A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnöke, Max Mosley az utódját, Jean Todtot okolja amiatt, hogy mostanában egyre több Forma-1-es csapat küzd anyagi gondokkal. Az utóbbi időben már nem csupán a sereghajtók sodródtak a szakadék szélére, hanem az olyan nagyobb istállók is, mint a Sauber vagy a Lotus, de az 1990-es évek sikercsapatának, a Williamsnek is fizetős versenyzőket kell szerződtetnie, ha a felszínen akar maradni.
Mosley, aki éveken át hiába próbálta kierőszakolni a költségplafont, a Welt am Sonntagnak nyilatkozva most Todtot tette felelőssé a problémákért. "Az indítványomat senki nem támogatta" - mondta. "A csapatok ehelyett a saját, önkéntes költségkorlátjukat vezették be, amely azonban sohasem bizonyult igazán hatékonynak. Elvégre csak afféle nem kötelező érvényű szándéknyilatkozat volt."
"Részben azért nem érte el a célját, mert az utódom, Jean Todt soha nem volt híve a költségek korlátozásának. A Forma-1 most már komoly problémákkal néz szembe."
A 73 éves Mosley sokakkal ellentétben nem Bernie Ecclestone-t teszi felelőssé a kialakult helyzetért. Bár a csapatok nagyobb részt követelnének a sport kereskedelmi bevételeiből, Mosley szerint Ecclestone megérdemli a vagyonát, mert keményen megdolgozott érte. "Ha a nagy csapatok több pénzt kapnának tőle, egyszerűen többet költenének" - vélte. "Másfelől a Forma-1 a lényegét tekintve nem változna meg, ha mindenki kevesebb pénzt fordítana rá."
"A bajok az istállók pénzügyi politikájában gyökereznek. Ecclestone szemlélete valójában kifejezetten gazdaságos. Arról nem beszélve, hogy kereskedelmi téren hosszú évek óta nagy sikerrel menedzseli a sportot. Ő szerzi a pályákat, a rendezőket, a TV-csatornákat - más szóval pénzügyileg ő tartja életben az F1-et. Semmiképpen nem az ő hibája, hogy a csapatok többet költenek, mint amennyit megengedhetnek maguknak."
Mosley-hoz hasonlóan az ex-versenyző Gerhard Berger, a Toro Rosso korábbi résztulajdonosa is Todtot okolja. "A Forma-1-re egyre inkább érvényes, hogy sok dudás nem fér meg egy csárdában" - mondta a Bild am Sonntagnak. "Max Mosley és Bernie Ecclestone még egy egységként működtek, Todt és Ecclestone viszont teljesen eltérő ízlésű séfek. Ennek az eredménye egy túl drága Forma-1, amit ráadásul a közönség nem is talál könnyen érthetőnek."
Berger szerint az állandóan változó szabályok nehezen követhetővé tették a sportot. "A fociban is változtathatnák a pálya területét, lehetne játszani 10 vagy 15 fős csapatokkal, csökkenthetnék vagy növelhetnék a kapu méretét, mégsem teszik" - mutatott rá. "A focit könnyű megérteni, a Forma-1-et viszont nem."
Az osztrák különösen mérges az előzést segítő DRS-re, mert "nem szeretem, ha mesterségesen próbálják felpörgeti a showt, és őszintén hiszem, hogy a nézők ugyanígy éreznek. Ők is valódi sportot akarnak látni."
Mosley-hoz hasonlóan Berger is dicsérte Ecclestone-t, aki "évtizedek óta irányítja tökéletesen, jövőbemutatóan és ravaszul" a Forma-1-et. Mindazonáltal úgy vélte, a sport "átszervezése szükséges és lehetséges is, Todtnak és az FIA-nek pedig fontos szerepet kell játszania benne."
A kritikáknak közük lehet ahhoz, hogy a múlt héten kiderült: Mosley egykori tanácsadója, az FIA Foundation elnöke, David Ward is indul az FIA decemberi elnökválasztásán, amelyen minden bizonnyal a korábban a Ferrarit irányító Todt legfőbb kihívója lesz. A kampányidőszak szeptemberben kezdődik.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!