Óriási meglepetés, Russell megverte a Ferrarikat a hungaroringi időmérőn
2022. július 30. 15:42
A Magyar Nagydíj időmérője előtt elállt az eső, a pálya pedig felszáradt, ám az égbolt alapján nem lehetett kizárni, hogy a kvalifikáció alatt ismét megérkezzen az eső. A levegő hőmérséklete 21, míg az aszfalté 26 fokos volt nem sokkal a Q1 kezdete előtt.
Miután elindult a visszaszámláló, Sebastian Vettel az elsők között hagyta el a garázst, aminek azért volt jelentősége, mert a harmadik szabadedzésen összetörte az autót, és a padlólemez megsérült. Nem véletlen, hogy az Aston Martin szerelői ölelkezve gratuláltak egymásnak.
Az első próbálkozások után Max Verstappen 1:19.020 másodperccel állt az élre, 712 ezreddel megelőzve Lewis Hamiltont, és további 85-tel George Russellt.
Ekkor azonban a Ferrarik még ki sem jöttek, és az Alpine-ok, valamint a McLarenek sem autóztak mért kört. Közülük Lando Norris kezdett a legjobban, aki mindkét Mercedest megelőzte, és 514 ezredes hátrányban feljött a címvédő mögé. Rajta kívül Valtteri Bottas is felülmúlta a konstruktőri címvédő versenyzőit a második próbálkozása során.
Verstappen aztán 1:18.792-re módosította a leggyorsabb kört, Sergio Pérez pedig feljött közvetlenül mögé. Russell ekkor a harmadik volt, a Ferrarik pedig nem kezdtek jól: Carlos Sainz 525 ezreddel maradt el a holland versenyzőtől a negyedik helyen, Charles Leclerc pedig csak a tizedik legjobb időt autózta. Ezt követően Norris a második, Fernando Alonso pedig az ötödik pozícióba jött fel.
Harmadik próbálkozásával Verstappen tovább javított, és immáron 1:18.509-es kör volt a neve mellett. A Ferrarik szintén gyorsultak, és
Sainz lemaradása 52, míg Leclerc-é további 245 ezred volt, mögöttük pedig Hamilton, Norris, Russell és Pérez volt a sorrend.
5 perccel a vége előtt Kevin Magnussen, Csou Kuan-jü, Nicholas Latifi, Vettel és az érvényes gyorskör nélküli Mick Schumacher állt kieső helyen. Azonban hamarosan mind az öten javítottak, így 2 perccel a vége előtt már Alexander Albon, Bottas, Esteban Ocon, Daniel Ricciardo és Cunoda Juki volt a veszélyzónában.
Végül aztán vegyes felvágott alakult ki a két névsorból, és egy addig nem szereplő pilóta is pórul járt. A Q1 végén Cunoda, Albon, Vettel, Pierre Gasly és Latifi búcsúzott, utóbbi úgy, hogy az első szektorban abszolút leggyorsabb volt. A francia versenyző azért búcsúzott, mert pályaelhagyás miatt törölték a körét, Albon és Latifi bocsánatot kért a csapattól, míg Vettel nem hitte el, hogy megint ilyen korán búcsúzott. Ami az élmezőnyt illeti, Hamilton zárt az első helyen, Russellt és Sainzot megelőzve. Verstappen a negyedik, Leclerc a nyolcadik pozícióban végzett.
A Q2 elején a Mercedesek és a Ferrarik használt, míg a Red Bullok új lágyakon hagyták el a garázst. Ennek tudatában nem meglepetés, hogy Verstappen állt az élre, ám a második helyre nem az előbb felsorolt csapatok versenyzőinek egyike, hanem a szintén friss gumikon autózó Norris ugrott fel. Pérez a harmadik leggyorsabb volt, de
körét törölték, így a brit pilóta mögött Leclerc, Sainz, Russell és Hamilton volt a sorrend.
Igaz, ez nem sokáig állt fenn, mert Fernando Alonso Norris elé, míg Ricciardo, Csou és Ocon közvetlenül mögé jött fel. Mivel Bottas a Ferrarik közé került, Hamilton ebben a pillanatban kieső helyen állt, és csapattársa, valamint a maranellóiak sem érezhették magukat biztonságban.
5 perccel a vége előtt a hétszeres világbajnokon kívül Lance Stroll, Magnussen, Schumacher és a még mindig kör nélküli Pérez volt a veszélyzónában. Az élcsapatok pilótái aztán gyorsan javítottak: Hamilton az ötödik, Russell a hetedik, Pérez a kilencedik pozícióba jött fel. Ezzel csupán az volt a gond, hogy a mexikói versenyző akkor még nem autózott újabb gyorskört, hanem a sportfelügyelők visszaadták neki az előző körét.
Ekkor a Ferrarik voltak bajban, de nem sokáig, hiszen Leclerc a második, Sainz a negyedik helyre jött fel, de a Mercedesekhez hasonlóan nekik is fel kellett használniuk egy friss szett gumit. Ők tehát megúszták, ellentétben Pérezzel, aki a tizenegyedik helyen meglepetésre már a Q2-ben búcsúzott. A mexikói versenyző Magnussent hibáztatta a blamáért, aki szintén búcsúzott.
Közöttük Csou, a dán versenyző mögött Stroll és Schumacher zárt.
A Q3-rra csak a két Ferrarinak, Verstappennek és Alonsónak maradt két friss gumiszettje, így ellentétben a többiekkel ők az első próbálkozásukat is vadonatúj C4-eseken teljesítették. Az első körök után Sainz hatalmas előnnyel került az élre, 463 ezreddel előzte meg Russellt, és további 17-tel Leclerc-t. Verstappen meglepetésre csak a hetedik pozícióban kezdett, miután elfékezte magát. A holland pilóta előtt Hamilton, Alonso és Norris, mögötte Ocon, Bottas és Ricciardo állt.
Ezt követően úgy tűnt, hogy Verstappen vesszőfutása folytatódik, ugyanis a kivezető körén jelentette, hogy nincs elég motorereje. A Red Bullnál próbálták orvosolni a problémát, de ez nem sikerült, így a címvédő kiszállt a küzdelemből. Leclerc javított, ám mivel Sainz is megtette, ezért nem változott a sorrend kettejük között. Amikor pedig úgy nézett ki, hogy a Ferrari megszerzi az első sort, jött Russell, és megszerezte élete első pole-ját. Hamiltonnak egyébként DRS-gondjai voltak. Az első hármas mögött Norris, Ocon, Alonso, Hamilton, Bottas, Ricciardo és Verstappen lett a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Magyar Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Tegnap a teljesen száraz, napos körülmények között a Ferrari volt az úr a Hungaroringen, ám a ma délelőtti eső a hidegfront mellett a meglepetéseket is meghozta. Sokáig ugyan a harmadik szabadedzésen is Charles Leclerc vezetett, ám az utolsó pillanatban jött a Williams-csoda: Nicholas Latifi az első, míg Alexander Albon a harmadik helyre autózta fel magát az utolsó gyors körén.
Az hétvége eddigi történéseit részletesen az alábbi linkekre kattintva olvashatják el:
Forma-1-es karrierje talán legnagyobb sikerét érte el a kanadai a harmadik szabadedzés megnyerésével, a célba érkezését követő üdvrivalgáson pedig az érintett is elcsodálkozott, először abban sem volt biztos, hogy őt élteti a közönség.
Ugyanakkor valószínűbb, hogy a felhős ég ellenére már nem fog ismét esni, ami a tegnapinál jóval hűvösebb levegő és aszfalt ellenére a Ferrarinak kedvezhet. A harmadik szabadedzés végére elálló esőt az időmérőt megelőző W Series futam is segített eltüntetni az aszfaltról, a helyszínen tartózkodó kollégánk, Johanics Anett szerint az ideális ívek már teljesen szárazak.
A Sky Sports szakértőjeként dolgozó korábbi pilóta, Johnny Herbert azután fejezte ki a nemtetszését, hogy a címvédő Hamiltonnak odaszúrva elmondta, mennyivel jobban élvezi az idei csatát a tavalyinál.
Egy biztonsági őr és egy brit fotós ugyanis összeverekedett még a nyitónapon. Részleteket az alábbi cikkekben olvashatnak:
A szombat legjobb képeit ne felejtsék el megtekinteni, az alábbi képre kattintva elérhető galériába folyamatosan kerülnek új képek:
---- separator ----gallery-content-type:74b7e26f-feb5-48e5-9161-7d389bc12987---- separator ----Jelenleg a McLarennel holtversenyben 8 rajtelsőséggel rendelkeznek a Hungaroring történetében, ezt a számot javíthatja most kilencre valamelyik csapat – valószínűleg inkább a Ferrari. Igaz, a legutóbbi ferraris pole-t 2017-ben láthatta a közönség Sebastian Vettel révén, előtte pedig 2005-ben Michael Schumacher nyerte meg az időmérőt az olaszoknak.
A levegő mindössze 22 fokos, de az aszfaltot is jelentősen lehűtötte az eső, hiszen most 28 fokos, úgyhogy a gumimelegítés nem lesz egyszerű a versenyzőknek.
Kimenekülnek a csapatok, nehogy elkezdjen esni az eső, mielőtt gyors kört futnak. Vettel is a pályán, ami az FP3 végi balesetét figyelembe véve eilsmerésre méltó az Aston Martin-osoktól.
A Ferrari, az Alpine és a McLaren azonban a bokszban tartja a pilótáit egyelőre.
Bottas került be először 1:20 alá, hét századmásodperccel.
Mindenki lágy gumikon, a címvédő azonban 1:19,020-as idővel hét tizeddel vezett a második helyezett Lewis Hamilton előtt. Hamilton mögött Russell és Sainz áll.
Tól sokáig nem vártak a Ferrarinál sem, egy kicsit jobban felgumizott aszfaltra jött ki a két pilóta.
A pénteki meglepetésember Verstappen mögé jön fel, Bottas pedig az új harmadik helyezett.
Miközben Pérez jön fel a csapattársa mögé, az első gyors körük után Sainz a 4., Leclerc pedig mindössze a 10. helyen áll. Mick Schumacher áll még értékelhető idő nélkül.
A fiatalabbik német továbbra is a legutolsó, ráadásul a bokszban szerelik a Haast. Vettel pedig közvetlenül előtte áll, rajtuk kívül Csou, Latifi és Stroll áll kieső helyen.
Mindketten jelentősen javítanak, ahogy Sainz is jobb időt jön, így ők bebiztosítják a Q2-t. Verstappen is tovább javított az élen, az új legjobb idő 1:18,509.
Pedig még van négy perc, az utolsó hat helyen álló pilóta már most megpróbálkozik javítani, míg a többiek a hajrára várnak.
Mindenki javít, így teljesen megváltozik a kiesők listája: Albon, Bottas, Ocon, Ricciardo és Cunoda áll ott most.
Csou az 5., Magnussen és Schumacher a 9-10., Vettel a 12. helyre lépett előre.
Az utolsó percbe lépve Hamilton és Russell áll az első két helyen, de a legtöbben még javítani fognak.
Hiába ment leggyorsabb első szektort, a végét elrontotta a kanadai, így búcsúzik a Q1-ben. Csapattársa mellett a két AlphaTauri és Vettel esik ki.
Stroll maradt bent utolsóként, az előnye 35 ezred volt Cunoda, 51 ezred Albon és 68 ezred Vettel előtt.
Egyikük sem hiszi el, hogy számára véget ért az időmérő. Gasly azért, mert a leggyorsabb körét pályaelhagyás miatt elvették, aminek a jogosságában nem biztos a francia.
Helyszínen tartózkodó kollégánk közölte az imént, hogy a korábban említett brit fotós, Mark Thompson, aki összeverekedett egy biztonsági őrrel, a helyszíni rendőrségen feljelentette "bunyópartnerét".
Most nem siet annyira a mezőny: két perc alatt 9 pilóta jött ki a 15 fős mezőnyből – természetesen mindenki lágy abroncsokon.
A Q1-et megnyerő hétszeres világbajnok most 18 századdal lemaradt Russelltől, mögöttük Magnussennek van még csak mért ideje.
Komoly űrbe érkezett a brit: az élen a holland előnye négy tized vele szemben, Norris azonban szintén hat tizeddel áll Leclerc és Sainz előtt. Pérez idejét elvették, így a most kijövő pilótákon kívül még neki nincs ideje.
Alonso, Ocon, Ricciardo és Csou is Leclerc elé érkezett, a monacói jelenleg a hetedik.
Jelenleg az ötödik lenne a mexikói, ha nem vették volna el a körét – márpedig a visszajátszások alapján nem biztos, hogy négy kerékkel elhagyta a pályát.
Pérez, a két Haas és Stroll mellett a brit áll kieső helyen 6 perccel a vége előtt.
Leclerc és Sainz is jelentősen javult, de Hamilton is a legjobb öt közé zárkózott. Pérez körét visszaadták, így most a kilencedik.
A mexikói ezzel továbbra is a kilencedik, de a mögötte állóknak sem ígéretesek az utolsó kör szektoridejei.
Bottas és Ocon is javított, így a szabadedzéseken is szenvedő mexikói 71 ezreddel kiesik a Q2-ben.
Pérez Magnussenre panaszkodott, hogy a dán feltartotta őt, ám a képek alapján nem ezen múlott a továbbjutása. Rajtuk kívül Csou, Stroll és Schumacher búcsúzott a Q3 előtt.
Tizenötödszörre indulhatnak holnap mindketten az első tíz hely valamelyikéről a Hungaroringen, így elléptek az eddig szintén 14 darab top 10-es szerepléssel rendelkező Michael Schumachertől és Kimi Räikkönentől.
Noha a Q2-ben még nem biztos, hogy száz százalékot nyújtott a Ferrari, Verstappen fölénye mégis komoly meglepetés a pénteken történtek fényében. Ugyanakkor egy Leclerc-Sainz első soron sem szabad meglepődnünk. Indul a Q3 12 perce!
Ahogy Verstappen és Alonso is, a többiek egyelőre használt abroncsokkal próbálkoznak.
A spanyol 1:17,505-ös ideje közel fél másodperccel jobb bárkinél. Russell a második, Leclerc a harmadik, Verstappen az 1,3 másodperces hátránya alapján valószínűleg belehibázott a körébe.
Bizony, kisodródott a bukótérbe a holland, ennek a hátszél is lehetett az oka. Ocont, Bottast és Ricciardót azonban így is megelőzte. Mindenki visszatér a bokszba.
Három és fél perc volt hátra az időmérőből, amikor elkezdett ismét a pályára szivárogni a mezőny. A legtovább a Mercedesnél vártak, ők zárják így a sort.
Nincs erő a holland motorjában, a mérnöke türelemre kéri, amíg megvizsgálják a problémát. Sok idejük erre nincsen.
62 ezreddel a csapattársa mögé zárkózik, így ebből a monacóinak nem lesz pole.
A Mercedes fiatalja megviccelte a Ferrarikat, így hiába javított Sainz is, Russellé a pole!
Hamilton és Verstappen sem javított, a címvédő ráadásul a feltételezett motorhiba miatt nem is teljesített új gyors kört, ezzel pedig a tizedik.
Sainz és Leclerc a 2-3. helyen, amivel nem lehetnének elégedettek – ha a két Red Bull nem a 10-11. helyen végzett volna.
Elképesztően boldog a Mercedes fiatal britje az első pole pozíciója után. Mögötte a két Ferrari, őket Norris, Ocon, Alonso, Hamilton, Bottas, Ricciardo és Verstappen követi az első tízben.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk.