Bár a kérdés már jó ideje napirenden van, és Mark Webber visszavonulásának a bejelentése után csak hangsúlyosabb lett, még mindig 50-50 százalék az esély arra, hogy Kimi Räikkönen marad-e a Lotusnál, vagy átigazol a világbajnoki címek szempontjából kecsegtető lehetőségeket kínáló Red Bullhoz - állítja a finn világbajnok marasztalásában nagyon is érdekelt Eric Boullier. A Lotus csapatfőnöke az Origónak elárulta, Räikkönen hezitálásának épp az az egyik oka, hogy a Lotusnál jól érzi magát. "Nézzen oda, most is ott ebédel a szerelőkkel" - mutatott a szomszédos asztalra, mint cáfolhatatlan bizonyítékra.
Ahhoz, hogy Räikkönen ennyire az elemében érezze magát, azért több kellett, mint együtt bandázni ebédidőben a szerelőkkel. A Lotus például adott alá egy futamgyőzelmekre képes autót. Boullier szerint azonban Räikkönen komfortérzetének jót tett az a politikamentes hangulat is, amely a Lotust uralja azóta, hogy a fiatal francia csapatfőnök átvette az irányítást. "Eléggé ismerem az autóversenyzést, és a sok szurkálódást és politikát, ami vele jár, de a csapaton belül az embereimnek azt mondtam, hogy itt nincs helye politikának. Ha tisztességesen végzik a dolgukat, bármeddig maradhatnak, de ha elkezdik a kavarást, itt nincs helyük többé. Az én feladatom, hogy megvédjem a csapatot és az embereimet, és a politika kizárása ennek az egyik legjobb módja" - magyarázta az Origónak Eric Boullier.
A Lotus csapatfőnöke elismerte, vállalt némi kockázatot azzal, hogy egy kétéves szünet után leszerződtette Kimi Räikkönent, mert nem tudhatta, hogy a finn világbajnok visszanyeri-e a korábbi gyorsaságát, és ha igen, mennyi idő alatt. A teszttilalom miatt ráadásul ez a folyamat akár fájdalmasan lassú is lehetett volna. "De Kimi jó munkát végzett, így mindenki boldog volt" - oszlatta el az aggodalmakat Boullier, aki nagyon is tisztában van azzal, hogy a finn pilótával milyen jól járt a csapat.
"Óriási a hozzájárulása. Sokkal többet hozott magával, mint egyszerűen a tehetségét, mert motivációval is ellát minket, nem is szólva az imázsról" - mutat a hátunk mögött felállított állványra, amelyet a Räikkönen képmásával ellátott dezodorokkal és samponokkal pakoltak meg. Boullier számára láthatóan ebben a polcban nyilvánult meg a Räikkönen-féle PR-érték hasznosításának az esszenciája. "Felhasználjuk az ismertségét, persze, de másképp. Nem mint vállalati terméket, hanem mint a Kimi-attitűd hordozóját. Ettől a rólunk kialakított kép is szórakoztatóbb lesz, és igazság szerint a nőknek is vonzóbb" - kacsint ki a mondatból Boullier. Ez a fajta felállás pedig nagyon is megfelel Räikkönennek, akit a korábbi csapatai szinte csak erőszakkal tudtak elrángatni a számukra nem elhanyagolható jelentőségű PR-eseményekre.
"Räikkönen visszatérése a Forma-1-nek is jót tett" - büszkélkedett a főnöke. "Gondoljon csak bele, Kínában ő a legnépszerűbb sportoló. Nem Forma-1-es pilóta, hanem sportoló! Hát ennyit Kimi népszerűségéről és ismertségről" - mondta Boullier. Arra a kérdésre, hogy mi volt nehezebb, visszahozni a Forma-1-be, vagy megtartani a csapatnál a finn világbajnokot, a Lotus csapatfőnöke elismerte, most egyértelműen az utóbbi jelenti a nagyobb kihívást.
A Lotus főnökének az emberi erőforrásokhoz való érzéke azonban abban is nagyszerűen megnyilvánul, ahogyan a csapat másik, fiatalabb és tapasztalatlanabb pilótájához viszonyul. Arra a kérdésre, hogy miért adott második esélyt a tavaly több karambolban is aktív szerepet vállaló Romain Grosjeannak, egészen egyszerű választ adott: azért, mert tehetséges. "Azt hiszem, mindenki, aki valamit is ért az autóversenyzéshez itt a paddockban, azt fogja mondani, hogy ez a srác ugyanolyan gyors, mint Alonso, Vettel vagy Kimi. Ha a tehetségét tovább tudja fejleszteni, akkor olyan jó is lesz, mint ők" - vetített előre egy, a francia szurkolóknak mindenképpen kedves forgatókönyvet Boullier.
Szerinte eddig az volt a gond Grosjeannal, hogy nem fogta fel, mennyire kemény feladat megnyerni egy világbajnokságot. "Alonso, Vettel és Kimi sem véletlenül lett világbajnok. Az igazság az, hogy Romain nagyon tehetséges, de mint sok más tehetséges ember, hajlamos hátradőlni, és kissé hanyagul hagyni, hogy csak az adottságai vigyék előre. Ezt meg lehet csinálni egy kör alatt, meg lehet csinálni a GP2-ben, vagy a Forma-3-ban, de a Forma-1-ben? Esélytelen. Egy hetvenkörös verseny teljesen más történet. Itt olyan emberekkel kell harcolnia, mint Kimi, aki sohasem adja fel" - próbálta megmagyarázni Grosjean tavalyi vesszőfutásának okait a főnöke.
Vagyis Grosjeannak fel kellett nőnie a feladathoz, és ehhez időre volt szüksége - mutatta meg az engedékenyebb oldalát Boullier. Ez a fejlődés pont a sok ütközés miatt megtorpant, de az idén határozottan jó úton halad a fiatal francia. "Ebben a szezonban sok mindennel kísérletezett, hogy kiderüljön, számára mi működik, és mi nem. A Nürburgringen például mindent összerakott, és ha nem küldték volna pályára a biztonsági autót, megnyerte volna a versenyt" - ismerte el fiatal pilótája teljesítményét.
"Már tudja, mit kell tennie, hogy ennek a srácnak a szintjén legyen" - mutat ismét a lassan ikonikussá váló dezodorokra Boullier, miközben elismeri, az, hogy Grosjeannak eddig világbajnok csapattársai voltak - korábban Fernando Alonso, most pedig Kimi Räikkönen -, egyszerre áldás és átok, hiszen sokat tanulhat tőlük, de mindig hozzájuk méri magát, ami azért rendesen kikezdheti egy versenyző önbizalmát.
"Szükség van az új tehetségekre, Kimi, Alonso és Vettel sem maradhat itt örökre" - indokolta az olyan versenyzők jelenlétének a szükségességét, mint Romain Grosjean. "Másrészt meg szeretném, ha bebizonyítná, hogy igazam van" - ismerte el Grosjean megtartásának kicsit önző motivációját is.
A Forma-1 költségvetés központi jelentőségének tanulságos bizonyítékát adta Eric Boullier, amikor arról kérdeztük, hogy a csapatfőnökként eltöltött évekből mire a legbüszkébb. Nem Räikkönen futamgyőzelmét vagy Grosjean dobogós helyezéseit említette, hanem azt, hogy sikerült néhány nagy nevet megszereznie szponzornak. És itt természetesen ismét, szinte önkéntelenül a dezodoros polcra mutatott. Az autó szponzorlogókkal való felmatricázása mellett azonban arra is büszke, hogy sikerült megőrizni a csapat szellemiségét. "Mert mi igazi versenyzők vagyunk, nem úgy, mint sok más istálló" - szúrt oda finoman a többieknek.
Hogy voltak-e kétségei, amikor elvállalta a botrányokkal terhelt csapat vezetését? "Ó, igen. Felvetődött bennem, hogy mégis mit művelek, és hogy helyesen cselekszem-e, ha igent mondok az amúgy sokkoló felkérésre."
A csapat legendás bázist épített ki Enstone-ban, de a 2000-es évek végére szinte minden darabokra hullott. Nelsinho Piquet botrányos szingapúri balesete, a technikai támaszt jelentő Pat Symonds távozása, a Renault visszavonulása gyártóként, majd Robert Kubica szörnyű balesete betett a csapatnak. "A legelső és legfontosabb dolgom az volt, hogy visszaadjam az embereknek az önbizalmukat, hogy elhiggyék, az irányításommal van jövőjük. Vissza kellett adni nekik a versenyszellemet is, és ez nemcsak idő, hanem bizalom kérdése is" - magyarázta a színre lépésének a sokrétű vonatkozásait Eric Boullier, majd kérdésünkre határozottan hozzátette, hogy a sokszor balhés Flavio Briatore örökségének már semmi nyoma nincs a csapatban.
A francia diadalmenetre a Forma-1-ben, Alain Prost és a Renault sikereire egy, a génjeiben nagyon is brit csapat élén is szívesen emlékszik vissza Eric Boullier. Jelenleg azonban látványos francia szerepvállalást a Forma-1-ben nem remél.
"A francia ma nem a legerősebb gazdaság, és a cégek nehezen kötelezik el magukat a Forma-1-mellett, ha közben egyéb gondjaik vannak. Ha viszont egy helyben toporognak, az egyenlő a halállal" - figyelmeztette honfitársait Eric Boullier, aki egy kicsit több kalandvágyat és merészséget várna tőlük. "Azt hiszem, itt az ideje, hogy Franciaország felébredjen végre" - tette hozzá.
A Francia Nagydíj esetleges visszatérése azonban annyira már nem hozta lázba: "Persze, jó lenne, és tudom, hogy franciaként lelkesednem kellene az ötletért, de az az igazság, hogy én már egy nagyon nemzetközi fickó vagyok."