Az Osztrák Nagydíj teljes második szabadedzésén a versenyszimulációs beállítások tesztelésére lehetett számítani a csapatoktól, hiszen ezúttal az FP2-t nem időmérő, hanem sprintfutam követi a vasárnapi verseny előtt.
Az időjárásra a péntekihez hasonlóan nem lehetett komoly panasz – 20 fokos levegő és 34 fokos aszfalt fogadta a pilótákat –, a nagyjából tíz kilométer per órás északnyugati szél azonban – elsősorban a négyes kanyar felé tartó lejtőn, ahol hátulról fújt – olykor megnehezítette a versenyzők dolgát.
Az első percekben a Ferrari, az Alfa Romeo és a Haas pilótái használt közepeseken, míg az Aston Martin-osok új lágyakon, majd új keményeken jöttek ki a bokszból. Rajtuk kívül az első öt percben csak Lando Norris gurult a pályára, aki át is vette a vezetést 1:10,670-es idővel. Éppen a Ferrari kettőse került az élre, amikor a két Red Bull is kihajtott használt lágyakon – Verstappen hamarosan 1:09,170-nel került az első helyre.
Az Alpine és a tegnapi időmérőn baleseteket szenvedő Mercedes várt a legtovább a garázsban, a kemény abroncsokat pedig a mezőnyben először Sebastian Vettel és Lance Stroll kapta meg, akik egy-egy kör erejéig próbáltak ki minden keveréket az edzés elején. George Russellt közel tizenöt perc után láthatta meg a közönség, miközben az élen tovább gyorsult Verstappen és Sainz.
Russell a harmadik helyre jött fel, ám a rádióban jelezte, hogy az előzést segítő, extra energiát aktiváló gomb nem működik a Mercedesen. Csapattársa eközben továbbra is a bokszban ült, az Alpine azonban félidőhöz közeledve mindkét pilótáját kiküldte használt lágyakon.
A három élcsapat pilótái (a kasztnicsere ellenére gondokkal küszködő Hamiltont leszámítva) nagyjából harminc perc után cseréltek gumikeveréket. A legszorgalmasabban köröző Leclerc-nek a lágyakon 1:08,660-nal sikerült is átvennie a vezetést, miközben Esteban Ocon és Fernando Alonso jött fel a 3-4. helyre.
Carlos Sainz fél tizedmásodperccel előzte meg az élen álló csapattársát, miközben a Mercedes bokszára figyelt a közönség: Russell a mezőnyben egyedüliként futott gyors kört a kemény abroncsokon, Hamilton pedig 14 perccel a leintés előtt elhagyta a garázsát, és egyből egy 9. helyet érő kört autózott.
Leclerc az utolsó gyors körének a végén hibázott, így nem előzte vissza a másik ferrarist, aki ezzel az élen zárta a sorrend szempontjából kevésbé fontos szabadedzést. A két Aston Martin mellett éppen a két Ferrari töltötte a legtöbb kört a spielbergi aszfalton, a végére pedig Hamilton is tíz kör fölé jutott.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Osztrák Nagydíj második szabadedzése! Ezúttal semmilyen jelentősége nem lesz a puszta végeredménynek, hiszen az időmérőt már tegnap megrendezték. A mezőny tagjai a sprintfutamra és a versenyre készülnek, ilyen szemmel érdemes figyelni az eseményeket. Az időmérő összefoglalója az alábbi linkre kattintva olvasható.
Furcsa eset történt Sergio Pérezzel a Q2 végén. Az utolsó gyorskörében egyértelműen elhagyta a pályát a 8-as kanyarban, amiért el kellett volna venni a körét. Ám a sportfelügyelők csak akkor vették észre a szabálytalanságot, amikor már elindult a Q3, így utólag azt a döntést hozták, hogy törlik a Q2-es utolsó körét, valamint az összes Q3-as idejét. Ennek következtében csak a tizenharmadik helyről kezdheti meg a sprintfutamot.
A Q3-ban mindkét Mercedes összetörte az autót, és a hétszeres világbajnoké volt a nagyobb baleset. Olyannyira, hogy a kasztni is megsérült, ezért a Mercedes kicserélte egy korábban használtra. Mindez nem jár rajtbüntetéssel.
Bár a pályán mostanában nem nagyon megy neki, az ausztrál pilóta más területen bizonyít. Most például sikerült elkapnia egy felé dobott édességet, ami azért nem magától értetődő.
Még a silverstone-i hétvége pénteki napján történt, hogy egy szurkoló próbált szólni a brit pilótának, hogy ott van mellette egy labda, feltehetően örült volna neki, ha személyesen tőle kapja meg. Ám hiába ordított, Russell a hatalmas zajban nem hallotta meg, most viszont elárulta, hogy egy általa aláírt labdát fog elküldeni a drukkernek.
Elindult a második szabadedzés. A körülmények hasonlóak, mint tegnap, a levegő hőmérséklete 19, az aszfalté 34 fokos. A két Alfa Romeo és Haas máris megkezdte a munkát.
Legalábbis egy ideig biztosan nem, ugyanis a konstruktőri címvédőnél abban bíznak, hogy a gyakorlás kközepén pályára tudnak menni. Mindkét autóban váltót cseréltek, illetve a szárnyakat, valamint a padlólemezt megjavították vagy szintén kicserélték.
Bár a két Aston Martin a lágyakon kezdett, ők rögtön visszatértek a bokszba, így jelenleg csak Norris van a C5-ösökön. A brit pilóta jelenleg 1:10.670 másodperccel vezet, 809 ezreddel megelőzve Magnussent. A két Ferrrai közepeseken van kint.
Sainz 1:09.620-szal kezdett, 213 ezreddel megelőzve az azóta javító Leclerc-t. Ugyanakkor továbbra is a versenyszimuláció egésze számít, és ebből a szempontból érdekes lehet, hogy velük ellentétben a Red Bullok lágyakon jöttek ki.
Acímvédő 1:09.170-nel az élre ugrott, Pérez azonban 1,691 másodperccel lassabb volt nála. Leclerc-hez hasonlóan Sainz is javított, de a közepes gumikon ez már-már elvárásnak számít.
A címvédő 1:09.067-es kört futott, vagyis ő is javított első mért köréhez képest. Érdemes figyelni, hogy meddig fogja tudni tartani ezt a tempót, mert ez a sprintfutamra és a versenyre nézve is sokat elárulhat.
Főleg Sainz, aki már 83 ezedre megközelítette Verstappent, vagyis a közepesek még mindig remekül működnek. Érdekes, hogy a spanyol pilóta egyelőre gyorsabb csapattársánál, de persze egyáltalán nem kizárt, hogy más programot futnak, vagy eltérő beállításokkal mennek.
Russell lágy gumikon hagyta el a garázsát, Hamiltonra viszont továbbra is várni kell. Ahogyan egyébként a két Alpine-ra is, akiket még szintén nem láttunk a pályán.
Jegyezzük fel, hogy a holland pilóta 8 kört tett meg a lágyakon, legjobbja pedig 1:08.966 volt. Russell lassan kezdett, még második mért köre is 1,183 másodperccel marad el Verstappenétől. Ugyanakkor nem kizárt, hogy valaki a sprintfutamra, más pedig a versenyre készül, ami az üzemanyagszintben nyilvánul meg.
A monacói pilóta megkérdezte, hogy mi történik a motorral. Russell közben felgyorsult, és bejött a Ferrarik közé, míg Sainz járt a bokszban, de ugyanazon a gumiszetten jött vissza.
A brit pilóta kijelentette, hogy nem működik az "előzés" gomb. Erre a csapat azt válaszolta, hogy ők nem látták, hogy megnyomta volna, de Russell szerint ez legalább négyszer megtörtént. A brit versenyző vélhetően emiatt visszatért a bokszba. Sainz elfékezte a 3-as kanyart, és már több mint 1 másodperccel elmarad egyéni legjobbjától, ahogyan Leclerc is jelentősen visszaesett.
A Sky Sports műsorában feltették Otmar Szafnauernek a kérdést, hogy Alonso és Ocon miért nem jött még ki. A román származású amerikai szakember azt felelte, hogy a szabadedzés végén reprezentatívabbak lesznek a körülmények, és így óvhatják az alkatrészeket, Eközben egyébként mindkét pilóta pályára gurult a lágyakon.
Mindketten közepeseken jöttek vissza, igaz, a címvédőnek vélhetően valami nem tetszett, mert azonnal vissza is hajtott a bokszba. Időközben a Ferrarik is befejezték az első etapot: Sainz két részletben 19, míg Leclerc egyhuzamban 20 kört tett meg, nem számítva az installációs köröket.
Alonso a negyedik, míg Ocon a hatodik legjobb időt autózta. Ha sokáig tudják tartani ezt a tempót, esetleg javulni is tudnak egy ideig, akkor kifejezetten optimistán várhatják a továbbiakat. Főleg úgy, hogy a legnagyobb riválisnak ígérkező Haas pilótái egyelőre nagyon hátul vannak, igaz, ők a közepeseken kezdtek.
Ami persze egyben az abszolót legjobb idő, csak ez most nem annyira releváns. A holland pilóta mindkétszer 1 tizeden belül volt a lila köréhez képest első két mért köre során. Ami a Ferrarikat illeti, mindkét versenyző a lágyakon tért vissza.
A Scuderia 90 éve ezen a napon mutatkozott be a spái 24 órás versenyen. Ennek apropóján a csapat az eredeti logót használja ezen a hétvégén.
Verstappen időközben megjavította eddigi legjobbját, majd néhány pillanat erejéig visszatért a bokszba. Az Alpine-ok időközben szintén közepesekre váltottak, és Ocon mindössze 49 ezreddel volt lassabb a címvédőnél. Persze a legfontosabb kérdés az, hogy meddig tudja tartani ezt a tempót, illetve milyen beállításokkal, illetve üzemanyagszinten mennek.
Papíron jól néz ki, hogy 1:08.660-nal átvette a vezetést, de a következő körében már 8 tuzeddel lassabb volt ennél. Persze ez nem feltétlenül az autónak vagy a gumiknak köszönhető, ezért érdemes figyelni a következő köröket is.
Legalábbis a köridők alapján ezt lehet kiolvasni. Miközben a spanyol pilóta 1:08.610-et, azaz abszolút legjobb időt autózott hatodik körében, addig csapattársa most már több mint 1 másodperccel elmarad egyéni legjobbjától. Igaz, a következő körében Sainz is jóval gyengébbnek bizonyult, de könnyen lehet, hogy ennek az az oka, mert kevesebb energiája maradt.
13 perccel a vége előtt a brit pilóta is megjelent a pályán, miután autóját menetkész állapotba hozták. A hétszeres világbajnok a lágy keverékeken kezd. Nem sokkal korábban Russell 3 kört tett meg a keményeken, amelyeket eddig csak az Aston Martinok használtak, de ők is csak 1-1 kör erejéig. Ez alapján könnyen lehet, hogy a C3-asokat a versenyen sem nagyon fogjuk látni.
A 37 éves versenyző a kilencedik legjobb időt autózta, 74 századdal lemaradva Sainztól. Ezt követően ráadásul visszatért a bokszba, hogy ott használt közepeseket kapjon (a lágyak szintén nem voltak újak).
A két Ferrari, a két Alpine, valamint Verstappen is kiállt. Igaz, Leclerc és Sainz azóta visszajött, és előbbi nem volt messze attól, hogy a 9-es kanyar kijáratában eldobja az autót. Azóta egyébként ismét visszatértek a bokszba, Russell viszont ismét a pályán van a lágyakon, míg Pérez és Hamilton a közepeseket nyüstöli.
A négyszeres világbajnok túlságosan szélesre vette a 10-es kanyart, és a rázókőnek köszönhetően egy alkatrész lerepült az autójáról. Ezt jelentette is a rádióban, de sokat már nem számít, hiszen alig van hátra a gyakorlásból.
Véget ért a második szabadedzés, és jelenleg az egész mezőny pályán van, vélhetően annak érdekében, hogy próbarajtot végezhessenek. Bár nincs jelentősége, de azért rögzítsük, hogy Sainz végzett az élen, 5 századdal megelőzve leclerc-t, és további 118 ezreddel Verstappent. Mögöttük Alonso, Ocon, Pérez, Russell, Bottas, Hamilton és Norris lett az első tíz sorrendje.
Az élmezőnyt illetően a sorrend ellenére talán Verstappen lehet az esélyes, hiszen ő előbb a lágyakon, aztán a közepeseken ment, míg a Ferrarik fordítva. Az Alpine-ok kifejezetten ígéretesnek tűnnek, de hozzá kell tenni, hogy a Mercedesek, azon belül is főleg Hamilton esetében nem feltétlenül reprezentatívak az idők, hiszen az ideálisnál jóval később ment pályára. Ami a szintén az első tízből induló Haasokat illeti, a mostani tréning alapján nagyon nehéz dolguk lesz, ha pontot akarnak szerezni. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval!