Sebastian Vettel stílszerűen győzelemmel biztosította be zsinórban negyedik világbajnoki címét az Indiai Nagydíjon, s ezzel Juan-Manuel Fangio, Alain Prost és Michael Schumacher után csak a negyedik versenyző lett a sport történetében, aki háromnál többször nyert vb-t, 26 évesen újabb korrekordot állítva fel. A konstruktőrök között a Red Bull is sorozatban negyedszer hódította el a címet, míg a 2. helyen a Mercedes visszaelőzte a Ferrarit, miután Fernando Alonsónak ezúttal nem sikerült pontot szereznie, Nico Rosberg viszont 2. lett. A dobogó legalsó fokára a 17. helyről rajtolva szenzációs teljesítményt nyújtó Romain Grosjean állhatott fel.
A szimulációk szerint a közepes gumikon a 4. kockából induló Mark Webber volt a legkedvezőbb helyzetben, a stratégiája ugyanis a teljes versenytávon 2 másodperccel gyorsabb volt Vettelénél. Ám a rajtnál a gyengébb tapadás miatt azonnal vesztett egy pozíciót, aztán az első kanyarban összekoccant Kimi Räikkönennel, majd Alonsóval is, és visszacsúszott a 7. helyre. A 9. körre azonban, mivel az első etaphoz a lágy Pirelliket választók már korán kiálltak kereket cserélni, már ő vezetett, és az élen is maradt saját második kiállásáig.
Csakhogy Vettel, aki már 2 kör után lecserélte a lágy gumikat, a vártnál sokkal gyorsabban verekedte át magát a mezőnyön: mindössze 11 körbe telt, hogy a 17. helyről, ahová átmenetileg visszaesett, sorozatban előzgetve felkapaszkodjon harmadiknak Webber és Sergio Pérez mögé. Azzal együtt, hogy Webber a verseny elején időt vesztett, ez már elégnek bizonyult ahhoz, hogy a bokszkiállások utolsó fordulóját követően a német 12 másodperccel vezessen a csapattársa előtt.
Miután Webber generátorhiba miatt kiesett a 40. körben, a Red Bull Vettel autója miatt is aggódni kezdett, ezért minden felesleges elektromos berendezést kikapcsoltattak vele: először a KERS-t, sőt később még a gombnyomásra működő itatóját is. Végül gond nélkül eljutott a kockás zászlóig, majd a tiltás ellenére egyhelyben pörögve ünnepelte a győzelmét. „Amikor elkezdtem versenyezni, a Forma-1 hihetetlenül távolinak tűnt, és rengetegen vannak, akiknek köszönettel tartozom, hogy a gokarttól eljutottam idáig" – mondta a dobogón, ahová idén tizedszer, zsinórban hatodszor állhatott fel. „Nagyon sokat tanultam tőlük, és mindig igyekeztem odafigyelni arra, amit mondtak, de elképesztő érzés, hogy győzni tudok ebben a fantasztikusan tehetséges mezőnyben."
A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey is méltatta Vettelt. „Nem akarom összehasonlítani Sebastiant a többi nagy versenyzővel, akivel volt szerencsém együtt dolgozni, mert nem lenne fair" – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „Annyit viszont mondhatok, hogy mindannyiukban van valami közös: vezetés közben is képesek tisztán gondolkozni. Mégis hogyan emlékezhetnek utólag egy szimpla félreváltásra, ami a 3. körben történt?"
Rosberg végül akkor sem került volna a 2. helynél előrébb, ha jobban rajtol, de kezdetben úgy tűnt, már az elején elúsztak a dobogós esélyei. Az első métereken Lewis Hamilton elment mellette, s bár tőle szinte azonnal visszavette a pozícióját, a szemfüles Felipe Massa mindkettejüket egy lendülettel faképnél hagyta. Rosberg viszonylag korán, a 28. körben cserélt utoljára kereket, s ezzel a 13. helyen találta magát, de később előrébb jutott, és ahogy néhányan kiálltak előle, másokat pedig megelőzött, feltornázta magát a dobogóra. Hamilton, akinek a végén jobban elkoptak a hátsó gumijai, hatodikként szelte át a célvonalat.
Az Indiai Nagydíj másik hőse Vettel mellett Grosjean volt, aki a hátsó fertályból is a lágy Pirelliken startolt, ám a többségnél tovább, egészen a 13. körig húzta velük. A döntő mozzanat az 57. körben jött el számára, amikor a gumikkal küszködő Kimi Räikkönent próbálta előzni, de a finn leszorította a pályáról. A következő pillanatokban a rádión dühös párbeszéd bontakozott ki Räikkönen és a mérnöke között. „Tűnj onnan, b*zdmeg!" – förmedtek rá, mire ő rögtön azzal replikázott, hogy „Ne ordíts velem, b*zdmeg!" Méterekkel később azért félreállt Grosjean elől, de közben elengedte maga mellett Massát is. „Ez tulajdonképpen félreértés volt. Nem számítottunk rá, hogy Romain ennyire gyors lesz" – igyekezett utólag lehűteni a kedélyeket a Lotus főnöke, Eric Boullier. Grosjean pedig elismerte, hogy a verseny előtt „egyetlen pennyben" sem mert volna fogadni erre az eredményre. „Bátran taktikáztunk, akárcsak tegnap" – ismerte el.
Miután a 7. körben megszabadult a lágy gumiktól, Räikkönen kerékcsere nélkül próbálta teljesíteni a fennmaradó 53 kört, pedig a Pirelli vasárnap azt ajánlotta a csapatoknak, hogy a közepes keverékkel se tegyenek meg 35 körnél többet. Egy ideig úgy tűnt, a húzása bejön, mert sokáig a 2. helyen haladt, a hajrára azonban hirtelen megadták magukat a gumijai, és pillanatok alatt többen is megelőzték. Ezért az utolsó előtti körben kénytelen volt kiállni a bokszba, s végül a 7. helyen intették le. Korábban a fékek hűtésével is gondjai akadtak, ráadásul spórolnia kellett a benzinnel is.
A Ferrarinál ezúttal Massa tartotta a frontot. „Elégedett vagyok a stratégiámmal, helyesen választottam. A rajtom és a tempóm is jó volt" – mondta a brazil, aki csapattársával ellentétben a lágy Pirelliken indult, és a 4. helyen ért célba. Alonso viszont már az első kanyarban bajba került: a Räikkönennel koccanó Webber éppen az útjába csúszott, aztán a spanyol a 4. kanyarban Jenson Buttonnal is összeütközött. A Ferrarin lecserélték ugyan az első vezetőszárnyat, de az autó így is sérült maradt, és Alonsónak pontot sem sikerült szereznie. „A kormányt nagyon nehéz volt jobbra, viszont könnyű balra fordítani" – magyarázta. „Ez a hétvége összességében nem volt elég jó, Abu-Dzabiban fejlődnünk kell, ha vissza akarjuk előzni a Mercedest a konstruktőri összetettben."
A McLarennek is csak az egyik versenyzőjével, Sergio Pérezzel volt eredményes vasárnapja. A mexikói az 5. helyre hozta be az autóját egy gyönyörű hármas csata után, melynek során megelőzte az éppen Räikkönen mellett elhúzó Hamiltont. A Force India növelte az előnyét a betliző Sauberrel szemben, mivel Paul di Restával és Adrian Sutillal is pontot szerzett, az egy ideig a 3. helyen haladó Daniel Ricciardo pedig egy ponttal gazdagította a Toro Rossót.
A versenyről élőben, körről körre készült tudósításunk itt olvasható.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!