Folytatódik a Red Bull és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vitája a pillanatnyi benzinátfolyásra vonatkozó szabályokról. Az Ausztrál Nagydíjról kizárt istálló főnöke, Christian Horner pénteken úgy nyilatkozott, hogy a maximum 100 kg/ó-s pillanatnyi átfolyást engedélyező előírást el kellene törölni, ha a szövetség nem tud megfelelő mérőeszközöket biztosítani a betartatásához. Szerinte az FIA átfolyásmérői Ausztráliában és Malajziában is pontatlanul mértek, az eltérés ráadásul esetenként a 2 százalékot is elérte, ami a köridőben 7,5 tizedes különbséget is eredményezhet.
„Az FIA és a csapatok szempontjából is ez lenne a legegyszerűbb megoldás – eleve csak az időmérőn kell korlátozni az átfolyási sebességet, hiszen a versenyen a 100 kg-os limit miatt úgysem tudnánk túl nagy fordulatszámot használni” – érvelt Horner a szabály eltörlése mellett.
Az FIA hajtásláncokért felelős szakembere, a korábban a Renault motorprogramján dolgozó Fabrice Lom azonban elvetette az ötletet, mert szerinte a pillanatnyi átfolyást biztonsági megfontolásból is korlátozni kell. Úgy véli, ellenkező esetben a versenyzők vezetési stílusa veszélyessé válna, mert hirtelen elvehetnék a gázt az egyenesek közepén, növelve ezzel az ütközések esélyét.
„A mérnökök már csak ilyenek: ha csak 100 kilogrammnyi benzin áll rendelkezésükre a versenyen, akkor is a lehető leggyorsabb megoldást próbálják megtalálni” – magyarázta Lom. „Az átfolyási sebesség korlátozása nélkül a futamon az lenne a leggyorsabb mód, hogy az egyenesek elején keményen rákapcsolnak a versenyzők, utána viszont visszavesznek a tempóból. Az egy körön belül lévők között így óriási tempókülönbségek alakulhatnak ki, ami nagyon veszélyes lehet. Ez a vezetési stílus nem illik az F1-hez.”
A Red Bull a fellebbezés során elsősorban azzal fog érvelni, hogy Technikai és Sportszabályzatban csak a 100 kg/ó-s átfolyási sebességet írják elő, azt viszont csak egy nem kötelező érvényű direktívában közölték a csapatokkal, hogy a mérésnek muszáj az FIA átfolyásmérőivel történnie. A szövetség versenyigazgatója, Charlie Whiting szerint azonban a Szabályzat 5.10-es cikkelye is egyértelművé teszi, hogy kizárólag az FIA hivatalos partnere, a Gill Sensors által gyártott, homologizált eszközök adatai elfogadhatóak.
Az 5.10.3-as paragrafus szerint „homologizált szenzorokkal kell közvetlenül mérni az injektorokhoz eljuttatott benzin nyomását, hőmérsékletét, valamint átfolyási sebességét, és az adatokat folyamatosan meg kell osztani az FIA adatrögzítőjével.”
Lom továbbá elmondta, a hibásan működő átfolyásmérőket azonnal kiszűrik és kicserélik, a többi szenzor pedig maximum 0,5 százalékos eltéréssel mér. Szerinte folyamatosan közelednek a célként kitűzött 0,25 százalékos tűréshatárhoz, amelyről a Gill Sensors azt állítja, hogy az átfolyásmérők 92 százaléka már most teljesíti. „Amikor először használunk egy szenzort, egyből észrevesszük, ha valami gond van vele. Hogy mi a probléma oka, az már más kérdés” – mondta. „Ha viszont működik az eszköz, akkor rendesen is mér, efelől semmi kétség.”
Az ügyről részletesen itt írtunk.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!