Krómozott felületek, tömörfa asztalok, opálos fényben ragyogó bárpult, szellős terasz napernyőkkel. A csapatok motorhome-jai, amelyek katonás rendben, milliméter pontossággal elhelyezve sorakoznak a Forma-1-es utazó falu, a paddock egyik oldalán, a fényűzés büszke szobraiként testesítik meg a világbajnoki sorozatra jellemző legendás flancolást. Az összes európai pályára elviszik, felépítik, aztán lebontják őket, ami komoly erőforrásokat követel: a Mercedesét például 16 kamionnal szállítják, a Red Bullé összeállításához pedig 25 ember kétnapi munkájára van szükség, és állítólag 15 millió euróba került.
A csapatok főként a szponzorok elkápráztatása érdekében igyekeztek egymásra licitálni a gigantikus legóházakkal. Ám azok többszörös célt szolgálnak, hiszen a VIP-k mellett vendégül látják az újságírókat, helyszínt biztosítanak a sajtóval folytatott beszélgetéseknek, és nem utolsósorban a személyzet otthonául is szolgálnak a nagydíjhétvége folyamán – a versenyzőknek például külön szobájuk van, ahová elbújhatnak, ha egy kis nyugalomra van szükségük. A motorhome-ok többségébe szabad a bejárás, korlátlanul lehet enni-inni, és a gasztronómiai élményekről első osztályú séfek gondoskodnak, a kínálat azonban igencsak változatos. A Magyar Nagydíjon szisztematikusan feltérképeztük az összeset, hogy kiderítsük, melyikben milyen a hangulat, és nem utolsósorban hol főzik a késő estébe nyúló munkanapok túléléséhez létfontosságú kávét. A galériában mindegyik kívül-belül körüljárható!
A legimpozánsabb motorhome-ért járó cím mindenképpen a McLarent illeti. Az egész helyet belengi némiképp Ron Dennis szelleme, legalábbis az ő szerepét érezni abban, hogy az építmény a kissé vállalati ízű Brand Centre nevet kapta. Első látásra valóban kicsit ridegnek tűnik a hatalmas monitorokkal, csillogó felületekkel és letisztult bútorokkal felszerelt háromemeletes épület, viszont a csapat tagjai általában megtöltik élettel. Az elmúlt években az élen járt ebben Jenson Button édesapja, John Button, akit a legtöbbször ott találtunk egy pohár borral a kezében a forgalmas alsó szinten, miközben egy-egy anekdotával szórakoztatta a többieket.
Ha a McLaren vendégszeretetét szeretnénk tesztelni, akkor mindenképp reggel érdemes betérni hozzájuk, ugyanis a paddockban sehol sem találunk olyan pazar angol reggelit, mint a wokingi csapatnál. Közben kellemesen lehet kibámulni az ablakon a paddockban hömpölygő tömegre, amely a sötétített üvegnek köszönhetően biztosan nem tud visszabámulni ránk. Az biztos, hogy a motorhome egyelőre sokkal jobban tükrözi a csapat ambícióit, mint az MP4-29-es jelzésű autó.
V.É.
A Scuderia motorhome-ja annyiban a társadalom fájóan hű tükre, hogy vannak egyenlőbbek az egyenlők között: míg a jobb oldali lakrész földszintjére lényegében bárki bemehet, a bal oldali toronyba csak a kiváltságosok nyerhetnek bebocsátást. Sebaj, elvégre Ferrarija sem lehet akárkinek. És az ellátásra nem lehet panasz, mert bár ebédnél kissé vontatott a kiszolgálás, kávé meg rágcsálnivaló mindig van, ráadásul a Ferrari dicséretes karitatív tevékenységet is ellát, amennyiben a csapatok közül egyedüliként csütörtökön sem hagyja éhen halni az újságírókat, szendvicsekkel mentve meg őket a pusztulástól. A kávé, ahogy annak lennie kell, igazi olasz minőség, cappuccinót viszont nem adnak.
A berendezés enyhén retró beütésű. A plafonról lógó, hajszárító burákra emlékeztető izék és a szemlátomást egy végzetesen felbosszantott művész által késsel széthasogatott műanyag sámlik érdekes lakberendezési egyveleget alkotnak a mennyezetet díszítő, cikcakkos neonokkal. A technikai háttér ultramodern: három érintőképernyős számítógép segítségével lehet hasznos információkhoz jutni az istállóról, és minden asztalon van egy iPad is. Ezeket a biztonság kedvéért rögzítették, minden bizonnyal abból a korábbi esetből okulva, amikor egy kollégának úgy megtetszett a Ferrari logós hamutartó, hogy nem bírt ellenállni neki, de a kijáratnál sajnos a csapat sajtófőnökének szeme láttára kiesett a zsebéből. Később kapott egyet ajándékba, ám az iPad már drága mulatság.
F.P.
A Red Bull nagyban gondolkodik, és ez nemcsak a világbajnoki címekre, hanem az istálló szellemiségét közvetíteni hivatott motorhome-ra is érvényes, ráadásul a McLarenhez hasonlóan ők sem állták meg, hogy ne adjanak nevet az építménynek, amelyet Energy Station címen érdemes keresni a paddockban. Dietrich Mateschitz csapatának szintén háromemeletes a főhadiszállása, a grandiózus méretekre viszont mentség lehet, hogy a Red Bull mellett a kis csapatnak, a Toro Rossónak is a hétvégi otthona a különösen vendégbarát épület. Ez a hely tényleg a folyamatos bulihangulatot szolgálja, és a behűtött italokat elnézve mindig is volt egy olyan sejtésünk, mintha a csapatnál Red Bullban fürödnének. A folyamatosan szóló zenék valószínűleg bármelyik táncos szórakozóhely repertoárjában megállnák a helyüket.
Magának a motorhome-nak van egy kis indusztriális jellege, de ezt némileg tompítják a stratégiai pontokon elhelyezett hangulatjavító pálmafák. Akinek pedig ez sem elég, bármikor rendelhet egy kis alkoholt a mindig kedves személyzettől. Az igazán nagy vendégforgalmat ebédidőben bonyolítják, és nem érdemtelenül: sokat és jól főznek. A Red Bull motorhome legcsábítóbb eleme a második emeleten található terasz, ahonnan pazar kilátás nyílik a kettes és a hármas kanyarra. Mármint a Hungaroringen, mert az épület helye értelemszerűen pályáról pályára változik.
V.É.
A McLarenén kívül csak ennek az egységnek a külleme idézi a kimért nagyvállalati arculatot, és a két motorhome közötti hasonlóság abban is tetten érhető, hogy a Mercedesének ugyancsak a sarkánál van a bejárata. Ez vajon jelent valamit? A belsejét tekintve viszont hatalmas a kontraszt: itt nem a hűvös, fémes színek dominálnak, és a hangulaton sokat javítanak a majd minden zugban, asztalon megtalálható virágok. Pluszpont, hogy tippünk szerint itt lehet a legnagyobb kivetítőn nézni a pályán zajló eseményeket, természetesen német nyelvű adásban. A bútorok elrendezése már nem ennyire üdítő, mivel az ide betoppanónak könnyedén olyan érzése támadhat, mintha egy menzára érkezne – a földszinti helyszűkében kisebb torlódásokat okozva sűrűn egyirányúsodik a forgalom, ami az asztaloknál ülőknek sem kellemes. Az étel- és italkínálat igen gazdag, bár a férfigyomrok valószínűleg jobban díjaznák, ha a saláta helyett a húsfélék lennének többségben a tálcákon. Energiaital-rajongók, figyelem: a Mercedes palettája az egyik szponzornak köszönhetően üti a Red Bullét, szóval aki új ízeket fedezne fel, és valamilyen csoda folytán bejut a paddockba, itt is próbálkozzon!
G.J.
Attól függően, hogy honnan nézzük, a Williams új motorhome-ja vagy egy divatos magánkórház vagy egy ultrasikkes tengerparti villa benyomását kelti. Kívül-belül a fehér dominál, és ha kör alakúak lennének, az asztalok a köréjük pakolt, sziromszerűen ívelt székekkel egy virágoskert képét idézhetnék fel a poétikus hajlamú vendégekben. Az amúgy meglehetősen puritán belső tér hangulatát a csapat kulcsfiguráiról készült kreatív fotókkal igyekeztek feldobni, de a fekete-fehér képek némelyike kellemetlenül megtervezettnek érződik. Cserébe talán itt a legzamatosabb a kávé, és még a cappuccino is fenséges.
A VIP-k számára fenntartott felső szint berendezése sokkal barátságosabb, és a három évtizede kerekesszékbe kényszerült Frank Williams kényelmét állítólag még egy lift is szolgálja, bár mi azt nem láttuk. A létesítménnyel kapcsolatban valójában csak egy kifogásunk van: a sajtóbeszélgetések helyéül szolgáló asztalok megtervezésénél még nem számoltak a csapat új formájával, illetve az azt kísérő hisztérikus érdeklődéssel, így a 7-es buszt is megszégyenítő tolongásban csak szabályos ökölharc árán lehet hallótávolságba kerülni Felipe Massához vagy Valtteri Bottashoz.
F.P.
A Force India motorhome-ja jól megtestesíti, hogy a tulajdonos-nagyfőnök Vijay Mallyának mennyire nagyra törő tervei vannak a Forma-1-ben. A fotocellás ajtón belépve tágas belső teret találunk, de még rácsodálkozni sincs időnk a szponzorok termékeit népszerűsítő vitrinre, biztosan ott terem valaki, aki afelől érdeklődik, hogy mi járatban vagyunk arrafelé: néha-néha még az is előfordul, hogy személyesen a „nagy ember" – Mallya doktort becézik így többen a gárdánál – az, aki felteszi a jelzésértékű kérdést.
A kissé rideg légkört lehet a fegyelemmel indokolni (Jean Todt idején a Ferrarinál sem volt habzsi-dőzsi és az eredmények sem maradtak el, nem úgy mint manapság...), ugyanakkor kétségtelen, hogy sokat javított a helyzeten az a tény, hogy az idei évtől a versenyhelyszíneken egy új marketingmenedzser dolgozik az együttesnél a segítőkész Brigita személyében. India ide vagy oda, a motorhome-ban curry illatot legfeljebb egy-egy szponzoresemény keretein belül adott ebéd vagy vacsora idején lehet érezni.
M.S.
Ezen nincs mit szépíteni: a Lotus motorhome-ja a McLarené vagy a Williamsé mellett sufninak, vagy legalábbis egy alsó-középosztálybeli család hevenyészve, társadalmi munkában összetákolt víkendházának tűnik valamelyik eldugott, egykor szebb napokat látott horgásztó partján. Ha elnézőbbek akarunk lenni, elég annyit megállapítanunk róla, hogy a költségtudatosságot szem előtt tartva tervezték meg. Viszont genetikailag ennek van a legtöbb köze az autósport hőskorában használt, kamionhoz rögzített sátrakhoz, így a sokak által bálványozott régi szép idők egyetlen élő tanújaként bújik meg félénken a pöffeszkedő paloták között. A kétrészes, földszintes létesítmény legfőbb erénye, hogy áttetsző tetejének köszönhetően szép világos, a berendezést viszont láthatóan az IKEA-ban válogatták össze, a véletlenszerűségtől nem túl távol eső metodikával. A Lotus háza tája Kimi Räikkönen távozása óta sokkal csendesebb lett, a motorhome drogériajellege azonban valamelyest megmaradt: a bejárat melletti állványról továbbra is szabadon elvihetők a csapat egyik szponzorának dezodorai.
F.P.
Ők a BMW jóvoltából kaptak modern vendéglátóegységet, még 2006-ban. A megöröklött motorhome akár egy White Sensation Party helyszíne is lehetne, annyira a fehérség uralkodik mindenhol – az ember már csak ezért is duplán odafigyel, nehogy elcsúfítsa a látképet a berendezés összekoszolásával. Kicsit olyan érzés, mintha egy svájci laboratóriumban lennénk. A büdzséből adódóan a Saubernél érthető módon szerényebb a választék a fogásokból, mint az élcsapatoknál, cserébe viszont a személyzet jobban odafigyel a vendégekre. A motorhome környékén szinte bármikor elcsíphető a csapat holland tesztpilótája, Giedo van der Garde, akinek a Hungaroringen feltűnően jókedve volt – talán azért, mert már tudja, hogy Adrian Sutil helyett ő vezetheti az egyik autót a Belga Nagydíjtól?
G.J.
Noha a tulajdonosváltás óta meglehetősen fagyos a hangulat odabent, a Caterham motorhome-ja jól árulkodik arról, hogy a távozott tulaj, a gárdát 2010-ben életre hívó Tony Fernandes mennyire komolyan gondolta a Forma-1-es szerepvállalást. A nagy zöld építőkockára emlékeztető külső az egyik legelegánsabb belső teret rejti: meg nem erősített hírek szerint Fernandesék annak idején Nico Rosberg feleségét, a lakberendező-belsőépítész Vivant kérték fel a megtervezésére. A vendégeket a felső szinten fogadják, ahová egy szűk csigalépcső vezet: ott össze lehet futni a mindig derűs és segítőkész sajtófőnökkel, Tom Webb-bel, a parancsnok arrafelé azonban a vendéglátásért felelősm barátságos Fatna, akit néhány éve a Force Indiától csábítottak át.
A zöld gárda eredményei továbbra sem csalogatóak, két dolog azonban biztosan van, amely miatt garantált, hogy a paddockban mozgolódók zöme legalább egyszer megfordul náluk a hétvége folyamán: az egyik a vendégek számára nyújtott ingyenes wifiszolgáltatás jelszava, a másik pedig a hűtőszekrény mélyén lapuló Dr. Pepper üdítőital, amelyhez állandó jelleggel csak a leafieldi zöldeknél lehet hozzájutni.
M.S.
Szépnek a legkevésbé sem mondható a Marussia kétszintes motorhome-ja, amely esténként, éjszakánként még bizarrabb látványát nyújt: a felső részén elhelyezett világítótestek színváltósak, így a létesítmény olyan hatást kelt, mintha egy céllövölde lenne a vurstliban. Két éve a csapat azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy bejelentették: nincs tovább önkiszolgálás, a folytatásban kizárólag meghívásos alapon látják vendégül a sajtó munkatársait és a paddockban dolgozókat, így tumultus csak ritkán alakul ki a különítménynél. Persze Jules Bianchi monacói pontszerzését követően szempillantás alatt megtelt az objektum, ahol egy orosz újságíró vezérletével fülig érő szájjal dalolta együtt a szovjet himnuszt pilóta, mérnök, csapatfőnök, médiamunkás, VIP-vendég és mindenki más, aki épp arra járt. Aki bebocsátást nyer, a szívélyességre biztosan nem lesz panasza, amiben komoly szerepe van a különítmény magyar felmenővel rendelkező PR- és sajtógurujának, Tracy Novaknak is.
M.S.
Igazán nem szép, mindazonáltal kétségkívül érthető, hogy a Pirelli motorhome-ját egyesek gátlástalanul ravatalozónak gúnyolják. A matt fekete építmény kívül-belül dekadens atmoszférát áraszt; Edgar Allan Poe rajongói biztosan megborzonganak, és nagyot sóhajtva vetnek egy utolsó pillantást az égbolton vígan játszadozó felhőkre, mielőtt belépnek a vészjósló másvilági kapun. Pedig ez még nem jelent élve eltemettetést. A médiaügyekért felelős Alexandra, az FIA egykori sajtófőnöke galambszürke uniformisában kísértetként bolyong a krómozott székek között, a berendezés tényleg puritán, és színt is csak a Pirelli sárgán virító logói meg a pultra helyezett gyümölcsök csempésznek a környezetbe. A dekorelemek közül még a bejárat elé kitett, futófelület mintázatú képkeretbe foglalt program a legszellemesebb. Cserébe viszont a pultos lányok bűbájosak, és az aromás olasz kávét kár lenne kihagyni a gumiszállító sportprogramjának főnökével, Paul Hemberyvel folytatott szombatonkénti kerekasztal-beszélgetés közben.
F.P.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő fekete dobozt a jobb oldali hasábban!