Verstappené a pole, Hamilton és Russell is összetörte az autót az időmérőn
2022. július 08. 16:41
Miután az ausztriai hétvégén sprintfutamot rendeznek, az időmérőt nem szombaton, hanem pénteken tartották, és a pilótáknak csak egy szabadedzésük volt a felkészülésre. A körülmények hasonlóak voltak, mint a kora délutáni gyakorláson: a levegő hőmérséklete 19, az aszfalté 38 fokos volt közvetlenül a kezdés előtt.
A bokszutca kijáratának megnyitása után a két Alpha Tauri gurult ki elsőként a garázsból, ezt követően további kilenc pilóta azonnal követte őket, köztük Sergio Pérez és a két Ferrari. Ahogyan az várható volt, ők hárman kezdtek az élen, de kisebb meglepetésre nem a mexikói pilóta vagy Charles Leclerc, hanem Carlos Sainz ugrott az élre. Igaz, a spanyol pilótának (csakúgy, mint Lance Strollnak) pályaelhagyás miatt törölték az idejét,
így csapattársa 1:06.762 másodperccel állt az élre, 44 ezreddel megelőzve Pérezt.
Eközben már szinte teljesen benépesült a pálya, és a két Haas, valamint Fernando Alonso is megelőzte Leclerc-t. Igaz, nem sokáig, ugyanis a 24 éves versenyző 1:06.200-val visszavette a vezetést, és ezúttal már Sainznak is sikerült érvényes kört autóznia, amely 197 ezreddel maradt el csapattársáétól, de a második helyre jó volt.
Max Verstappen szokása szerint az utolsók között gördült pályára. Mindez viszont nem akadályozta meg abban, hogy az élre ugorjon, és 1:06.097-tel átvette a vezetést. Azonban csak néhány másodperc erejéig, mert Sainzhoz hasonlóan az ő körét is elvették. Ennek következtében Pérez 1:06.143-mal állt az élen, 56 ezreddel megelőzve Alonsót. Nem sokkal később megérkeztek a Mercedesek: George Russell közvetlenül Leclerc mögé jött be, Lewis Hamilton viszont letaszította Pérezt a ranglista éléről, miután 64 ezreddel gyorsabb volt nála.
5 perccel a vége előtt már csak Verstappennek nem volt értékelhető ideje, ám ez másodpercekkel később megváltozott, és 227 ezreddel átvette a vezetést, hogy aztán Leclerc és Sainz friss gumikon felülmúlja őt. A holland pilóta ettől függetlenül nem került bajba, hiszen elmozdult a kieső helyről,
ahol 3 perccel a vége előtt Csou Kuan-jü, valamint az Aston Martinok és a Williamsek tartózkodtak.
Stroll később javított, ám csupán a tizenötödik helyre jött fel, és Daniel Ricciardót taszította a veszélyzónába. Végül mindketten pórul jártak, miután az ausztrál pilóta csak a kanadai versenyzőt tudta megelőzni, Alexander Albon viszont feljött a tizennegyedik helyre. Mögöttük Csou, Nicholas Latifi és Sebastian Vettel végzett. A négyszeres világbajnokkal kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy utolsó körével csapattársa előtt végzett volna, de törölték. Azonban nem ezen múlt, hogy az Aston Martin zsinórban harmadszor produkált kettős kiesést a Q1-ben, ezúttal száraz körülmények között.
A Q2-ben a Ferrarik használt, a Red Bullok és a Mercedesek friss lágy gumikon jöttek ki. Az első körök után nem Verstappen vagy Leclerc, hanem Hamilton kezdett az élen, aki 1:05.538-as körével 3 századot adott a címvédőnek. Russell már 233 ezredet kapott, és a két Ferrari, valamint Pérez csak utána következett. A hétszeres világbajnok ráadásul a következő gyorskörében további 63 ezredet faragott le idejéből, miközben Pérezt Valtteri Bottas, valamint az Alpine-ok és a Haasok is megelőzték. A mexikói pilóta valamennyit javított volna, de körét törölték, így visszacsúszott a kiesőzónába.
Rajta kívül Albon, Pierre Gasly, Cunoda Juki és Lando Norris volt bajban, utóbbi még érvényes gyorskörrel sem rendelkezett. Pérez végül megúszta a kiesést, miután sikerült feljönnie a hatodik helyre, ám nem nyugodhatott meg teljesen, mert a 8-as kanyar levágása miatt vizsgálják a leintés után. A mexikói pilóta helyett Bottas búcsúzott, akit még Gasly és Albon is megelőzött. Mögötte Cunoda, illetve Norris volt a sorrend. Ami az elejét illeti, Hamiltont végül Leclerc és Verstappen is megelőzte,
ettől függetlenül úgy tűnt, hogy a Mercedesnek is van reális esélye a pole pozícióra.
A Haasokat leszámítva mindenki vadonatúj C5-ösökön tért vissza a pályára a Q3 elején. Az első próbálkozások után Verstappen állt az élre, miután 1:05.092-esidejének köszönhetően 91 ezreddel megelőzte Leclerc-t, és további 117-tel Sainzot. Mögöttük Pérez, Russell, Ocon, Magnussen, Hamilton, Alonso és Schumacher volt a sorrend. A brit pilóta valamiért elvette a gyorskör közben, az Alpine versenyzője be sem fejezte, míg az újdonsült pontszerzőtől elvették.
Hamilton aztán újra próbálkozott, ám ez a lehető legrosszabbul sült el. A 37 éves pilóta ugyanis a 7-es kanyarban kisodródott, és a falnak ütközött. Ennek következtében természetesen megszakították az időmérőt, és lényegében eldőlt, hogy a hétszeres világbajnok legjobb esetben is csak a tizedik helyről indulhat a sprintfutamon.
Az újraindítás után szűk 5 és fél perc volt hátra, ám itt még nem volt vége a piros zászlók sorának, ugyanis a másik Mercedes is a falban végezte. Russell a 10-es kanyarban vesztette el az irányítást, aminek következtében 2 perc 31 másodperccel a vége előtt ismét megszakították a Q3-at. Egyedül Alonso tudott mért kört autózni, amivel megelőzte Magnussent és Hamiltont.
Több piros zászló már nem volt, így rendben befejeződött az időmérő. Az első háromnak sikerült javítania, ám a sorrend nem változott: Verstappen 1:04.984-gyel szerezte meg a pole-t, 29 ezreddel megelőzve Leclerc-t, és további 53-mal Sainzot. Mögöttük Pérez, Russell, Ocon, Magnussen, Schumacher, Alonso és Hamilton lett a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Osztrák Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Az egyébként is kevésnek számító hatvan helyett nem egész ötven percük volt felkészülni a pilótáknak az időmérőre, hiszen az első szabadedzés kétszer is megszakadt néhány percre. Max Verstappen végig uralta a gyakorlást, és több, mint negyed másodperccel gyorsabb volt a második helyen végző Charles Leclerc-nél is, de a Mercedes és a Haas is a vártnál jobban teljesített.
Fernando Alonso a 29 körével messze a legszorgosabb volt az FP1-en, de lágy abroncsokon egy kört sem teljesített – ahogy csapattársa, a századik versenyhétvégéjét teljesítő Esteban Ocon sem.
A McLaren azonban még bizonytalanabb helyzetben van, hiszen Lando Norris motorja húsz perc után elfüstölt, Daniel Ricciardo hátsó szárnyával pedig nagyon sokáig nem tudott mit kezdeni a csapat az FP1-en. Pedig Norris kimondottan jól szokott menni Spielbergben, ő az egyetlen a mezőnyből, aki eddig minden ausztriai futamán pontot szerzett, és két dobogója is van már innen.
Ma ült össze az FIA és a Forma-1, a megbeszélésen pedig többek között megemelték a költségvetési plafont, valamint elhalasztották a pattogással kapcsolatos intézkedések bevezetését. Részletekről az alábbi linkre kattintva olvashatnak:
Ez a címvédő 129. hétvégéje a Red Bull-lal, amivel Mark Webberrel holtversenyben a rangsor élére áll. Ennél jobb hely talán csak Zandvoort lehetne a hollandnak a rekordbeállításhoz, de most sincs sokkal kevesebb szurkolója a lelátón, mint szeptember elején lesz.
A nap legjobb képeit ne felejtsék el megtekinteni, az alábbi képre kattintva elérhető galériába folyamatosan kerülnek új képek:
---- separator ----gallery-content-type:09d5abde-b47d-473f-a4f8-dc8c9065ddfe---- separator ----Az Alfa Romeo pilótájának több erőforráselemből is a negyediket szerelték be a hétvége előtt, ami miatt a futamon a rajtrács végéről indul majd. Azonban a sprintfutamra nincs hatással a büntetés, így az időmérőn elért jó helyezés holnap értékes pontokat eredményezhet a finnek.
... az előrejelzés alapján majd aznap hajnalban leszakad az ég, és egészen kora délutánig (nagyjából a futam kezdetéig) esni is fog az eső. Jelenleg azonban a nézők hangulatának extrán jót tesz, hogy szinte felhőtlen az ég, noha a szél erősen fúj, és a 19 fokos levegő sem mondható melegnek – a 38 fokos aszfalt ehhez képest igen.
Gyors és rövid a pálya, így különösen a Q1 végén érdekes lesz látni, ahogy a húsz autó küzd a legjobb pozíciókért. Ráadásul a Nemzetközi Automobil Bizottság közleménye alapján az utolsó (10-es) kanyar kijáratánál szigorúak lesz Niels Wittich versenyigazgató, és pályaelhagyás esetén az aktuális és a következő kör ideje is törlődik majd.
A Ferrari, a McLaren, a Williams, az Aston Martin és az AlphaTauri mindkét pilótáját azonnal kiküldte lágyakon, de már Pérez is a pályán.
A spanyol és Leclerc is a szabadedzésen már koptatott gumikon jött ki, ám így is ők állnak az első két helyen. Sainz ideje 1:06,363.
Rajtuk kívül Russell és Bottas nem jöttt még ki. Sainz idejét pedig közben elvették (amiért a spanyol igencsak értetlenkedik), így Leclerc-é a pillanatnyi első hely Pérez előtt.
Rövid időre Schumacher és Magnussen volt az első két helyen, azóta a két Ferrari eléjük került.
Verstappen az első körével 1:06,097-et teljesített új lágyakon, ám a 10-es kanyart kiszélesítette, így csapattársa áll az élen Alonso előtt.
1:06,079-et teljesített a Mercedesszel, Russell jelenleg az ötödik. Verstappen és Latifi mért kör nélkül, rajtuk kívül Gasly, Ricciardo és Vettel áll kieső helyen 7 perccel a Q1 vége előtt.
1:05,852-es idővel került az élre a holland, ez már érvényes kör volt tőle.
Leclerc és Sainz is megelőzte Verstappent, a monacói 1:05,419-cel vezet. Négyen vannak a pályán 3:30-cal a vége előtt, közülük a két Aston Martinnak mindenképp szüksége van a javításra.
Így 17-en fognak helyezkedni, hogy minél jobb helyről kezdhessék meg az utolsó körüket. Ricciardo, Csou, Vettel, Latifi és Albon áll kieső helyet az utolsó percbe lépve.
Az ausztrál mellett a két Aston Martin (Stroll és Vettel), a múlt héten balesetet szenvedő Csou, valamint Latifi esik ki. Alonso közben a negyedik helyre lépett előre, mutatva, hogy ma is figyelni kell rá.
A Q1 kiesői: 16. Ricciardo, 17. Stroll, 18. Csou, 19. Latifi, 20. Vettel.
Leclerc-en és Sainzon kívül a két AlphaTauri is használt lágyakon gurult ki, egyelőre tízen a pályán.
1:05,538-cal Verstappent, Russellt és mindkét Ferrarit megelőzte. Norris belehibázott a körébe, Alonso, Bottas és a két Haas még a bokszban.
1:05,475 az új legjobb idő a brittől, egyelőre nincs válasza a két élcsapatnak. Norris visszatért a bokszba, ahonnan az előbb említett négy pilóta kijött már: Magnussen és Schumacher a 6-7. helyen áll.
A mexikói nem tud bekerülni a legjobb tíz közé, így jelenleg kieső helyen áll, akárcsak Albon, a két AlphaTauri, és a továbbra is bokszban lévő Norris.
Új lágyakon mindkét pilótáját kiküldte az olasz istálló, de Ocon és Norris is a pályán van. Leclerc 1:05,287-es idővel átveszi a vezetést Hamiltontól.
Az utolsó köröket kezdik meg a pilóták a Q2-ben, a mexikói pedig egyelőre 12. helyen áll. Norris fékproblémája miatt biztos kiesik, a brit bizonytalanul vezeti a McLarent.
Két-két versenyzővel képviseli magát a Q3-ban a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes, az Alpine és a Haas. Gasly 9 ezredmásodperccel maradt alul Schumacherrel szemben.
Cunoda és Norris is belerontott az utolsó körébe, így esélytelen volt a javítás. Gasly rendkívül bosszús, a Haas viszont nagyon elégedett lehet.
A Q2 kiesői: 11. Gasly, 12. Albon, 13. Bottas, 14. Cunoda, 15. Norris
Akár az első sorba is bekerülhet valamelyik pilótájuk, az első két szakasz alapján inkább Hamilton. Péreztől bravúr kéne a top 3-hoz, míg az Alpine és a Haas reálisan a 7. helyet célozhatja meg.
Az első percben még egyik garázsban sem volt mozgás, aztán szépen lassan kigördültek a bokszutcából az autók. A Haas használt lágyakon, a többiek újakon.
A mexikói a 8-as kanyarban hagyhatta el a pályát, amit az időmérő után vizsgálnak majd.
1:05,092 a holland ideje, őt Leclerc, Sainz és Pérez követi. A Mercedesek egyelőre nem mennek olyan jól.
A brit Mercedese kicsúszott, és a falban kötött ki. Hamilton jól van, de az időmérőjének ezzel vége.
A brit fájdalmasan, de kiszállt az autóból. Alonso és Schumacher egyelőre mért kör nélkül, 5:29 van hátra az időmérőből.
A versenybírók már dolgoznak a Mercedes eltávolításán a kavicságyból. Jelenleg Verstappen, Leclerc, Sainz, Pérez, Russell, Ocon és Magnussen az első hét sorrendje.
A monacóinak egy kanyarja volt hátra, amikor a piros zászló megjelent, és a részidők alapján akár az első helyre is kerülhetett volna, ha még néhány másodperce van.
A maradék hét pilóta egyelőre a bokszba marad, amikor kevesebb, mint öt perc van hátra.
A spanyol a hetedik helyre jön előre.
2:31 lesz hátra, a Mercedes másik brit pilótája azonban már nem lesz ott a folytatásban, miután ő is a falnak csapódott.
A 10-es kanyarba érkezve csúszott meg a Mercedes, majd egy 180 fokos pörgés után a hátuljával találta el a falat.
Két és fél perc lesz hátra az időmérőből, úgyhogy szerencséje van a pilótáknak, hogy a leggyorsabb pályáról van szó, hiszen így várhatóan mindenkinek sikerült majd körbeérnie.
Megtalálta a legrövidebb utat: keresztbe átsétált a célegyenesen – ezt azonban nem szabad még úgy sem, hogy az autók már a bokszutcában voltak. Az időmérő után vizsgálják az esetet.
Újraindult a Q3, mind a nyolcan már a bokszutca végén sorakoztak, úgy várták a zöld lámpát.
A Ferrari ismét a használt lágyakat választotta, ahogy az Alpine és a Haas is.
Ugyanis a holland 1:04,984-re javította a legjobb időt, miután Leclerc és Sainz is megelőzte. Ők hárman 82 ezreden(!) belül zártak.
Oconé lett a hatodik hely, mögötte Magnussen, Schumacher, Alonso és Hamilton zárja az első tíz helyezett sorát.
Az első két szektor után nehéz volt elképzelni a pole-t, de végül a Ferrarik elé tudott kerülni a holland. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk.