Egy régi utópia válik valósággá a hétvégén Peking utcáin, ahol elindul a világ első tisztán elektromos autóversenyének első idénye. A Formula E sok szempontból ragaszkodik a megszokott formulaautós konvenciókhoz, de technikai jellegéből adódóan és a megközelítés tekintetében is újítást hoz az autósport palettájára.
A tíz csapat 20 versenyzője az első idény során csapatonként négy, központilag épített Spark-Renault SRT_01E versenyautót fog használni, amelyeket a Dallara tervezett, az elektromotort a McLaren készítette, az akkumulátorokat a Williams, az abroncsokat pedig a Michelin szállítja. Az első szezon során a technikai paraméterek adottak, de a második évtől meghatározott területeken már lesz lehetőség egyéni fejlesztések megvalósítására is.
A húszfős mezőnyben jól ismert nevek és feltörekvő versenyzők egyaránt megtalálhatók. Egyebek mellett feltűnik a rajtrácson Takuma Sato, Franck Montagny, Lucas di Grassi, Nelson Piquet Jr, Jerome d'Ambrosio, Sébastien Buemi, Nicolas Prost, Bruno Senna, Jarno Trulli, Nick Heidfeld és Jaime Alguersuari is. A csapatok között szintén régi ismerős Aguri Suzuki csapata, az Amlin Aguri, az Andretti Formula E, az Audi Sport Abt, az e.DAMS vagy a Virgin Racing.
A versenyzők az időmérő során 200 kW (270 LE) teljesítményt nyerhetnek ki az akkumulátorokból, a futamokon viszont maximum 150 kW-ot (202,5 LE) használhatnak, azt is csupán a táv egy részében – a zömében csak 162 lóerő áll a rendelkezésükre. Így komoly taktikai csatákra lehet majd számítani, hogy a versenyzők hogyan osztják be a rendelkezésükre álló erőforrásokat.
A belső égésű motoroktól megszokott zaj hiánya mellett az ePrix-k legkülönösebb eleme várhatóan a futamonkénti egy kötelező autócsere lesz, amely során a versenyző az akkumulátorok kapacitásának korlátozott jellege miatt kénytelen lesz autót váltani. Az autócserének a biztonság kedvéért legalább 50 másodpercig kell tartania (bár a gyakorlások alatt jellemzően 37 másodperc alatt le tudták bonyolítani), kerékcsere csak defekt esetén lesz engedélyezett.
A pilóták esélyeit nagyban meghatározza majd, hogy élhetnek-e az úgy nevezett FanBoosttal, amit a rajongók ítélhetnek meg nekik online szavazás útján. A Fanboost révén a futamon felszabadítható teljesítmény 150 kW-ról 180 kW-ra nő, a futam során 5 másodperc időtartamban. Fanboostot a három legtöbb szavazatot elnyerő versenyző kap minden futamon.
Ez nagy előny is lehet, hiszen a belvárosi, utcai pályákon zajló versenyeken nem ígérkezik könnyűnek az előzés, és a Forma-1-ben használt DRS sem áll a pilóták rendelkezésére. Olyan világvárosok is a rendezők között vannak, mint a szezonnyitónak otthont adó Peking, Buenos Aires, Miami, Long Beach, Monte Carlo, Berlin, vagy a 2015. július 27-i idényzáró helyszíne, London. A pontozás a Forma-1-ből már ismert rendszer szerint alakul, viszont három pont jár a pole pozícióért, kettő pedig a leggyorsabb versenykörért is.
A bajnokság filozófiáját és technikai megoldásait tekintve mindenképpen újszerű kezdeményezés nagy próbája a hétvégén esedékes. A sorozat iránti várakozást jól mutatja, hogy az FIA Pekingbe, az első ePrix helyszínére szervezte az Motorsport Világtanács ülését, és a résztvevőkön kívül olyan ismert márkák is csatlakoztak a kezdeményezéshez, mint a biztonsági autót, egy i8-at adó BMW i8, vagy az időmérést végző TAG Heuer. A Formula E hazai televíziós csatornán egyelőre nem követhető, de a világ több nagy TV társasága, köztük az ITV, a FOX, a CCTV-5 és a Canal+ is közvetíti a versenyeket.
A nyitófutam magyar idő szerint szombat délelőtt 10 órakor veszi kezdetét.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!