A politika és a Forma-1 sokszor összefonódik, ez tény - annyira azonban ritkán, hogy egy futam sorsával kapcsolatban a csapatok képviselői helyett politikusok, parlamenti képviselők, lordok, terrorelhárító szakemberek, emberi jogi szervezetek, külföldi megfigyelők nyilatkozzanak pro és kontra szinte napi rendszerességgel. Márpedig Bahrein esetében így történt, és hosszas mérlegelés után, egészen bizarr módon csupán az előző hétvégén jutott el odáig az FIA, hogy hivatalosan zöld utat adjon a nagydíjnak. Nem volt könnyű.
A történet 2011 elején kezdődött, amikor az arab világon végigsöprő forradalmi hullám Bahreint is elérte. Az utcákon tüntetések, zavargások, lövöldözések zajlottak - változó sorrendben -, és a feszült légkör, valamint a bizonytalanság az idénynyitónak tervezett nagydíj eltörlését eredményezte. Érthető volt a döntés, akkor még nem lehetett tudni, hogy mennyire lesznek véres következményei a rendszerrel való szembeszállásnak, hogy a felkelők támadási célpontnak tekintenék-e a Forma-1 helyszínét. Bahreinben azért nem alakult ki annyira durva helyzet, mint például Szíriában vagy Líbiában.
Eleinte úgy volt, hogy akár még 2011-ben pótolhatják az elmaradt fordulót, de erre nem került sor, inkább arra kérték a szervezőket, 2012-re összpontosítsanak, hogy addigra minden rendben legyen. Sokáig úgy tűnt, ez megoldható, azonban ahogy közeledett a verseny időpontja, ismét felerősödtek a biztonsággal kapcsolatos aggályok. A hírek szerint nem tűntek el a tüntetők, több csoportot megtámadtak a rendfenntartók, holott kifelé azt sugallták a nagydíj helyi felelősei, hogy nyugalom van, és az F1-es rendezvény fontos lépés lenne az ország talpra állítása felé.
Az igazság valahol félúton lehet a felek álláspontja között, de a versenyre szerdán megérkező újságírók "forrónak" látták a helyzetet, és fokozott rendőri jelenlétről számoltak be. A helyieknek valószínűleg nem a Forma-1 a legégetőbb problémájuk, mindenesetre az FIA úgy döntött, a fenyegetések dacára nincs kockázata a nagydíjnak - egyébként a tüntetők szintén azt állítják, békés megmozdulásokat szerveznek, és nem kifejezetten a sporttal van bajuk, hanem azzal, hogy a futamot lényegében az elnyomó rezsim játékszerének látják.
Való igaz, Bernie Ecclestone részben azért támogatta rendületlenül a Bahreini GP megrendezését, mert Szalmán bin Hamad bin Isza al-Kalifa koronaherceggel jó kapcsolatot ápol. Ugyanakkor a geopolitikában jelentős szerepet betöltő arab államot azért sem szívesen látná kirakva a naptárból, mert a térségben itt rendeztek először F1-es versenyt, még 2004-ben. Ezzel sokat tettek a sportág népszerűsítéséért a környéken, de vannak kockázatai, hogy a rendezés mellett döntöttek.
Sivatagi bevetés
A természeti feltételek kevés variációs lehetőséget adtak a pálya kialakításához: a létesítményt a Perzsa-öbölben alig 700 négyzetkilométeren elterülő sziget nyugati partján húzták fel, a sivatagban. Ezáltal új kihívás elé állították a csapatokat, hiszen az érdekes látvány mellett nehézségeket is okoznak a homokdűnék. A lelátókon egyébként cirka 50 ezer hely van, ami a másik arab F1-es helyszínnel, a Yas Marina Circuittel holtversenyben a legalacsonyabb érték a naptárban.
A legutóbbi alkalommal a 6299 méter hosszú változatát használták a pályának, idén újra a megszokott, 5412 méter hosszú verzió várja a mezőnyt. "Úgy gondolom, az eredeti vonalvezetés, amely nem tartalmazza a hosszú távú versenyekhez kialakított részt, jobb a Forma-1 számára. Pozitívum, hogy visszatérünk ehhez a konfigurációhoz. Így az 5/6/7-es kanyarkombináció bevétele keményebb dió, mert nagyobb tempóval érkezünk meg ide" - véli Jenson Button. "Nagyon élvezetes, amikor ezt, illetve a másik paddock mögötti lendületes szakaszt jól teljesítjük."
Máshol kontrasztként jelentkeznek a lassú fordulók. A célegyenes utáni éles visszafordítóban például le kell váltani az egyes fokozatba 65 km/ó-s tempónál, és szintén lassú a 9/10-es balos hajtű, ahol a lejtő miatt elemelkedhet a talajról a balelső kerék. Ezek a kanyarok határozzák meg az autókra vonatkozó követelményeket. "A hosszú egyenesek és lassú kanyarok nagyon megterhelik a fékeket. Fontos, hogy jól bírják a strapát, csakúgy, mint az, hogy az autó jól gyorsítson ki a lassú kanyarokból" - mondta a Sauber vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara. Kollégája, a Caterham technikai igazgatója ugyanúgy ezt emelte ki. "Minden egyes pályán töltött napon alaposan odafigyelünk rá, hogy a kemény féktávok és kigyorsítások jelentette követelményeknek megfeleljen az autó" - közölte.
A lassú kanyaroknál különösen fontos, hogy a versenyzők precízen találják meg a csúcspontokat. Nico Hülkenberg elárulta a titkát ezzel kapcsolatban. "Szerintem az a lényeg, hogy ne legyünk túl agresszívak a féktávokon, mert megfelelő tempót kell átvinni a kanyarok közepén, hogy korán a gázpedálra léphessünk a következő egyenes előtt" - mondta.
Dall'Ara hozzátette, a végsebesség is sokat számít, ezért régebben, a DRS nélküli időkben nem állították maximumra a leszorítóerőt. Egy körnek a 63 százaléka padlógázos, a leghosszabb egyenes a célegyenesben található, amelynek vége jó előzési pontnak számít. "Az 1-es kanyar klasszikus lehetőséget kínál a kései fékezésre. Azzal is megzavarhatjuk a másik versenyzőt, ha a belső ívre kényszerítjük, amivel ártunk a kijárati sebességének, és ezáltal bebújhatunk mellé a 2-es kanyarnál, vagy akár a következő egyenes végén a 4-es kanyarnál" - fejtegette Lewis Hamilton. A hátsó egyenes azért nem kedvez az előzéseknek, mert a végén található gyors 11-es ívben csupán 280 km/ó körüli sebességig lassítanak a pilóták. A végsebesség nagyban függ a széliránytól és a váltóáttételezéstől.
Homok a szélben
A sivatag pora több alkatrész működésére kártékonyan hat. Fontos, hogy a különböző szűrők tökéletesen legyenek behelyezve, mert a homok eltömítheti a hűtőcsatornákat, és a csapágyaknak, valamint egyéb mechanikus alkatrészeknek egyaránt fokozott kopását idézheti elő.
A homok a gumiknak is árt, ha a futófelületükre kerül, mert egyrészt csökkenti a tapadását, másrészt szemcsésedést okoz rajta. Éppen ezért különösen fontos, hogy amikor garázsban tartózkodik az autó, a csapatok minél jobban óvják az abroncsokat a szálló portól - időnként kézzel is megtisztítják őket.
Szemcséket a szél, illetve a kisodródó autók is felhordhatnak a pályára. "Bármelyik körben új helyekre vándorolhat a homok a széllel, tehát sohasem tudhatjuk biztosan, hol válik csúszóssá az aszfalt" - intett Sebastian Vettel. Az ideális ív mellett felhalmozódó homok egyébként megnehezíti az előzést, féktávon csúszást okozhat. Biztosan készülnek majd látványos felvételek, amikor a szemcséket felkavaró autók barna függönyt húznak maguk után.
A Bahreini Nagydíj programja Péntek: Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk. |
Emiatt a szokásosnál bonyolultabb lesz a megfelelő beállítások kiválasztása, ráadásul figyelni kell rá, hogy a hőség és a durva aszfalt megviseli az abroncsokat. Szahírban feltehetően hasonló forróság lesz, mint Malajziában volt, azzal a különbséggel, hogy itt nincs extrém páratartalom, no meg eső sem várható. A hűtés viszont ugyanolyan fontos, mint Szepangban.
Új futam, új győztes?
Alighanem a gumikkal való bánásmód dönti el, vasárnap kik locsolhatják a dobogón a pezsgőt - illetve a rózsavizes italt, amelyre vallási okból cserélik le a pezsgőt a hétvégén. Eddig változó feltételek között versenyzett a mezőny, kérdés, hogy ezúttal melyik csapat érez rá legügyesebben a Pirellik működésére. Legutóbb a Mercedesnek sikerült ez, de az élete első F1-es győzelmét arató Nico Rosberg szerint egy hét alatt változhatnak az erőviszonyok. "Noha a pálya egyértelműen fekszik az autónknak, nehéz feladat vár ránk, hogy megint jól tudjuk munkára fogni az abroncsokat, és megtalálni a Kínához képest sokkal melegebb időjáráshoz a beállításokat" - mondta.
A McLarennél úgy vélik, az MP4-27 számára kedvező lehet a szahíri helyszín, és Buttonnak külön jót tehet a melegebb aszfalt, melyen hamarabb felmelegítheti a gumikat. Érdekes lesz megnézni, hogy Hamilton folytatja-e stabil formáját, azaz a tabella éllovasa újra dobogóra állhat-e. A Red Bullnál a fő téma, hogy Vettel esetében miképp érhetnék el, hogy Mark Webberhez hasonlóan ő is otthonosan érezze magát az újfajta kipufogóval. Kínában a teszteken használt specifikációt, viszont csapattársa a frissebb verziót használta.
A Ferrarinál előre szóltak, hogy újfent a kárminimalizálás lesz a céljuk, pláne úgy, hogy a Bahreinben elvárt erősségekkel - jó végsebesség, stabilitás a féktávon - nem rendelkezik az autójuk. Felipe Massának pluszmotivációt ad, hogy a három kiscsapat versenyzőin kívül már csak neki nincs pontja - ezen nyilván változtatni akar, és elvileg segíthet neki, hogy jól szokott menni Bahreinben, 2007-ben és 2008-ban nyert is itt.
Sanghajban a Sauber, a Lotus és a Williams alkotta a középmezőny erősebbik részét, a Force India és a Toro Rosso hátrébb csúszott, de ne vegyünk mérget rá, hogy a hétvégén is így fog festeni a kép. Érdekesség, hogy összesen tizenegy olyan pilóta áll rajthoz, akik még nem vezetettek nagydíjon a pálya mostani vonalvezetésén, és ők zömmel az imént említett istállókat erősítik.
Helyszíni beszámolók szerint nagy a rendőrségi készültség Bahreinben, és lezajlottak az első kisebb Forma-1-ellenes tüntetések. Bár a csapatok tagjainak védelme magas szinten van, nem tudni, hogy a feszült légkör mennyire nyomja rá a bélyegét a felkészülésükre. Ilyen szituációban mindenki könnyebben hibázhat.