"Wow!" - kiáltott fel Daniel Ricciardo meglepetten, amikor a Magyar Nagydíj előtti csütörtökön megérkezett a menetrend szerinti sajtóbeszélgetésre. A flancos Red Bull Energy Station földszintjének egyik sarka, ahol elkülönítettek neki egy asztalt, teljesen megtelt a rá váró újságírókkal. Ricciardo alig leplezett elégedettséggel nézett körbe; a védjegyévé vált, letörölhetetlen vigyor még szélesebbre húzódott. Máskor csak néhányan szoktak lézengeni itt. Bár tudta jól, hogy az érdeklődés azért nőtt meg iránta ilyen hirtelen, mert a fiatalok silverstone-i tesztjén vezethette a Red Bullt, és ezzel hivatalosan is felkerült a Mark Webber utódját kereső istálló bevásárlólistájára, kellemes érzés volt előre belekóstolnia Sebastian Vettel csapattársának szerepébe. Hozzá lehetne szokni...
A Red Bull azóta már bejelentette, hogy a választása végül valóban Ricciardóra esett, és alaposan magára haragította ezzel a Forma-1 legkeresettebb pilótaüléséért ugyancsak versenyben lévő Kimi Räikkönen rajongóit. Ők óhatatlanul úgy látják, hogy Räikkönent azért pattintották le a Red Bullnál, mert a gyorsaságával veszélyt jelentett volna a házi kedvencként tartott Vettel státusára, ráadásul sokkal drágább is volt a még zöldfülűnek számító Ricciardónál. Bár alighanem mindkét ok szerepet játszott a menedzsment döntésében, azt ennél összetettebb szempontok alapján hozták meg.
A legfontosabb, hogy igazolni kellett a Red Bull kiterjedt tehetségkutató programjának létjogosultságát. Mi értelme súlyos dollármilliókért versenyzőket szponzorálni az autósport legalsó szintjétől a legfelsőig, ha a végső célnak tekintett F1-es élcsapathoz mindig kívülről importálnak valakit? Eddig Vettel volt a Helmut Marko által vezetett program egyetlen igazán sikeres tagja, miközben a menet közben elvérzett ifjoncok listája egyre hosszabbra nyúlik. A Red Bull gépezete kíméletlenül kirostálta azokat, akikben nem látott kellő potenciált: az olyanoktól, mint Brendon Hartley, már az alsóbb kategóriákban megszabadultak, és mostanáig az utolsó előtti lépcsőfoknak számító Toro Rossónál 2006 óta megforduló kilenc versenyző közül is csak a Vettelbe fektetett évek térültek meg igazán. Ráadásul Ricciardo elődje, Webber sem Red Bull-nevelés volt, ha tehát Marko nem akarta, hogy a program hiteltelenné váljon, fel kellett mutatnia valamit. A befektetés nem veszhet kárba.
Ahogy az várható volt, Ricciardo szerződtetése alaposan megosztotta a közvéleményt. Egyesek szerint a Red Bull lejáratta magát azzal, hogy Räikkönen helyett egy "senkit" választott, Mario Andretti viszont helyeselte a döntésüket, amely "biztató üzenet a fiatalok számára arról, hogy jól csengő név nélkül is nyitva áll előttük az út." Mindkét állásponttal könnyű azonosulni.
Ezek azonban csak általánosságok. Konkrétan Ricciardóval kapcsolatban az a legérdekesebb kérdés, hogy valóban kitűnt-e a képességeivel a Red Bull által korábban kiszórt társai közül, vagy csupán azért kapta meg a nagy lehetőséget, mert véletlenül éppen ő volt soron, amikor a csapatnak Webber visszavonulása miatt keresnie kellett valakit.
A válaszhoz érdemes áttekinteni, hogy az elődei mire mentek a Toro Rossónál. Amikor a Red Bull 2006-ban megvásárolta az istálló jogelődjét, a Minardit, először az olasz Tonio Liuzzit és az amerikai Scott Speedet ültette a volánhoz. Liuzzi annyiban kilóg a sorból, hogy őt 2005 után éppen a Red Bulltól fokozták le az STR-hez, ezért a továbblépésére eleve nem volt reális esély, ráadásul a munkamorálja sem ütötte meg az elvárt szintet. Igaz, a két év alatt, amit a Toro Rossónál tölthetett, kétszer pontot tudott szerezni, míg ez Speednek egyszer sem sikerült. Egy amerikai versenyző úgy kellene a Forma-1-nek, mint egy falat kenyér, Speedet a 2007-es Európa Nagydíj után mégis dicstelen körülmények között rúgták ki, és előtte állítólag még a főnökével, Franz Tosttal is összeverekedett. Leginkább amiatt emlékszünk rá, hogy Vettel az ő helyét foglalhatta el.
A Toro Rosso eredményei
Hely | Pt | 1 | # | 2 | Vlegj. | QLegj. | |
2006 | 9. | 1 | Liuzzi 1 Speed 0 |
1x | Liuzzi 1x Speed 0x |
8. Liuzzi |
12. Speed/Liuzzi |
2007 | 7. | 8 | Vettel 5 Liuzzi 3 Speed 0 |
2x | Vettel 1x Liuzzi 1x Speed 0x |
4. Vettel |
8. Vettel |
2008 | 6. | 39 | Vettel 35 Bourdais 4 |
10x | Vettel 9x Bourdais 1x |
1. Vettel |
1. Vettel |
2009 | 10. | 8 | Bourdais 2 Buemi 6 Alguersuari 0 |
4x | Bourdais 2x Buemi 2x Alguersuari 0x |
7. Buemi |
6. Buemi |
2010 | 9. | 13 | Buemi 8 Alguersuari 5 |
7x | Buemi 4x Alguersuari 3x |
8. Buemi |
11. Buemi/Alg. |
2011 | 8. | 41 | Buemi 15 Alguersuari 26 |
14x | Buemi 7x Alguersuari 7x |
7. Alguersuari |
6. Alguersuari |
2012 | 9. | 26 | Ricciardo 10 Vergne 16 |
8x | Ricciardo 4x Vergne 4x |
8. Vergne |
6. Ricciardo |
2013 | 7. | 25 | Ricciardo 12 Vergne 13 |
7x | Ricciardo 4x Vergne 3x |
6. Vergne |
5. Ricciardo |
Hely = konstruktőri helyezés
Pt = pontok száma
1 = az egyes pilóták által szerzett pontok száma
# = pontszerző helyezések száma
2 = az egyes pilóták által elért pontszerző helyek száma
VLegj. = a csapat versenyen elért legjobb helyezése
QLegj. = a csapat időmérőn elért legjobb helyezése
Az összehasonlítást megnehezíti, hogy a Toro Rosso helyzete akkoriban még más volt, mint manapság. Az autóikat a Red Bull Technology tervezte, és a 2009-es átfogó szabálymódosítások előtt az RBR sem fejlődött a ma ismert gyilkos gépezetté. Ennek ellenére jórészt Vettel érdeme, hogy a 2008-as konstruktőri összetettben a Toro Rosso 10 ponttal legyőzte a Red Bullt, az előkelő 6. helyen végezve, ami azóta sem fordult elő. A csapat 39 pontjából 35-öt Vettel szerzett, és közben a pole pozícióból rajtolva megnyerte az Olasz Nagydíjat is, mindmáig az istálló egyetlen győzelmét aratva. Ráadásul a csapattársa sem akárki volt, hanem az akkor már négyszeres ChampCar-bajnok Sébastien Bourdais, de rá is megsemmisítő vereséget mért: az időmérőkön 13:5 arányban utasította maga mögé. Valójában az ő pontjai is elegendőek lettek volna ahhoz, hogy a Toro Rosso a nagy testvércsapat előtt végezzen. Éppen ezért, bár ez a történtek fényében már nyilván nem kérdés, akkoriban azt is sokan kétségbe vonták, hogy előrelépés-e egyáltalán, ha átköltözik a Red Bullhoz.
Vettelhez hasonlóan kiugró statisztikákat azóta sem tudott felmutatni senki. Az utódja, Sébastien Buemi már 2009-ben meggyőzőbben teljesített Bourdais-nál, és 2010-ben még Jaime Alguersuarinál is, utána viszont fordult a kocka kettejük között. Ezzel egymás esélyeit rontották: 2011-ben például mindketten hétszer szereztek pontot, s az időmérőkön hiába volt 12:7 arányban Buemi a gyorsabb, a világbajnokságban Alguersuari végzett előrébb. Egyikük sem kalapálta el eléggé a másikat ahhoz, hogy egyértelmű legyen a fölénye, így aztán a Red Bull jobb híján mindkettőjüktől megszabadult.
Leginkább ez a körülmény kérdőjelezi meg Ricciardo előléptetésének a jogosságát. Vettel óta Buemi és Alguersuari volt a Toro Rosso legeredményesebb párosa: 2011-ben 41 pontot gyűjtöttek. Az csalóka, hogy ez több, mint amit Vettel és Bourdais szerzett (az ő idejükben ugyanis még csak a versenyek első nyolc helyezettje kapott pontot, a győzelemért pedig nem 25, hanem 10 pont járt), de a mostani statisztikákkal összehasonlítható. Bár a jelenlegi generációt alkotó Ricciardónak és Jean-Eric Vergne-nek van rá esélye, hogy túlszárnyalják Buemit és Alguersuarit, időarányosan hasonlóan állnak: 11 forduló alatt 25 pontot szedtek össze. A legjobb edzéseredményük és futamon elért helyezésük is csupán eggyel jobb, mint a közvetlen elődeiké.
A leghitelesebb viszonyítási alap persze mindig az aktuális csapattárs, és Ricciardo ezen a téren sem tűnik kiemelkedőnek. Az időmérőkön ugyan rendre elveri Vergne-t - tavaly 15:5 volt, idén eddig 7:4 a mérlegük -, a versenyeken viszont 2012-ben és (egyelőre) 2013-ban is a francia volt az eredményesebb. Ráadásul ő szerezte meg a Toro Rosso Vettel utáni korszakának legelőkelőbb helyezését is, amikor 6. lett a Kanadai Nagydíjon. Tavaly különösen látványos volt közöttük a különbség, hiszen Vergne négyszer végzett a 8. helyen, Ricciardo viszont soha nem jutott előrébb a kilencediknél. Az előéletük is szinte azonos: mindketten bajnokok lettek a brit F3-ban a Carlinnal, majd a következő szezonban a 2. helyet szerezték meg a WSR-ben.
Hogy a Red Bull miért választotta mégis Ricciardót? Hivatalosan azért, mert neki a HRT-hez 2011-ben tett kiruccanásnak köszönhetően egy fél szezonnal több rutinja van. Másrészt kizárólag a statisztikákból gyakran megtévesztő kiindulni. A Red Bull a két csapat közötti kapcsolatnak köszönhetően hozzáfér a Toro Rosso telemetriájához, és nyilván alaposan tanulmányozták a két versenyző adatait is, mielőtt meghozták a döntést. Nem vettek zsákbamacskát; ha Ricciardo nem tűnt volna elég gyorsnak, biztoasan nem szavaznak neki bizalmat. Úgy hírlik, hosszú távon Vergne-ben látnak több potenciált, neki azonban ráncba kellene szednie az időmérős teljesítményét, már amennyiben nem akar arra a sorsra jutni, mint a Red Bull tehetségkutató programjának előző áldozatai. 2014-re megtartják, úgyhogy erre még lesz egy éve, több azonban aligha.
Jó kérdés, hogy mi történik vele, ha Ricciardo beválik, így még sokáig nem lesz üresedés az A-csapatnál. "A folytonosság fontos számunkra, ezért a szerződése legalább három évre szól" - állította róla Marko a Red Bull tulajdonában lévő Servus TV-ben. Ennek ellentmondani látszik, hogy egy másik megjegyzése szerint Ricciardónak "három-öt verseny" alatt fel kell vennie a fonalat, és el kell kezdenie megszorongatni Vettelt. A három évet mindenesetre semmiképpen nem szabad egészen komolyan venni: ha az ausztrál nem lesz elég gyors, biztos, hogy ennél hamarabb kiszórják.
Egyébként lettek volna előnyei annak is, ha Räikkönent - vagy akár a rövid ideig szintén képbe kerülő Fernando Alonsót - választják. Elvégre a Red Bull eredendően PR-cég, és egy Vettellel szerzett negyedik (netán ötödik) világbajnoki címnek már nem sok hírértéke lesz. A Red Bull is úgy járhat, mint annak idején, a Schumacher-korszakban a Ferrari, vagy az 1990-es években motorszállítóként a Renault: már csak az lesz kellően nagy durranás, ha nem nyer. Räikkönennel a fedélzeten viszont garantált lett volna a hírverés, akkor is, ha ő egyébként nehezen tűri, hogy holmi szponzori rendezvényeken bazári majomként mutogassák. Ráadásul, ha - természetesen szigorúan feltételes módban - Vettel legyőzte volna, a Red Bullnak talán azokat is sikerült volna végre elhallgattatnia, akik folyton azzal macerálják a németet, hogy csak az autója miatt nyer. Az érem másik oldala, hogy Räikkönen akár ki is billenthette volna Vettelt a ritmusából, és ez a csapatnak nem állt érdekében.
Kétségtelen, hogy Ricciardo sokkal olcsóbb megoldás volt. Bár a Toro Rossónál kapott évi 600 ezer dolláros fizetése a Red Bullnál állítólag 2 millió euróra nő, ez Räikkönen gázsijához mérten valószínűleg zsebpénz. Egy lista szerint a finn idén csak 4 millió dollárt keres a Lotusnál (miközben Alonso és Lewis Hamilton 26-ot tesz zsebre), ebbe azonban az eredményarányos bónusza nincs beleszámolva. A határ így a csillagos ég - nem csoda, hogy a Lotus állandóan tartozik neki.
A pénz mellett ugyanakkor egy kevésbé nyilvánvaló szempont is Räikkönen ellen szólhatott: nem szereti a szimulátorokat. Marko alighanem erre célzott, amikor azt mondta, hogy "tekintettel kellett lennünk a jövőre bevezetésre kerülő új szabályokra is. Ezek miatt mindkét versenyzőnknek sokat kell dolgoznia a különféle technológiákkal és a szimulátorban, ami Daniel javára döntött."
Ricciardo talán tényleg jókor volt jó helyen, de a játék mostantól nem babra megy. A Toro Rosso elnézőnek nehezen nevezhető közege sem gondtalan láblógatásra való, a Red Bullnál azonban a pszichés nyomás egy felsőbb dimenzióját fogja megtapasztalni. Bizonyos értelemben könnyű helyzetben van, hiszen senkit nem lephet meg, ha kikap Vetteltől, amikor viszont esetleg ő kerül fölénybe, az instant szenzáció lesz. Ám a Red Bullnál az esélytelenek nyugalma ismeretlen fogalom. Ricciardónak minél gyorsabban hozzá kell szoknia, hogy az asztala körül tolonganak az újságírók, és nem kizárólag kellemes kérdéseket tesznek fel.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!