Már biztos, hogy az USA, és valószínűleg a Brazil Nagydíjon is csak 18 autó fog indulni, mert a Caterham után a Marussia is a szakadék szélére került. „Egyik csapat sem utazik el Amerikába" – jelentette ki a Reutersnek a hétvégén Bernie Ecclestone, akinek a repülőgépei az istállók felszerelésének nagy részét szállítják a tengerentúli versenyekre. A gépek szombaton indultak útnak Austin felé.
A Caterham ellen már korábban csődeljárás indult, és a csődbiztos a múlt héten lezáratta a zűrzavaros tulajdonosi hátterű csapat gyárát, így lehetetlenné vált a részvételük a hétvégi futamon. Az Independent újságírója, Christian Sylt szerint a napokban a Marussia szintén csődeljárást kért önmaga ellen, és hétfőn megerősítették, hogy az istálló anyacége, a Manor Grand Prix Ltd. mellé ki is nevezték csődbiztosnak Geoff Rowleyt és Geoff Carton-Kellyt.
Ők a közleményükben azt állították, a Marussia menedzsmentje azért hívta segítségül őket, mert nem tudta biztosítani a működéshez szükséges fedezetet, és egyelőre nem talált új befektetőket. Az alkalmazottak közül azonban senkit nem bocsátottak el, és október végéig mindenki megkapta a fizetését. A csődbiztosok szerint az istálló indulása Interlagosban és Abu-Dzabiban a későbbi fejlemények függvénye, mivel azonban a Brazil Nagydíjat a jövő hétvégén rendezik meg, a logisztikai nehézségek miatt is kicsi rá az esély, hogy azon részt vehetnek majd.
A Forma-1 legfiatalabb csapatai, a mezőnyhöz 2010-ben csatlakozó HRT, Caterham és Marussia közül az első már 2012-ben megszűnt. Egykori pilótája, az indiai Narain Karthikeyan szerint ez azt mutatja, hogy „az F1 túl drága, a kisebb alakulatok egyszerűen képtelenek fenntartani magukat." A Caterham előző tulajdonosa, Tony Fernandes a Twitteren azt írta, az F1 „fantasztikus sport. Bernie csodálatos munkát végzett, de muszáj átgondolni bizonyos dolgokat."
A probléma régi keletű. Már az FIA korábbi elnöke, Max Mosley is szorgalmazta egy egységes költségplafon bevezetését, amelyet azonban nem sikerült keresztülvinnie. Mostanra viszont egyértelművé vált, hogy a csapatok által javasolt alternatíva, az önkéntes költségkorlátozási egyezmény nem képes biztosítani a kicsik túlélését. A Sauber, sőt még a konstruktőri 6. helyezett Force India is bajban van: az Auto Motor und Sport úgy tudja, ha hétfőig nem fizetik ki a tartozásukat motorszállítójuknak, a Mercedesnek, végveszélybe kerülnek.
Ha a mezőny létszáma 20 alá csökken, a Formula One Management (FOM) és a csapatok közötti keretszerződés szerint egyes alakulatoknak három autót kell szerepeltetniük. Mivel erről legalább két hónappal előre tájékoztatni kell őket, a szabály az idei szezonban már biztosan nem lép életbe, jövőre viszont van rá esély, hogy szükség lesz rá.
„Egyelőre nem kell bevetni három autót, mert (a Caterham és a Marussia) kihagyhat pár versenyt" – mondta Ecclestone, aki felmentést adott nekik az indulási kötelezettség alól. „A pénztől, amelyet azokért a futamokért kapnának, elesnek, de a konstruktőri összetettben nem veszítik el a helyezésüket." Ennek különösen a Marussia szempontjából van jelentősége, ők ugyanis Jules Bianchi Monacóban szerzett pontjai révén a Saubert is megelőzik a tabellán.
Az Auto Motor und Sport szerint Ecclestone elsőként a Ferrarit, a Red Bullt és a McLarent kérné meg, hogy indítsanak egy harmadik autót is, vagy ha ők nemet mondanak, akkor a Mercedest. A Ferrari régóta nem rejti véka alá, hogy vevő az ötletre, amelyet a Red Bull sem ellenez. „Milton Keynes-ben adott a kellő kapacitásunk, és ez megoldaná azt a kellemes problémánkat, hogy sok jó versenyzőnk, de kevés autónk van" – mondta Helmut Marko, a csapat tanácsadója.
A háromautós szabály életbe lépése előtt azonban tisztázni kell, hogy a többletköltségeket ki állja: a csapat vagy Ecclestone. Bár ez a jelenlegi előírásoknak nem felelne meg, ő azt a megoldást is elképzelhetőnek tartja, hogy a kis alakulatok a nagyoktól vásárolják a komplett autót, megspórolva ezzel a költséges kutatást és fejlesztést.
„A Ferrari például azt mondhatná, hogy adunk nektek egy autót, és mindent, ami hozzá tartozik, de cserébe azt akarjuk, hogy ennek a szponzornak a matricája szerepeljen rajta. Használhatjátok a saját szponzoraitokét is, ezét azonban kötelező, és az általunk kijelölt pilótát kell versenyeztetnetek" – jelentette ki Ecclestone. „A csapat így nem szűnne meg. A Caterham gondjait például megoldaná, ha a Red Bulltól kapnának egy autót."
Bár a mezőny a 2005-ös Monacói Nagydíj óta – amikor a BAR-t eltiltották egy technikai szabálytalanság miatt – nem volt olyan kicsi, mint Austinban és Interlagosban lesz, Ecclestone a múltban már többször hangoztatta, hogy a sereghajtók eltűnése nem lenne nagy veszteség. Karthikeyan egyetért vele. „18 autó Austinban? Sajnos senkinek nem fog fájni, hogy az első kör lezajlik incidens nélkül. Ez az igazság" – vélte.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!