A 2014-es szabályváltozások közül a futamon felhasználható üzemanyag-mennyiség korlátozása is komoly gondot okozhat a csapatoknak, az idei évtől ugyanis csak az eddig használt mennyiségnek körülbelül kétharmadát, maximum 100 kilogrammnyi benzint tölthetnek az autókba. Ez rögtön az első hétvégén megnehezítheti az istállók életét, hiszen a melbourne-i Albert Park a legmagasabb üzemanyagigényű pályák közé tartozik.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting csütörtökön hangsúlyozta, hogy a legkisebb kihágást sem fogják elnézni a csapatoknak. „Maximum 100 kg benzint használhatnak – aki ezt túllépi, az megszegi a szabályokat, és ezt nem fogjuk tolerálni” – jelentette ki.
Noha sokan kételkednek benne, hogy az FIA pontosan tudja majd ellenőrizni a felhasznált üzemanyag mennyiségét, Whiting szerint nem lesz gond a mérésekkel. „Bízunk a mérőeszközök pontosságában. Mindig egyeztetjük majd az üzemanyag-befecskendezőkből kapott adatokkal, hogy biztosan ne legyenek nagy eltérések. Az eddigi tapasztalataink alapján ebből nem lesz probléma.”
Whiting szerint az FIA a mérőeszközök esetleges meghibásodására is megfelelően felkészült. „A futam során folyamatosan ellenőrzés alatt tartjuk őket, és hiba esetére van egy tartalékmegoldásunk” – magyarázta. „Ha például tudjuk, mekkora volt az üzemanyagszint a 24. körben, akkor ezt vesszük alapul az új számításokhoz. Jól felkészültünk ezekre az esetekre.”
Ha egy autónál szabálytalanságot észlelnek, alaposan kivizsgálják majd az esetet, hogy egyértelműen meggyőződhessenek a kihágásról. „Úgy járunk majd el, mint a többi technikai ellenőrzés során, amelyekre két és fél órával a futam vége után is sor kerülhet. Bármelyik ellenőrzés kizárást vonhat maga után” – magyarázta Whiting, aki felszólította a versenyzőket, hogy az üzemanyag-spórolást biztonságos módon oldják meg, tehát ne lassítsanak le hirtelen más autók előtt.
Whiting elárulta, az üzemanyaglimittel ellentétben a 107 százalékos szabály esetében engedékenyebbek lehetnek. Bár a szabályok szerint csak az a versenyző indulhatna a futamon,
aki az időmérőn 107 százalékon belülre került a legjobb köridőhöz képest, a sportfelügyelők különböző indokokra hivatkozva a múltban is gyakran tettek kivételt. „Tudjuk, hogy mind a 11 csapat képes megfelelően gyors autót építeni, de ideiglenesen teljesítményhiánnyal küszködhetnek” – mondta Whiting. „Biztos vagyok benne, hogy a sportfelügyelők minden olyan csapattal együttérzőek lesznek, amelyek nem érik el a 107 százalékos limitet.”
A versenyigazgató hozzátette, minden esetet egyénileg bírálnak majd el, és ha valaki egyetlen épkézláb kört sem tudott összehozni az edzések során, akkor valóban veszélybe kerülhet az indulása.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!