Tikkasztó hőségben indult a Francia Nagydíj hétvégéje a Paul Ricard pályán. Az FIA kiadott listája alapján az Alpha Tauri és a McLaren hozta a legtöbb frissítést az autóra, többek közt a padlólemezt és a motorborítást jelentősen átalakították, a többi istálló jellemzően előbbi elemen módosított itt-ott.
Ugyanakkor a mezőny nem csak a teljesítmény növelésére, hanem a hűtés javítására is nagy figyelmet fordított, a melegben a szokottnál több hűtőnyílás jelent meg az autók különböző részein.
A tréning nagy részében a pontversenyt vezető Max Verstappen diktálta az iramot, a végén azonban fő riválisa, Charles Leclerc jobb időt autózott nála. A különbség 91 ezredmásodperc volt közöttük, szóval egyelőre szoros a küzdelem. A 3. helyen Carlos Sainz végzett 338 ezredmásodperc hátránnyal, az ő szempontjából azonban rossz hír, hogy
biztossá vált, legalább 10 hellyel hátrasorolják a rajtrácson az időmérő után, mert új vezérlőelektronikát szereltek be neki.
Valószínű ugyanakkor, hogy további motorelemeket is cserélnek majd nála.
A Paul Ricard pályán óriásiak a bukóterek, így a versenyzők olcsón megúszták a hibákat. A leglátványosabb eset Sergio Pérezhez köthető, neki volt egy megpördülése. Ami a műszaki dolgokat illeti, nagyjából zökkenőmentesen alakult mindenki gyakorlása, bár Leclerc egyszer a turbóra, Pierre Gasly a motorra panaszkodott.
Pérez elé George Russell és Gasly is befurakodott, a Lewis Hamilton autóját az első tréningen vezető Nyck de Vries 9. lett. Az Alpine és a Haas a legutóbbi formájához képest ezúttal halványabb tempót mutatott, a williamses Alexander Albon ellenben villantott, ő a 8. helyen zárt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Francia Nagydíj első szabadedzése! Könnyen lehet, hogy a Red Bull és a Ferrari mellett ezúttal a Mercedes önerőből is érdemben beleszólhat a győzelem vagy legalább a dobogós helyezések kérdésébe. Erről és egyéb érdekességről is olvashatnak előzetesünkben az alábbi linkre kattintva.
Persze nem az egész hétvégét hagyják ki, hanem csak az első szabadedzést. A hétszeres világbajnokot Nyck de Vries, míg egykori csapattársát Robert Kubica helyettesíti, mindketten a tartalékversenyző szerepét töltik be csapatuknál.
Az egyetlen kivétel a Haas, amely a Magyar Nagydíj hétvégéjére készül újításokkal. Ami az élcsapatokat illeti, mindhárom istálló változtatott a padlólemezén, emellett a Mercedes az első fékhűtőkön, a Red Bull a hátsó fékhűtők mögött található alkatrészen, míg a Ferrari a diffúzoron módosított.
A brit versenyző a 300. hétvégéjére, egyben futamára készül. Ő a hatodik pilóta, aki elérte ezt a mérföldkövet, és korábban senkinek sem sikerült akár a jubileumi futamát, akár az ezt követő versenyeinek bármelyikét megnyernie.
Csak most Nigel Mansell Williamsével ellentétben nem harminc-, hanem százéves versenygép volánja mögé ült be. A német pilóta ugyanis az Aston Martin TT1-est hajtotta, amely az 1922-es Francia Nagydíjon debütált.
De Vries a 19-es rajtszámú autót fogja vezetni, ami csupán azért említésre méltó, mert ez pont megegyezik Russell (63) és Hamilton (44) rajtszámának a különbségével.
Elindult az első szabadedzés, Sainz, a két Alfa Romeo, valamint Albon pedig máris pályára gurult. Ami a körülményeket illeti, a gyakorlást verőfényes napsütésben rendezik: a levegő hőmérséklete 29, míg az aszfalté 55 fokos.
Egyedül Pérez, Stroll és Latifi maradt a bokszban, illetve Kubica és Russell egy kör után visszahajtott a garázsba. A legtöbben a közepeseken kezdtek, de jó néhányan feltették a lágyakat, a keményeket pedig csak Vettel használja.
A címvédő szokás szerint nem sokat tapogatózott, legalábbis a többiekhez képest, és három lila szektorral, 1:35.727-tel állt az élre. A holland pilóta 1,693 előzi meg a szintén lágyakon kezdő Leclerc-t, és további 184 ezreddel a közepeseken lévő Norrist, akinek apró problémái támadtak a gázpedáljával. Eközben mindenki megkezdte már a munkát.
Pérez felugrott a második helyre, 435 ezredes hátrányban Verstappenhez képest. A közepeseken lévő McLarenek megelőzték Leclerc-t, ez is mutatja, hogy még sok van az élcsapatokban. Russell a hatodik, De Vries a nyolcadik pozíciót foglalja el.
Gasly jelentette a rádióban, hogy motorhibát tapasztal, és ezt a csapatnál is érzékelték, ezért kihívták a bokszba. A francia versenyző azonban már vissza is térhetett a pályára.
A két Red Bull, valamint Leclerc is gyorsult, de a köztük fennálló sorrend nem változott. Verstappen jelenleg 1:34.991-gyel vezet, 571 ezreddel megelőzve csapattársát, és további 259-cel a monacói pilótát. De Vries eközben feljött a negyedik helyre mögéjük.
Egészen pontosan a turbóval, amely szerinte inkonzisztensen működik. Ezen a hétvégén egyébként Sainznál áll fenn a veszély, hogy erőforráselemek cseréje miatt rajtbüntetéssel fogják sújtani.
Pérez pördült meg a 3-as kanyar kijáratában. A mexikói versenyző tovább tudott menni, így nem okozott komolyabb fennakadást. Jelenleg a bokszban tartózkodik.
De Vriest időközben ő, Sainz és Gasly is megelőzte. A brit pilóta mindössze 3 századdal volt lassabb Leclerc-nél, míg Sainzot 191 ezreddel előzi meg.
Ezt idáig Kubica nem mondhatta el magáról, de 25 és fél perc elteltével ő is feliratkozott az eredményjelzőre. A lengyel versenyző a tizenkilenceik helyen áll csapattársa, Csou, valamint Schumacher között.
Az elmúlt percekben sokan visszatértek a garázsba, és csak Ocon, valamint a McLarenek és az Alfa Romeók voltak a pályán. A címvédő azonban friss lágyakon ismét kigurult, ahogyan nem sokkal később Sainz is.
A spanyol pilóta autójában kicserélték a vezérlőelektronikát, így biztos, hogy minimum 10 helyes rajtbüntetéssel sújtják. Ugyanakkor valószínű, hogy a Ferrari más alkatrészekből is újat tesz be neki, aminek következtében a rajtrács végéről indulna.
Verstappen tovább javított, de a tréning során először a Ferrari Sainz révén nemhogy megközelítette, hanem felül is múlta az idejét. A spanyol pilóta 1:24.268-at autózott, 78 ezreddel megelőzve a címvédőt. A Mercedesek bejöttek a Red Bullok közl, de egyrészt 1 másodperc környéki hátrányban vannak, másrészt könnyen lehet, hogy hamarosan Pérez is javít.
Péreznek ideiglenesen vissza kellett mennie a bokszba, mert probléma volt a hátsó felfüggesztéssel. Verstappen átment az egyik kerékvetőn, ami nyilvánvalóan nem tett jót az autónak.
A 24 éves pilóta két lila és egy sárga szektort autózott, amivel 83 ezreddel előzte meg az időközben szintén javító Leclerc-t, és további 164-gyel Sainzot. A címvédő azért nem tudott javítani az utolsó szakaszon, mert szélesre sodródott, és ismét átment a kerékvetőn.
Albon egy ideig a hatodik helyen is állt, azóta Gasly a negyedik, Norris a hetedik pozícióba jött fel. Ugyanakkor ebből még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hiszen nem ismerjük a motorüzemmódot, illetve az üzemanyagszintet.
A Ferrari pilótája egy zöld, egy sárga, valamint egy lila szektort autózva vette át a vezetést, 91 ezreddel megelőzve Verstappent. Időközben az élcsapatok pilótái kivétel nélkül visszahajtottak a garázsba.
Russell 951 ezreddel marad el Leclerc-től, és Verstappennel szemben sem sokkal kisebb a hátránya. Végleges ítéletet még nem lehet mondani, de ez még annak tudatában sem biztató, hogy a másik autót nem Hamilton vezeti.
A Ferrari és a Red Bull versenyzői is használt lágyakon tértek vissza, de a hétvége ezen szakaszában gyakori, hogy azokon is képesek javítani. Erre a legnagyobb esélye Péreznek van, aki egyelőre nem tudott az első hármas közelébe érni, és jelenleg 1,244 másodperc hátrányban van Leclerc-hez képest.
Sainz és Pérez ideje alapján úgy tűnik, hogy a pilóták egy nagyon rövid versenyszimulációt teljesítenek, vagyis a végeredmény várhatóan már nem változik. A Mercedesek egyébként a Ferrarival és a Red Bull-lal ellentétben közepeseken tértek vissza a pályára.
Az első körben 1,4 másodperccel volt gyorsabb riválisánál, ami jelentős különbség. Amit kizárhatunk, hogy ez kizárólag az autók közötti különbségnek tudható be, mert ha így lenne, akkor a Red Bullnak nem lenne nehéz dolga.
Véget ért az első szabadedzés, amely Leclerc elsőségével zárult. A Ferrari pilótája 1:33.930 másodperccel végzett az élen, 91 ezreddel megelőzve Verstappent, és további 247-tel Sainzot. Mögöttük Russell, Gasly, Pérez, Norris, Albon, De Vries és Ricciardo lett az első tíz sorrendje.
Szűk két óra múlva indul a második szabadedzés, amelyből már sokkal inkább érdemes következtetni a hétvége hátralévő részére, mint a mostani tréningből. Ekkor természetesen a hétszeres világbajnok, valamint Bottas is autóba ül. Mi ezzel szeretnénk megköszönni a figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!