A harmadik szabadedzés alapján hatalmas izgalmakra lehetett számítani a Holland Nagydíj időmérőjén, hiszen a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull autóin meglehetősen közel voltak egymáshoz, így mindhárom csapat reális eséllyel pályázhatott a pole pozícióra. A mezőny tagjait jóval melegebb időjárás fogadta, mint az utolsó gyakorláson: a levegő hőmérséklete 27, míg az aszfalté 39 fokos volt.
A pilóták nem siettek ki a garázsból, miután a bokszutca kijárata megnyílt, és elkezdődött a Q1, de szűk 1 perc elteltével a két Haas vezetésével elkezdték benépesíteni a pályát. Az élcsapatok versenyzői azonban ekkor még nem jöttek ki, így az első próbálkozások után Csou Kuan-jü állt az élre, aki 1:12.641 másodperces körével 39 ezreddel múlta felül Kevin Magnussent, és további145-tel Mick Schumachert. A kínai versenyzőt nem sokkal később Lance Stroll és Sebastian Vettel is megelőzte, hogy aztán Daniel Ricciardo vegye át a vezetést.
Ekkor érkeztek meg az élcsapatok pilótái, akik közül elsőként Max Verstappen teljesítette a mért körét.
A címvédő három lila és egy zöld szektorral 1:11.317-tel állt az élre a holland közönség legnagyobb örömére. Előnye ráadásul tetemesnek bizonyult: Carlos Sainzot 45 századdal, míg Charles Leclerc-t 808 ezreddel előzte meg, akik közé Sergio Pérez is befért.
Ebből is kiderül, hogy a Mercedesek még később jöttek, és némi meglepetésre ők valamivel közelebb voltak a címvédőhöz. George Russell 244, míg Lewis Hamilton 265 ezreddel maradt el a hazaiak kedvencétől, így a második, valamint a harmadik helyre ugrottak fel.
7 perccel a vége előtt Leclerc és Sergio Pérez is szokatlanul hátul volt: előbbi a tizenkettedik, utóbbi a tizenötödik pozíciót foglalta el, de nem sokkal később mindketten javítani tudtak, és a monacói pilóta egyenesen a második helyig kapaszkodott fel 126 ezredes hátrányban.
Ami a kiesés elleni küzdelmet illeti, az utolsó próbálkozások előtt Vettel, Ricciardo, Alexander Albon, Schumacher és Nicholas Latifi álltak az utolsó öt helyen.
A thai és az ifjabbik német pilóta végül megúszták a kiesést, ellentétben Valtteri Bottasszal, valamint Magnussennel, illetve a mögöttük végző Ricciardóval, Vettellel és Latifivel.
A négyszeres világbajnok számára különösen fájó lehetett a korai búcsú, ugyanis utolsó körében egy lila és egy zöld szektorral kezdett, viszont az utolsóban kicsúszott a kavicságyba. Csapattársa egyébként a hetedik helyen zárta a Q1-et, míg Verstappen mögött a javító Hamilton és az óriásit gyorsuló Cunoda Juki végzett. Az első szakasz krónikájához tartozik, hogy a McLaren veszélyesen engedte ki Lando Norrist, aminek még lehetnek következményei.
A Q2-ben a versenyzők, illetve a csapatok ugyancsak nem tartották sürgősnek, hogy hamar kimenjenek. Igaz, hamarosan kiderült, hogy nem is lett volna indokolt, ugyanis egy pályára dobott füstbomba miatt félbe kellett szakítani az időmérőt. A veszélyes cselekedett szerencsére nem okozott bajt, hiszen csak Albon volt a pályán, és ő is biztonságban volt.
Miután folytatódott a Q2, a Red Bull és a Ferrari használt, a Mercedes új lágyakon küldte ki a pilótáit. Az első próbálkozások után Verstappen a hétvége során elsőként ment be 1:11 másodperc alá, egészen pontosan 1:10.927-es kört rakott össze. Pérez 148 ezreddel elmaradt tőle, míg Hamilton közvetlenül a mexikói versenyző elé, Russell pedig mögé érkezett. A Ferrarik viszont kifejezetten gyengén kezdtek: Sainz a hetedik, Leclerc a nyolcadik pozícióban nyitott, miután Norris és Stroll is gyorsabbnak bizonyult náluk. A kanadai versenyző egyébként még Russellt is felülmúlta.
Sőt, nem sokkal később az F1-75-ösök közé még Fernando Alonso is bejött.
Mögöttük Albon még továbbjutó helyen állt az utolsó gyorskörök előtt, Pierre Gasly, Esteban Ocon, Csou, Cunoda és Schumacher viszont nem. Ahogyan arra számítani lehetett, a Ferrarik ezúttal már vadonatúj lágyakon tértek vissza, mint ahogyan a Mercedesnél sem kockáztattak, és Pérez is hasonló cipőben járt. Szintén nem volt meglepő fejlemény, hogy Verstappen a garázsban maradt. Rajta kívül csak Albon tett ugyanígy, aki így hatalmas veszélyben volt.
A Ferrarik hamar megnyugodhattak, Sainz megelőzte Verstappent, míg Leclerc közvetlenül mögé jött be. Russell szintén felülmúlta a címvédő idejét, Hamilton és Pérez viszont nem javítottak. Ennek ellenére nem kellett aggódniuk: Gasly, Ocon, Alonso, Csou és Albon estek ki. A kétszeres F1-es világbajnok a forgalomra panaszkodott, miután a Spanyol Nagydíj után először ő és csapattársa sem érte el a Q3-at.
A Q3-ban a három élcsapatból csak Pérez és Russell kezdett használt lágyakon, a többiek friss gumikon jöttek ki. A Red Bullok jóval hamarabb pályán voltak, Verstappen pedig 1:10.515 másodperccel nyitott, 562 ezreddel megelőzve csapattársát. Leclerc azonban mindkettejüknél gyorsabb volt, így 59 ezredes előnnyel átvette a vezetést. Hamilton és Sainz befértek a Red Bullok közé, Russell viszont Péreztől is 7 századdal elmaradt. Mögöttük Norris, Cunoda, Schumacher és a köridővel nem rendelkező Stroll volt a sorrend.
Mint kiderült, a kanadai pilótának technikai gondja volt, és később sem jött ki a pályára, így a tizedik hely sorsa el is dőlt.
Az utolsó körökre természetesen minden állva maradt pilóta friss lágyakon jött ki, ami Russellnek és Péreznek is esélyt adott a jelentős javításra. Eközben egy újabb füstbombát dobtak be, de az a pálya mellett landolt, így csak egy pár másodpercig tartó sárga zászlós fázist idézett elő.
Leclerc javított, de a második szektort elrontotta, ami esélyt adott Verstappennek. A holland pilóta pedig ki is használta, és 21 ezreddel megelőzte riválisát. Ez a pole pozíciót jelentette, ugyanis Sainz 92 ezreddel elmaradt tőle, Pérez pedig balesetet szenvedett a pálya végén, ami a Mercedesektől elvette az esélyt. Ennek megfelően Sainz mögött Hamilton, Pérez, Russell, Norris, Schumacher és Cunoda volt a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Holland Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! A zandvoorti hétvége nem úgy alakul, ahogy a hazai szurkolók elképzelték, de a lényegi rész csak most következik. A Red Bullra ezúttal ráadásul nemcsak a Ferrari, de a Mercedes is komoly fenyegetést jelent.
Az alábbiakban elolvashatják, hogyan alakult a csapatok felkészülése az időmérőre.
No nem az itteni teljesítmény (bár pénteken az is ígéretes volt), hanem inkább a csapat 2023-as felállása miatt, hiszen tegnap jelentették be, hogy Daniel Ricciardo utódja Oscar Piastri lesz a csapatnál. A témával kapcsolatban a két érintett pilóta és a wokingi vezetők is megszólaltak.
Kevés üres hely van a 2023-as mezőnyben, és a német pilóta sorsa is bizonytalan. Hogy ki lehet Kevin Magnussen csapattársa jövőre, még kérdéses, de Günther Steinernek megvan a véleménye az ügyben.
A kétszeres világbajnok holnap utolérheti Kimi Räikkönent a legtöbb befejezett verseny (277) tekintetében, míg az AlphaTauri FP3-on hibázó franciája a zandvoortival együtt már 89 nagydíjhétvégénél jár a Red Bull juniorcsapatában csakúgy, mint Danyiil Kvjat.
Ilyen meleg még nem volt a hétvégén: 26 fokos a levegő, 39 fokos az aszfalt, és ezek az értékek várhatóan még tovább növekednek a következő egy órában. A harmadik szabadedzéshez képest a szélerősség is csökkent és a tapadás is jelentősen javult, így erős köridőkre számíthatunk.
Az első percben ugyanis senki nem hajtott ki a pályára.
Mindkét pilótáját kiküldte a Haas, a Williams, az AlphaTauri és az Alfa Romeo, a többiek továbbra is várakoznak.
A két Haas előtt áll jelenleg Csou, és egyelőre csak az Aston Martinok csatlakoztak a nyolc pilótához.
A Mercedesek, az Alpine-ok és Lando Norris továbbra is a bokszban, Stroll vette át az első helyet.
A három lila szektorral megszerzett 1:11,317-es idejét ugyanis aligha veri meg sok rivális, de tizenöt biztosan nem. Mögötte a két Ferrari áll.
Norris és Magnussen is remek időt autózott, mindketten 1:12 elejét, amivel többek között Pérez is mögéjük került.
Cunodának és Russellnek is nagyot kellett fékeznie, amikor Ricciardót kiengedték a garázsból.
A Mercedesek bejöttek a 2-3. helyre, de ennél is meglepőbb, hogy Csou és Bottas is másodpercen belülre került Verstappenhez képest. Az Alfa Romeo ugyanis finoman szólva sem remekelt az edzéseken.
Albon az egyedüli, aki nem várja meg a hajrábeli forgalmat, és bevállalja, hogy magányosan autózza meg az utolsó Q1-es körét. Kieső helyről a 7. pozícióba fel is kapaszkodik!
Az első két helyen álló Verstappen és Leclerc a garázsban maradt, a többiek hamarosan elkezdik az utolsó gyors körüket.
Akárcsak egy hete, most is csupa különböző istálló ad kiesőt a Q1-ben: Bottas, Magnussen, Ricciardo, Vettel és Latifi búcsúzott. Cunoda a harmadik(!), Norris az ötödik helyre lépett előre.
A lila szektor ellenére ezúttal is kiesett a harmadik szektorbeli hiba miatt.
Csou bennmaradásánál talán csak Cunoda harmadik helye a meglepőbb a Q1 végén.
Albon az egyetlen, akit a Q2 első percében a pályán láthatunk.
Egy szurkoló a pályára dobta az eszközt, így Albon hiába hajtott ki, piros zászlós fázis következik, amíg el nem távolítják.
15:32-ra írják a zöld zászlót, addig a füstgránát mellett a pályaszéli füvön lépkedő galambokkal is elbánnak a pályabírók.
Albon ismét elsőként hajtott a pályára, őt a Red Bullok követik.
Egyesével növekszik a pálya forgalma, Alonso maradt már csak a bokszban.
1:10,927 az új legjobb idő, amivel Pérezt közel négy tizeddel előzi.
A 7. és a 8. helyen áll Sainz és Leclerc az első gyors körök után. Igaz, hogy használt lágyakon próbálkoztak, de a Red Bull kettőse is így tett.
Lance Stroll a lila első szektora után a negyedik helyre autózta be magát Verstappen, Hamilton és Pérez mögé.
Az előbb bejött, hátha most is: ezúttal is korábban próbálkozik bárki másnál az utolsó körével. A jelenleg kieső helyen álló pilóták: Gasly, Ocon, Csou, Cunoda és Schumacher – az AlphaTauri Q1-es idejét elnézve ez könnyen változhat.
Nem javított a brit-thai, így maradt a tizedik helyen, ezzel pedig komoly veszélyben az egyáltalán nem elvárható továbbjutása. A többiek – Verstappentől eltekintve – is már a kivezető körükön, két perc van a Q2-ből.
113 ezreddel verte meg a hollandot, Leclerc pedig a harmadik, így megnyugodhatnak a Ferrarinál.
Gasly, Ocon, Alonso, Csou és Albon esik ki a Q2-ben, miközben Russell is végképp feliratkozott a pole pozíció várományosai közé: egyetlen századra van Sainz idejétől.
Az utolsó körében feltartották, ezért sem tudott javítani a spanyol.
A két AlphaTaurit 84 ezred választotta el a 10-11. helyen, végül Cunoda folytathatja az időmérőt. A japánon kívül Stroll és Schumacher szereplése komoly meglepetés, a három élcsapat pilótáin kívül még Norris került be a Q3-ba.
Elindult a Q3: Albon hiányában ezúttal Verstappen az első, aki a pályára hajt.
1:10,515-tel vezet Verstappen, fél másodperccel veri Pérezt.
59 ezreddel Verstappen elé kerül, mögöttük Hamilton, Sainz, Pérez, Russell, Norris, Cunoda, Schumacher és Stroll a sorrend, bár a kanadai még gyors kör nélkül áll.
Ferrari, Red Bull, Mercedes az 1-3. és a 4-6. helyen is a sorrend az utolsó gyors körök előtt. A mezőny kihajt a bokszból, még két perc!
Az egyes kanyar belső ívére dobták, emiatt most nem szakítják meg az időmérőt.
1:10,363-at ment a monacói, de a holland ennél is jobb volt 21 ezreddel.
Az utolsó kanyar előtt megpördült a Red Bull, így pedig a Mercedes sem tud javítani.
92 ezreden belül van Verstappen, Leclerc és Sainz, mögöttük Hamilton, Pérez, Russell, Norris, Schumacher, Cunoda, és a végig bokszban maradó Stroll a sorrend.
Verstappen negyedszer indulhat az élről 2022-ben, de a belgiumi időmérővel együtt ötödszörre nyert szombaton.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!