A Forma-1-ben állandó téma a sportfelügyelői ítéletek következetlensége. Nemcsak a közönség, hanem gyakran maguk a szereplők is elégedetlenek a döntésekkel, a versenyigazgató, Charlie Whiting azonban rámutatott, hogy a bírák a legmodernebb eszközökre támaszkodva vonják le a következtetéseiket.
"A versenyirányításban rendkívül hatékony rendszer áll rendelkezésünkre, amely azonnal kiszúrja az incidenseket" - idézi Whitingot az AUTO című lapban megjelent, az FIA honlapján utánközölt cikk. "A rendszert úgy programozták, hogy kiemeljen bármilyen incidenst - például azt, ha valaki túl gyorsan hajtott a sárga zászlók hatálya alatt. Ez a GPS-adatok és az időmérés alapján működik, de a szoftver figyelembe vesz néhány más tényezőt is, és úgy van programozva, hogy ezekre támaszkodva reagáljon."
Ha a versenyirányítás - a rendőrség F1-es megfelelője - felfedez egy kihágást, azonnal továbbítja az ügyet a sportfelügyelői testületnek, a voltaképpeni bíróságnak, amely az alapos vizsgálat után ítéletet hoz. Garry Connelly, az FIA Institute felügyelőként is gyakran dolgozó alelnöke szerint ez a modern technikai arzenálnak köszönhetően ma már könnyebb, mint régen.
"Rengeteg olyan adatra támaszkodhatunk, amiről a legtöbben nem is tudnak, vagy nem áll a rendelkezésükre" - mondta. "Először is ott vannak a videófelvételek: azok, amelyek adásba kerültek; azok, amelyeket a FOM Communication TV-kamerái rögzítettek ugyan, de kimaradtak a közvetítésből; azok, amelyeket a pályára telepített zártláncú kamerarendszer vett fel; és végül a belső kamerás felvételek. Ezekhez adottak a GPS-adatok is, megmutatják, hogy az autók hol tartózkodtak az adott pillanatban."
Romain Grosjeant egy versenyre el is tiltották a tavalyi Belga Nagydíjon történt baleset okozása miatt
"Meghallgathatjuk a teljes rádióforgalmat is, és ez nagyon fontos, mert kiderül belőle például, egy csapat figyelmeztette-e a versenyzőjét, hogy akadályozni fog egy másik autót, tehát az információt a pilóta hagyta-e figyelmen kívül."
"Valamint az elmúlt nyár óta valós időben megkapjuk az autók telemetriai adatait is. Ez nagyon hasznos, amikor az incidens körében született telemetriai adatokat rá tudjuk vetíteni a korábbi körökére, hogy meg tudjuk nézni, a versenyző lassított-e például a sárga zászlóknál."
Connelly hozzátette, hogy "mindezekből együtt teljes képet kaphatunk a történtekről. Rengeteg olyan információnk van, ami nem áll sem az egyes csapatok, sem a nagyközönség rendelkezésére. A döntéseket néha ezért nehéz megértenie egy kívülállónak."
A következetességet segíti, hogy az FIA rendszerezett adatbázist épített a precedensekből. "Az utóbbi szezonok során történt incidensekről készült videókat egy merevlemezen tároljuk, így a sportfelügyelők az összeset láthatják" - magyarázta Whiting. "Ez pótolhatatlan forrás, mert nem minden versenyen ugyanazok a felügyelők dolgoznak. Így bármikor visszanézhetik a korábbi felvételeket, amiből tájékozódhatnak, és következetes döntéseket hozhatnak."
"2003-ig visszamenőleg az összes korábbi ítélet is a rendelkezésükre áll. Ezek kihágás és büntetés szerint vannak rendszerezve, ezért gyorsan áttekinthetik, hogy ki, mikor, mit követett el, és milyen retorzióban volt része. Például meg tudják nézni az összes büntetést, amit az utóbbi évek során ütközés okozásáért osztottak ki, összevethetik azokat a hozzájuk tartozó videófelvétellel, és ebből a precedensek alapján hamar meghozhatják a megfelelő ítéletet."