Vágólapra másolva!
A Mercedes riválisai hivatalosan nem véleményezték a Nemzetközi Bíróság döntését, de a Ferrari és a Red Bull is túl enyhének tartja a megrovást.

Az általános vélekedés szerint a Mercedes túl könnyen megúszta, hogy a 2013-as autójukkal végrehajtott háromnapos gumiteszttel megszegte a szabályokat, és ezt a véleményt természetesen az ellenük óvást benyújtó két rivális istálló, a Ferrari és a Red Bull is osztja. A Nemzetközi Bíróság egy több mint hét órás tárgyalás után pénteken úgy határozott, hogy a Mercedest megrovásban részesíti, valamint a fiatal versenyzők júliusi tesztjéről is eltiltja őket.

A Ferrari hivatalosan nem kommentálta a bíróság döntését, a honlapjukon olvasható, szubjektív hangvételű rovatukban, a Suttogóban viszont kikeltek az ítélet ellen. „Enyhén szólva is zavarba ejtő, hogy a bűnös fél lényegében büntetlenül megúszta, hogy ’tisztességtelen előnyhöz jutott’”- írták. Szerintük a barcelonai pályán, az állandó versenyzőikkel, egyedül végrehajtott gyakorlás össze sem hasonlítható a fiatal versenyzők silverstone-i tesztjével, amikor majd - a többi istállóval egy időben - csak tapasztalan pilóták vezethetik az autókat.

A Suttogó egy további érdekes kérdést is felvetett a szerintük komolytalan büntetéssel kapcsolatban. „Mi lett volna, ha ez az egész incidens a fiatal versenyzők tesztje után történik? Akkor milyen büntetést kapnak? Eltiltják őket az év végi gálavacsoráról?”

A Red Bull sokkal szigorúbban büntette volna a Mercedest a gumiteszt miatt Forrás: Mercedes

A Ferrari azt is kifogásolta, hogy a Mercedes a védekezése során őket is hasonló vétséggel vádolta. Az olaszok még áprilisban tesztelték a Pirelli gumijait egy 2011-es autóval, ami – bár nem minősül szabálysértésnek – a Mercedes szerint szintén előnyhöz juttathatta őket, hiszen az autók nem változtak sokat az elmúlt két év alatt. „Sajnálatos, hogy ezáltal mi is a védelem tárgyát képeztük” – idézi a Bild a Ferrari szóvivőjét, aki „csalódott” a Mercedes hozzáállásában.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner megfigyelőként jelen volt a tárgyaláson, de az ítélet kihirdetése után nem kívánt véleményt mondani a szankcióról. Annak azonban örült, hogy a bíróság elismerte: a Mercedes tesztje szabálytalan volt. „Mindig hasznosabb, ha az ember az állandó versenyzőivel tesztel, és nem a tesztpilótákkal – a büntetésről viszont nem nekünk kell döntenünk” – mondta Horner. „Ez a bíróság dolga, és meg is hozták a döntésüket.”

Az osztrákok tanácsadója, Helmut Marko szókimondóbb volt a Bildnek adott nyilatkozatában, szerinte a Mercedes büntetése „egy vicc”. „Sokkal súlyosabb szankcióra számítottunk” – ismerte el. A Bild egyébként úgy tudja, hogy a Red Bull egy 100 millió dolláros büntetésről nyújtott be javaslatot a bíróságon – ennyit kapott a McLaren is a 2007-es kémbotrányért -, valamint 150 konstruktőri ponttól is megfosztotta volna a németeket.

A Mercedesnél nyilvánvalóan örülnek, hogy könnyen megúszták a botrányt, bár Toto Wolff szerint pezsgőt csak akkor fognak bontani, ha a pályán is sikerül nyerniük. Az ügyvezető igazgató kiállt Ross Brawn mellett, állítása szerint a felelősséget magára vállaló brit állása nincs veszélyben, hiszen „nagyon fontos tagja a csapatnak.”

A tárgyalás előtt nyilvánosságra került, hogy Niki Lauda a bíróságon kívül szerette volna rendezni az ügyet, de az istálló vezetősége megakadályozta őt ebben. Wolff elmondta, szerette volna, ha átlátható módon tisztázódik a helyzet, nem pedig a színfalak mögött. A Forma-1-es szaksajtóban azonban többen arra gyanakszanak, hogy a Mercedes titkokban mégis egyezkedett a Nemzetközi Automobil Szövetséggel, ennek köszönhető az enyhe büntetés. Komolyabb ítélet esetén ugyanis az is előfordulhatott volna, hogy a német gyártó hátat fordít a Forma-1-nek – ez pedig komoly gondot okozhatott volna a sportágnak, hiszen a gyári csapatukon kívül jövőre három másik istállónak is ők szállítanak majd motorokat.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!