7 versenyző lággyal rajtol, Ricciardo az első, aki közepeseken van. Vettel utóbbival, Leclerc előbbivel kezdi meg a Stájer Nagydíjat.
Sainz majdnem lerajtolta Verstappent, de végül nem tudta megelőzni. Leclerc bement Vettel mellé, és a két Ferrari összeütközött, így mind a ketten a bokszba mentek, ahol a német pilótának ráadásul várnia kellett. Biztonsági autó.
Leclerc visszajött, de Vettel kiesett a versenyből. A monacói pilóta az utolsó helyen áll. A lassításokból úgy tűnik, hogy Leclerc megcsúszott, ezért találta el csapattársát.
A 3. kör végén kimegy a biztonsági autó, így folytatódhat a verseny. Az élmezőnyen annyi változott, hogy Albon feljött az 5. helyre.
Hamilton és Verstappen simán elmentek, de Bottas közel maradt Sainzhoz. Norris csatázik Stroll-lal a 9. helyért, Russell pedig kicsúszott, de vissza tudott jönni.
Leclerc ismét kiment a bokszba, és ezúttal őt is betolták a garázsba. A Ferrarinak 4 kör után véget ért a futam.
Bottasnak sikerült elmennie Sainz mellett, így üldözőbe veheti Verstappent, aki már több mint 4 másodperccel van előtte.
A sportfelügyelők hamar döntöttek, és nem vizsgálják Vettel és Leclerc ütközését.
Hamilton előnye már 2 másodpercnél is nagyobbra nőtt Verstappen előtt, Bottas viszont pár tizedet már faragott a holland pilótához képest. Albon megelőzte Sainzot.
A brit pilóta ebben a körben is növelte a távolságot ellenfeléhez képest. Pérez megpróbálta megelőzni Norrist, de továbbra is a McLaren-versenyző a 10.
Ocon DRS-távolságon belül van Sainhoz képest, a francia versenyzőt pedig Ricciardo követi közelről.
Hamilton 2 és fél másodperccel vezet Verstappen előtt, míg Bottas 4-gyel követi a Red Bullt. Úgy néz ki, beállt ez a különbség, bár most a finn pilóta futott egy leggyorsabb kört.
Vettel a Sky Sportsnak azt mondta, hogy két másik autóval csatázott, amikor Leclerc bevetődött, és erre a négyszeres világbajnok nem számított. A német pilóta úgy véli, nem volt hely csapattársa számára, és elkerülhetőnek minősítette az ütközést.
Pérez feljött a 10. helyre, miután kifékezte Norrist. A mexikói pilóta előtt csapattársa, Lance Stroll van.
Hamilton már több mint 3 másodperccel vezet Verstappen előtt, és kettőjük között már nagyobb a különbség, mint Verstappen és Bottas között. Stroll Gaslyt támadja, de egyelőre sikertelenül.
Egyelőre azonban Ocon maradt Ricciardo előtt. Strollnak viszont sikerült az előzés, így feljött a 8. pozícióba.
Hamilton tovább növeli előnyét Verstappennel szemben, akit Bottas 3 másodperccel követ.
Ezúttal sikerrel járt az ausztrál pilóta. Hamilton újabb leggyorsabb kört fut.
Norris elment Gasly mellett, akit időközben Pérez is maga mögé utasított. Grosjean kicsúszott a pályáról, de vissza tudott jönni.
Leclerc elismerte hibáját, és máár elnézést is kért csapattársától. Bottast arra kérik, hogy csökkentse a távolságot Verstappenhez képest, ami jelenleg közel 2 ámsodperc.
Az élmezőnyből a holland pilóta a első, aki kereket cserélt. A 22 éves versenyző közepes keverékekre váltott, és a 3. helyre, 25 másodperccel Bottas mögé jött vissza.
Esteban Ocon is kiállt a bokszba, de nem kerékcserére, hanem azért, hogy betolják a garázsba. Múlt héten Ricciardo, most ő volt egy megbízhatósági probléma áldozata.
A brit pilótának Verstappenhez hasonlóan közepes keverékeket tettek fel. Bottas mögött 12, Verstappen előtt 16 másodperc az előnye.
Verstappen megkérdőjelezte a Red Bull stratégiáját, de elmondták neki, hogy az elévágást akarták elkerülni Bottas részéről.
Előbb Bottas futotta meg a futam eddigi leggyorsabb körét, de csapattársa a friss gumikon azonnal átvette tőle ezt a címet.
Pérez 6 tizeddel van Stroll mögött, de egyelőre még nem támadta meg csapattársát. A két pilóta a 7. és a 8. pozíciót foglalja el.
A McLaren versenyzője az 5. helyről ment ki, de a bal hátsóval gondok adódtak, ezért 7.2 másodpercig állt. Ennek következtében a 13. helyre, Grosjean mögé jött vissza a közepes gumikon.
Saincal ellentétben a Mercedesnél nem volt probléma. A finn pilóta 10 körrel frissebb közepes abroncsokat kapott, mint Verstappen.
A Red Bull szokás szerint gyorsan dolgozott, és 2.3 másodperc alatt tette fel a közepes keverékeket.
Verstappen több mint 8 másodperccel vezet előtte, és bár a finn pilótának jóval frissebb abroncsai vannak, ezt a különbséget nem lesz könnyű ledolgoznia.
Pérez is kiment új gumikért, így az élmezőnyből már csak Norris adós ezzel. A McLaren pilótája jelenleg a 4. helyen áll.
A brit pilóta mmegfutotta a verseny leggyorsabb körét, amit azonban csapattársa elvett tőle. Norris szintén teljesítette a kerékcserét, Pérez pedig Saincal csatázott, amit megnyert, és a 7. pozíciót foglalja el.
Legalábbis az előrejelzések szerint 17 kör múlva érheti utol riválisát. Ebben a pillanatban 6.9 másodperc a különbség kettőjük között.
Az előbb még 17 kör volt, most viszont már csak 10-et írnak Bottasnak, aki ezalatt kaphatja el Verstappent. Az előzp körben 3 tizedet faragott hátrányából.
Ráadásul nem Hamiltonnal, hanem Verstappennel szemben. A thai-brit pilóta ugyan a 4., de hatalmas a lemaradása saját csapattársa mögött. Pérez megelőzte Strollt, így feljött a 6. pozícióba.
A két Racing Point szép lassan megközelítette Ricciardót, és egy pillanatra érez e1 másodpercen belülre került az ausztrál pilótához képest. Stroll nem adja fel, és nem szakad le csapattársáról.
A mexikói pilóta könnyedén ment el riválisa mellett. Érdemes megjegyezni, hogy a Racing Pointon közepes, míg a Renault-n lágy gumik vannak.
Az előrejelzések valószínűleg nem lesznek helytállóak, mert a Mercedes pilótája nemhogy csökkentette volna a különbséget, de egyenesen nőtt a távolság. Jelenleg 9 másodperc a hátránya.
Pérez már 4 másodperccel van előtte, nem biztos, hogy csak a gumikban kell keresni a problémát. Ennek ellenére Strollt még így is maga mögött tudja tartani.
Legalábbis abból a szempontból, hogy kinek a hibája volt a baleset. A Ferrari csapatfőnöke szerint most különösen fontos, hogy egységben maradjanak, és megoldják a problémákat.
A Racing Point pilótája folyamatosan közelít a thai-brit versenyzője. Stroll még mindig Ricciardo mögött.
Ezt mondták neki a csapatrádióban. A különbséget ismét csökkentette az elmúlt körökben, de még mindig közel 7 másodperc.
A finn pilótával közölték, hogy lesz lehetősége, úgyhogy csak nyomja. A különbség már alig több mint 6 másodperc Verstappenhez képest.
A mexikói pilóta kevesebb mint 1 másodpercre van a Red Bulltól, vagyis használhatja a DRS-t. Ne feledjük, hogy Pérez a 17. pozícióból kezdte meg a futamot.
Vélhetően mmost kezd kijönni a gumik közötti 10 körös különbség. 12 köre van, hogy utolérje és meg is előzze Verstappent, jelenleg 5 másodperc a különbség. Eközben a holland pilóta autóján megsérült az első szárny jobb oldala.
Ha Bottas ebben az ütemben közeledik, akkor Verstappennek nem sok esélye lesz megtartani a 2. helyet.
A jóval frissebb gumikat használó Norris utolérte Sainzot, akinek vélhetően a fülére szóltak, hogy engedje el. A brit pilóta így feljött a 8. helyre.
Márkevesebb mint 2 és fél másodperc a különbség, ilyen tempóval már csak pár kört kell várnia, hogy DRS-távolságon belülre kerüljön Verstappenhez képest.
Most már csupán másfél másodperc a különbség, Verstappennek borzasztóan nehéz dolga lesz ellene. Főleg úgy, hogy a 3-as kanyarban vezethetetlen a Red Bull, legalábbis a rádióban ezt mondta.
Bottas már egy pillanatra megelőzte, de holland pilóta bravúrosan védekezett, és nem hagyta, hogy riválisa otthagyja.
Ezúttal már nem volt esélye Verstappennek, és 4 és fél körrel a vége előtt kénytelen volt átadni pozícióját a Mercedes versenyzőjének.
Hamilton még a leggyorsabb körre is rámegy, de a Red Bull ezt nem hagyja, mivel Verstappent kihívták a bokszba, és friss lágyakat kapott. A holland pilótának elég nagy volt az előnye Albonhoz képest, hogy megtartsa a 3. helyet.
Stroll és Norris is megelőzte őt.
Lewis Hamilton nyerte a Stájer Nagydíjat! Mögötte Bottas és Verstappen ért be a célba. Norris Strollt és Pérezt is megelőzte az utolsó körben, így az 5. helyen látta meg a kockás zászlót.
1. Hamilton
2. Bottas
3. Verstappen
4. Albon
5. Norris
6. Pérez
7. Stroll
8. Ricciardo
9. Sainz
10. Kvjat
A sportfelügyelők vizsgálják a Stroll és Ricciardo között történt esetet.
Az Osztrák Nagydíj után ezúttal is egy McLaren-pilóta futotta a verseny leggyorsabb körét. Ezúttal azonban nem Norrisé, hanem Sainzé lett a plusz pont.
A finn pilóta továbbra is a tabella élén áll, de előnye 6 pontra csökkent csapattársával szemben. Jövő héten a Hungaroringre, a Magyar Nagydíjra utazik a mezőny. Köszönjük figyelmüket, nemsokára jelentkezünk a rszletes összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!