Sok házicsatát láthattunk Isztambulban
Néha nehéz követni, hogy a Forma-1-es csapatok bizonyos döntéseiket milyen adatok türében hozzák. A Kínai Nagydíj egyik legnagyobb tanulsága az volt, hogy az idei abroncsokon a friss gumi, illetve a több kerékcsere jobban kifizetődő, mint a taktikázás. Kevesebb cserénél óvatosan kell menni, a versenyző nem lehet agresszív az előzéseknél, és akarva-akaratlanul is belecsúsznak a gumiknak abba a tartományába, amikor már körönként másodperccel lassabb teljesítményre képesek. A többcserés taktikánál lehet nyomni, csak a duvra tapadásvesztési állapotot kell eltalálni, hogy mikor érdemes kijönni a bokszba.
Ehhez képest nem akartam hinni a fülemnek, amikor Jenson Buttonnak az első kerékcsere után a versenymérnöke a csapatrádión azt magyarázta, hogy jól állnak: a többiek négy, Jenson három cserét tervezett. Már az első elnyújtott szakaszban is rengeteget vesztett a 2009-es világbajnok, majd ezután is óvatosan kellett folytatnia. Ilyenkor a friss gumin körönként pár tizedet veszít, de amikor ő még a kopottakkal csúszkál, a többiek pedig már a következő frissel mennek, akkor körönként 2-3 másodperccel is lassabb lehet.
Button saját taktikájának lett az áldozata
Értem én, hogy Jenson finoman bánik a gumikkal, mint ahogy a Lotus Renault és a Sauber autók is ilyenek, de ezekkel a gumikkal nem lehet csodát tenni. A verseny vége felé még a bokszban sokat vesztő Hamilton is úgy ment el Button mellett, mint amikor a személyvonatot utoléri a gyors.
A Ferrari biztató fejlődésen ment át, Fernando Alonso csodálatos versenyen van túl. Ez még akkor is elmondható, ha a második helyet az utolsó etapban elvesztette, az F150-es a kemény keveréken még láthatóan szenved. A spanyol azonban régi önmagát idézte, miközben Felipe Massa inkább a rengeteg előzésével tűnt ki a mezőnyből. A brazilt mostanában divat támadni, hiszen ő sem olyan meggyőző, mint régen. Ezen a hétvégén azonban többször kiválóan csatázott, bemutatott pár zseniális manővert, de a nyolcas kanyarban elkövetett hibája, és az egyik elnyúló kerékcseréje megpecsételte a sorsát.
A McLaren ehhez képest kicsit visszaesett, a két versenyzőjük ugyan az első kerékcseréig parázs csatát vívott, de más emlékezetes nem fűződik a nevükhöz. Hamiltonban talán benne volt egy jó eredmény, de a rajtnál a túlzott lelkesedése áldozata lett, majd beszorult Button mögé. Az esélyeit egy elnyúló kerékcsere pecsételte meg, amely miatt már csak a célba érés lehetett a cél. Button taktikáját egyszerűen elszúrták.
Schumacher buta hibája ismét elrontotta az esélyeit, pedig a tempója jó volt
A Mercedes GP szerint Michael Schumacher kiváló tempót diktált a Török Nagydíjon, és hamarosan jönnek az eredmények. A németek álláspontját meg lehet érteni, hiszen az edzések és a verseny köreiből néhányat kiragadva tényleg úgy tűnhet, hogy Schumacherrel nincs semmi gond. Azt azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a hétszeres világbajnok amióta visszatért az F1-be, folyamatosan buta hibákat követ el. A legutóbbi, Petrov lekoccolása is érthetetlen, Schumacher ezzel csak a saját versenyét nehezítette meg. Kiválóan rajtolt, majd megint teljesen fölöslegesen keménykedett, aztán meg ráfordul egy autóra úgy, hogy annak a hátulja még mellette volt? Persze elismerte a felelősségét, de egy Schumacher-féle klasszistól pont ezeket a hibákat nem várná az ember. Legyen 2-3 tizeddel lassabb, de olyan kiegyensúlyozott, amivel a többiek nem tudnak mit kezdeni. A versenyt nem mindig az egy körön leggyorsabb autó nyeri, neki pont ezt kéne kiaknáznia. A forgalomban pedig legyen dörzsölt vén róka, a forrófejűséget hagyja a fiatalokra.
Petrov egy kicsit túl kemény volt a csapattársával
Nem tudom, mi járhat Vitalij Petrov fejében, de a Lotus Renault párosa majdnem megcsinálta ugyanazt a bakit, amelyet egy évvel ezelőtt a két Red Bull. Az orosz láthatóan jó formában van, nagyon jól vezet, elég agresszív is. De azt nem veszi figyelembe, hogy amit megengedhet akár Schumacherrel szemben is, azt a saját csapattársa ellen nem. Igaza volt Nick Heidfeldnek, amit a két Lotus Renault a célegyenes előtti kanyarkombinációban elkövetett, annak nem szabadott volna megtörténnie. Petrov még csak arra sem hivatkozhat, hogy nem látta csapattársát, hiszen fej fej mellett haladtak. Egy ilyen hiba mindkettejük versenyét tönkretehette volna, a csapatfőnökük bizonyára tartott már egy kis fejmosást.
Egy nagy tanulsága van még a Török Nagydíjnak: a Pirelli gumikeverék-stratégiája kezd megdőlni. A négy kerékcserés taktika a nyerő? Ez azt jelenti, hogy öt garnitúra gumit használnak fel az időmérőre és a futamra kapott hatból. Lassan már az öt cserén is elgondolkozhatnak, ha a kemény keverék alig bír többet, mint a lágy. Tudjuk, hogy a csapatok kérték, hogy kopjanak jobban a gumik, legyen izgalmas a verseny. Most azonban inkább az állítható hátsó szárny miatt van verseny, nem a gumik miatt. Ezt valószínűleg ők sem így akarták, bizonyára javítani is fogják ezt a hibát.