Két stewartos a nürburgringi dobogón
GPHírek
1999. szeptember 26. 17:09
Johnny Herbert, Jackie Stewart, Rubens Barrichello, Grand Prix of Europe, Nurburgring, 26 September 1999. (Photo by Paul-Henri Cahier /Getty Images)
Nem sikerült elsőre a rajt a Forma-1 idei 13., nürburgringi futamán: Coulthard és Frentzen még a szabad jelzés előtt kiugrott, így meg kellett ismételni a startot. A második rajt sem sült el túl jól, a Jordanes Hill autója leállt, a mögötte haladó Benettonos Wurz reflexszerűen megpróbálta kikerülni, ám így az oldalról érkező Dinizzel ütközött. A karambol következtében a sauberes kocsija felborult és fejjel lefelé csúszva hagyta el az aszfaltcsíkot.
Ekkor egy darabig nem a pole pozícióból induló Frentzen haladt az élen, hanem egy Mercedes, igaz nem Häkkinen és nem is Coulthard, hanem a biztonsági autó. Hat kör megtétele után a Safty Car elhagyta a pályát Frentzen, Häkkinen, Coulthard, R. Schumacher, Fisichella, Irvine sorrendet hagyva maga mögött.
Folytatódtak az Európa Nagydíj izgalmai, Irvine Fisichellát támadta, nem véletlenül. Az előzés valódi tétje nem az 5.-6. hely eldöntése volt, hanem az, hogy Irvine képes lesz-e felzárkózni az élbolyhoz. Irvine próbálkozásai nem jártak sikerrel, mivel 14 kör megtétele után Häkkinen már 9.7 másodperccel vezetett, ekkora előny pedig a boxutcában nem hozható be.
Irvine-nak végül sikerült az előzés, ráadásul nem hétköznapi módon. Egy élesebb balkanyar bejáratánál Irvine támadást indított, amit Fisichella visszavert. Elsőre úgy tűnt, a Ferraris fékezte el magát, ám a kanyarba Fisichella érkezett túl nagy sebességel, kicsúszott és az ír elment mellette.
Ez az előzés azonban teljesen a jelentőségét vesztette, fél perccel később ugyanis eleredt az eső. Irvine bement a boxba, ahol egy igen bizonytalan szerelőgárda várta, így - miután nem volt elég egyértelmű, hogy milyen gumit tesznek fel a régi helyett - az ír pilóta fél percnyi meditálás után eredt a mezőny nyomába.
Ekkor állt be az újabb fordulat, az eső elállt, aki tehát a száraz gumikat vizesre váltotta, most másodszor is kerékcserére kényszerült. Az élbolyból két pilótát érintett a dupla kiállás: Häkkinent és Irvine-t, a világbajnoki pontverseny két éllovasát.
Frentzen és Coulthard vezetett a versenyben, a két pilóta az F1 legújabb divatjának megfelelve egyszerre ment ki a boxba. Ugyan a "szinkrongyakorlatot" a Jordanes német nyerte, de alighogy visszatért a pályára leállt a citromsárga jármű motorja.
Coulthard átvette a vezetést, az eső pedig ismételten eleredt. Az időjárás kettészakította a pályát, melynek az egyik fele teljesen száraz maradt, a másikat áztatta az eső. Így a klíma fakultatívvá tette a kerékcserét. Coulthard a bentmaradás mellett döntött, ám ez a döntés a kicsúszáshoz vezetett.
41 kör elteltével a pontszerzők sorrendje R. Schumacher, Fisichella, Herbert, Trulli, Barrichello és Villeneuve volt. A vb éllovasai a 9., 10. helyen autóztak, Irvine, Häkkinen sorrendben. Nem sokkal később a verseny minden pikantériája összesűrűsödött egy kerékcserében: az éllovas Ralf Schumacher az esőben száraz kerekekkel vette át a vezetést, majd miután a égszakadás ugyan abbamaradt, de a pályán még mindig állt a víz, kiment a boxba száraz aszfaltra tervezett "papucsokért". A boxkiállás következtében Fisichella helyet cserélt a kis Schumival.
A nagy lehetőséggel Fisichella sem tudott élni, a talján pilóta saját hibájából csúszott ki, igazolva Ralf Schumacher furcsának tűnő döntését. Pünkösdi királyságnak bizonyult viszont a Willams üdvöskéjének a vezetése is, Schumachernek a jobb hátsó kereke kapott defektet, ezzel a német kiszállt a győzelemért vívott harcból, de a futamot nem adta fel. Szétfoszlott gumival, a kavicságyon és füvön átrágva magát újfent a tiszteletét tette a boxban, majd folytatta a száguldást.
Kilenc körrel a befejezés előtt Herbert, Trulli, Barrichello, R. Schumacher, Villeneuve, Gene volt a pontszerző hatos, míg Irvine és Häkkinen a hetedik helyért vívott presztízscsatát.
Már csak öt kört kellett a pilótáknak teljesíteni a finisig, amikor rendkívüli futam tovább szedte áldozatait. Villeneuve kicsúszott, így Irvine feljöhetett volna a második pozícióba, csakhogy ebben a párharcban az ír fékezte el magát, pontszerző helyre segítve ezzel Häkkinent.
1. Herbert (Stewart)
2. Trulli (Prost)
3. Barrichello (Stewart)
4. R. Schumacher (Williams)
5. Häkkinen (McLaren)
6. Gene (Mindardi)
1. Häkkinen 62 pont
2. Irvine 60
3. Frentzen 50
4. Coulthard 48
5. R. Schumacher 33
6. M. Schumacher 32
1. McLaren 110 pont
2. Ferrari 102
3. Jordan 57
4. Williams 33
5. Stewart 31
6. Benetton 16
(laky)