A hagyományoknak megfelelően egy héttel a Forma-1-es Brit Nagydíj után, a múlt hétvégén rendezték meg a Formula Student 2011-et, a világ legnagyobb egyetemi motorsport-versenyét Silverstone-ban. Idén negyedik alkalommal a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen létrejött BME Formula Racing Team is a résztvevők között volt, ráadásul teljesítményükkel több alkalommal is kitűntek a 34 országból érkező, összesen 125 csapatot számláló mezőnyből.
A Formula Student egy speciális autóverseny: a hallgatók legfőbb feladata, hogy egy olyan együléses versenyautót építsenek, amit a lehető legjobb eséllyel sorozatgyártásba lehetne adni, de az értékelési szempontok között szerepel az is, hogy az adott járművet milyen erőforrások felhasználásával építik meg, illetve hogyan vezénylik le a több hónapig tartó munkafolyamatot. A négynapos versenyen egy adott egység maximum két autót nevezhet - egy benzinüzeműt az 1-es kategóriába és egy alternatív hajtásút az 1a-ba, míg a 2-es, illetve a 2a kategóriában a jövő évi autó terveivel és teljes projektjének leírásával versenyeznek a csapatok.
A BME FRT idén egy összesen 225 kilogrammos, 83 lóerős, csővázas, ABS-szel felszerelt formulaautót épített, ami a sprintfutamon a kilencedik leggyorsabb járműnek bizonyult. A négy nap folyamán a csapat először az úgynevezett "statikus versenyszámokat" teljesítette, amelyek során beszámoltak az egész éves költségvetésükről, megvédték versenyautójuk műszaki megoldásait, és sikerrel vették a kezdeti dinamikus feladatokat is. Végül az összetett 29. helyén zártak - dacára annak, hogy a 23 kilométeres endurance-futamot az autó túlmelegedése miatt kénytelenek voltak feladni a pilótacserénél, így a fogyasztást értékelő kategóriában eleve nem kaptak pontot.
Silverstone-ban nagy figyelem és megbecsülés övezte a versenyre érkező csapatokat és autóikat. A verseny pártfogója már évek óta nem más, mint Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke, de az idei megnyitón rajta kívül részt vett Leena Gade, az Audi Sport háromszoros - egyébként első női - Le Mans-győztes versenymérnöke, valamint James Allison, a Renault technikai igazgatója is, aki személyesen járta végig a csapatok bokszait. A zsűribe tagokat delegált többek között a Forma-1-es motorokat gyártó Mercedes-Benz HighPerformanceEngines, a Team Lotus, a Red Bull Technology, a Cosworth, a Ford, a Renault, a Hyundai, a Jaguar, a Land Rover, a brit védelmi minisztérium, a Lockheed Martin, az Airbus, a Bombardier, a Ricardo és még egy sor egyéb technológiai vagy azzal összefüggésben álló nagyvállalat. A zsűritagok elsöprő többsége ráadásul pályafutása korábbi szakaszában valamelyik csapattal is megfordult az egyetemi versenyen, és az elmúlt években az iparág meghatározó szereplőinek egyikénél helyezkedett el. A legnevesebb egykori Formula Student-résztvevők között van a tavalyi futam egyik vendége, Andrew Shovlin, a Mercedes GP vezető versenymérnöke, aki 2009-ben világbajnoki címet nyert Jenson Buttonnal, tavaly pedig Michael Schumacher mellett dolgozott.
A cégek részéről egyértelműen érezhető az érdeklődés a fiatal tehetségek iránt: számos vállalat kínál a helyszínen gyakornoki programokat a hallgatóknak, kiváló lehetőség adódik a fiatalok számára a kapcsolatok építésére és nem utolsósorban a versenyzés operatív oldalának elsajátítására. A sajtó figyelme is nyilvánvaló: az iparági körökben elismert Racecar Engineering magazin különszámot jelentetett meg a verseny előtt, több oldalon keresztül számolt be a versenyről a Motorsport News című lap, stábot küldött Silverstone-ba a BBC és természetesen a csapatok (közösségi) médiagépezete is teljes fordulatszámon pörgött.
A megmérettetés a nevezők nagy száma és a speciális számok miatt kissé hosszabb és más felépítésű, mint általában az autóversenyek. A hosszas adminisztráció, a beszámolók szünetei és a dinamikus versenyszámok előtt rendelkezésre álló minimum másfél nap viszont lehetőséget biztosít arra, hogy a csapatok alaposan szemügyre vegyék egymás munkájának eredményét, vagy csevegjenek az érdeklődő és barátságos technikai személyzettel. Ahogy Colin Brown, a Műszaki Mérnökök Intézetének (ImechE) műszaki igazgatója a megnyitón elmondta, a Formula Student versenyen "a magunk egyszerű módján remélhetőleg elérhetünk valami hasonlót, mint amit az ENSZ is szeretne, vagyis hogy az emberek egy közös platformon kezdjenek beszélni egymással".
Bár a hangulat barátságos, az egyetemisták versenyén is egyértelmű, hogy mindenkinek a lehető legjobb eredmény elérése a célja, s ebből következően mind a műszaki megoldások, mind a felhasznált erőforrások terén lehet látni meglepő dolgokat. Az már a hétvége elején érzékelhető volt, hogy a német és az osztrák csapatok az élmezőnyben fognak szerepelni monocoque-os, ránézésre is high tech versenyautóikkal, amelyek kifejlesztése bokszutcai pletykák szerint eurószázezrekbe is kerülhetett, bár az általunk megkérdezett, később második helyen végzett müncheni csapat elmondása szerint az ő költségkimutatásukban összesen húszezer euró szerepel. Az idén debütált indiai csapat hivatalosan harmincezer dollárt költött, a grazi főiskola hallgatói pedig közölték: "lehetetlen" megbecsülni, hogy mennyi pénz van a projektjükben.
Ennek oka, hogy a hallgatói csapatok világszerte részesülnek nem anyagi jellegű támogatásban: helyi vagy helyi képviselettel rendelkező cégek segítik az egyetemistákat alkatrészek legyártásával, kutatási programokkal, konzultációval, míg az egyetemek általában az intézményi hátteret és bizonyos eszközök használatát teszik lehetővé számukra. Változók a hallgatók számára biztosított lehetőségek és a körülmények is. Akadnak, akik kötelező szakmai gyakorlatuk keretein belül építették az autójukat, míg a spektrum másik végén ott van a delfti műszaki egyetem, hatalmas lakóbusszal és saját szervizkamionnal (!), ahol készségesen segítettek minden ellenfelüknek is, ha Silverstone-ban esetleg last minute javításra szorultak.
E sokszínű és igen elhivatott mezőny tagja a hazai BME FRT is, amely negyedik versenyautójával a legjobb tizenötbe kerülést tűzte ki célként. Szombat délutánig úgy tűnt, túlteljesítik a tervet, hiszen a sprintfutamon a kilencedik helyet sikerült megszerezniük, az összetettben pedig technikai gondjaik ellenére is a 29. helyen végeztek. A nagycsapat mellett a 2012-es autó terveivel versenyző juniorok is remekül szerepeltek: a maximálisan megszerezhető 180 pontból 178-cal az összetett második helyén zártak.
A BME FRT évről évre új autóval készül Silverstone-ra. Bári Dávid, a csapat kapitánya szerint minden téren előreléptek 2010-hez képest, ami annak köszönhető, hogy a kollektív ismereteik folyamatosan bővülnek. "Ez a negyedik autónk: könnyebb lett, gyorsabb lett, mindene jobb... 225 kilogrammal mérlegeltünk most, ehhez társul 83 lóerő, ami elég jó súly/lóerő arány" - mondta Bári a csütörtöki gépátvétel után Silverstone-ban. "Folyamatosan tanulunk. Ez meglátszik a futómű-geometrián, a felhasznált anyagokban, és maga a projekt is nagyot lépett előre. Egyre jobb eszközökkel tudunk dolgozni, egyik támogatónknak köszönhetően ettől az évtől egy felújított, nagyon igényes műhelybe költözhettünk. Az egész egyesület által felhalmozott tudás évről évre nő. Még ha az emberek cserélődnek is, van egyfajta tudástranszfer a régi és az új tagok között."
A feladat ugyanakkor korántsem korlátozódik az autó megépítésére: a BME FRT esetében egy 33 fős, napi szinten működő, öt csoportra bontható szervezetről van szó, amelyhez tavaly októberben 110 egyetemista szeretett volna csatlakozni. Sőt akadt olyan külföldi hallgató is, aki kifejezetten a BME FRT miatt választotta Erasmus-tanulmányai helyszínéül a műegyetemet. Az egyre több és egyre jobb hallgatókra szükség is van, hiszen a célok egyre merészebbek.
"Mindent nekünk, diákoknak kell csinálnunk. Az anyagi keretek összeszedésétől, a célok definiálásától egészen az autó megtervezéséig. Nekünk kell megteremtenünk az autó megépítéséhez szükséges dologi feltételeket: azt, hogy legyen műhelyünk, legyenek kapcsolataink, gyakran még a tudást is nekünk kell összeszedni. Folyamatosan tágul a látókörünk, évről évre egyre merészebb célokat tűzünk ki magunk elé, és meg is feszülünk azért, hogy elérjük őket."
Az elmúlt négy év eredményeként számos fiatal mérnök emelkedett ki és állt sikeres pályára az FRT-ben megkezdett munkásságának köszönhetően. A jéghegy csúcsát képviseli Bári Gergely, az FRT alapítója, aki jelenleg a Kecskeméti Főiskola tudományos segédmunkatársa és Michelisz Norbert versenymérnöke a WTCC-ben, valamint Juhász Szabolcs, aki az idei szezontól szintén a Zengő Dension Teamet erősíti a túraautó-világbajnokságon.
"Aki ebből a csapatból kikerül, annak nem igazán kell munkahely után néznie, mert jól mutat az önéletrajzában, hogy részt vett egy ilyen projektben" - mondja Bári Dávid. "Minket azért támogatnak szponzorok, hogy valamilyen értéket kapjanak cserébe. A támogatóink számára érték, hogy kapcsolatba kerülhetnek olyan diákokkal, akik az átlagnál valamivel többet tudnak már. Nemcsak a száraz elméletet kapják, tanulják és magolják, hanem a gyakorlati tudásuk is bővül. Ténylegesen megtapasztalják, hogy milyen problémák merülnek fel egy alkatrész megtervezése után annak a gyártásával és megvalósításával kapcsolatban."
A fiatal mérnöki kiválóság iránti kereslet és az egyetemi csapatok háttere között tapasztalható eltérések kézzelfoghatóak voltak Silverstone-ban, a brit motorsport egyik szentélyében megrendezett verseny folyamán. Technikai sportról lévén szó, gyakran felmerül a kérdés, hogy a tehetségek elnyerik-e méltó helyüket a sportban, vagy elkallódnak a hátrányos anyagi, infrastrukturális, esetleg kulturális viszonyok miatt. Ross Brawn, a Formula Student pártfogója úgy véli, a tehetség mindenképpen utat tör magának.
"Úgy gondolom, hogy alapvetően meglátszik. Amikor innovációról van szó, gyakran nem arra figyelek, hogy miből gazdálkodhatnak, hanem arra, hogy mit képesek létrehozni a rendelkezésükre álló erőforrásokhoz mérten. A Forma-1-ben ugyanezt csináljuk. Úgy értem, olykor látni igazán remek versenyzőket és mérnököket a rajtrács legvégén is. A számukra elérhető erőforrásokkal fantasztikus munkát végeznek, ami felkelti a többiek érdeklődését. A csapatok itt is nagyszerű eredményeket értek el, ha nemcsak a végterméket nézzük, hanem azt is, hogy miből gazdálkodhattak. Ezt öröm látni" - nyilatkozta a GPhíreknek Ross Brawn Silverstone-ban.
Noha sok fiatal mérnök már azzal kiemelkedik a többiek sorából, hogy részt vesz a Formula Student versenyen, legtöbbjük számára ez a megmérettetés csak egy hosszú pályafutás kezdete. Mérnöki szemszögből nézve a motorsport vonzó ágazat, az viszont jól ismert közhely, hogy a legmagasabb szintre csak igazán kevesen juthatnak el, legyen szó bármilyen szakmáról. Ross Brawn ugyanakkor úgy véli, hogy a fiatal mérnökök számára akár a Forma-1-es szerepvállalás is elérhető.
"Egyéni szinten igen" - mondta. "Valószínűleg igen nehéz lenne felállítani egy Forma-1-es csapatot olyan környezetben, ahol nem adott az a szintű infrastruktúra és háttértámogatás, amit itt, az Egyesült Királyságban élvezünk, de a mérnökök számára abból a szempontból nincsenek akadályok, hogy kik kerülhetnek a motorsportba vagy kifejezetten az F1-be. A mi vállalatunknál különböző nemzetiségű, sok országból és sok különböző kultúrából érkező mérnök dolgozik, s mi élvezzük is ezt a sokszínűséget, mert a különböző kultúrák és filozófiák találkozása erősebbé tesz minket."