SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 05: Jules Bianchi of France and Marussia receives urgent medical treatment after crashing during the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit on October 5, 2014 in Suzuka, Japan. (Photo by Getty Images/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Marussia versenyzője a Japán Nagydíjon egy munkagépnek csapódott. Egy közeli kórházban súlyos fejsérüléssel műtötték. Az operáción túl van, a Ferrari szerint önállóan lélegzik, de a kórház hétfőig nem ad tájékoztatást az állapotáról.
Az FIA megerősítette, hogy Jules Bianchi eszméletlen volt a Japán Nagydíjon elszenvedett balesete után. A francia versenyző az első információk szerint ugyanott, a 7-es kanyarban csúszott ki a vizes pályáról, ahol egy körrel korábban Adrian Sutil, aki azt mondta, a Marussia oldalvást a Sauber mentésére érkezett munkagépnek csapódott. A helyszínen készült képek alapján az autó teljes bukókerete megsemmisült.
Édesapja három és fél órával a történtek után a France 3 televíziónak úgy nyilatkozott, Bianchi súlyos fejsérülést szenvedett, ezért a kórházban meg kellett műteni. Ezt szinte azonnal megerősítette az FIA is, annyit téve hozzá, hogy a beavatkozás végeztével Bianchit az intenzív osztályon ápolják majd tovább.
Késő délután francia források a Ferrari sajtóosztályára hivatkozva azt közölték, hogy a versenyző túl van a műtéten, és önállóan lélegzik. A kórház azonban hétfőig nem ad tájékoztatást az állapotáról.
„Én jól vagyok. A sárga zászlókat lengették, Jules a következő körben ugyanúgy pördült meg, mint én, csak a balesete máshogy végződött" - nyilatkozta a Sky Sportsnak az előzőleg éppen Bianchi mögött haladó Sutil. "Mindenki tudja, hogy az az egyik legtrükkösebb kanyar, és már kezdett sötétedni. A történtek után azonnal be lehetett volna küldeni a safety cart, vagy korábban meg kellett volna szakítani a versenyt, de ilyenkor nem könnyű megítélni a helyzetet."
A rossz időjárási körülmények miatt Bianchit, aki a Ferrari junior programjának tagja, nem helikopterrel, hanem mentőautóval szállították a Szuzukától mintegy 30 km-re lévő Mie Egyetemi Kórházba. Ha a helikopter nem tud felszállni, a Forma-1 szabályai szerint nem lehet akció a pályán, az idő azonban éppen a baleset idején fordult újra rosszabbra. Igaz, a Sky szerint az orvosok más okból választották a mentőautót, mert a helikopter repülhetett volna.
Felipe Massa azt mondta, a körülmények már 5 körrel korábban is annyira rosszak voltak az újra eleredő eső miatt, hogy már akkor be kellett volna küldeni a safety cart. "A rádión kiabáltam, hogy túl sok a víz a pályán" - állította. Ennek ellenére Sutil autóját még éles körülmények között kezdték menteni, pedig a Japán Nagydíjat a rossz idő miatt eleve a biztonsági autó mögül rajtoltatták el, majd 2 kör után megszakították, és később, a körülmények javulását követően indították újra.
A versenyirányítás jól dolgozott
A háromszoros világbajnok Niki Lauda, aki jelenleg a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli igazgatója, úgy vélte, a versenyirányítás jól kezelte a kényes helyzetet.
„Az eső nem volt probléma. A safety cart többször is pályára küldték, és a verseny többé-kevésbé végig biztonságosan zajlott, úgyhogy simán befejeződhetett volna baleset nélkül is" - magyarázta. "Azt sem hiszem, hogy a sötétség gondot okozott. Az autósport azonban veszélyes."
„Hozzászokunk, hogy sokáig nem történik semmi, aztán amikor igen, mindannyian meglepődünk. Pedig észben kell tartanunk, hogy az autósport igenis nagyon veszélyes. Ez a baleset több tényező együttes következménye volt. Egy autó kicsúszott, a darus kocsit odaküldték, erre kicsúszott egy másik is. Ez óriási balszerencse."
Hasonlóan látta a Japán Nagydíj győztese, Lewis Hamilton is, aki azt mondta, a körülmények a pályán kezelhetőek maradtak. "Nem volt olyan durva a helyzet, mint néhány korábbi esetben. A 2008-as silverstone-i futamon sokkal több víz állt a pályán" - állította, hozzátéve, hogy Sutil kicsúszása miatt nem volt szükség a safety carra, mert a "normális protokoll" szerint ilyenkor mindig beavatkozó járművet küldenek a helyszínre.
"Ha nincs ott a munkagép, a másodikként kicsúszó autó az elsőnek ütközik, amiben még benne ülhet a versenyző" - mutatott rá. "Ráadásul sárga zászlókat lengettek, és olyankor elvileg mindenkinek el kell vennie a gázt, különösen, ha dupla sárga zászlók vannak." Az FIA közleménye is kitért arra, hogy a pálya érintett szakaszán dupla sárga zászlókat lengettek a bírói posztokon, ami azt jelenti, hogy óvatosan kell vezetni, előzni tilos, sőt még a megállásra is fel kell készülni.
Nem akarták korábbra tenni a rajtot
A közelgő Phanfone tájfun miatt felmerült, hogy a verseny startját a helyi idő szerint 15 órára tervezettnél előrébb hozzák. Az FIA felajánlotta, hogy akár 11-kor is lehet a rajt, de a Japán Nagydíj rendezője, a Honda - amely a szuzukai pálya tulajdonosa is - ezt nem fogadta el.
„1976-ban sem tudták áttenni a rajtot más időpontra, és most sem: a tévéközvetítések miatt túl nagy a nyomás" - emlékeztetett Sebastian Vettel James Hunt és Lauda 38 évvel ezelőtti, híres világbajnoki döntőjére, amelyre szintén Japánban, de Fudzsiban került sor. "A versenyirányítás megtette, amit lehetett. Egy ilyen balesetet lehetetlen megjósolni."
A versenyt végül Lewis Hamilton nyerte a pole-ból rajtoló Nico Rosberg előtt. „Nem is gondolok a futamra, csak a versenyzőtársam jár a fejemben" – mondta a német, akinek 10 pontra nőtt a hátránya a Japán Nagydíj után. „Kaptam róla némi információt, és nagyon súlyosnak tűnik a helyzet. Reméljük a legjobbakat."
Bianchi a Ferrari protezsáltja
A 25 éves, nizzai születésű Jules Bianchit még 2009-ben, egy F1-es teszt után karolta fel a Ferrari, azóta tagja a maranellói istálló tehetségkutató programjának. Öt évig versenyszerűen gokartozott, majd a szokásos utat követve a Formula Renault 2.0-ban folytatta a pályafutását, ahol már 2007-ben, az első szezonjában megnyerte a francia bajnokságot.
Egy évvel később Nico Hülkenberget maga mögé utasítva győzött a rangos zandvoorti F3 Mastersen, 2009-ben pedig az F3 Euróban lett bajnok. A következő három szezont a GP2-ben és a WSR-ben töltötte, ahol az összetettben két 3., illetve egy 2. helyet könyvelhetett el.
A Forma-1-be 2012-ben, először a Force India tesztpilótájaként lépett tovább, kilenc nagydíj pénteki szabadedzésén kapva szereplési lehetőséget. Versenyzőként tavaly debütált, és Monacóban, ahol kilencedikként ért célba, sikerült megszereznie a Marussia történetének első pontjait. A csapata ennek köszönhetően áll a konstruktőri 10. helyen, megelőzve a Saubert is.
Az FIA-elnök Jean Todt fia, Nicolas által menedzselt, az egyik legígéretesebb tehetségnek tartott Bianchi neve többször felmerült a Ferrarival kapcsolatban is. Sokan biztosra vették, hogy miután a kisebb csapatoknál leszolgálta a tanuló éveit, Maranellóban versenyezhet majd tovább.
A cikket folyamatosan frissíteni fogjuk az újabb információkkal.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!