Vágólapra másolva!
A németnek látszólag óriási előnye volt az Olasz Nagydíj első edzésnapján, de a kép már Spában is hasonlónak tűnt, ott végül mégis Hamilton szerezte meg a pole-t. A Red Bull előnye a Lotus szerint behozhatatlan, csakhogy a kis végsebesség sebezhetővé teheti őket, ha a verseny elején nem lógnak meg eléggé. Elemzés.

Lewis Hamilton szombaton kiharcolt uralma a belgiumi Spában pünkösdi királyságnak bizonyult: Sebastian Vettel már a rajt utáni első kanyarban lendületet vett mögötte, kibújt a Mercedes szélárnyékából, és aznap délután a riválisai nem is látták többé. Fernando Alonso a 9. helyről indulva hiába tornázta fel magát a másodikra, Vettelt a tempója alapján akkor sem érte volna utol, ha előrébbről startol.

Ha mindez megismétlődik az Olasz Nagydíjon, a Ferrari (és persze a Mercedes) gyakorlatilag keresztet vethet a most is halovány világbajnoki reményeire. Ezt a héten már Alonso is elismerte, amikor azt mondta, hogy ha megint nem sikerül faragnia a Vettelhez képesti ponthátrányán, a Ferrarinak érdemes lesz átállnia a 2014-es fejlesztésekre inkább. Éppen Monzában, a fanatikus tifosi előtt lebőgve meghozni egy ilyen döntést különösen fájdalmas lenne.

Vettelnek három köre is volt, amivel bebiztosította volna magának a vezetést Forrás: AFP

A délutáni szabadedzés eredménylistája szerint ebbe az irányba tartunk, de nyugalom: nem eszik olyan forrón a kását. Igaz, hogy Vettel 6 tizedmásodperces előnnyel szerezte meg az első helyet, ami a szélvészgyors, kanyarszegény Monzában kiugróan nagy különbség, ez azonban megtévesztő lehet. Egyrészt intő jel, hogy pénteken Spában is 8 tized volt a Red Bull előnye a többiekkel szemben - ráadásul ott Mark Webberé is -, szombatra mégis elfogyott. Elég néhány fokkal megváltoznia a hőmérsékletnek (ma délután elég meleg, 40-46 fokos volt az aszfalt), és máris borul az addigi sorrend. Másrészt viszont Webber valószínűleg tévedett, amikor lényegében arra célozgatott, hogy Vettelnek csak véletlenül, abban az egy, különleges körben jött ki ennyire jól a lépés. Valójában ugyanis a második (1:24.721-es), sőt a harmadik (1:25.038-as) leggyorsabb köre is elég lett volna az első helyhez, pedig az utóbbit még a kemény keverékű gumikkal futotta!

Ez arra enged következtetni, hogy Vettelt az időmérőn nehéz lesz befogni: Hamilton négy futam óta tartó pole-sorozata könnyen megszakadhat. A verseny azonban más tészta. A köridőkből ezúttal nehéz leszűrni a valós erőviszonyokat, mert az egyes csapatok szinte egyáltalán nem futottak hasonló hosszúságú etapokat ugyanazzal a keverékű gumival, amitől kellemetlenül kuszává vált a kép. Durván 20 kört Webber és Alonso teljesített a közepes, Nico Rosberg pedig a kemény Pirelliken. A Red Bullnak ugyan kirajzolódott némi előnye (lásd a lenti grafikont), de a Ferrarihoz képest meglehetősen csekély. Rosberg az etap elején 5-8 tizeddel maradt le tőlük, és ez nem sok, sőt kifejezetten kevés, ha figyelembe vesszük, hogy a Pirelli szerint a kemény gumik pénteken egy másodperccel voltak lassabbak a közepeseknél - habár az élmezőnyből egy mért körben senki nem tudott ennyit javítani a lágy gumikkal az időeredményén. (A legtöbbet, kb. 6 tizedet, Kimi Räikkönen faragott le belőle, míg Hamilton és Alonso két lépésben is csak 2 tizedet.)

A 20 körös etapokon a Red Bull előnye nem volt ijesztő (X:kor , X: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

A fele ilyen hosszú, durván 10 körös etapon Vettel előnye már markánsabb volt: eleinte több mint egy másodperc Rosberggel szemben, bár ez később, ahogy koptak a gumik, fokozatosan néhány tizedre csökkent. Vettel mind a kilenc körét metronómszerű pontossággal, 1:27 alatt teljesítette, és az ezredmásodpercek is alig ingadoztak (624, 614, 428, 276, 811, 490, 435, 476, 827), ami nem túl biztató a többiek számára. Räikkönen azonban ugyanilyen kiegyensúlyozott tempót diktált, csak a kemény gumikon egy másodperccel lassabban. Ha hiszünk a Pirellinek, ez pont megfelel a két keverék közötti különbségnek, ami azt jelentené, hogy a Lotus egy szinten van a Red Bull-lal.

Ez szépen hangzik, Romain Grosjean mégis azt állította, hogy Vettelt lehetetlen lesz utolérni. "Nagyon lapos szárnyakkal tudnak menni, mert a diffúzoruk rendkívül hatékonynak tűnik" - mondta a Red Bullról. "A többiektől eltérően állítják elő a leszorítóerőt, és úgy látszik, ez jól működik az autójukon." A Lotus ráadásul letett a hosszabb tengelytávú autó monzai bevetésének tervéről, miután Räikkönen pénteken azt vezette, és a régi változatot használó Grosjeannal ezredmásodpercre azonos köridőt ért el. Kijelentette róla, hogy "nincs benne túl sok", a Lotus mégis inkább azért halasztotta el a bemutatkozását, mert tartott az ismeretlen konstrukciókra jellemzőbb műszaki hibáktól. Räikkönen etapja egyébként talán hosszabb lett volna, ha a hűtővíz nyomásának csökkenése miatt nem kell kiállnia a garázsba, ezért az üzemanyagszintek körüli bizonytalanság most a szokásosnál is nagyobb.

A 10 körös etapján Vettel és Räikkönen is hihetetlenül kiegyensúlyozottan ment, csak eltérő keverékű gumikkal Forrás: Farkas Péter (Origo)

Alonso "nem boldognak, de nem is csalódottnak" vallotta magát az edzésnap után - szenvtelenül csupán annyit állapított meg, hogy a Red Bull előnye óriási. A Ferrari többféle szárnyat is kipróbált a nap folyamán, ezért Alonso és Massa autója sohasem volt egyforma. Ráadásul a brazil a délelőtti edzés végén pórul járt, amikor Alonso mögött várakozott a bokszkijáratnál, hogy gyakorolja a rajtolást, és mire elindulhatott, épp pirosra váltott a jelzőlámpa (a Ferrarit ezért tízezer euróra büntették). Délután pedig egy váltóhiba miatt korán a garázsba kényszerült. A Ferrari leginkább abban reménykedhet, hogy a meteorológusoknak igazuk lesz, és vasárnap valóban zivatarok fognak lecsapni a pályára. Úgy talán legyőzhetnék a Red Bullt.

Vettelnek és Webbernek azonban van még egy sebezhető pontja: egész nap ők voltak a leglassabbak az egyenesben. 329 km/ó-s végsebességük kereken 10-zel maradt el Daniel Ricciardóétól, és majdnem ennyivel a Ferrariétól is. Ez korábban nem lett volna meglepő, de most az, mert a szintén kis leszorítóerőt igénylő Spában éppenséggel ők érték el a legnagyobb tempót. Úgy tűnik, ez egy mért körben nem hátrány a számukra - elvégre a pálya mindhárom szektorában Vettel érte el a legjobb részidőt -, a versenyen viszont támadhatóvá fogja tenni őket, hacsak nem arról van szó, hogy a végáttételt DRS nélkül állították be (akkor ugyanis a futamon csökkenhet a hátrányuk).

Mindenesetre az ellenfeleik legnagyobb esélye vasárnap az lesz, ha a rajtnál meg tudják fogni a Red Bullokat, mert Vetteléknek az előzéssel a gyenge végsebesség miatt biztosan meggyűlne a bajuk. Eltérő taktikázásra nem ígérkezik sok alkalom. A mezőny nagy része tavaly egyetlen kiállással teljesítette a távot (bár Vettel éppenséggel kettővel), s bár péntek esti összefoglalójában a Pirelli a legtöbb csapat esetében két kerékcserét tartott valószínűnek, a bokszutcai sebességkorlátozás 100-ról 80 km/ó-ra csökkentése az eddiginél is vonzóbbá teheti az egystopos stratégiát.

Az Olasz Nagydíj esővel vagy anélkül is vízválasztó lehet, ami parádés küzdelmet ígér. Alonso a futamgyőzelemmel együtt lényegében a vb-címről is lemondana, s mivel ehhez biztosan nincs sok kedve, garantáltan megint ki fogja szorítani a szuszt a Ferrariból.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!