Bernie Ecclestone hónapok óta keményen kritizálja a Forma-1-ben 2014-ben életbe lépett változásokat: szerinte teljesen felesleges volt a turbómotorok visszahozatala, amelyek gyenge hangjukkal a nézőket is elüldözhetik, és az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó szabályokat szintén nevetségesnek titulálta. Az utóbbi hetekben több élcsapat, nevezetesen a Ferrari és a Red Bull részéről is egyre több bíráló szó érte az új Forma-1-et, Luca di Montezemolo szerint például a versenyzők a túlzott spórolás miatt „taxisofőrökké” váltak.
A német Auto Motor und Sport neves szakírója, Michael Schmidt úgy véli, egyáltalán nem véletlen, hogy az utóbbi időben megszaporodtak a negatív kritikák a bennfentesek részéről. Szerinte Ecclestone-nak komoly célja van azzal, hogy lépten-nyomon leszólja az F1-es reformokat: a jelenleg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által irányított szériát el akarja értékteleníteni, hogy végül átvehesse felette a hatalmat. Schmidt szerint Ecclestone egy FIA nélküli, „tiszta autóversenyzésen alapuló” szériát képzel el, amelynek nem jutna hely a spórolásnak vagy a vitatott „zöld” technikáknak.
A gyanú szerint Ecclestone a Red Bull-lal és a Ferrarival közösen venné át a hatalmat az F1 felett. Ők hárman vásárolnák meg a Forma-1 kereskedelmi jogainak 35,1 százalékát – amely jelenleg a CVC Capital Partners tulajdonában áll -, beleértve az összes szavazati jogot az igazgatótanácsban. Sikeres puccs esetén elképzelhető, hogy Ecclestone-nak át kellene neveznie a Forma-1-et, a jelenlegi név ugyanis az FIA tulajdona. Ebben az esetben a szériát valószínűleg GP1-nek hívnák. A versenynaptárban szereplő helyszínek tekintetében is problémák léphetnének fel, Ecclestone ugyanis a nagydíjak rendezőivel, és nem magukkal a pályákkal kötött szerződést.
Az esetleges hatalomátvétel egyik első komoly jele lehet, hogy az FIA elnöke, Jean Todt márciusban levelet kapott Ecclestone-tól, aki arról tájékoztatta őt, hogy a Forma-1 Stratégiai Munkacsoportjában szavazati joggal bíró hat istálló - a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes, a McLaren, a Lotus és a Williams – megvalósíthatatlannak tartja a költségplafon 2015-re tervezett bevezetését. Todtot váratlanul érte a csapatok kijelentése, hiszen nem sokkal korábban már felvázoltak egy 150 millió eurós költségplafont, amit minden csapat elfogadott. A Stratégiai Munkacsoport csapatai azonban hirtelen meggondolták magukat, és 260 millió euróra szeretnék emelni a limitet, ami lényegében a semmissé tenné a költségplafont. Az Auto Motor und Sport szerint Ecclestone győzte meg a csapatokat az FIA terveinek elvetéséről. Ez nem lehetett nehéz.
A Bahreini Nagydíj hétvégéjén Todt elismerte, hogy a legújabb fejlemények után valószínűtlen a költségplafon 2015-ös bevezetése. „A legtöbb csapat támogatta a költségplafon ötletét, de úgy tudom, a Stratégiai Munkacsoport munkájában résztvevő istállók most mégis ellenzik azt” – nyilatkozta a francia. „Ha a kereskedelmi jogok tulajdonosa és hat csapat is így gondolkozik, akkor 18 tagból 12-en ellenzik az elképzelést – így pedig nem tudom hatályba léptetni, ez egyszerű számtan. Ebben az esetben nem lenne költségplafon.”
Todt elismerte, hogy csalódott a csapatok döntésében, hiszen így csak új technikai szabályok bevezetésével lehet csökkenteni a költségeket. Szerinte mindenképpen szükség van a mértéktelen költekezés leállítására, mert a Forma-1 több csapata súlyos anyagi gondokkal küzd.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!