Noha az első szabadedzés végén jelentősen csapadék hullott a belgiumi pályára, a két gyakorlás közti Forma-3-as időmérő közepére elállt az eső, majd a betétsorozat pilótái segítettek felszárítani az aszfaltot, így az F1-esek száraz pályás gumikon kezdhették el az FP2-t.
Az első edzés közben vált hivatalossá, hogy hat pilóta – Charles Leclerc, Max Verstappen, Lando Norris, Esteban Ocon, Valtteri Bottas és Mick Schumacher – is rajthelybüntetést fog kapni a versenyre, így várható volt, hogy sokan a megszokottnál többet fognak készülni a szombati időmérő helyett a vasárnapi futamra.
Az első mért kör Carlos Sainz nevéhez fűződött, a Ferrari spanyolját azonban Sebastian Vettel feltartotta, így Verstappen több mint egy másodperccel átvette tőle a vezetést. A következő percekben ez a két pilóta váltotta egymást az élen, a csapattársaik pedig csak közvetlenül mögéjük tudtak felzárkózni. A mezőny többsége hozzájuk hasonlóan közepes gumikon próbálkozott, de öten a lágyakat, ketten pedig a keményeket rakatták fel kezdésnek.
A kemény abroncsokon próbálkozó Mercedesek nehezen tudták felmelegítani a gumikat, és sokat csúszkáltak is az aszfalton, amiről Lewis Hamilton és George Russell is értetlenül panaszkodott a rádión.
Húsz perc után a teljes mezőny kihajtott a bokszba, kivéve az első szabadedzést kihagyó Pierre Gasly, akinek a körözését lehetett így figyelni néhány percen keresztül. Ezután visszatért az élmezőny: Verstappennek, Sainznak és Leclerc-nek is a lágyakat rakta fel a csapata, de a Mercedes is hasonlóan cselekedett a két pilótájával, a következő időszakban pedig a garázsban maradó Sergio Pérez kivételével mindenki lágyakon próbálkozott.
Leclerc remek kört teljesített, ám a holland még bravúrosabb volt és 862 ezreddel gyorsabbnak bizonyult a gyors körén, amit a monacói is elismerően nyugtázott. Mögöttük Norris, Stroll és Albon is meglepően jó kört futott, a két Mercedes pedig ugyan javult, de így is csak a 6. és a 8. helyre volt elég az idejük. Az időmérős kísérletetezés után a mezőny nagy része versenyszimulációra váltott, így a köridők nem javultak tovább, különösen miután negyed órával az edzés vége előtt előkerültek az esernyők és az esőkabátok a lelátón.
A pilóták is hamar rájöttek, hogy a száraz pályás gumikkal már nem lehet értékelhető kört teljesíteni: Hamilton, Norris, Alonso, Gasly és Schumacher is egyszer-kétszer a bukótérbe csúszott az egyik körén, mielőtt bemenekült a bokszutcába. Az utolsó perceket úgy tűnt, szinte a teljes mezőny a garázsban tölti, hiszen csak a két Aston Martin volt az, amelyik az esőgumikat tesztelte egy-egy kör erejéig. Az utolsó másodpercekben viszont szinte mindenki visszatért a pályára azért, hogy kipróbálja a körülményeket és gyakorolja a rajtot a vizes aszfalton, ami még hasznossá válhat a hétvége folytatásában.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük kedves Olvasóinkat, 17 órakor folytatódik a Belga Nagydíj nyitónapja a második edzéssel. Az elsőn Kevin Magnussen műszaki hibáját és az utolsó percekben történt felhőszakadést leszámítva kevés esemény történt, a pályán kívül azonban egymást érték a fejlemények az elmúlt napokban-órákban: Ricciardo kirúgása, az Audi érkezése, Leclerc és Verstappen motorcseréje és büntetése mind-mind sok beszédtémát ad.
Elindult a trollkodás a német gyártók között: a Mercedes egy Twitter-bejegyzésben trollkodott kicsit, miután az Audi a mai bejelentésével együtt kiállított egy autómodellt is az egyik lehetséges festéssel. Toto Wolff ugyanakkor remek hírnek tartja az új rivális érkezését, ami mutatja a Forma-1 erejét, és szerinte ettől még keményebb lesz a rivalizálás a sportágban.
Változatlanul borult az ég Spában, az aszfalt bizonyára sokfelé nyirkos. Nemsokára meglátjuk, alkalmasak-e a körülmények a száraz pályás gumikhoz.
A Williams figyelmetlenségéből adódóan majdnem történt egy buta ütközés Latifi és Verstappen között a bokszutcában, de a címvédő résen volt.
A Sky szakértője, a korábbi versenyző Paul di Resta azt ecseteli, hogy az új kavicságyak veszélyt jelentenek olyan szempontból, hogy az onnan felhordott kavicsok kivághatják a gumikat. Az egyik Mercedes hátsó abroncsán látott egy hatalmas vágást, amit a Pirelli is vizsgált.
Slick gumin jelentek meg a pilóták, a tréning időtartama 1 óra.
A holland ideje 1:47.699, több mint egy másodpercet adott Sainznak az első kísérletnél a közepes gumin. Pérez mindkettejüknél lassabb volt.
De az itt-ott kissé nyirkos pályán még ő is fél másodpercre van Verstappentől. A Mercedesekre a kemény abroncsokat rakták fel, ezért Russell és Hamilton a mezőny sűrűjében nyitott.
Sainz pár pillanatra átvette az 1. helyet Verstappentől, de a címvédő gyorsan visszavágott. Ahogy bemelegednek az abroncsok és teljesen felszárad az aszfalt, várhatóan folytatódik a sűrű mozgolódás a tabellán.
A hosszú egyenes végi féktávon nem tudott megállni, átkaptatott inkább a bukótéren. Egy grafika szerint Verstappen 0,25 másodperccel gyorsabb Leclerc-nél az egyik kanyarnál.
Az Aston Martin nem Spa-specifikus hátsó szárnyat adott neki, hanem egy olyat, ami még annál is kisebb leszorítóerőt termel. Nyilván a végsebességre építenek, az edzések után pedig majd eldöntik, megéri-e használni ezt a légterelőt.
Verstappen és Sainz visszatért a bokszba, vajon az időmérő szimuláció lesz a következő feladatuk a menetrendben? Verstappen előnye több mint fél másodperc, Leclerc-nél és Péreznél több mint 1 másodperccel gyorsabb.
Még mindig csekély a forgalom, de a Mercedes már elkezdte az időmérő-szimulációt Russell-lel.
1:45.5 az ideje a lágy gumin, miközben Sainz nem rakott össze jó kört. De talán lehet még próbálkozni és bírnak még egy gyors kört a gumik.
Russell egyre hátrébb esik a rangsorban, és Hamilton ideje sem acélos. Leclerc bejött a 2. helyre, és Norris, Stroll, Albon is meglepően jól áll.
Megfigyelhető volt a szezon korábbi részében, hogy a hűvös időben nehezebben tudják felmelegíteni a gumikat, mint a Red Bull, ezért lehetnek most jóval lassabbak Verstappennél.
A hátsó egyenes végén torlódtak az autók, és Stroll nem figyelt az érkező Norrisra, akinek balról kerülnie kellett. Egyébként a 3-4. helyen álló versenyzőkről beszélünk, ez mindkettejüktől remek eredmény.
862 ezreddel gyorsabb Leclerc-nél, ez rengeteg még úgy is, hogy ez a szezon leghosszabb pályája. Nemsokára kezdődnek a versenyszimulációk, Verstappen a közepes, Leclerc a lágy gumin érkezik.
A lejtős 8-as jobbosnál csúszott meg, a bukótérből sikeresen visszajött.
Az előrejelzés szerint a nagydíjhétvége további részében nem igazán várható csapadék Spában, de ne feledjük, itt nagyon különleges a mikroklíma.
Mivel Verstappen és Leclerc mellett Norris is azok közé tartozik, akik büntetést kapnak az időmérő után. Hamilton csak 6. Russell 8. most.
Esik az eső, az Eau Rouge-nál többen majdnem összetörték magukat. Már nem lehet padlógázzal bevenni az egyszerre nagyszerű és félelmetes kanyart. A hosszú egyenes végén is többen kicsúsztak.
Szűk 10 perc van hátra, de az erősödő zuhé a garázsba kergette a versenyzőket.
A száraz pályás gumik már alkalmatlanok a körülményekhez, Schumacher majdnem a kavicságyban is ragadt.
Bizonyára eseménytelenül fognak leperegni az utolsó percek, de a nézők nagy része nem indul el haza. Az F2 időmérője még ezután következik, ezt azért ne felejtsük.
Stroll és Vettel azért még megtett egy-egy kört a végén az esőgumikon. Ki tudja, hátha szereztek némi információt.
Köszönjük egész napos megtisztelő figyelmüket, ezzel véget ért a pénteki edzésnap Belgiumban. Verstappen nagy előnnyel végzett az élen, de ne feledjük, hogy rajtbüntetést fog kapni Leclerc-rel együtt, így holnap az időmérőn óriási csata várható a többiek között a minél jobb pozíciókért.