A Red Bull kíméletlenül kihasználta a Ferrari újabb kettős drámáját Bakuban
2022. június 12. 12:41
A hétvége során megszokott időjárási körülmények között indult a Forma-1-es Azeri Nagydíj. A levegő hőmérséklete 26, míg az aszfalté 49 fokos volt nem sokkal a rajt előtt. Mindez jelentősen eltért a második szabadedzés versenyszimulációja alatt tapasztaltaktól, így érdekesnek ígérkezett, hogy fognak-e változni az akkor látott, kiegyenlített erőviszonyok.
A pole pozícióból zsinórban negyedik alkalommal Charles Leclerc indulhatott, de a monacói pilóta nem lehetett nyugodt a rajt előtt. Mögüle ugyanis a két Red Bull rajtolt, és a bikások korábban már többször is megmutatták, hogy a futamon hátrányból startolva is képesek legyőzni a Ferrarit.
Ami a stratégiát illeti, a többség a közepesek mellett tette le a voksát a rajt előtt.
A mezőny első fele egyaránt a C4-eseken indult, az alsóházból Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Kevin Magnussen, valamint az utolsó három helyezett választott a keményeket. A lágyakat senki nem tette fel.
A rajtnál Sergio Pérez máris megelőzte Leclerc-t, aki ráadásul el is fékezte a gumikat. A mexikói pilóta hamar el is lépett, míg Max Verstappen viszonylag közel tudott maradni riválisához. Carlos Sainz maradt a negyedik, és a Mercedesek is megőrizték rajtpozíciójukat. Pérezt leszámítva egyedül Sebastian Vettel előzött, aki Cunoda Jukit utasította maga mögé. A rajt legnagyobb vesztese Nicholas Latifi volt, aki 10 másodperces stop&go büntetést kapott, miután az egyik szerelő akkor nyúlt az autójához, amikor már tilos volt.
Pérez hamar elhúzott a többiektől, Verstappen viszont nyithatta az állítható hátsó szárnyat Leclerc mögött. A Ferrari versenyzője azonban simán maga mögött tudta tartani ellenfelét, többek között annak is köszönhetően, hogy feltehetően még elcsípett valamennyit Pérez szélárnyékából. Ami Sainzot illeti, a spanyol pilóta hátránya folyamatosan nőtt az előtte autózó párossal szemben.
A verseny első igazi drámája pont vele következett be, ugyanis a 9. körben hidraulikai hiba miatt megállt alatta az autó.
Ennek következtében virtuális biztonsági autót rendeltek el, ami pont Leclerc-nek adott lehetőséget arra, hogy kiálljon kereket cserélni. A mezőnyből még sokan tettek hasonlóképpen, beleértve a két Mercedest.
Ezzel a két Red Bull vezetett, és a VSC után Verstappen rohamosan közeledett Pérezre. A 14. kör végén utol is érte csapattársát, és az első kanyarhoz érve ellentmondást nem tűrően kifékezte őt. Vettel hasonló manővert akart végrehajtani Oconnal szemben, ám elfékezte magát, és Cunodával szemben is pozíciót vesztett.
Pérez a 16. kör végén állt ki kereket cserélni, de a bikások szerelői ezúttal nem voltak gyorsak, azonban szerencséjükre épphogy vissza tudott jönni Russell elé. Verstappen két kör múlva követte őt, és 4 másodperces különbséggel jött vissza csapattársa elé. Ezzel Leclerc több mint 10 másodperces előnnyel visszavette a vezetést, de nem sokáig örülhetett.
A 21. körben ugyanis az ő Ferrarija is meghibásodott, és a bokszutca bejárata előtt látványosan elfüstölt.
Ez a második kiesése a monacói versenyzőnek, aki így hatalmas hátrányba került a Red Bull versenyzőivel szemben a pontversenyben.
Verstappen a következő körökben folyamatosan növelte előnyét Pérezzel szemben, míg a mexikói pilóta szintén folyamatosan húzott el Russelltől, akinek így egy újabb dobogó nézett ki. Mögötte Pierre Gasly és Lewis Hamilton volt a sorrend, utóbbinak meg kellett előznie a keményeken rajtoló és így sokáig kint maradó Daniel Ricciardót.
A 32. körben újra lecsapott a Ferrari-motor átka, ezúttal Magnussent sújtva (időközben Csou Kuan-jü is feladta a versenyt).
Mivel a dán versenyuő nem a legbiztonságosabb helyen parkolt le autójával, ismét virtuális biztonsági autóra volt szükség, ami újabb kiállásra adott lehetőséget. Ezt a Red Bullok és a Mercedesek ki is használták, ám az Alpha Taurik nem. Ennek következtében Cunoda Hamilton előtt kötött ki, de a hétszeres világbajnoknak mindössze 1 másodperces hátrányt kellett ledolgoznia. Ez sikerült is neki, és az újraindítás után visszavette az ötödik pozíciót a célegyenes végén.
A japán pilóta aztán sokkal többet is vesztett ennél. A hátsó fedélzeti kamerán jól látszott, hogy a hátsó szárnyán csak az egyik oldalon nyílt ki a DRS. Ennek következtében fekete-narancssárga zászlóval arra szólították fel, hogy álljon ki a bokszba. Az Alpha Tauri szerelői leragasztották a kérdéses elemet, de Cunoda egyrészt rengeteget vesztett, másrészt innentől nem használhatta az állítható hátsó szárnyat.
Mint ahogyan Verstappen sem, akit mérnöke utasított erre
. A Red Bull feltehetően tartott attól, hogy a testvércsapatnál jelentkező hiba rájuk is lesújt, ezért a biztonság kedvéért inkább megtiltotta a DRS használatát. Megtehették, hiszen ekkor már 15 másodperccel vezetett.
Hamilton a 42. kör végén érte utol Gaslyt, ám a célegyenesben nem tudott elmenni mellette, még a DRS és frissebb gumik segítségével sem. Egy körrel később a francia pilóta ismét maga mögött tartotta ellenfelét, de
a következő kör elején már nem volt esélye a jóval gyorsabb Mercedesszel szemben.
Innentől kezdve az élen nem történt semmi érdemleges, így Verstappen magabiztosan nyert Pérez előtt, őket pedig Russell és Hamilton követte, egyaránt nagy különbségekkel az egymást követő pilóták között. Mögöttük Gasly, Vettel, Alonso, Ricciardo, Norris és Ocon lett az első tíz sorrendje. A McLarenek megpróbálták csapatutasítással megelőzni Alonsót, de Ricciardónak és Norrisnak sem ment, majd a végén egymással csatáztak, de nem változott a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Azeri Nagydíj élő közvetítésében! Egy körön megint a Ferrari bizonyult erősebbnek, Leclerc mögül azonban – Sainz hibájának is köszönhetően – Pérez és Verstappen rajtol, akiknek várhatóan erősebb a versenytempója. A monacóinak így bizonyára keményen meg kell majd dolgoznia, ha meg akarja állítani a négy futam óta tartó Red Bull-dominanciát.
A hétvége eddigi történéseit az alábbi linkekre kattintva olvashatják el:
Azt, hogy mire lehet számítani a futamon, szokásos esélylatolgatásunkban elemeztük:
Az időmérő végén a mexikóit műszaki probléma is sújtotta, míg a pattogással egyre jobban szenvedő Mercedes legfeljebb a pozícióval (5. és 7. rajthely) volt elégedett a kvalifikációt követően. A Ferrari pedig pontosan tudja, hogy a pole ellenére nem ők a favoritok ma délután.
Öt különböző győztese volt eddig az öt azerbajdzsáni futamnak, a legtöbb kört pedig az egyetlen alkalommal induló Nico Rosberg töltötte az élen. Nem volt olyan év, amikor ne történt volna komoly dráma, ezt az alábbiakban olvashatják részletesen:
Az ígéretes pénteket egy keserűbb szombat követte (ráadásul mások is panaszkodtak a kétszeres világbajnokra), a spanyol azonban így sem esélytelen, hogy a középmezőny elejéig felkapaszkodjon. A leghosszabb F1-es karrier csúcsát ma megdönti (21 év, 3 hónap, 8 nap), és 221-edszerre szerezhet pontot – épp, amennyiszer Michael Schumacher is tette.
A 2015-ös Monacói Nagydíjon 17.-ként indulhatott, azóta a mostani 15. rajthely a legrosszabb az idén eddig az Alfával is remeklő finnek. A Mercedes színeiben sok érdekesség érte már őt Bakuban – célvonalon megszerzett második hely, durrdefekt az élről, pole-ból elért futamgyőzelem –, de ilyen hátulról nehéz lesz ma is csodát csinálnia.
A Pirelli az egykiállásos lágy-kemény és közepes-kemény kombinációt nagyon hasonlónak gondolja, mindkét esetben a huszadik kör környékén várható a bokszkiállás. A C5 az elmúlt napok alapján nem szemcsésedik annyira a bakui aszfalton, így nem lenne meglepő, ha sokan ezen a keveréken kezdenének, még ha az első tíz helyről induló pilótának már nem is elérhető új lágy gumi.
Kicsit melegebb van, mint az elmúlt két nap (26 fokos a levegő, 49 az aszfalt), de annyira talán nincs nagy hőség, hogy a versenyt és akár az abroncsok állapotát jelentősen befolyásolja.
Ricciardo, Ocon, Bottas, Stroll és Schumacher rajtol keményeken, mindenki más a közepes keverékű abroncsokat választotta, kissé ellentmondva a Pirelli jóslatainak. Ennek a meleg is lehet az egyik oka.
Helyi idő szerint három órakor elindult a mezőny a gumik bemelegítésére, hogy aztán nekivághassanak az 51 körös bakui futamnak.
Emlékeztetőül a rajtsorrend:
1. Leclerc, 2. Pérez, 3. Verstappen, 4. Sainz, 5. Russell, 6. Gasly, 7. Hamilton, 8. Cunoda, 9. Vettel, 10. Alonso,
11. Norris, 12. Ricciardo, 13. Ocon, 14. Csou, 15. Bottas, 16. Magnussen, 17. Albon, 18. Latifi, 19. Stroll, 20. Schumacher
Az első kanyart elrontotta a monacói, így a mexikói átvette a vezetést. Mögöttük változatlan a sorrend, nincs baleset sem.
Nagyon magabiztosan vezet, már közel két másodperccel Leclerc előtt. Az első tízben még egy változás történt: Cunodát előzte meg Vettel. Hátul pedig Albon lépett előre két pozíciót.
Egy másodpercen belül van a holland, nyitva a DRS.
Közben Latifi kapott 10 másodperces stop & go büntetést, mert a rajt előtt hozzáért még egy szerelő a Williamshez.
Közel három másodpercre növeli az előnyét a mexikói, miközben Verstappennek komoly előzési lehetősége még nem volt, csak közeledik.
Eközben Hamilton Gasly nyakán a hatodik helyért.
Két helyet visszacsúszott a rajtnál a dán, azóta három helyet javítva már a 15.
Más sorrendváltozás nem történt, Verstappen és Hamilton még mindig DRS-távolságon belül az előtte menőhöz képest.
Leclerc-ék szerint a közepes gumik a mexikóin folyamatosan rosszabbodnak. Az előnye azonban továbbra is 2,5 másodperc Péreznek, majd további 7 tized Verstappennel szemben.
A célegyenes előttre mindig megnő 8-9 tizedre a monacói előnye, ami elegendőnek bizonyul az első kanyarig.
Félrehúzódott a Ferrari, ezúttal nem a spanyol hibázott, hanem az autójával volt gond. Sárga zászló, és újabb rosszul sikerült futam Sainznak.
A két Red Bull pályán maradt, mögöttük Leclerc, Russell, Gasly és Hamilton is a bokszba hajtott. A monacói kiállása lassúra sikerült, amit Verstappennel kihasználhatnak a bikások.
Még mielőtt ők is kiállhattak volna, szabad jelzést kaptak a pilóták. Leclerc hátránya 15 másodperc Pérezzel, 13 Verstappennel szemben. Aki kiállt az élmezőnyből, mindenki kemény gumikat kapott.
A bokszkiállások közben helyet cserélt a két világbajnok. A két Alpine és a két McLaren kint maradt a pályán, így Alonso, Norris és Ricciardo feljött az 5-6-7. helyre. Leclerc gyorsabb a Red Bullnál, már csak 13 másodperc a hátránya Pérezhez képest.
Ocont próbálta megelőzni, de nem sikerült elég mélyet fékeznie, így kicsúszott a pályáról. Gyorsan visszajött, de Hamilton és Cunoda is visszaelőzte a németet.
Tizenegy másodperc már csak a hátránya az éllovas mexikóival szemben, akit Verstappen egy másodpercre megközelített.
Az egyes kanyarban belső íven elment a csapattárs mellett, akit máris egy másodpercen kívülre szorított. Pérez nagyon lassú a körülötte lévőkhöz képest, hamarosan kihozhatja őt a Red Bull.
Visszatért a Ferrari garázsához, és Mattia Binotto csapatfőnöknek kellett őt átölelnie. A Red Bullnál készülnek kerékcserére, várhatóan Pérezzel.
A Red Bullhoz képest mindenképp, hiszen 5,7 másodpercen keresztül állt a mexikói. Russell elé így is visszajött, de alig egy másodperccel. Leclerc-rel szemben 18 másodperc a hátránya.
Alonso, Norris, Ricciardo és Gasly szorosan egymás mögött az 5-8. helyen, ám az AlphaTauri franciája már kint volt a bokszban, a többiek még nem.
Ocont előzte meg szépen a brit, így üldözheti az előbb említett négyes bolyt.
A hollandnak is lassabb (3,5 másodperc) volt a kiállása a szokásosnál, a jobb hátsó kerekével bizonytalankodtak. 13 másodperccel Leclerc mögé, 3,5-lel Pérez elé tért vissza.
Alonsót is kihozták, ő a 16. helyre csúszott vissza.
Magabiztosan vezethetett az élről, ám a célegyenes elején egyszer csak elkezdett füstölni, majd megállt a Ferrari. A mai (is) a Red Bull napja lehet.
Csalódott és értetlen csapatrádiózás zajlott le a motorhiba után.
Közben Norris kiállt kerékcserére, Gasly pedig megelőzte Ricciardót a negyedik helyért.
Hat másodpercre Pérezzel szemben, akit további 10-zel követi Russell.
Csou közben műszaki hiba miatt feladta a futamot, így ismét nincs kínai pontszerzés.
A 8. helyért zajlik a harc, egyelőre Ocon tartja a németet. Azonban a Hamilton által üldözött Ricciardo mellett a francia az, aki az első tízből még nem volt a bokszban.
Hamilton Ricciardót, Vettel Ocont előzte.
Eddig minden bakui futamon a legjobb négyben zárt a német, és ha jön még egy-két káosz az élmezőnyben, most sem kizárt, hogy ott zár. Jelenleg nyolcadik, és üldözi Cunodát.
Alonso közben már a kilencedik, Magnussent és Ocont is megelőzte.
Körönként egy másodperccel gyorsabbak, mint Russell, így már Pérez is 15 másodperccel áll a brit előtt. Verstappen 7,5 másodperccel vezet a csapattársa előtt.
A rádión panaszkodott, hogy a delfinezés kikészíti a testét. Még 23 kört kéne kibírnia – jelenleg az ötödik helyen áll, Gaslytól 3,5 másodpercre.
Bottas és Stroll mellett az első tíz helyezett közül Ricciardo és Ocon tovább vár a kiállással, pedig a kemény gumikon a mezőny leglassabbjai – az ausztrál Cunodát, a francia Magnussent tartja fel.
Óriási fájdalomként és csalódásként éli meg, hogy elfüstölt az élről a Ferrarival.
Nem tudja megelőzni a dán az Alpine-t, így pedig egyre távolabb kerül az esetleges Haas-pontszerzés.
Magnussen már nem szenved tovább. Leclerc-hez hasonlóan elfüstölt, immár negyedik Ferrari-motoros autóként feladva a futamot műszaki hiba miatt.
Verstappen, Pérez, Russell és Hamilton is kihasználta a virtuális biztonsági autós fázist, Gasly azonban a pályán maradt. Mindenki keményeket kapott.
A 4-5. helyen áll Gasly és Cunoda, viszont mögöttük Hamilton jóval frissebb gumikon üldözheti majd őket. Magnussen autóját közben biztos helyre tolták a versenybírók – és maga a dán is.
Kijött Norris és Ricciardo is, akik friss (a brit kemény, az ausztrál közepes) abroncsokon a 9-10. helyen állnak. Vettel és Alonso sem elérhetetlen számukra a hátralévő 15 körben.
Cunodát könnyedén előzte a hétszeres világbajnok, Gasly 9 másodpercre van tőle. A japán hatodik helye jónak tűnik, de mögötte mindenki gyorsabb nála.
A hátsó szárnya veszélyesen állt Cunodának, így kijött a bokszba, és leragasztották neki. Viszont a hosszú procedúra miatt a 13. helyre esett vissza. A lágy abroncsok ellenére elérhetetlennek tűnik a pontszerzés a jelentős hátránya miatt.
Rászóltak a holland fülére, hogy vegyen vissza, ő azonban aggódott a gumik lehűlése miatt, így mégis megengedett neki, hogy ne lassítson le túlságosan. Pedig lenne hová, 15 másodperc az előnye Pérezzel szemben.
Már csak másfél másodperc a brit hátránya, Gasly 4. helye komoly veszélyben.
Még az általa ígértnél is jobb köröket teljesít a címvédő, 1:46,4-gyel fölényesen a mezőny legjobbja. A Red Bullnál remélik, hogy nem jön a tavalyihoz hasonló defekt számára.
Gasly nem akadékoskodott túlságosan, inkább a biztos ötödik helyét próbálja majd védeni.
A Williams kanadai pilótája ezúttal a kék zászlók mellőzése miatt kapott öt másodperces büntetést.
A bokszutca faláról gyakorlatilag minden és mindenki elköltözött a Ferrari boksza előtt, már indulnának Montrealba.
Norris hiszi, hogy Ricciardóval ellentétben meg tudná előzni Alonsót, egyelőre azonban az ausztrál marad előrébb a McLarennél.
Ricciardót biztatják, hogy kényszerítse hibára a spanyolt, ám a kétszeres világbajnok magabiztosan őrzi a hetedik helyet.
Strollnak közben szóltak, hogy valami gond van, úgyhogy álljon ki a bokszba, és adja fel a futamot.
Ez a legnagyobb kérdése a hátralévő három körnek, mert az első tíz hely mind egyértelműnek tűnik, ha nem jön váratlan műszaki hiba. Verstappen esetleg még megpróbálhatja elvenni a plusz pontot, ha vállalja a kockázatot.
Norrisnak szóltak, hogy Alonso túl gyors, úgyhogy maradjon Ricciardo mögött a 9. helyen – a brit értetlenkedik, és akár meg is próbálhatja megelőzni az ausztrált, hiszen hét tized a hátránya.
Ennyin múlt, hogy övé legyen a leggyorsabb kör. Közben Norris Ricciardo mögött maradt.
Verstappen 25, Pérez 18+1 ponttal gazdagodott, mögöttük a két Mercedes zárt. Gasly, Vettel, Alonso, Ricciardo, Norris és Ocon a további pontszerzők. A holland a hatodik különböző nyertese az azeri futamoknak. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglaló után jelentkezünk a friss interjúkkal.