Az 2014-es világbajnokság első két versenye után rengeteg bírálat érte a megújult Forma-1-et, a Bahreini Nagydíj történései azonban bizonyára kiengesztelték az elégedetlenkedő szurkolókat: Szahírban rendkívül izgalmas, kerék-kerék elleni csatákkal tűzdelt futamot láthattunk, ahol a győzelemért is az utolsó körökig zajlott a küzdelem. Bár garantálni nem lehet, hogy a Kínai Nagydíjon is hasonló izgalmakban lesz részünk, a sanghaji hétvége is bőven tartogat majd érdekességeket.
A csapatok többsége várhatóan komoly fejlesztésekkel próbál előrelépni Kínában, a Bahreini Nagydíj óta eltelt két hétben ugyanis bőven volt idejük javítani az autójukon. Ebben komoly segítséget jelentett számukra a kétnapos szahíri teszt is, ahol az előszezon óta először körözhettek az autóikkal a versenyhétvége nyomása nélkül. A tesztet természetesen a Mercedes uralta, de a riválisaik többsége is hasznos információkkal gazdagodott a két nap során.
A Kínai Nagydíjat tizenegyedik alkalommal rendezik meg Sanghajban, az ország ipari és pénzügyi központjában. A Hermann Tilke által tervezett pályát a város egyik külterületén, egy lakhatásra alkalmatlannak minősített mocsárvidéken építették meg 2003-ban, és hatalmas létesítményeivel, 29 ezer fő befogadására képes főtribünjével rögtön követendő példává vált a modern versenypályák előtt. A tervezők a modern építészet elemeit a hagyományos kínai motívumokkal ötvözték, még a pálya vonalvezetését is az egyik kínai írásjel inspirálta.
A versenyzők általában szeretik a Kínai Nagydíjat, hiszen egy az európaitól teljesen eltérő kultúrával találkozhatnak. Többen hangsúlyozták is, hogy a hétvége előtti napokban szeretnék közelebbről is megismerni a várost, bár Jean-Eric Vergne szerint erre nincs sok lehetőségük. „Kár, hogy a pálya ilyen messze van a város központjától, hiszen soha nincs időnk arra, hogy meglátogassuk ezt a lenyűgöző helyet. Csak az fér bele, hogy kiutazzunk a pályára, versenyezzünk, majd rögtön haza is kell indulnunk” – panaszkodott a francia. Adrian Sutil azonban már a hét elején megérkezett Sanghajba, és néhány helyi látnivalót is felkeresett. „Ez egy nagyon érdekes város – rendkívül modern, és folyamatosan növekszik. Rengeteg érdekes hely van itt, például az éttermek vagy a látványos épületek” – nyilatkozta.
Az első tíz Kínai Nagydíj változatos eredményeket hozott, mindössze két versenyző, Lewis Hamilton és Fernando Alonso tudott kétszer is diadalmaskodni a pályán. A britnek azonban nem csak kellemes emlékei vannak Sanghajról: 2007-ben itt hajtott ki emlékezetes módon a bokszbejárat melletti kavicságyba, amivel lényegében a világbajnoki címet is elvesztette. Kínában aratta első Forma-1-es futamgyőzelmét 2009-ben a Red Bull, 2012-ben pedig a Mercedes modernkori gyári csapata is, Michael Schumacher pedig itt szerezte meg pályafutása 91., egyben utolsó sikerét 2006-ban.
A leghosszabb egyenes
Az 5451 méter hosszú pályán egyaránt találunk gyors, közepes tempójú és lassú kanyarokat, ezért a mérnökök számára különösen nehéz feladatot jelent az ideális balansz megtalálása. A versenyzőknek sincs sokkal könnyebb dolguk, hiszen szokatlan kanyartípusokkal kell megbirkózniuk, például a 270 fokos, egyre szűkülő első kanyarral. „Olyan érzés, mintha ez a kanyar örökké tartana, és az első gumikat is nagyon megterheli” – nyilatkozta Hamilton. A 2-es kanyar azért trükkös, mert a versenyzők nem igazán látják a csúcspontját. Nagyon fontos azonban, hogy jól sikerüljön bevenni az első két fordulót, hiszen ez befolyásolhatja a 3-as és 4-es kanyarok sikerességét is. Egy rövid egyenes után egy enyhe balos következik, a 6-os hajtűkanyar után a hosszú, gyorsabb tempójú kanyarokhoz érkezünk, majd a 9-es és 10-es fordulóknál ismét lassítani kell.
A 12/13-as kanyarkombináció az elsőhöz hasonló, szintén nagyon sokáig tart, ráadásul befelé dől is. „Ezek a kanyarok nagyon szórakoztatóak, a gumikat azonban hihetetlenül leterhelik – erre nekünk, versenyzőknek is figyelnünk kell” – magyarázta Nico Rosberg. Az elnyújtott kanyar a pálya hátsó egyenesére vezet, amely 1,3 kilométerével az egész versenynaptár leghosszabb egyenes szakasza. „Itt az a lényeg, hogy a lehető legnagyobb végsebességet hozzuk ki az autónkból” – mondta a Ferrari mérnöke, Pat Fry. „A hosszú egyenes ellenére azonban összességében viszonylag nagy leszorítóerőre van szükségünk a pályán.”
A hátsó egyenes azért is fontos, mert a végén található, 14-es jelzésű hajtűkanyar jelenti a legjobb előzési lehetőséget. A versenyzők itt a DRS előnyeit is kihasználhatják, csakúgy, mint a célegyenesben. Hamilton még az utolsó, 16-os kanyart tartja nehéznek, amely „gyakran kifog a versenyzőkön – egy kicsit óvatosnak is kell lennünk, hiszen már egy kisebb hiba is nagyszerű előzési lehetőséget biztosíthat az ellenfeleinknek az első kanyar előtti DRS-zónában.”
A sanghaji pályán nincsenek hirtelen fékezések és kigyorsítások, ezért a fékek nem kapnak túl nagy terhelést, bár a 14-es kanyar előtt azért nem árt a megfelelő fékstabilitás. A féktávokon az egyenetlen aszfalttal is vigyázni kell, a 14-es fordulóban különösen gyakran fordul elő, hogy a pilóták blokkolják a kerekeiket. Az autók beállításakor figyelembe kell venni a gyakran erős széllökéseket is, amelyek különösen a második szektorban befolyásolhatják az autók teljesítményét. A gyors kanyarok és a hosszú egyenesek miatt különösen nagy szerep jut majd a végsebességnek, ami ezúttal is a Mercedes-motoros csapatoknak kedvezhet.
Hűvös, kiszámíthatatlan időjárás
Az első két versenyhez hasonlóan Kínában is komoly szerephez juthatnak az időjárási tényezők. Az eddigi futamoktól eltérően Sanghajban hűvösebb idő várható, áprilisban jellemzően nem emelkedik 20 fok fölé a levegő hőmérséklete. A csapadék megjelenése soha nem zárható ki, az eddigi tíz Kínai Nagydíjból négyet érintett az eső. A 2009-es verseny kezdetekor például olyan vizes volt a pálya, hogy a mezőnyt csak a Safety Car mögül indították útjára. Az előrejelzések szerint idén a pénteki és a szombati edzéseket zavarhatja meg az eső, de vasárnap is felhős lesz az ég, ezért akkor sem okozna meglepetést egy zápor kialakulása.
Száraz pályán a közepes és a lágy Pirelliket lehet majd használni, hasonlóan az Ausztrál és a Bahreini Nagydíjhoz. A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery szerint a sanghaji pályán különösen nagy szerep juthat a megfelelő gumistratégiának. „A bahreini teszt után a csapatok egyre több információhoz jutnak arról, hogyan működnek az abroncsaink a bonyolult 2014-es autókon. Ennek eredményeképpen a gumistratégia egyre fontosabb tényezővé válik a futamokon” – vélekedett. „Sanghajban többször is láthattuk, hogy milyen változékony az időjárás, ezért az edzéseken nagyon fontos lesz, hogy a különböző körülmények között is minél több információt gyűjtsenek a csapatok.”
A Kínai Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
A gumikopás mértéke közepes, a viszonylag sima aszfalton a nyújtott kanyarok jelentik a legnagyobb nehézséget. A Williams menetteljesítményi részlegét irányító Rob Smedley arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a „nagyon különleges” pálya összességében a hátsó gumikat nyúzza jobban, de két kanyarban a balelső abroncsok is óriási terhelést kapnak. „Az 1-es kanyar egy jobbos, amelynek a bejárata nagyon gyors, a kanyar csúcspontjához közeledve azonban jelentősen lelassul” – magyarázta. „A 12-es kanyar is hasonló – az autó bal elejét éri a legnagyobb terhelés, miközben a hátsó egyenes felé közeledünk.”
Miután a 100 kilogrammos üzemanyaglimit betartása az első három versenyen nem okozott különösebb gondot a csapatoknak, Kínában sem kell a benzinmennyiség miatt aggódniuk. Ezen a pályán ugyanis jóval kevesebbet fogyasztanak az autók, mint például az előző versenyen, Bahreinben. A McLaren szerint azonban figyelni kell arra, hogy a pálya folyamatosan változó állapota az autó viselkedésére, és ezáltal a fogyasztásra is hatással lehet. A benzinspórolást figyelembe véve nyilvánvalóan itt is jól jöhet, ha a pályára küldik a Safety Cart – erre eddig két versenyen kétszer került sor az elmúlt tíz év alatt.
Szoros csaták a Mercedes mögött
A Kínai Nagydíj előtt ismét az a legnagyobb kérdés, hogy a Mercedes két versenyzője közül ezúttal Hamilton vagy Rosberg hétvégéje sikerül-e jobban. Valószínűtlen ugyanis, hogy bármely másik csapat olyan hatékonyan fejlesztette volna az autóját az elmúlt hetekben, hogy méltó ellenfele legyen az idény első három futamát megnyerő istállónak. A két pilóta között azonban ismét kemény csata alakulhat ki, hiszen a Mercedes azt ígérte, addig hagyják versenyezni Rosberget és Hamiltont, amíg össze nem ütköznek az egymás elleni harc során.
„Minden évben egyre erősebben érkezek meg erre a pályára, amely a vezetési stílusomhoz is egész jól illik” – nyilatkozta Hamilton, aki az ausztráliai kiesése után az előző két versenyt megnyerte. „Mint mindig, most is ez a célom – hihetetlen lenne, ha ezen a hétvégén zsinórban a harmadik futamgyőzelmemet tudnám aratni.”
Az első hely sorsába persze Rosbergnek is lesz beleszólása: a bahreini hétvégén még Hamilton szerint is a német nyújtott a jobb teljesítményt, miután megszerezte a pole pozíciót, és a futamon szintén jobb tempóra volt képes. Rosberg egyik kedvenc pályájának nevezte a sanghajit, ráadásul pályafutása első futamgyőzelmét is itt aratta 2012-ben. A világbajnokságot még mindig ő vezeti 11 pontos előnnyel, és állítása szerint mindent megtesz azért, hogy Kínában növelje a különbséget csapattársával szemben.
A Mercedesek mögötti erősorrendet szinte lehetetlen megjósolni, mert az első három versenyen a McLaren, a Red Bull és a Force India felváltva tudott felülkerekedni a többieken. Kínában is ők csatázhatnak a dobogós helyekért, de a gyengébb bahreini eredményeik ellenére a Ferrarit és a Williamset sem szabad leírni. Az olaszok rendkívül csalódottak voltak a Szahírban elért 9. és 10. helyek után, és a csapat évek óta tartó küszködése nem is maradt következmények nélkül: a Ferrarit 2008 óta irányító Stefano Domenicali azonnali hatállyal távozott az istálló éléről. Az új csapatfőnök a paddockban kevésbé ismert Marco Mattiacci lesz, aki eddig a Ferrari észak-amerikai vezérigazgatója volt, a versenyrészlegnél viszont még soha nem dolgozott.
A változások ellenére Pat Fry úgy véli, a Ferrari Kínában rögtön javulást mutathat a bahreini formájához képest. „Jelenleg az a legfontosabb feladatunk, hogy a mezőny második legjobb csapatává váljunk” – mondta a Mercedes legyőzhetetlenségére utalva. „Az autónk összes területén dolgozunk – a hajtásláncon, az aerodinamikán, a felfüggesztésen -, és minden egyes versenyen megpróbálunk minél nagyobbat előrelépni.”
A Bahreini Nagydíj után Jenson Button úgy nyilatkozott, a kettős kiesés ellenére a McLaren volt a második leggyorsabb csapat, ezért Kínába is bizakodva utazik, noha a pálya tulajdonságai szerinte nem kedveznek túlzottan az autójuknak. A szahíri dobogóról lemaradó Nico Hülkenberg pedig reméli, hogy Sanghajban végre felállhat a pódiumra. „Eddig az összes pályán jól teljesítettünk, pedig mindegyik más tulajdonságokkal rendelkezett. Ezért bizakodhatunk, hogy Kínában is jók leszünk majd, a bahreini teszt után pedig javulhat is a teljesítményünk” – mondta a Force India versenyzője.
Jó eredményben reménykedik az ausztráliai pontjait végleg elvesztő Red Bull is, és a Renault többi csapata is bizakodóbb, mint a bahreini futam előtt. A hosszú egyenes ellenére ugyanis itt kevesebbet számít a motorerő, mint Szahírban, ezért a francia gyártó erőforrásait használó istállóknak is több keresnivalójuk lehet. A Lotus legnagyobb célja az, hogy végre ne a Caterhamekkel és a Marussiákkal kelljen megküzdeniük a pozíciókért, sőt a pontszerzést is elérhetőnek tartják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!