Huszonkét év után először ismét autóba ülhet egy női versenyző egy Forma-1-es nagydíjhétvégén – igaz, Susie Wolff egyelőre csak a pénteki első szabadedzésre kapja meg Valtteri Bottas Williamsét. A 31 éves tesztpilótanő már több sikeres tesztet teljesített a csapattal, májusban például részt vett az összes istálló részvételével zajló, idény közbeni gyakorláson Barcelonában. Wolff izgatottan várja a silverstone-i szabadedzést, hiszen arról szeretné meggyőzni a csapatot, hogy állandó pilótaként is helytállna a Forma-1-ben.
„Ezen az edzésen a csapat érdekei lesznek a legfontosabbnak” – nyilatkozta az APA hírügynökségnek a korábbi DTM-versenyző, aki a Mercedest irányító Toto Wolff felesége. „Ugyanakkor ambiciózus is vagyok: megkaptam az esélyt, hogy megmutassam, mit tudok. Nem sokan jutnak ilyen lehetőséghez, és nőként nekem még keményebben kellett dolgoznom, hogy kiérdemeljem mások tiszteletét.”
Wolff elismerte, kicsit idegesen várja a délelőtti körözést, de „erre az adrenalinra szükségem is van.” Úgy érzi, semmilyen problémával nem szembesül majd a másfél órás gyakorláson. „A barcelonai teszt tökéletesen felkészített rá” – jelentette ki a skót pilótanő, aki hangsúlyozta, hogy az időeredményeiből nem kell majd túlzott következtetéseket levonni.
„Mindenki azt hiszi, hogy azt kell majd megmutatnom, elég gyors vagyok-e, de nem fogok kvalifikációs köröket futni” – mondta. „A csapat részeként dolgozom majd az edzésen, és ugyanazt a programot teljesítem majd, amely Valtteri feladata lett volna. Nagyon fontos számomra, hogy ne húsz, hanem egy darabban vigyem vissza az autót a garázsba.”
Wolff elismerte, „egyértelműen” az a célja, hogy a jövőben a futamokon is rajthoz állhasson. „Realista vagyok, ezért tudom, hogy ez nem lesz könnyű” – mondta. „Nehéz dolgom lesz, mert rengeteg tehetséges versenyző küzd azért, hogy megkapja ezt az esélyt.”
A pilótanő úgy érzi, bizonyos tényezők mellette szólnának, ha egy istálló a szerződtetésén gondolkozna. „A csapatok a könnyebb versenyzőket részesítik előnyben, ráadásul fizikai szempontból lassan utolérjük a férfiakat” – vélekedett. „Az is fontos, hogy szponzorokat szerezzünk a csapatnak, és egy női versenyző szerződtetése nagy marketingfogás lehet.”
Wolff örömmel látja, hogy a korábban szinte kizárólag férfiak számára elérhető sportágban egyre több hölgy lesz sikeres akár mérnökként, akár csapatvezetőként. „Manapság nagyon jó nőnek lenni az autóversenyzés világában” – mondta Wolff, aki a tervek szerint Hockenheimben is vezetheti majd a Williamset.
A Forma-1-ben egyébként Giovanna Amati volt az utolsó nő, aki a pályára hajthatott egy nagydíjhétvégén. Az olasz 1992-ben három időmérőn indult a Brabham színeiben, de egyszer sem tudta kvalifikálni magát a versenyre.