Újra gumiké lehet a főszerep Isztambulban
A legfrissebb hírek szerint idén elbúcsúzik a Forma-1-től az isztambuli versenypálya, de még előtte remélhetőleg egy fantasztikus verseny helyszíneként vonul bele a történelemkönyvekbe. Tavaly itt ment egymásnak Sebastian Vettel és Mark Webber, és itt előzgette látványosan oda-vissza egymást Jenson Button és Lewis Hamilton. Idén is erre a legnagyobb az esély.
A 2011-es Török Nagydíj egyik nagy kérdése az lesz, hogy a csapatok hol tartanak a Red Bull megoldásainak lemásolásában. Korábban mát több csapat is jelezte, hogy az osztrák tulajdonú csapat kipufogó-megoldását másolják, de a nagy kérdés, hogy a sokat támadott hajlékony első szárnyat ki tudja először megfelelően reprodukálni.
Háromkiállásos taktika valószínű
Szomorú hír a konkurenseknek, hogy a háromhetes szünetben a Red Bull állítólag befejezte a mozgási energia-visszanyerő rendszerének (KERS) fejlesztését, vagyis a Red Bull már a versenyeken sem lesz hátrányban. Ha a KERS-ük tényleg megbízhatóan működik, akkor a rivális csapatoknak alaposan fel kell kötni a gatyájukat. A McLaren állt eddig a legközelebb hozzájuk, bizonyára mindent megtesznek azért, hogy a szerintük 3-5 tizedmásodperces hátrányukat ledolgozzák. A versenyeken pariban voltak eddig a Red Bullokkal, de azokban eddig nem működött megfelelően a KERS-rendszer.
Az utóbbi hetekben az olasz sajtó nem kímélte a Ferrarit, szerintük konzervatívan fejlesztenek. A Kínában vergődő csapat megfejtette, hogy mi okozta a gondot a szélcsatornájukban, azt is elismerték, hogy eddig nem voltak elég forradalmiak a fejlesztések. Most új első és hátsó szárnyakat és új fékhűtést visznek Törökországba. Felfelé ívelő pályán van a Mercedes, amely a szezon előtti remeklés után csak Kínában talált magára. Természetesen a németek abban reménykednek, hogy ismét megfelelő teljesítményre tudják bírni az autót, akkor talán odaérhetnek egy dobogós helyre.
2010-ben a két Red Bull ütközése után Vettel kiesett
Kínában betlizett, de Isztambulban újra remekelhet a Lotus Renault, de ehhez egy jó időmérő is létkérdés. Az ő autójuk bánik talán legjobban a gumikkal, ezért a versenyeken általában nincs gondjuk, de az időmérő eredményeik felemásak. A csapat számára jó hír lehet, hogy Robert Kubica visszatérésére egyre nagyobb az esély.
A Williams teljesítményére érdemes még odafigyelni a hétvégén, az utóbbi hetekben egyre nagyobb káosz a csapatnál. Lemondott a technikai igazgató Sam Michael és az aerodinamikia csapatot vezető, Jon Tomlinson is. Főmérnöknek a 2007-es kémbotrányban (McLaren/Ferrari) érintett Mike Coughlant igazolták le, igazán bizarr választás. A Sauber ismét abban bízhat, hogy autójuk kevésbé terheli az abroncsokat, arra számítanak, hogy újabb érdekes taktikai húzásokat láthatunk Kínában. A Force India aerodinamikai csomaggal készül, míg a Toro Rosso bejelentette, hogy csak Monacóra készülnek el a nagyobb fejlesztésekkel. A kiscsapatok közül a Hispania készül nagy durranásra, ezen a hétvégén már megelőznék a Virgineket, amire van is esélyük.
Tavaly a két McLaren futott be az élen Webber előtt
Az 5,3 kilométer hosszú isztambuli pálya leghíresebb pontja a legendás 8-as kanyar, ami a leghosszabb és legnagyobb megterhelést jelentő kanyar a Forma-1-es idei évadjában. Ez a kanyar egyaránt gondot jelenthet a versenyzőknek, az autóknak, illetve az idei Pirelli abroncsoknak is. Ennek a rendkívül gyors kanyarnak (kb. 270-280 km/órával jönnek ki a végén) három csúcspontja van, átlagosan 3,5G terhelés éri a versenyzőket, de néha eléri az 5G-t is. Emiatt az egyetlen kanyar miatt fejlesztett a Pirelli egy új keveréket, de végül a csapatok visszajelzései alapján mégsem fogják használni. Az biztos, hogy lesz olyan csapat, amely a 8-as kanyar okozta terhelés miatt elővigyázatosságból inkább még több kiállásban fog gondolkozni.
A kínai pályához hasonlóan itt sem a célegyenesben lesz a DRS-zóna, hanem a 10 kanyar utáni hátsó egyenesben, és itt sem lehet majd az egész egyenesben használni az állítható hátsó szárnyat, csak az egyenes egy részén. Külön érdekesség, hogy a zónán belül lesz a 11-es kanyar, amely lényegében egy padlógázas törés csak, de ez lesz az első alkalom, hogy a DRS-zónában van kanyar is.
A 2010-es Török Nagydíjon Vettel és Webber ütközése
A tavalyi verseny leginkább azért maradt emlékezetesebb, mert itt ütötte ki egymást a Red Bull két versenyzője vezető helyről, ami után hatalmas botrány alakult ki. Vettel kissé agresszív manőverét még a csapaton belül is félremagyarázták, Webber először itt került a csapaton belül kellemetlen helyzetbe. Kettőjük ütközése hozta meg a Mclarenek sikerét, de a 2010-es Török Nagydíjon Hamilton és Button is produkált egy látványos előzést, igaz ők megúszták baleset nélkül.
A két mcLarenes kicsit kevesebb hibával intézte ezt el
Az eddigi versenyek alapján idén is a Red Bull és a McLaren csatájára lehet számítani, de talán csatlakozik melléjük a Ferrari, Mercedes, Lotus Renault trióból valaki. A kínai versenyből kiindulva itt is kialakulhat egy kisebb káosz, nem feltétlenül az erőviszonyok fognak dönteni. Itt is lehetséges egy gumiháború, nagy szerepe lesz annak ki mennyi új abroncsot tud megtartani a futamra. A két- vagy háromkiállásos taktikákra nagy az esély, bár a sanghaji eredmények tükrében inkább a sűrűbb csere valószínűsíthető. A meterológia előrejelzések szerint nagy valószínűséggel esős futamot rendeznek a hétvégén, ami tovább bonyolíthatja a versenyt.
A Török Nagydíj hivatalos menetrendje
2011. május 6. péntek
Első szabadedzés: 09:00- 10:30
Második szabadedzés: 13:00- 14:30
2011. május 7. szombat
Harmadik szabadedzés: 10:00- 11:00
Kvalifikáció: 13:00- 14:00
2011. május 8. vasárnap
Futam: 14:00 - 16:00