Max Mosley megvédte a szuzukai döntéseket
Origo
2014. október 08. 08:32
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Japan,
crash of #99 Adrian Sutil (GER, Sauber F1 Team) and #17 Jules Bianchi (FRA, Marussia F1 Team),
Nem osztja a Japán Nagydíjon történtek miatt a versenyigazgatót érő kritikákat Max Mosley, a Forma-1-es Technikai és Sportszabályzatát alkotó, valamint a versenyek sportszakmai lebonyolításáért is felelős Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) volt elnöke. Mosley a Jules Bianchi súlyos fejsérüléssel járó balesete ellenére úgy véli, az F1 jelenleg elég erőfeszítést tesz a versenyzők biztonsága érdekében.
„Szerintem igen. Nagyon szerencsétlen baleset történt Szuzukában, nem igazán tudom a sportbírókat vagy a versenyigazgatót hibáztatni miatta. Minden úgy zajlott, ahogy kellett" – jelentette ki a Sky Sports-nak adott interjújában.
A Japán Nagydíj után többen azzal vádolták a versenyigazgatót, hogy Adrian Sutil kicsúszása után csak akkor lett volna szabad a Saubert kimentő munkagépet a bukótérbe küldeni, amikor már a Safety Car is a pályára lépett. Mosley viszont az Origo GPhírek-nek nyilatkozó Faluvégi Péterhez hasonlóan úgy vélekedett, hogy a biztonsági autó bevetése nem automatikus ilyen helyzetben.
„Baleset esetén az első védelmi vonal a sárga zászló, mert figyelmeztetni kell azokat, akik esetleg rögtön a balesetet szenvedett autó mögött jönnek arra, hogy előttük kicsúszás történt. Ez lehet bemutatott sárga zászló, lengetett sárga zászló és lengetett dupla sárga zászló, ezek a veszély különböző szintjeit jelölik" - vázolta.
„A lengetett dupla sárga zászló azt jelenti, hogy 'azonnal lassíts és készülj fel a megállásra' – ez jellemzően akkor látható, ha valami a pálya területén történik. A Safety Cart akkor küldjük be, ha az akadály vagy veszély nem kezelhető dupla sárga zászlókkal."
Az FIA elnökeként Mosley a tragikus 1994-es imolai versenyhétvége után a biztonsági fejlesztések egyik vezéralakja lett mind a motorsportok, mind a közúti közlekedés terén. Uralma idején számos olyan biztonsági újítás kötelezővé vált az F1-en kívül az alsóbb kategóriákban is, amelyek azóta bizonyítottan emberéleteket mentettek meg.
„Ahhoz, hogy valaki egy modern F1-es autóban megsérüljön, több különböző dolognak kell egyszerre történnie. Itt nehéz körülmények adódtak, egy traktor volt a pályán, és valamilyen okból kifolyólag a versenyző nem látta a sárga zászlókat. Úgy tűnik, hogy nem lassított le annyira, amennyire talán kellett volna. Majd talán kiderül, hogy miért nem, de az biztos, hogy a sárga zászlók ott voltak, ezért lassítania kellett volna, így nem lett volna akkora a kicsúszás veszélye."
Több versenyző és a közvélemény is úgy vélte, a verseny korábbi elindítása megoldást jelenthetett volna a balesetek elkerülésére, de Mosley szerint akár az is előfordulhatott volna, hogy a módosított időpontban még rosszabb időjárás fogadj a mezőnyt. A volt elnök elmondta, az FIA hozza meg a végső döntést, hogy egy verseny megrendezhető-e, és ha igen, mikor. Azt is kijelentette, hogy autó nem tartózkodhat a pályán akkor, ha a mentőhelikopterek valamiért nem tudnak felszállni, így biztosan orvosi döntés eredménye volt, hogy Jules Bianchit közúton szállították kórházba.
Az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve szerint a versenyigazgató külső nyomás alatt dolgozik, ezért nem használja eleget a biztonsági autót az F1-es futamokon, de a versenyhelyzetek megítélésekor nem lenne szabad a közönség igényét figyelembe venni.
"Az a gond, hogy amikor az FIA beküldi a biztonsági autót, a sajtó és a közönség mindig panaszkodni kezd, hogy tönkreteszik a versenyt" – mondta a kanadai. „Ezért aztán kétszer is meggondolják, hogy így tegyenek-e, ez pedig már egy vesztes helyzet."
Forma-1-es pályafutása előtt Villeneuve az IndyCarban és az Indy 500-on is győzni tudott, így ahhoz szokott hozzá, hogy sárga zászlók bemutatásakor azonnal a pályára lép az arra felé Pace Carnak nevezett biztonsági autó. A kanadai szerint az F1-ben is ennek kellene történnie.
„Meg kell változtatni a biztonsági autóval kapcsolatos szabályokat" – mondta Villeneuve, akit az 1997-es Japán Nagydíjról pont azért zártak ki, mert az edzéseken nem lassított eléggé a sárga zászlók esetén. „Amikor én versenyeztem, és azóta is, mindig azt mondtam, hogy amikor baleset történik, mindig be kell jönnie a Safety Carnak."
„Nem lenne szabad, hogy mérlegelésnek helye legyen" – jelentette ki. "Ha baleset történik, jön a Safety Car, ennyi az egész. Már évek óta így kellene történnie, Amerikában mindig is így volt."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!