Szép időben tartották az első edzést Azerbajdzsánban. A közutakon futó, mégis gyors bakui pályán mindenki vigyázott az autóra, bár Lance Stroll egy alkalommal a tűzzel játszott, és szerencsésen megúszta, hogy érintőre vette a korlátot az egyik gyorsabb kanyar kijáratánál. Néhány kicsúszást láttunk bukótérbe, az utolsó pillanatban Max Verstappen szintén megforgott az egyik fordulónál, aki arra panaszkodott, hogy a hajtáslánc beállításánál nem stimmel valami.
Mick Schumacher vesszőfutása folytatódott, rögtön
az első percek egyikében ömleni kezdett a hűtővíz az autójából, így megint rengeteg értékes felkészülési időt vesztett,
lényegében kárba veszett az egész edzése. A másik pont nélkül álló pilóta, Nicholas Latifi sem jutott sokkal messzebb, alatta bő negyedóra után állt meg a Williams.
Az autók delfinezésnek is hívott pattogása visszatért a 2 kilométeres célegyenesben, a Ferrarikat és a Mercedeseket különösen sújtotta. Lewis Hamiltonnak egyszer szólt a csapata, hogy figyeljen rá, hogy ne keresztezze a bokszutca bejárati záróvonalát, amire a hétszeres bajnok azt felelte, igyekszik, csak a rázkódástól nem látja a vonalat.
Pierre Gasly azt jelentette, ilyen mértékben még sosem tapasztalta az egész idényt meghatározó jelenséget.
A Red Bullt látszólag kevésbé viselte meg a pattogás, amit jelez, hogy a leggyorsabb időt Sergio Pérez jegyezte. Charles Leclerc bő 1 tizedmásodpercre megközelítette a lágy gumin, Verstappen hátránya több mint 0,3, Carlo Sainzé több mint 0,5 másodperc volt.
Mögöttük nagyobb űr alakult ki, az utolsó pillanatban 5. helyre fellépő Fernando Alonso hátránya már meghaladta az 1 másodpercet. Az üldözőboly elején tehát egyelőre az Alpine áll, a Mercedesszel és az Alpha Taurival küzdhetnek meg ezért a pozícióért az első edzés eredményei alapján.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Azeri Nagydíj első szabadedzése! A monacói helyszín után ismét egy utcai pály következik, ám a hosszú célegyenes miatt a pilótáknak teljesen más beállításokat kell használniuk, mint a hercegségben. Erről és egyéb érdekességekről az előzetesünkben olvashatnak.
A négyszeres világbajnok az Attitude-nak nyilatkozott, és ő az első F1-es versenyző, aki a magazin címlapján szerepelhetett. A német versenyző beszélt az LMBTQ közösséggel szembeni előítéletről, amely szerinte valamilyen szinten az F1-ben is megvan.
„Közvetlenül nem láttam, de közvetve hallottam, hogy az emberek negatívan beszélnek az LMBTQ emberekről és az LMBTQ közösségről. Mindig rossz érzés volt ilyeneket hallani, de ma már magabiztosabban emelem fel a szavam és hallgattatom el őket. A homofóbia előítélet, az előítélet pedig helytelen. Ez tényleg ilyen egyszerű.”
Vettel a futballhoz hasonlította a Forma-1-et ebben a tekintetben, ahol egyébként Jake Daniels, a Blackpool játékosa nemrég nyíltan felvállalta homoszexualitását.
„Szerintem hasonló lehet a helyzet, mint egy, a labdarúgáshoz hasonló sportágban. [Él] egy régi kép egy játékosról vagy egy versenyzőről mint »hősről«, akinek bizonyos kritériumoknak meg kell felelnie. Azonban ezek egyszerűen helytelenek. Hogyan kapcsolódnak ezek a sztereotípiák bármilyen módon a teljesítményhez? Kinek kell döntenie? Hatalmas bátorság kell ahhoz, hogy az ember megmutassa a valódi énjét ahelyett, hogy mások elvárásai mögé bújna.”
Vettel úgy véli, bár jobbak a körülmények ezen a téren, mint régen, de még mindig lehetne változni.
„Egyre jobb a helyzet, most már látni néhány mérnököt és szerelőt, akik úgy érzik, hogy nyíltabbak tudnak lenni. Azonban még mindig tehetünk a sokszínűség és a befogadás javításának érdekében a motorsportban, nemcsak a szexualitás tekintetében, hanem a nők, a színes bőrűek és a fogyatékkal élők ösztönzése terén is. A Forma-1 elindította a »We Race As One« (egyként versenyzünk) mozgalmat, ami jó, de mindannyiunknak erőfeszítéseket kell tennünk annak érdekében, hogy ez valóban pozitív változást eredményezzen. Szóval inkább cselekedjünk, mintsem csak beszéljünk róla.”
A 34 éves pilóta kijelentette, szerinte az F1 készen áll egy nyíltan homoszexuális pilótára.
„Lehet, hogy korábban ez nem így lett volna, de most úgy gondolom, hogy örömmel fogadnának egy meleg Forma-1-es versenyzőt, teljes joggal. Úgy érzem, hogy egy meleg pilóta segítene felgyorsítani az előítéletek felszámolását, és jobb irányba terelni a sportágunkat. Szóval úgy gondolom – és remélem –, hogy a sportágunk készen állna egy ilyenre.”
A bikások elsősorban a padlólemezen újítottak, míg a címvédő alakulat az első és a hátsó szárnyat, valamint az oldaldobozok beönlőit fejlesztette. A Ferrari hátsó szárnyból hozott újat a hétvégére.
A négyszeres világbajnok többek szerint is visszavonul a szezon végén. Az Aston Martin pilótája elismerte, hogy már nem mindent élvez az F1-ben, és hozzátette, hogy nyáron dől el a folytatás kérdése.
Nem a megszokott színekben gurulnak pályára a hinwili alakulat pilótái, ugyanis az autók ezúttal az olasz zászló színeiben fognak pompázni. A márka ezzel ünnepli az új közúti dizájn bemutatását.
Legalábbis a Monacói Nagydíj pénteki és szombati napjáhozz képest. A levegő hőmérséklete az előrejelzéseknek megfelelően 26, míg az aszfalté 43 fokos.
Elindult az első szabadedzés, sokan már a pályára is rajzottak.
A legtöbben a C4-eseken jöttek ki, de a két Aston Martin a lágyakat, míg a Ferrarik a keményeket választották. Egyedül Magnussen nem gördült ki a garázsból, a többiek megkezdték az edzést.
A címvédő 1:48.574 másodperccel nyitott, 919 ezreddel megelőzve csapattársát. A harmadik Leclerc több mint 3 másodperccel van lemaradva, de ez nyilvánvalóan változni fog.
A német pilótának máris ki kellett állnia, miután gondok adódtak a víznyomással. Mindez nem tesz jót a balesetei miatt egyébként is nehéz helyzetben lévő versenyző hétvégéjének.
Alonso egy pillanatra átvette a vezetést, de aztán Verstappen 1:46.932-re módosította a leggyorsabb kkört, Pérez pedig ezúttal 773 ezreddel maradt el tőle. Stroll eközben a jobb hátsó kerékkel érintette a falat, de a jelek szerint nem sérült meg az autója.
A kanadai pilóta motorja leállt, ezért az 5-ös kanyarban kiment a bukótérbe. Nem sokkal korábban Leclerc feljött a második pozícióba, mindössze 67 ezreddel lemaradva Verstappentől.
Ahogyan az várható volt, a célegyenes vége nagy kihívás elé állítja az autókat, illetve a pilótákat ezen a téren. A visszajátszásokon látszott, hogy mind az F1-75-ös, mind a W13-as jelentősen pattogott ezen a szakaszon.
Verstappen 1:46.477-et autózott, Pérez hátránya pedig ezúttal csak 68 ezred. Leclerc lila első szektorral nyitott, de a másodikban hibázhatott, így nem tudott javítani.
A Red Bullok és a Ferrarik mellett egyelőre az Alpha Taurik és az Alpine-ok is megelőzik Hamiltont, Russell pedig csak a tizenkettedik pozíciót foglalja el. Persze könnyen lehet, hogy ők eltérő programot futnak, a lágy abroncsokon futott körök sokkal mérvadóbbak lesznek.
Az elején csak az Aston Martinok használták, viszont mostanra többen is feltették. Verstappen az imént jött ki a C5-ösökön, így várható, hogy nemsokára a többi élpilóta is meg fogja ezt tenni.
A bakui célegyenesben sok csapatnál ismét előjött a pattogás a nagy sebesség miatt. A francia pilóta kijelentette, soha nem érezte ezt ilyen mértékben, mire mérnöke megköszönte a visszajelzést.
A kanadai versenyző elfékezte magát, és lesodródott a bukótérbe. Nagyobb baj nem lett belőle, sikerült visszatérnie a pályára.
Ahogyan az várható volt, az első két szektorban mindenkinél gyorsabb volt, ám a harmadikban nem sikerült javítania. Így is 735 ezredre növelte előnyét, de az imént Pérez és Sainz is kijött a lágyakon. Verstappen őrületnek titulálta a célegyenesben tapasztaltakat: a Red Bullon leginkább a hátsó szárny elemének a fel-le mozgása látványos.
Érdekes módon ő sem javított az utolsó szektorban, de így is 334 ezredes különbséggel állt az élre. Ő az első szektorban volt a leggyorsabb, míg Sainz a másodikban, de ez csak a harmadik pozícióra és 536 ezredes hátrányra volt elég.
A monacói pilóta 1:45.824-et autózott, amivel csak Sainzot sikerült felülmúlnia. A Ferrari még egyszer sem vezetett a hétvége során, jelenleg a két Red Bull áll az élen.
Bár Hamiltont az élpilótákon kívül csak Gasly előzi meg, lemaradása 1,490 másodperc Pérez mögött. Russell egyelőre még lassabb, az ő hátránya 2 másodpercnél is nagyobb.
A Ferrari versenyzője második lágy gumis próbálkozása során feljött Pérez mögé, 127 ezredes lemaradásban. Hamilton visszaelőzte Gaslyt, de hátránya még mindig több mint 1 másodperc.
Sainz 25 ezreddel elmaradt korábbi önmagától, így továbbra is a negyedik helyen tartózkodik. Verstappen eközben használt közepeseken jött vissza a pályára, vagyis könnyen lehet, hogy versenyszimulációt fut. Ez már csak azért is okos dolog lehet, mert a verseny a mostani gyakorláshoz hasonlóan délután 1-kor kezdődik.
Legalábbis az időmérős szimulációt, vagyis a holland pilóta már nem fog javítani. A közepeseken először 1:49.376-ot, majd 1:48.809-et autózott. A többiek vélhetően szintén nem fognak gyorsulni: Pérez a lágyakon szintén versenyszimulációba kezdett, Leclerc pedig eleve keményeken jött vissza a pályára.
Az várható volt, hogy a Red Bull és a Ferrari előnye hatalmas lesz a többiekkel szemben, de nem itt van az egyetlen nagy szakadék két egymást követő helyezés között. A Mercedesek, az Alpha Taurik, valamint az Alpine-ok után ugyanis Norris 774 ezredes lemaradásban következik a tizenegyedik helyen. Csapattársa, Ricciardo egyébként lefelé lóg ki, Schumachert és Latifit leszámítva az utolsó helyen áll.
Vége az első szabdedzésnek, amelyet Pérez 1:45.476-tal zárt az élen, 127 ezreddel megelőzve Gaslyt, és további 207-tel Verstappent. Mögöttük Sainz, Hamilton, Cunoda, Russell, Alonso, Gasly és Ocon lett az első tíz sorrendje.
A címvédő már a leintés után pördült meg, de szerencséjére nem találta el a falat. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval!