Vasárnap délelőtt botrány tört ki Monacóban, amikor kiderült, hogy a Pirelli és a Mercedes titkokban, a többiek tudta nélkül egy háromnapos gumitesztet bonyolított le az előző verseny, a Spanyol Nagydíj után.
A szezon közben a Forma-1 jelenlegi szabályai szerint tilos tesztelni, de a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery azt állítja, a gumiszállító szerződésében szerepel egy passzus, amely lehetővé teszt, hogy szükség esetén egy modern autóval próbálják ki az abroncsokat. "Ez teljesen szokványos. Lehetőségünk van 1000 km-t tesztelni valamelyik csapattal" - idézi Hemberyt az Autosport. "A WRC-ben pontosan ugyanilyen a szerződésünk. Tesztelhetünk egy kortárs autóval."
"Ezt már megtettük korábban egy másik istállóval is, sőt egy harmadikat is felkértünk rá, hogy végezzen el számunkra valamilyen munkát."
A tesztet az tette szükségessé, hogy a Pirelli idei gumijait sok kritika érte a túl gyors kopás - és az abból származó sok kerékcsere - miatt, ráadásul az utóbbi két versenyen a futófelületük is gyakran levált. Ezért kilátásba helyezték, hogy a két hét múlva esedékes Kanadai Nagydíjtól kezdve változtatnak a gumikon, ez ellen viszont a jelenlegi abroncsokkal elégedett csapatok tiltakoztak, és az FIA figyelmeztette a Pirellit, hogy csak biztonsági szempontok alapján végezhet módosításokat a szezon közben.
Bár a kedvezőtlen időjárás miatt három napig tartó, barcelonai teszt hivatalosan a Pirelli problémáinak megoldását szolgálta, a riválisok biztosak benne, hogy segítette a hosszú etapokon a hátsó gumik túlmelegedésével küszködő Mercedest is, amely ezáltal igazságtalan előnyhöz juthatott. Ráadásul az istálló mindkét versenyzője, Nico Rosberg és Lewis Hamilton részt vett a teszten.
Hembery ugyan kijelentette, hogy a Pirelli szabályosan járt el, a Ferrari azonban a hírek szerint már az FIA-hez fordult az ügyben. A gumikkal a Mercedeshez hasonlóan, bár kisebb mértékben bajlódó Red Bull főnöke, Christian Horner is utalt rá, hogy a Ross Brawn által irányított csapat sokat profitált a titkos tesztből. "Hát, most mindkét autójukat az első rajtsorba juttatták, úgyhogy biztosan nem ártott nekik" - jegyezte meg. Igaz, egyetlen mért körben már előzőleg is a Mercedes volt a leggyorsabb.
Horner a Sky Sportsnak háromnegyed órával a Monacói Nagydíj rajtja előtt megerősítette, hogy a Red Bull óvást nyújtott be a riválisa ellen a teszt miatt. "Úgy érezzük, nem volt összhangban a szabályokkal, ezért tiltakozunk. Tisztázni akarjuk a helyzetet" - mondta. "Nem hiszem, hogy mi vagyunk az egyetlen csapat, amely így érez. És azt sem gondolom, hogy a Pirelli hibája, ami történt. Nekik muszáj megoldaniuk a problémáikat. A gond az, hogy a helyzetet nem a megfelelő módon kezelték."
Adam Cooper szakújságíró kérdésére, hogy a Pirelli miért éppen a Mercedest választotta, Hembery azt felelte: "Mert ők voltak az egyik csapat, amely hajlandó volt rá. Ennyi." Hozzátette, hogy "az összesnek felajánlottuk az 1000 km-es teszt lehetőségét. Egyesek válaszoltak, mások nem."
Hembery kijelentette azt is, hogy "90 százalékban" a 2014-es gumik prototípusát tesztelték. "Valójában főként a következő évre tervezett megoldásokat és egyéb ötleteket próbáltunk ki" - mondta. "A Mercedesnek tulajdonképpen lövése sem volt, hogy mit tesztelünk igazából."
Ennek ellenére nem vitás, hogy a gumikkal kapcsolatos, már eddig is robbanásveszélyes helyzetben a titkos teszt csak olaj volt a tűzre. A Pirellinek különösen rosszkor jött a botrány, mert éppen mostanában fog eldőlni, hogy a Forma-1 meghosszabbítja-e az év végén lejáró beszállítói szerződésüket.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!