Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerdai ülésén elfogadta a Forma-1-es tanács szabálymódosítási javaslatait, így a 2004-es idényben - többek között - az idei kettő helyett újra egy időmérő edzés lesz, s a szabadedzéseken a kiscsapatok három autóval szerepelhetnek.

A Forma-1-es csapatvezetők október elején rendezett londoni tanácskozásán az illetékesek számos szabálymódosítási javaslatot dolgoztak ki, s ezekkel többé-kevésbé mindenki egyetértett. A változtatásokat a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is jóvá kellett hagynia, Max Mosleyék szerdán bólintottak rá az új regulákra.

2004-től megszűnik a pénteki időmérő edzés, amely a szombati tréning rajtsorrendjéről volt hivatott dönteni, helyette helyi idő szerint 11, illetőleg 14 órai kezdettel kétszer egyórás szabadedzést tartanak. Az idén bevezetett, a Renault, Jaguar, Jordan és Minardi-istállók számára bónusz gyakorlási lehetőséget biztosított négycsapatos tesztnek is lőttek, ám ezért cserébe az előző év első négy helyezettjét, azaz a Ferrarit, Williamst, McLarent és Renault-t kivéve a "kiscsapatok" három autóval szerepelhetnek a versenyhétvégék első napján.

A harmadik számú autót terelgető, a szuperlicenc birtokában lévő személy nem lehet a versenyre hivatalosan nevezettek sorában, sőt, csak olyan pilóta kaphat lehetőséget, aki az elmúlt két esztendőben hatnál több Forma-1-es futamon nem állt rajthoz. Ezzel az intézkedéssel a csapatok között fennálló szakadéknyi különbségeket kívánják csökkenteni (elvégre a kicsik jóval több beállítási lehetőséget tudnak így futamról futamra kipróbálni), no meg a péntekenként bemutatkozó tehetségeknek így kívánnak lehetőséget biztosítani arra, hogy felhívják magukra a figyelmet. Amennyiben az egyik versenypilóta valamilyen okból kifolyólag képtelen autóba ülni szombaton és vasárnap, ezen harmadik számú versenyzők a versenybírák engedélyével befejezhetik helyettük a hétvégét, ám motort nem cserélhetnek. A szabálykönyv hatvanadik pontjának értelmében a harmadik számú autókon reklám elhelyezése tilos, ha viszont cserére kerül sor, a felmatricázás engedélyezett.

Szombatonként délelőtt 10 és háromnegyed 11, valamint negyed 12 és dél között újabb két szabadedzésre kerül sor, ám ezeken már minden istálló csak két autóval gyakorolhat. Helyi idő szerint délután két órakor kezdődik a kétrészes időmérő edzés, a "félidők" között kétperces szünetet tartanak. A kvalifikáció első felében az ideihez hasonlóan egy mért kört tesznek meg a pilóták, az első futamon a rajtsorrendet az előző évi világbajnokság utolsó versenye alapján állapítják meg (később az előző viadal végeredménye alapján rangsorolnak). Amennyiben valaki műszaki problémák miatt nem tud mért kört teljesíteni, a tréning második felében sem állhat rajthoz, a tankolás ugyanakkor nincs korlátozva, így a benzinmennyiség szabadon megválasztható.

A kétperces pauza után kezdődik a rajtsorrendről döntő kvalifikáció, ezt az a versenyző kezdi, aki a tréning első felében az utolsó időt autózta (és így tovább). Csakúgy, mint idén, ennek már azokkal a beállításokkal és benzinmennyiséggel kell nekivágni, amelyeket a csapatok a futamon is használni kívánnak. Mindkét időmérésen akkor indulhat a következő versenyző, amikor a pályán lévő pilóta áthalad a célvonalon s megkezdi mért körét. A hatodik, 11. és 16. autó után rövid szünetet tartanak, hogy a privát televíziós csatornák reklámokat sugározhassanak.

Száraz gumiból egy hétvége alatt továbbra is maximum negyvenet (húsz hátsót és húsz elsőt) használhatnak el a pilóták; péntekenként három készlet abroncs használata megengedett, ám ezeket másnap (és később) már nem lehet feltenni az autókra. Hogy ki milyen keverékkel szeretne nekivágni az időmérőnek és a versenynek, azt szombaton reggel kilenc óráig kell eldönteni (eddig röviddel az időmérő előtt közölték választásukat a versenyzők), így próbálva rákényszeríteni a csapatokat arra, hogy pénteken minél több időt töltsenek a pályán. Amennyiben a versenyigazgatóság mindkét első napi szabadedzést esős tréningnek nyilvánítja, a gumiválasztás határideje szombat 13 órára módosul. Esőgumiból - mint eddig is - egy hétvége alatt 28 használható fel.

A Parc Fermé szabályai nem változtak 2003-hoz képest, az időmérő edzés után az autókat az FIA által kijelölt helyre kell vinni, s a versenyig nem lehet dolgozni rajtuk. A versenyigazgatóság külön engedélye alapján lehet olyan apróbb módosításokat eszközölni, mint az elektronika átprogramozása, valamint az első vezetőszárny beállításának módosítása. Új a tilalom, miszerint az üzemanyag hűtési célból történő keringetése nem engedélyezett.

Minden együttes maximum négy versenypilótát alkalmazhat egy évben, a pénteki szabadedzéseken bevethető versenyzők száma ugyanakkor korlátlan. A boxutcában az eddigi 80 helyett száz kilométeres óránkénti sebességgel lehet közlekedni az időmérő edzés és verseny alatt, ám egyes helyszíneken, mint például Monte-Carlóban a szűk hely miatt érvényben marad az eddigi korlátozás.

k. d.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!