Már csak azért is különleges élmény szemtől szemben elbeszélgetni olyan régi harcosokkal, mint Peter Sauber, mert egy-egy mondatukból vagy gesztusukból a Forma-1 egész korszakai köszönnek vissza. A negyven éve az autósporttal, és húsz éve a Forma-1-gyel foglalkozó, most leköszönő svájci csapatfőnök keze benne volt Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Felipe Massa és Robert Kubica karrierjének alakításában is, az idén pedig szintén a csapata adott kettőt a szezon meglepetésemberei közül Sergio Pérez és Kamui Kobajasi személyében.
Peter Sauber a Forma-1-es paddock egyik legvalószínűtlenebb figurája, aki a mai napig ragaszkodik ahhoz, hogy németül beszéljen, de azért néha észrevétlenül átvált angolra, így az [origo] F1Híreknek adott interjúja is egyfajta sajátos keveréknyelven zajlott.
A Sauber névadójának a mai napig a legfényűzőbb időtöltése a szivarozás egy pohár vörösbor kíséretében. A visszafogottságával és higgadtságával egész pályafutása alatt kilógott a csapatfőnökök sorából, sőt már-már láthatatlan volt. Mégis, a nevét viselő csapat a Forma-1 történetének szerves része, Peter Sauber pedig az egyik legnagyobb túlélője. Elvégre Frank Williamsen kívül ő az egyetlen, aki névadóként még mindig részt vesz a csapata életében.
Peter Sauber elmaradhatatlan szivarjával. A paddockban mindig ő testesítette meg az úriember ritka prototípusát
Peter Sauber azonban nem titkolta, hogy hetvenévesen már nem szeretne fülhallgatóval a fején a bokszutcában ülni a versenyek alatt. A döntés, hogy Monisha Kaltenborn veszi át a helyét, már rég megszületett, csak az átadás-átvétel időzítése volt kérdéses. Végül az istálló csaknem húszéves önálló történetének legsikeresebb szezonjában, a 69. születésnapja előtt pár nappal adta át a helyét a Forma-1 első női csapatfőnökének.
"Nem jelent majd problémát, ha végül átadom a stafétabotot, vagy ha igen, akkor is csak egy kicsit" - mondta egy kacsintás kíséretében néhány hónappal ezelőtt, a Magyar Nagydíj hétvégéjén. Még nem tudtuk, hogy utoljára kérdezhettük csapatfőnökként a Forma-1-es paddock egyik legszimpatikusabb szereplőjét, de már akkor arról beszélt, hogy foglalkoztatja a búcsú. "Most elő tudom készíteni. Fontos, hogy ne a körülmények diktálják a visszavonulásom időpontját" - avatott be a terveibe a Forma-1 egyetlen svájci - most már volt - csapatfőnöke.
Túlélési verseny
Sauber most azzal a tudattal vonulhatott a háttérbe, hogy a lehetetlent már többször is megpróbálta, és csaknem húsz éven át sikerült életben tartania a csapatát. Ennek a rendkívüliségét talán semmi sem jelzi jobban, mint a statisztika, miszerint a Sauberen kívül mindössze három másik alakulat - a Ferrari, a McLaren és a Williams - van a mostani mezőnyben, amely náluk hosszabb ideje szerepel a Forma-1-ben.
A kezdetek az F1-ben: JJ Lehto 1993-ban 5. lett a Dél-Afrikai Nagydíjon, Kyalamiban
Sauber több nagy név távozását is végignézte az elmúlt években. A válság kisöpörte a Forma-1-ből a Honda és a Toyota mellett a BMW-t is, amely hét évvel ezelőtt épp az ő csapatát vette meg. Őt azonban nehéz meglepni: "Kár ezekért a nevekért, de a Forma-1-ben ez mindig is így volt, gondoljunk csak a Tyrellre, a Ligier-re, a Brabhamre vagy a Lotusra. A csapatok eltűnése, átalakulása normális folyamat". Hogy a Sauber túlélésének mi a titka? "Ezt elég nehéz megmondani. Talán az, hogy jobban csináljuk, mint a többiek, akik eltűntek" - kockáztatta meg a kézenfekvőnek tűnő igazságot, majd gyorsan hozzátette, hogy ezt nem kritikának szánja a többiekkel szemben. "Tudom, hogy mennyire nehéz" - mondta, a saját kemény harcaira is utalva.
2005-ben egyszer már búcsút intett a Forma-1-nek, és a tervei között egyáltalán nem szerepelt, hogy még egyszer visszatérjen a bokszutcába, ráadásul főállásban. Azt mondta, hét évvel ezelőtt nem volt nehéz elköszönni, mert akkor száz százalékig jó megoldásnak tűnt eladni a Saubert a BMW-nek. "A siker érzése, hogy biztosítani tudtam a csapatnak a jövőt, sokkal fontosabb volt, mint az érzés, hogy elveszítek valami személyeset" - árulta el akkori döntésének hátteréről.
Robert Kubica győzelme a 2008-as Kanadai Nagydíjon már a BMW-korszakban jött össze
Ezek után egy régóta hiányolt forgatókönyvet valósított meg, és a síeléseket, motorozásokat szervezgette, 66 évesen azonban mégis egy vagyont költött arra, hogy visszavásárolja egykori csapatát a BMW-től, amely a válság és a győzelmek elmaradása miatt bedobta a törölközőt.
"Csak két alternatíva volt: vagy visszavásárolom a csapatot, vagy bezárják. A csapatnak ma is része az a körülbelül negyvenfős keménymag, amely ott volt az indulásnál. Ezek az emberek a karrierjük, sőt az életük egy jó részét ennek az istállónak a felépítésére áldozták. Ezekkel a kollégákkal szemben erkölcsi felelősségem is volt. Másrészt ott van a főhadiszállásunk, Hinwil, amely a Saubernek köszönhetően technológiai központtá vált. Ha ott lehúzzák a rolót, akkor Svájcban többé soha senki nem vállalkozna arra, hogy Forma-1-gyel foglalkozzon, mert ez lényegében szinte lehetetlen. Végül pedig nem akartam azt sem, hogy életem hátralévő részében hetente vagy havonta egyszer azt mondjam magamnak, hogy mégis csak meg kellett volna próbálni" - szólt Sauber személyes hangvételű magyarázata. Svájc azért is nehezített pálya volt egy Forma-1-es vállalkozásnak, mert az országban 1955-ben betiltották a gyorsasági autóversenyzést, miután a Le Mans-i 24 óráson nyolcvan néző is meghalt egy balesetben. A tilalom csak 2007-ben vesztette érvényét.
A svájci óramű
A Sauber életben tartásával a Forma-1 összetéveszthetetlenül svájci színfoltját is megmentette. Az istálló alkalmazottainak munkakörnyezetét leginkább a letisztultság jellemzi. A túlnyomórészt fehér, minimalista motorhome azonban a látszólagos ridegség ellenére tele van érzelemmel, és a csapattagok idén többször is láthatóan alig fértek a bőrükbe a dobogós ereményeket látva. A sokszor svájciként beazonosított sztereotípiák - pontosság, hatékonyság, sallangmentesség - pedig nagyon is illenek a Sauberre. "Az, hogy Svájcban van a központunk, nagyban befolyásolja a csapat hozzáállását, de ugyanígy rányomja a bélyegét a társaságra az én vezetési stílusom, amelyet megint csak meghatároz a nemzetiségem. Az az igazság, hogy egészen jól passzolok Svájchoz, és Svájc is hozzám" - mondta a csapat szellemiségéről, amely a szurkolóikban is visszaköszön.
Sergio Pérez Sauber legújabb üdvöskéje az általa felfedezett tehetségek sorában. Itt épp első dobogós helyezését ünnepli az idei, esőáztatta Malajziai Nagydíj után
Sauber azt állítja, a rajongóik túlnyomó része az istálló, nem pedig a versenyzők mellett áll, és az elmúlt csaknem húsz évben végig ez a csapatközpontúság jellemezte a szurkolókat. Ebben a tekintetben a Sauber kicsit hasonlít a Ferrarihoz, ahol a maranellói gárda szintén mindenek felett áll. "Egy kicsit olyanok vagyunk, mint egy nemzeti válogatott" - mondta, majd nem kis büszkeséggel odaszúrt a németeknek, amikor arról beszélt, hogy Németországnak az elmúlt ötven évben sem sikerült igazi német csapatot összehoznia. Hiába mutogatnak a Mercedesre, az ízig-vérig angol alakulat, amelynek még a motorjait is Angliában gyártják.
Sokat elmond egyébként a Sauber súlyáról, hogy a Wikipedia Hinwilről szóló angol nyelvű szócikkében a település gazdaságát tárgyaló résznél mindössze egyetlen mondat szerepel: Hinwil a Sauber F1 otthona.
Zsigeri választások
Amikor a Hungaroringen arról kérdeztük, hogy elragadja-e néha a nosztalgiázás a múlt iránt, azonnal előkapott egy idézetes könyvbe illő választ, amely azonban teljesen hitelesen hangzott tőle. "Nem a mára koncentrálok, hanem a holnapra. Azt hiszem, ez kiemelten fontos ebben a sportban, ahol a ma nagyon hamar véget ér" - osztotta meg az elmúlt évtizedek számára egyik legfontosabb tanulságát, de hozzátette, hogy azért szórakoztató a régi harcostársakkal anekdotázni a múltról.
A Mercedes junior válogatottjának tagjaival, Michael Schumacherrel, Karl Wendlingerrel és Heinz-Harald Frentzennel a C-csoportos időkben. Később mindhárman bekerültek a Forma-1-be, Schumacher bemutatkozását részben Sauber finanszírozta
Sauber nemrég azt mondta, nem is tudatosodott benne, hogy a Japán Nagydíj dobogóján három egykori Sauber-pilóta - Sebastian Vettel, Felipe Massa és Kamui Kobajasi - osztozott. Négy - helyesbített azonnal Monisha Kaltenborn, aki új csapatfőnökhöz méltó büszkeséggel és elvárható tárgyi tudással arra utalt a közbeszólásával, hogy a dobogón interjúzó Jean Alesinek is komoly sauberes múltja van.
Sauber egészen lenyűgöző érzékkel válogatta ki a versenyzőit, de amikor erről kérdeztük, megjegyezte, hogy sokszor egyszerűen zsigerből döntött. Legutóbb például a Japán Nagydíjon hőssé váló Kamui Kobajasit ültette be hasonló megfontolásból az autójába. A fiatal japán 2009-ben a két utolsó versenyen olyat mutatott a Toyotában, hogy Peter Sauber úgy érezte, érdemes adni neki egy esélyt.
Nagyon tekintélyes névsorolvasást tarthatna a versenyzőiből, és büszkén idézte fel a legnagyobb fogásait, különösen úgy, hogy az eredmények később visszaigazolták a megérzéseit. "Ha visszagondolok a Forma-1 előtti időkre, és a Michael Schumacher, Heinz-Harald-Frentzen, Karl Wendlinger hármasra, azt kell mondanom, egész jó orrom van ehhez. Mind a hárman nagyon jók voltak, az egyikük meg egyenesen kitűnő" - utalt mosolyogva arra, hogy az egyik felfedezettjéből hétszeres világbajnok lett. Kimi Räikkönenért még harcolt is a Nemzetközi Autómobil Szövetséggel, hogy a finn megkapja a versenyzéshez szükséges szuperlicencet, majd vállalta az újabb kockázatot, hogy egy újabb fiatalt, a brazil Felipe Massát is behozzon a Forma-1-be, később pedig lecsapott Robert Kubicára is. "Ha van lehetőség arra, hogy három-négy versenyzőből válogasson az ember, a megérzések döntenek közöttük" - magyarázta a válogatási szempontokat.
Lelkesen mesélte, mennyire büszke a mostani "fiaira", Pérezre és Kobajasira, és mindenekelőtt az autóra, amelyet már csaknem húsz éve a felesége, Christiane nevének a kezdőbetűjével, a C-vel jelölnek. Az idei C31 négy futammal a szezonzárás előtt már 116 pontot gyűjtött össze, ami már most majdnem háromszorosa annak a 44-nek, amit tavaly egész évben sikerült összehozni.
A Sauber leköszönő csapatfőnöke a Hungaroringen azt mondta, ma már nem érzi a kihagyott éveket, és teljesen visszarázódott a versenynaptár által diktált feszített tempóba. A csapatfőnöki felelősség áthárításával azonban most ismét előveheti a motorját és a síléceit.
Felipe Massát 2001-ben fedezte fel, és 2002-ben hozta be a csapatába