Vágólapra másolva!
Egy héttel a Malajziai Nagydíj után máris folytatódik a világbajnokság, ezúttal Bahreinbe látogat el a mezőny. A sivatagi pályán a csapatok már kipróbálhatták a 2014-es autóikat a téli tesztek során, de a hétvége így is tartogat számukra ismeretlen kihívásokat, Szahírban ugyanis először rendeznek villanyfényes versenyt.

Nem sok idejük maradt a csapatoknak arra, hogy kipihenjék a malajziai hétvége fáradalmait, mindössze egyhetes szünet után ugyanis Bahreinben rendezik a 2014-es világbajnokság harmadik fordulóját. A téli tesztek tizenkét napjából nyolcat a szahíri pályán bonyolítottak le, ezért az istállók többé-kevésbé kiismerhették, hogyan viselkednek az új autók ezen az aszfaltcsíkon, mégis számtalan ismeretlen tényezővel kell számolniuk. Rengeteg változtatást végeztek át az elmúlt egy hónapban, ráadásul Bahrein ezúttal nem a megszokott körülmények között látja vendégül a csapatokat: tíz évvel a nagydíj debütálása után villanyfényes verseny lesz a sivatagban.

A Forma-1 történetében először 2008-ban, Szingapúrban rendeztek éjszakai futamot, néhány éve pedig az Abu-Dzabi Nagydíj is naplemente után fejeződik be. Az esti versenyek sorát gyarapítja az idéntől Bahrein is, ahol helyi idő szerint 18 órakor fog elrajtolni a mezőny. A McLaren sportigazgatója, Eric Boullier szerint a különleges helyszín miatt fantasztikus látványban lesz része a közönségnek. „Bár Szingapúrban és Abu-Dzabiban már eddig is sötétben versenyeztünk, a bahreini sivatagban található szahíri pályán biztosan csodálatos látványt nyújt majd a villanyfénnyel elárasztott aszfalt és a kivilágítatlan homok meg sziklák kontrasztja” – vélekedett.

Az esti verseny persze alaposan megnehezíti a csapatok dolgát, hiszen eddig ismeretlen hőmérsékleti viszonyok között kell majd körözniük. Mivel a futam és az időmérő inkább késő délután, mint este kezdődik majd, a hőmérséklet a verseny alatt rohamosan csökkenni fog, ami alaposan megváltoztatja majd a gumik viselkedését is. Az istállók és a versenyzők ettől függetlenül arra készülnek, hogy a teszteken gyűjtött tapasztalatoknak köszönhetően Bahreinben könnyebb lesz felvenni a ritmust, mint az előző két helyszínen. A terep ráadásul az újoncok számára sem ismeretlen, hiszen legkésőbb az előszezonban mindegyikük kipróbálta már az arab pályát. „Ez azonban nem sokat változtat a hozzáállásomon, hiszen bármelyik pályán versenyzünk, minél gyorsabban meg kell tanulnom a vonalvezetést” – nyilatkozta az első két nagydíjon pontot szerző Danyiil Kvjat.

Az idén mesterséges fényben rendezik a Bahreini Nagydíjat Forrás: AFP

Noha 2004-ben rendeztek először Bahreini Nagydíjat, idén még csak a 10. futamra kerül sor Szahírban, 2011-ben ugyanis az egész országban kitört zavargások miatt törölni kellett a versenyt. Az idén nem fenyeget ez a veszély, ezért Sebastian Vettel megpróbálkozhat azzal, hogy zsinórban harmadszor is diadalmaskodjon a futamon. Ezzel utolérné az eddigi bahreini csúcstartót, Fernando Alonsót, aki már háromszor állhatott itt a dobogó legfelső fokán. Vettel tervét persze leginkább a Mercedes GP hiúsíthatja meg, amely eddig nem volt túl sikeres Bahreinben. Mercedes-motoros autó csak egyszer, Jenson Button és a Brawn GP révén győzött még 2009-ben, de Lewis Hamilton érthető módon szeretné, ha ez megváltozna. „Szepangban is idén nyertem először. Remélem, ez az évem arról fog szólni, hogy bepótolom az eddigi elmaradásaimat” – nyilatkozta a brit, aki egyébként kedveli a hosszú egyenesei révén kitűnő előzési lehetőségeket kínáló pályát.

Kemény fékpróba

Noha az 5412 méter hosszú bahreini pályán négy egyenest is találunk, összességében lassabb, mint az előző verseny helyszínéül szolgáló Szepang. A lendületes, elnyújtott kanyarok helyett itt az esetek többségében hirtelen törik meg a vonalvezetés az egyenesek után, a fékeket ezért óriási megterhelés éri a kanyaroknál. „Ez a pálya nagyszerű kombinációja a gyors, a lassú és a közepes kanyaroknak, amelyek a versenyzők és csapatok dolgát egyaránt megnehezítik” – nyilatkozta Hamilton, aki a keményen meggyötört fékek mellett a hőségben gyakran túlmelegedő gumik állapotától tart.

Elsősorban a 4-es, a 10-es és a 14-es kanyarokban van szükség kemény fékezésre, ami az egyelőre nem teljesen kiforrott brake-by-wire fékrendszer miatt komoly problémákat okozhat. „Egyértelműen a fékezés jelenti a legnehezebb kihívást Bahreinben: a hosszú egyenesek után hirtelen lassulásra van szükség, majd a szűk kanyarokat ismét egyenesek követik” – magyarázta Alonso. „A fékek teljesítménye rendkívül fontos lesz itt. Aki megbízik bennük, az támadóbb hozzáállásban vezethet, és ezáltal jobb köridő elérésére lehet képes.”

Szahír pályarajza Forrás: FIA

A versenyzők a pálya hátsó részén található gyors kanyarokat élvezik a leginkább, ezen a szakaszon ráadásul előzéssel is jó eséllyel próbálkozhatnak, hiszen a célegyenes mellett a 11-es kanyar előtti egyenesben jelölték ki a másik DRS-zónát. „Ez a kanyar nyújtja az egyik legjobb lehetőséget az előzésre” – mondta Hamilton. „Egy gyors fordulóról van szó, amit a 12-es számú jobbos követ. Célszerű padlógázzal bevenni, majd a 13-as kanyar előtt ismét fékeznünk kell. Itt későn érjük el a kanyar csúcspontját, és nagyon fontos, hogy ne hibázzunk, hiszen ez a szakasz vezet az utolsó, negyedik egyeneshez.”

Csapattársa, Nico Rosberg az első kanyarban számít a legtöbb előzésre, éppen ezért szerinte ez a pályarész lesz kulcsfontosságú a verseny során. Tavaly egyébként a gumihibákkal tarkított Brit Nagydíjon kívül itt láthattunk a legtöbb előzést, a versenyzők összesen 94-szer cseréltek pozíciót a futam során. Bár ebben nyilvánvalóan a szokásosnál nagyobb gumikopás is közrejátszott, Bahreinben minden évben számíthatunk néhány szép manőverre.

A pályára kerülő homok is nehezíti a csapatok dolgát Forrás: AFP

Noha Szahírban szinte kizárható, hogy eső zavarja meg a versenyhétvégét, az aszfalt állapota így is komoly fejtörést szokott okozni a csapatoknak. A pályát körülvevő sivatag homokja ugyanis gyakran belepi az aszfaltot, főleg az errefelé gyakran jelentkező viharos szél miatt. „A természet játékai gyakran trükkös helyzeteket eredményeznek: az erős széllökések befolyásolhatják az autók balanszát a gyors kanyarokban” – mondta Phil Charles, a Toro Rosso vezető mérnöke. „Az erős szél persze azt is jelenti, hogy homok kerül a pályára, bár a jelenleg használt tisztítógépek fantasztikusan működnek.”

Valóban fontos, hogy minél jobban megtisztítsák a pályát a homoktól, az alkatrészekbe bekerült szemcsék ugyanis komoly károkat okozhatnak az autókban. A megbízhatóságnak egyébként is nagy szerep jut majd, hiszen a legtöbb csapat már a harmadik versenyét próbálja teljesíteni ugyanazzal a motorral és hajtáslánccal. A mérnököknek figyelniük kell majd arra, hogy az egyes edzések között nyomon kövessék a pálya állapotának változását, mert a porosabb aszfalton értelemszerűen kisebb tapadásra számíthatnak.

Kezdődhet az igazi benzinspórolás

Míg Melbourne-ben és Szepangban a csapadék is komoly szerepet játszott a hétvége alakulásában, Bahreinben igencsak meglepő lenne, ha előkerülnének az esős pályára való abroncsok. A gumikkal való megfelelő bánásmód azonban így is a hétvége egyik legnehezebb feladatát állítja a csapatok elé. A szokásosnál nagyobb terhelés éri őket itt, és a 30 fok körüli hőség miatt a hőfáradás is gyorsabb. A jó tapadás viszont rendkívül fontos, ezért a Pirelli a lágy és a közepes gumikat viszi el Bahreinbe, változtatva az egy évvel ezelőtti közepes/kemény kombináción. A tavalyi győztes Vettel egyébként három kiállással teljesítette a futamot, és a Pirelli most is két-három kerékcserével számol.

A Bahreini Nagydíj programja

Péntek:
13.00-14.30 - 1. szabadedzés
17.00-18.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
14.00-05.00 - 3. szabadedzés
17.00-18.00 - Időmérő

Vasárnap:
17.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

„Bahreinben nemrég két tesztet is teljesítettünk, ezért úgy érkezünk ide, hogy már sok tapasztalatot gyűjtöttünk a pályáról – ez nyilvánvalóan a hasznunkra válhat” – nyilatkozta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery, aki kíváncsian várja, hogyan viselkednek a gumik az itteni első villanyfényes versenyen. „Az elején még viszonylag meleg lesz, a naplemente után azonban óriási lehűlést tapasztaltunk: a hőmérséklet akár 15 fokot is csökkenhet. Az egész hétvégén az lesz az egyik legnagyobb kihívás, hogy a csapatok ilyen széles tartományban is a legjobb teljesítményt hozzák ki a gumikból. A stratégiáknak így fontos szerep juthat, ami érdekes versenyt eredményezhet.”

A gumik kímélése mellett az üzemanyaggal való bánásmód is kiemelt szerepet kap majd, a bahreini ugyanis az egész szezont tekintve az egyik legnagyobb fogyasztású pálya. Ilyen szempontból a melbourne-i versenyhez hasonlít, de az idénynyitón a két felvezető kör és egy Safety Car-fázis is az istállók segítségére sietett. Bahreinben a széles pálya, a nagy bukóterek és a száraz időjárás miatt jóval kevesebb esély van arra, hogy beküldik a biztonsági autót, ezért nem kizárt, hogy néhány csapat gondban lesz a verseny végére.

Noha a legtöbb versenyző kiemelten fontos tényezőként említette a benzinspórolást, Kimi Räikkönen nem túlságosan aggódik emiatt, az eddigi két verseny tapasztalatai alapján szerinte nem lesz gond a fogyasztással. „A gumikat és az üzemanyag-használatot tekintve természetesen minden pálya más: Bahreinben valószínűleg nagyobb szerep jut a benzinspórolásnak, mint az előző két versenyen, de lehet, hogy nem is lesz olyan rossz a helyzet – Melbourne-ben is kevesebb problémát okozott nekünk, mint amire számítottunk” – mondta a finn.

Ki állítja meg a Mercedest?

Az idény első két futamán látott erősorrend alapján erre senkinek nincs komoly esélye, a németek autói uralták az eddigi időmérőket és a versenyeket is. A malajziai kettős győzelmüknek köszönhetően máris 25 ponttal vezetik a tabellát a McLaren előtt, pedig Hamilton Ausztráliában célba sem ért. A malajziai versenyt a második helyen záró Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner ráadásul attól tart, hogy Bahreinben még elérhetetlenebb lesz a németek tempója.

„Ez a pályán döntő szerepe van a motorerőnek” – nyilatkozta Horner, akinek csapata a Mercedesnél egyértelműen gyengébb Renault erőforrásait használja. „Malajziában az első szektorban semmisítettek meg minket, amely lényegében két egyenesből áll. Azokban átlagosan 5 tizeddel voltak gyorsabbak nálunk.”

A Szepangban remekül vezető Lewis Hamilton bízik benne, hogy Bahreinben is a Mercedes uralja majd a mezőnyt, de szokás szerint óvatosan nyilatkozott a hétvégi esélyeikről. „Nagyszerű lenne, ha a hosszú utazásunk végén egy újabb jó eredménnyel tudnánk megörvendeztetni a csapatunkat, mielőtt hazaindulunk” – mondta a brit. „Tudjuk azonban, hogy nehéz lesz fenntartani a jelenlegi formánkat, főleg egy olyan pályán, ahol az összes csapat rengeteget tesztelhetett a télen. Én mindenesetre keményen hajtok, hogy továbbra is jó eredményeket érjek el.”

Az első két futamon várakozáson aluli teljesítményt nyújtó Ferrari Szahírban sem számít nagy előrelépésre, hiszen az egyhetes szünet alatt a csapatok nem sokat dolgozhattak az új alkatrészeken. „Nehéz versenyre számíthatunk, az ellenfeleink nagyon erősek. Szintet kell lépnünk, és minél előbb le kell dolgoznunk a hátrányunkat” – magyarázta Alonso. Az autójával eddig sokat küszködő Räikkönen viszont úgy érzi, Bahreinben könnyebb dolga lehet, mert az autóján már Szepangban is sokat sikerült javítani, csak az első körben történt koccanása után ezt nem igazán tudta megmutatni.

A fékek komoly terhelést kapnak Bahreinben Forrás: AFP

A Melbourne-ben remek teljesítményt nyújtó McLaren formája Bahreinben látványosan visszaesett, de a pálya tulajdonságai miatt Kevin Magnussen arra számít, hogy itt ismét erősebbek lehetnek. „Bár Szahírban is vannak gyors kanyarok, azért nem olyan gyors a pálya, mint Szepangban. Remélem, hogy némileg versenyképesebbek leszünk ezen a hétvégén” – mondta a Malajziában a 8. helyen célba érő. Jó eredményre tör a másik McLaren-versenyző, Jenson Button is, aki a helyezésétől függetlenül biztosan ünnepelhet a hétvégén, a bahreini ugyanis pályafutásának 250. nagydíja lesz.

Erős pontszerző helyezésre számít az első két futamon remeklő Nico Hülkenberg is, akinek ezúttal vélhetően nehezebb lesz az élmezőny közelében maradnia, mint Bahreinben. A McLarenek mellett ugyanis a Williamsek is veszélyeztethetik a Force Indiát, miután a téli tesztek során Felipe Massa és Valtteri Bottas egyaránt nagyon erős etapokat futott ezen a pályán. A grove-i alakulat elismeri, hogy ez a pálya különösen kedvez az autójuknak, ezért a problémás első hétvégék után végre szeretnék teljes mértékben kihasználni az FW36-ban rejlő lehetőségeket.

A mezőny második felében hasonló erősorrend várható, mint az első két versenyen, hiszen a rövid szünet alatt egyik csapatnak sem volt ideje jelentős fejlesztésekre. Néhány kisebb alkatrészt azonban a legtöbb istálló kipróbál majd a pénteki edzéseken, amelyeken a teszteken szerzett tapasztatok miatt ezúttal talán kevesebb időt kell majd fordítaniuka a megfelelő beállítások keresgélésére.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!