Tökéletes helyzetből várhatják a Mercedesek a vasárnapi Emilia Romagna Nagydíjat, ahol jó esélyük van arra, hogy bebiztosítsák a csapat zsinórban hetedik világbajnoki címét, ami új rekord lesz a Forma-1-ben. A pole pozíciót Valtteri Bottas szerezte meg Lewis Hamilton előtt, a 3. helyet legközelebbi ellenfelük, Max Verstappen érte el.
Mindössze másfél órás felkészülés után rendezték meg az Imolában zajló Forma-1-es Emilia Romagna Nagydíj időmérő edzését. A logisztikai nehézségek miatt besűrített program jegyében a versenyhétvége csak kétnapos, így a pilóták csupán szombat délelőtt kezdhettek edzeni az időmérőre és a vasárnapi futamra.
A helyzetet megkönnyítette, hogy tökéletes időjárás fogadta a mezőnyt, ezért a szabadedzéshez hasonlóan az időmérőn is rögtön megkezdhették a munkát, a rövid és szűk pályán csak a forgalom okozott problémát a versenyzőknek. Ennek köszönhetően felértékelődött, hogy ki, mikor teljesíti a köreit.
A Q1-ben ettől függetlenül a szokásos sorminta alakult ki, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas diktálta a tempót Max Verstappen előtt, utánuk viszont óriási csata alakult ki, mert rendkívül szorosan alakultak az eredmények a középmezőnyben és a kiesőzónában is. Ebbe Bottas és Alexander Albon is kénytelen volt beszállni, mert pályaelhagyás miatt törölték a köreiket, így 6 perccel a leintés előtt még a kiesők között szerepeltek.
Ez csak a gumik felhasználása terén okozott zavart a két versenyzőnek, egy-egy újabb próbálkozás révén Bottas átvette a vezetést (miután törölték Hamilton leggyorsabb körét), Albon pedig szintén továbbjutott a 8. helyen.
A kiesők között nem volt meglepetés, Romain Grosjean, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi és Antonio Giovinazzi búcsúzott, közülük csupán Räikkönen volt elég gyors a Q2-höz, de pályaelhagyás miatt az ő körét is elvették. Räikkönen később vitatta a döntést, de ez rajta már nem segített.
Miután a Q1-ben mindenki lágy gumikat használt, a Q2-ben már árnyaltabban alakultak a stratégiák: a két Mercedes, a két Ferrari és a két Red Bull közepes keverékű gumikkal próbálkozott, de az idén megszokottak szerint Vettel ezekkel a gumikkal nem volt elég gyors a továbbjutáshoz (ráadásul igyekezetében megcsípte a kavicságyat is).
A két Mercedes kényelmesen az élen állt, Leclerc az első mért körök után a 10. helyezett volt, Albon viszont csak a 11. helyen szerénykedett, amiben egy megpördülése is szerepet játszott.
Nem volt más választás, Albont és Vettelt átállították lágyakra az utolsó etapok előtt, de Vettel ezekkel sem volt elég gyors, végül a 14. helyen kiesett a Q2-ben.
Verstappen viszont maradt a közepeseknél, ami annak fényében nagyon magabiztos választás, hogy a holland pilóta erőforrása gyújtásproblémát produkált az első etap során, és kapkodva kellett gyertyákat cserélni az autójában. Verstappen alig több, mint 1 perccel a leintés előtt kezdte meg az első és egyetlen Q2-es mért körét, de a 6. helyen továbbment, a 4. helyezett Albon mögött, aki lágyakkal érte el az eredményt.
Tovább folytatódott az Alpha Tauri remek szereplése, amiben gyaníthatóan az is szerepet játszott, hogy a szezon előtt jártak ezen a pályán az idei autójukkal. Pierre Gasly a 3. helyen bejutott a Q3-ba, és Danyiil Kvjat is befért a harmadik harmadba a 8. helyen.
A Racing Pointok közben feledhető eredményt értek el, Lance Stroll hiába gyakorolt itt GP2-es autóval, pályaelhagyás miatt törölték a körét, és csak a 15. helyezett lett, Sergio Pérez is kiesett a 11. helyen a 12. helyezett Esteban Ocon és George Russell előtt.
A Q3-ban Bottas, Hamilton, Gasly, Albon, Ricciardo, Verstappen, Leclerc, Kvjat, Sainz és Norris küzdhetett az imolai pole pozícióért. Már az első mért körök után látszott, hogy új pálya ide, kevés edzéslehetőség oda, a Mercedesek ellen ezúttal nem lehet küzdeni, Hamilton 1:13.781-es köre kereken 0,7 másodperccel gyorsabb volt a 3. helyezett Verstappen eredményénél, mindössze Bottas miatt kellett aggódnia, aki 0,031 másodpercet kapott az első próbálkozás során.
Albonnak fájhatott a feje, ismét törölték az első mért körét, így az első próbálkozások után idő nélkül a 10. helyen tartózkodott.
Noha arra nem lett volna bátorság fogadni, hogy a Mercedesek rajtolnak majd az első sorból, Bottas az utolsó mért körben meglepetést okozott, legyőzte Hamiltont és megszerezte a pole pozíciót 1:13.609-es körével, kevesebb mint 1 tizedmásodperccel megelőzve Hamiltont. Verstappen egy kissé közelebb tudott kerülni, de a 0,567 másodperces hátránya így is számottevő.
Örülhet az Alpha Tauri, mert Gasly a 4. helyre katapultálta az olasz istálló autóját, legyőzte Ricciardót, Albont, Leclerc-t, és csapattársát, a 8. helyezett Kvjatot is. A McLarenek nem szerepeltek jól, mindössze az ötödik rajtsor 9-10. pozícióját érték el Norris-Sainz sorrendben, de az egyik Renault és mindkét Racing Pointot így is maguk mögött tudhatják.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Hamarosan kezdődik az Emilia Romagna Nagydíj időmérő edzése, amelyre mindössze egyetlen, másfél órás szabadedzésen gyakorolhattak a csapatok és a versenyzők. Alább ennek, a ma délelőtt lezajlott tréningnek az összefoglalóját olvashatják.
A 2006-os San Marinói Nagydíj leintése óta ma gurultak először pályára Forma-1-es versenyautók az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrarin hivatalos versenyhétvégén. A képre kattintva az erről készült galériánkat tekinthetik meg!
---- separator ----gallery-content-type:b8502aeb-bba0-408e-b73e-b2629f6ae46e---- separator ----A ma délelőtti gyakorláson 22 köridőt töröltek a kilences és 38-at a 15-ös kanyar kiszélesítéséért. Az FIA válasza minderre az volt, hogy az időmérőre a 13-as kanyarban is figyelni fogja a pályaszélesítést.
Továbbra is szép idő van Imolában, az eső valószínűsége pedig 0%. A levegő hőmérséklete 19 fok, a pályáé pedig 26. Ideális körülmények egy Forma-1-es időmérő edzéshez.
Az egész hétvégét jövő évi csapatánál tölti a kétszeres világbajnok, aki igyekszik a lehető legjobban felkészülni 2021-es visszatérésére.
Szokás szerint 18 perces lesz az első szakasz, amely ebben a pillanatban elkezdődött, Magnussen és Latifi az első két pilóta a pályán.
Magnussen 1:17.1-gyel kezdett, Latifi 1:17.8-cal a második.
1:16-7-tel 1,1 másodpercet adott Latifinek, amivel egy rövid ideig vezetett is, de pár másodperc alatt nyolcan is megelőzték.
Kvjat vezet 1:15.4-gyel Gasly előtt, Leclerc 4 tizedre tőlük a harmadik, Vettel további 6 tizedes lemaradással csak a hatodik.
Arra kérte a csapatot, hogy ellenőrzék az autót, mert elég nagy ütést kaphatott. Ez az idején nem látszott, 1:15.144-gyel átvette a vezetést Kvjat, Verstappen és Gasly előtt.
Második nekifutásra 1:15.123-at ment a monacói, amivel Hamiltont is megelőzte. Persze a pálya folyamatosan javulni fog és a pilóták is egyre jobban odateszik magukat, úgyhogy azért óriási csodát ne várjunk a Ferraritól, de azért ez is szép részeredmény.
Az egyik Racing Pointot érte utol a Rivazza előtt, ami miatt el is kellett vennie a gázt, egyelőre nincs értékelhető köre a finnek. Hamilton időközben 1:14.5-tel visszavette a vezetést.
Bottas 52 ezreddel lemaradva bejött Hamilton mögé, de hamarosan ugrott is az ideje, mivel kiszélesítette a kilences kanyart. Jelenleg Verstappen a második közel 5 tizedes lemaradással, míg Leclerc továbbra is az igen előkelő harmadik helyen áll. Vettel csak a tizedik, közel egy másodperccel lassabb Leclerc-nél.
1:15.5-tel a hetedik helyen állt a thai-brit pilóta, de ő is túl szélesen fordult a kilences kanyarban, úgyhogy az ő idejét is elvették. Neki és Bottasnak is igyekeznie kell a hajrában, mert a 19., illetve a 20. helyen állnak.
Többen még a garázsban vannak, de van, aki már megkezdte a mért körét a második szett lágy gumin. Nagy tűzijáték várható.
A 15. helyről a hetedikre ugrott előre a négyszeres világbajnok, úgyhogy ő valószínűleg már nem lesz veszélyben. Bottas is előrejött, 6 századra Hamiltontól már a második. Albon most érkezik.
3 tizeddel Verstappentől a hetedik helyre sorolt be. Jelenleg a két Alfa, a két Williams és Ricciardo áll kieső helyen.
Érdekes, hogy Verstappen, Leclerc, Gasly, Norris és Kvjat sem jött ki, Hamilton az első helyen azonban igen, úgyhogy ment egy 1:14.229-es kört, amivel 4 tizedre szakította le magáról Bottast.
Vége a Q1-nek, sorrendben Grosjen, Magnussen, Räikkönen, Latifi és Giovinazzi estek ki, miközben George Russell a 14. helyen továbbjutott a Q2-be a Williamsszel. Magnussen egyébként lecsúszott a kavicságyba az utolsó kanyarban, miként Vettel is, aki szemre elhagyott néhány elemet az autójáról.
Miközben a rendező a kieső helyekért folyó csatával volt elfoglalva, Bottas az utolsó pillanatban elcsente Hamiltontól az első helyet és 1:14.221-gyel megnyerte az első szakaszt. Elképesztően kicsit, mindössze 8 ezred a különbség a két Mercedes között.
Nem lehet büszke csapattársához képesti Q1-es teljesítményére Lance Stroll sem, aki 5 tizeddel volt lassab, mint a 9. helyen végző Pérez, és a 15. helyen madnem kiesett a Q1-ben.
A legjobb köre neki is ugrott a kilences kanyar kiszélesítése miatt, ő azonban a rádióban vitatta a döntés jogosságát, mivel szerinte nem ment túl szélesre.
A két Mercedes, a két Red Bull és a két Ferrari közepes, a többiek lágy gumin jöttek ki a pályára, legalábbis aki eddig kijött, többen ugyanis még kivárnak.
Azt jelentette, hogy nincs erő a motorban, vissza is ment a bokszba. Közben Bottas vezet 1:14.585-tel, mögötte Hamilton, Gasly, Ocon, Kvjat, Albon Russell, Leclerc és Vettel a sorrend. A két Ferrari közepesen biztosan nem tud továbbjutni.
Komolyabb lehet a gond. Lehet, hogy itt a vége a holland időmérőjének?
A Variante Altában veszítette el az uralmat a Red Bull fölött, de szerencséjére nem csapta oda az autót, úgyhogy vissza tudott térni a bokszba. Ugyanakkor csupán a 11. helyen áll, azaz kieső, Stroll-lal, Russell-lel, Vettellel és Verstappennel egyetemben.
A második Rivazzában ismét lecsúszott az ívről és a kerékvetőn átugratva, két kerékkel a kavicságyban jött ki a kanyarból. Ami az állást illeti, 1:14.585-tel Bottas vezet, mögötte 58 ezreddel jön Hamilton, 4 tizeddel elmaradva Gasly. A további sorrend az első tízben: Ricciardo, Norris, Pérez, Kvjat, Ocon, Sainz, Leclerc.
Megvan a hiba oka, most már csak az a kérdés, hogy végeznek-e időben ahhoz, hogy a holland mért kört tehessen meg. Christian Horner csapatfőnök megerősítette a Sky Sportsnak, hogy ha igen, Verstappen akkor is lágy gumin fog kijönni közepesek helyett.
A Red Bull szerint 15 perc kicserélni egy gyújtógyertyát, nekik ez most nagyjából 5 perc alatt sikerült, ráadásul Verstappen közepeseken jött ki a lágyak helyett és azokon próbál meg továbbmenni. Egyetlen lövése lesz.
Ment egy gyorskört lágyakon, de továbbra is csak a tizenkettedik. Neki is egy lehetősége van már csak.
Csont nélkül bejutott a top tízbe a holland a hatodik helyen, de nem csak neki, hanem Albonnak is sikerült ez, ő lágyakon a negyedik időt autózta. Vettel végül csak a 13. helyen zárt, de a két Racing Point is kiesett. Stroll bekerült volna, de törölték az idejét, így csak a 15. helyen zárt. A két Mercedes is kijött lágyakon, de elvették a gázt az utolsó szektorban. Így ők, valamint Verstappen fog közepes gumikon rajtolni holnap.
Szegény embert még az ág is húzza: Vettelnek elvették az utolsó idejét pályaszélesítés miatt, így végül csak 14.-ként zárt, 4 tizeddel elmaradva a hetedik időt autózó Leclerc-től. A két Mercedes mögött Gasly, Albon, Ricciardo, Verstappen, Leclerc, Kvjat, Sainz, Norris volt az első tíz sorrendje, Pérez, Ocon, Russell, Vettel és Stroll esett ki.
Sorban jönnek ki a pályára az utolsó tízes tagjai. Hamarosan eldőlt, hogy kié lesz az Emilia Romagna Nagydíj pole pozíciója.
A Renault kissé figyelmetlen volt és Verstappen útjába engedte ki az ausztrált. „Hihetetlen” – mondta a holland a rádióba.
Noha az utolsó kanyarban kicsit felverte a kavicsot, 1:13.781-gyel így is megelőzte az első két szektorban lila szektort elérő Bottast, aki 1:13.812-vel jött be mögé. A harmadik helyre 7 tizedes hátránnyal Verstappen ért oda.
Odaért Verstappen mögé a negyedik helyre, de a Piratellában megint szélesen fordult, úgyhogy visszaesett a tizedik helyre. Verstappen mögött Gasly, Leclerc, Norris, Kvjat, Ricciardo és Sainz a sorrend, de a McLaren spanyolja használt gumin ment ki, így az ő helye nem túl reprezentatív.
Három és fél perccel a vége előtt megindultak az autók a pályára, hamarosan eldől, hogy kié lesz a pole.
Hamilton hiába javított 7 századot, Bottas jött mögötte, és 97 ezreddel Hamilton új idejénél is gyorsabb volt, 1:13.609-es köre így pole pozíciót ért neki.
Közelebb tudott férkőzni a Mercedesekhez, de 567 ezredes hátránya így is tetemes. A negyedik helyen Gasly végzett Ricciardo előtt, Albon a hatodik helyre mentett, miközben 4 tizeddel maradt el Verstappentől.
A hetedik helyet Leclerc szerezte meg Kvjat és a két McLaren előtt, akik Norris-Sainz sorrendben a 9. és a 10. helyen zártak.
Köszönjük a mai figyelmet, legközelebb holnap, 12 óra 50 perckor jelentkezünk az első Emilia Romagna Nagydíj élő közvetítésével. Most se menjenek azonban messzire, mert folyamatosan érkeznek majd az időmérő utáni reakciók. A viszontlátásra!