Vágólapra másolva!
A Red Bull tartalékpilótájával a WSR hungaroringi hétvégéjén ültünk le beszélgetni, ahol az RB7-es volánjánál megtett bemutatókörökkel szórakoztatta a közönséget. Még nem adta fel, hogy állandó versenyzőként térjen vissza a mezőnybe. 

A Red Bull utánpótlás-programja már több fiatal tehetségnek adta meg a Forma-1-es debütálás lehetőségét, de az évek során kiderült, hogy buktatói is vannak a versenyzők karrierjét lépésről lépésre felépítő rendszernek. A fiókcsapat Toro Rossóból az eddigi tapasztalatok alapján csak a Red Bullhoz vezet egyenes út – aki nem tud feljebb lépni, nagyon nehezen találhat helyet más istállóknál.

Ezt tapasztalta meg a Toro Rosso 2011 végén elbocsátott pilótapárosa, Jaime Alguersuari és Sébastien Buemi is, akik az elmúlt két évben hiába próbáltak állandó versenyzőként elhelyezkedni. A két fiatal közül Buemi járt jobban, ő maradhatott a Red Bull-családnál, tavaly óta az osztrákok hivatalos tartalékpilótájaként járja a versenyeket. Miközben továbbra is a Forma-1-es visszatérésén dolgozik, a Toyotával hosszútávú futamokon is részt vesz, Le Mans-ban például a második helyen sikerült célba érniük. Buemi a múlt hétvégén a Hungaroringen járt, ahol a World Series by Renault (WSR) rendezvényének keretében a 2011-es Red Bull-lal futott bemutatóköröket. Az Origo GPhírek ekkor kapta mikrofonvégre.

Buemi a Toro Rosso versenyzőjéből lett a Red Bull tartalékpilótája Forrás: Red Bull

Második éve vagy a Red Bull hivatalos tartalékversenyzője. Kifejtenéd, hogy pontosan milyen szerepet töltesz be a csapatban? Hogyan segíted a Red Bull munkáját?

Talán a tegnapi nappal kezdeném: Barcelonában jártunk, a Pirelliket teszteltük. Én is vezettem, több mint ezer kilométert tettünk meg. Ha lehetőségünk van arra, hogy kipróbáljuk az autónkat - például reklámfilmek forgatásához, aero-teszteken vagy a már említett Pirelli-teszten-, akkor én is vezethetek. Másrészt pedig rengeteget dolgozom a szimulátorban a csapat Milton Keynes-i gyárában. Ezen kívül minden versenyre elutazom - készen kell állnom arra az esetre, ha bármi történne. Néha bemutatóköröket is futok az autóval, mint itt a WSR-en, alkalmanként pedig bizonyos városokban szervezünk hasonló rendezvényeket.

A sok feladat ellenére kevés lehetőséget kapsz arra, hogy vezesd a Forma-1-es autót. Így is felhívhatod magára a többi csapat figyelmét, van még esélyed arra, hogy visszatérj a Forma-1-be?

Remélhetőleg van, de nyilvánvaló, hogy a kevés tesztlehetőség miatt nehezebb a helyzetem. Nagyon keveset gyakorolhatunk, ritkán ülhetek autóba, ezért nehezebb megmutatnom a tudásomat. A csapat viszont tisztában van a képességeimmel, és akárhányszor lehetőség adódik rá, engedik, hogy vezessek. Jövőre pedig kicsit többet tesztelhetünk majd a szezon közben is, így biztos vagyok benne, hogy én is néhány nappal többet tölthetek az autóban - ez igazán jó lenne.

Itt még fiatalabban: három idényt húzott le a Forma-1-ben Forrás: Toro Rosso

Más csapatok ajánlatán is elgondolkoznál, vagy szeretnél a Red Bullnál maradni?

Egyértelműen az a célom, hogy megint versenyezhessek. Ha adódik egy lehetőség, mindenképpen megfontolom, bár a jelenlegi helyzetemmel is elégedett vagyok. Az ezzel párhuzamosan végzett programom is jól alakul a Toyotával. Ha nem kapok más ajánlatot, örömmel folytatom a jelenlegi munkámat.

Azon gondolkoztál már, hogy egy másik területen is kipróbáld magad? Jelenleg a Toyota Le Mans-programjában is részt veszel...

Egyelőre a Toyotánál és a Red Bullnál is nagyon sok dolgom van, ezzel most elégedett vagyok. Jó a kapcsolatom a Toyotával, Le Mans-ban is remek versenyt futottunk. Kedden már utazom is a következő helyszínre, Austinba. Örülök, hogy ebben a bajnokságban is indulhatok, de az évi nyolc verseny és a húsz Forma-1-es nagydíj mellett jelenleg nem gondolok másra.

Említetted a napokban végrehajtott Pirelli-tesztet. Elárulnál néhány részletet róla? Azt például tudtátok, hogy pontosan milyen gumikat próbáltatok ki?

Nem sokat tudtunk az abroncsokról - valójában a Pirellin múlt minden, ők döntötték el, milyen gumikat teszteljünk. Persze velünk is megosztottak néhány információt arról, hogy éppen milyen keveréket raknak az autóra, hiszen szükségük volt a visszajelzéseimre. El kellett magyaráznom, melyik gumival milyennek érzem az autót. Azt is tudtam, hogy a közepes és kemény abroncsokkal dolgozunk, de igazából nincsenek nagy különbségek az egyes keverékek között. A Pirelli most nagyon sokat tesztel a következő szezonra, hogy el tudják dönteni, milyen gumikat vessenek be a következő idényben.

A Red Bull nemrég jelentette be Daniel Ricciardo szerződtetését. Szerinted azért választották éppen őt, mert a Toro Rossónál kiemelkedően jó munkát végzett, vagy Mark Webber visszavonulásával jókor volt jó helyen?

Úgy gondolom, ha nem szerepelt volna jól a Toro Rossónál, nem szerződtették volna le. Szerintem szép munkát végzett, de persze Mark döntése is kellett ahhoz, hogy megkapja ezt a lehetőséget. Ezek a tényezők együttesen vezettek a Red Bull döntéséhez.

Mit gondolsz, ha Webber két évvel ezelőtt akasztotta volna szögre a sisakját, te kaptad volna meg ezt a lehetőséget?

Nem tudom... Talán igen, talán nem. Tényleg fogalmam sincs, ez nehéz kérdés.

Milyennek látod Ricciardo esélyeit Sebastian Vettel ellen?

Nehéz megítélni. Most először lesz lehetősége egy nagyon jó autót vezetni - persze nem tudhatjuk, milyen lesz a jövő évi autónk, de remélhetőleg megint ütőképes. Nem tudom, mire megy vele, majd meglátjuk...

Lesznek olyan versenyek, ahol akár meg is verheti Vettelt?

Mindenképpen ezzel a céllal kell nekivágnia az idénynek.

Szerinted ki foglalhatja el a helyét a Toro Rossónál?

Nem is tudom, talán (Antonio Félix) da Costa. Nagyon jól teljesít a WSR-ben, és már tesztelt is a csapatnál. Ha megnézzük a Red Bull által követett programot, ő következik a sorban.

Ha már az átigazolásokról esett szó: Kimi Räikkönen aláírt a Ferrarihoz, a helyettesét kereső Lotus listájának élén pedig állítólag Nico Hülkenberg áll. Te jól ismered a németet, sokat versenyeztél ellene. Mit a véleményed, alkalmas lehet Räikkönen pótlására?

Biztosan jó választás lenne, hiszen eddig nagyszerű munkát végzett. Tavaly a Force Indiánál és idén a Sauberrel is remekül szerepelt, tehát mindenképpen alkalmas lenne a feladatra.

A svájci reméli, hogy jövőre többször vezetheti a Red Bull autóját Forrás: Red Bull

Hogy halad a Red Bull 2014-es autójának fejlesztése? Jövőre is ők uralhatják a mezőnyt?

Reméljük, hogy így lesz, de még nyilván nem tudhatjuk. Nagy változások lesznek például a motorok terén is. Csak az első teszt után tudjuk majd megítélni, hogy mire lehetünk képesek, de jelenleg mindkét autónkon - az idein és a 2014-esen is - nagyon keményen dolgozunk. Egyértelműen az a célunk, hogy folytatódjon a győzelmi sorozatunk. Még nagyon korai arról beszélni, hogy mi fog történni jövőre, de remélhetőleg lesz esélyünk arra, hogy továbbra is az élmezőnyben harcoljunk.

Közvetlenül is részt veszel az autó fejlesztésében?

Igen, ha valamit le tudunk tesztelni a szimulátorban, én kapom ezt a feladatot. Ebben a szakaszban azonban még a mérnököké a legnagyobb szerep, az autó tervezése pedig elsősorban a számítógépen és a szélcsatornában történik. Amint elkészül, természetesen a szimulátorban is kipróbáljuk majd.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!