Ugyan, mit számít egy kis szél? Első hallásra különösnek tűnhet, hogy a Forma-1-es autókat már egy kis légmozgás is kibillentheti az egyensúlyukból, pedig így van – és az idén még inkább, mint eddig. „Az erős szél miatt ma elég nehéz volt odakint, a pályán. A mostani autók leszorítóereje kisebb a tavalyiakénál, ami fontosabbá tette a szárnyak szerepét" – magyarázta Jenson Button. „Amikor rendszeresek a széllökések, nehéz megbízható összehasonlító adatokat gyűjteni."
A 2014-es Brit Nagydíj pénteki edzésnapján az eső nem eredt el (úgy tűnik, szombatra tartogatta magát), de így is minden a hírhedt angliai időjárásról szólt. Az amúgy is erős, pillanatokra pedig még jobban fel-feltámadó szél a célegyenesben többnyire hátulról fújt, megnehezítve a versenyzők dolgát, akiknek az Abbey kanyar előtt meg kellett küzdeniük a körről körre változó féktávokkal. A gyors Stowe-ban is nemegyszer oldalba kapta őket egy-egy hirtelen fuvallat, lesodorva az autójukat az ívről. „Az egyik kanyarban még óriásinak tűnt a tapadás, a következőben viszont mintha egyáltalán nem is lett volna" – mondta Daniel Ricciardo, és a mezőnyben ma gyakorlatilag egyetlen versenyzőt sem lehetett találni, aki ne tett volna megjegyzést az erős szélre. Mivel az F1-es autók tapadása nagy tempónál jelentős részben a leszorítóerőből származik, ami pedig a fölötte és körülötte áramló levegő sebességétől függ, érthető, hogy a légmozgás változásai érezhetően kihatnak rá.
Többek között ennek is volt betudható, hogy délután sokan nem tudtak megfelelően következetes hosszú etapot teljesíteni. A hűvös, 20 fok körüli hőmérséklet és a vele járó 31-34 fokos aszfalt pedig a gumik viselkedését befolyásolta kedvezőtlenül. A Pirelli a gyors, nagy energiájú kanyarokra való tekintettel óvatos döntést hozott, és Silverstone-ba a két legkeményebb keveréket vitte el, ezeket azonban ma nehéznek bizonyult feltornázni a nagyságendileg 100 fok körüli üzemi hőfokra. Szemcsésedést egyikkel sem tapasztaltak, de Button szerint a keményeket „nem tudtuk újra működésre bírni, ha a forgalom vagy a sárga zászlók miatt le kellett lassítanunk. A közepesek viszont jónak tűntek, és elég sokáig is tartottak." Ugyanerről számolt be Fernando Alonso is. A Williams vezető versenymérnöke, Rob Smedley viszont kertelés nélkül kimondta: a keverékek túl kemények a pályához. Időben egyébként kb. 8 tizedmásodpercnek tűnt közöttük a különbség, ami az átlagosnál egy hajszállal kisebb.
A pénteki edzésnap szokatlanul mozgalmasan alakult, különösen a műszaki hibák tekintetében. Lewis Hamilton egyike volt azoknak, akiknek gondjuk akadt a hajtáslánccal, s bár a Mercedes kettős győzelmét nem látszik veszélyeztetni, hogy emiatt nem gyakorolhatott a versenyre délután, a Nico Rosberggel vívott világbajnoki küzdelem szempontjából lehet jelentősége. Hiába osztják meg egymással a beállításokra és a gumik viselkedésére vonatkozó adatokat, Hamilton szerint annyira eltérő a vezetési stílusuk, hogy a Rosberg által gyűjtöttek neki nem nyújtanak használható támpontot vasárnap délutánra. Ezért azt tervezi, hogy a szombat délelőtti edzésen szakít a megszokott programjával, és legalább részben bepótolja a pénteken kihagyott hosszú etapját. Persze erre nem feltétlenül lesz lehetősége, mert az idő változékonynak ígérkezik, egész nap lehetnek záporok-zivatarok.
Hamilton elvben megtehetné, hogy az időmérő helyett a versenyre koncentrál, az egykörös tempója ugyanis délután mindkét típusú gumin jobb volt Rosbergénél – igaz, a kemény keverékkel ezredmásodpercre ugyanolyan kört futott, mint a csapattársa délelőtt. Mindenesetre nagyon rá kell lépnie a gázra, hiszen nem engedheti meg magának, hogy a ponthátránya a hazai közönsége előtt is tovább nőjön. Nincs mese, muszáj visszaszereznie a kezdeményezést.
A Mercedes fölénye ismét elég nagy ahhoz, hogy Rosbergen kívül másoktól ne kelljen tartania, bár pénteken két héttel ezelőtt, Ausztriában is így tűnt, aztán szombatra a Williams veszélyesen megerősödött. Ez Silverstone-ban, ahol az aerodinamikának komolyabb szerepe van, nem várható. Itt papíron még úgy is a Red Bullnak kellene fellépnie a második helyre a csapatok között, hogy a végsebességük ma jelentősen, kb. 13 km/ó-val elmaradt a Mercedes motoros csapatokétól. A híres Maggotts/Becketts kombináción tényleg az ő autójuk hasított át a legmeggyőzőbben, ami azonban a közepes hosszúságú egyenesek miatt még ahhoz sem volt elég, hogy a Ferrarit megelőzzék a pálya közepén. Alonso a második és a harmadik szektorban is jobb részidőt ért el a Red Bulloknál, csak az elsőben kapott ki Sebastian Vetteltől. A címvédő meg is állapította, hogy „a Ferrari ma elég gyors volt. Az első rajtsor már foglalt, vagy legalábbis így tűnik, de mögötte szorosnak ígérkezik a küzdelem."
Valóban, a Ferrari és a Red Bull közötti harc sem az időmérőn, sem a versenyen nem látszik lefutottnak. Mind délelőtt, mind délután Alonso érte el a harmadik legjobb időt a Mercedesek mögött (8 illetve 7 tizedes hátránnyal), noha az igazsághoz hozzátartozik, hogy a második edzésen Ricciardo nem javított a közepes gumikon, ezért a keményeken futotta azt a körét, amellyel így is csak 3 tizeddel maradt le a Ferraritól.
Ricciardo Hamiltonhoz hasonlóan nem tett meg hosszú etapot, de Vettelé és Alonsóé szinte egyformán alakult. Ráadásul mindketten majdnem ugyanannyi, 13/14 kört töltöttek egyhuzamban a pályán, és mindkettejüknek csak egy feltűnően lassú körük volt, amit ki lehet hagyni a számításból. A dobogóért pillanatnyilag a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull verseng, ezért az ő délutáni köreiket ábrázoltam:
Kevés kivételtől, például Valtteri Bottastól eltekintve mindenki a közepes gumikkal töltött több időt a pályán. Ez érthető, bár lehetséges, hogy vasárnap a keményeken nyújtott teljesítmény bizonyul a döntőnek: aki nem tudja felmelegíteni őket a verseny végén, hátrányba kerülhet. A közepeseken így alakultak a korrigált etapátlagok (zárójelben a mért/figyelembe vett körök száma szerepel):
1. Rosberg 1:39.511 (16/11 kör)
2. Räikkönen 1:39.549 (8/5 kör)
3. Vettel 1:40.079 (13/12 kör)
4. Alonso 1:40.274 (14/13 kör)
5. Massa 1:40.563 (10/7 kör)
6. Button 1:40.911 (14/12 kör)
7. Pérez 1:41.423 (13/11 kör)
8. Magnussen 1:41.751 (16/11 kör)
Kimi Räikkönen feltűnően jó eredményét nemcsak azért érdemes figyelmen kívül hagyni, mert az etapja rövidebb volt a többiekénél, hanem azért is, mert ő valójában nem a versenyre gyakorolt, hanem a beállításokkal kísérletezett, miután az autója a délelőttihez képest valamiért máshogy kezdett viselkedni. „Akkor csak a kigyorsításokkal volt gondunk a pálya bizonyos pontjain, és a gyors kanyarokban küszködtünk alulkormányzottsággal. A második edzésre viszont elvégeztünk néhány módosítást, amelyek nem váltak be, az autóm teljesen megváltozott tőlük" – magyarázta. „Borzasztóan nehéz lett normális kört futni vele, ezért visszatértünk a délelőtti beállításokhoz, de a probléma sajnos azokkal is megmaradt."
A Williamsnél elégedettek voltak a hosszú etapos tempójukkal. Felipe Massa egyes körökben tényleg tartani tudta a lépést Alonsóval, ám ez még nem elég meggyőző: a csapatnak legfeljebb akkor lesz esélye a Ferrari és a Red Bull ellen, ha szombatra ugyanakkorát ugrik, mint Spielbergben. A gyors kanyarokban alulkormányzottsággal bajlódó McLarennel Button következetesen lassabb volt a Williamsnél, Kevin Magnussen pedig tőle is elmaradt, és a Force Indiának most Sergio Pérez kedvenc alternatív stratégiájával sem néz ki egy erőn felüli eredmény.
Ám a most leosztott lapokat az eső még akkor is eláztathatja, ha csak az időmérőn avatkozik közbe, és a verseny száraz lesz. Az izgalmaknak kifejezetten jót tenne egy megkeveredett rajtrács.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!