Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség korábbi elnöke, Max Mosley védelmébe vette a múlt vasárnapi Japán Nagydíj versenyigazgatóját és pályabíróit, akik szerinte nem felelősek Jules Bianchi életveszélyes sérüléseket okozó balesetéért. Jacques Villeneuve viszont úgy véli, sokkal több Safety Car fázisra lenne szükség.

Nem osztja a Japán Nagydíjon történtek miatt a versenyigazgatót érő kritikákat Max Mosley, a Forma-1-es Technikai és Sportszabályzatát alkotó, valamint a versenyek sportszakmai lebonyolításáért is felelős Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) volt elnöke. Mosley a Jules Bianchi súlyos fejsérüléssel járó balesete ellenére úgy véli, az F1 jelenleg elég erőfeszítést tesz a versenyzők biztonsága érdekében.

„Szerintem igen. Nagyon szerencsétlen baleset történt Szuzukában, nem igazán tudom a sportbírókat vagy a versenyigazgatót hibáztatni miatta. Minden úgy zajlott, ahogy kellett" – jelentette ki a Sky Sports-nak adott interjújában.

A Japán Nagydíj után többen azzal vádolták a versenyigazgatót, hogy Adrian Sutil kicsúszása után csak akkor lett volna szabad a Saubert kimentő munkagépet a bukótérbe küldeni, amikor már a Safety Car is a pályára lépett. Mosley viszont az Origo GPhírek-nek nyilatkozó Faluvégi Péterhez hasonlóan úgy vélekedett, hogy a biztonsági autó bevetése nem automatikus ilyen helyzetben.

Mosley szerint a versenyirányítás nem hozott hibás döntéseket Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

„Baleset esetén az első védelmi vonal a sárga zászló, mert figyelmeztetni kell azokat, akik esetleg rögtön a balesetet szenvedett autó mögött jönnek arra, hogy előttük kicsúszás történt. Ez lehet bemutatott sárga zászló, lengetett sárga zászló és lengetett dupla sárga zászló, ezek a veszély különböző szintjeit jelölik" - vázolta.

„A lengetett dupla sárga zászló azt jelenti, hogy 'azonnal lassíts és készülj fel a megállásra' – ez jellemzően akkor látható, ha valami a pálya területén történik. A Safety Cart akkor küldjük be, ha az akadály vagy veszély nem kezelhető dupla sárga zászlókkal."

Bianchi valamiért nem lassított eléggé

Az FIA elnökeként Mosley a tragikus 1994-es imolai versenyhétvége után a biztonsági fejlesztések egyik vezéralakja lett mind a motorsportok, mind a közúti közlekedés terén. Uralma idején számos olyan biztonsági újítás kötelezővé vált az F1-en kívül az alsóbb kategóriákban is, amelyek azóta bizonyítottan emberéleteket mentettek meg.

„Ahhoz, hogy valaki egy modern F1-es autóban megsérüljön, több különböző dolognak kell egyszerre történnie. Itt nehéz körülmények adódtak, egy traktor volt a pályán, és valamilyen okból kifolyólag a versenyző nem látta a sárga zászlókat. Úgy tűnik, hogy nem lassított le annyira, amennyire talán kellett volna. Majd talán kiderül, hogy miért nem, de az biztos, hogy a sárga zászlók ott voltak, ezért lassítania kellett volna, így nem lett volna akkora a kicsúszás veszélye."

Több versenyző és a közvélemény is úgy vélte, a verseny korábbi elindítása megoldást jelenthetett volna a balesetek elkerülésére, de Mosley szerint akár az is előfordulhatott volna, hogy a módosított időpontban még rosszabb időjárás fogadj a mezőnyt. A volt elnök elmondta, az FIA hozza meg a végső döntést, hogy egy verseny megrendezhető-e, és ha igen, mikor. Azt is kijelentette, hogy autó nem tartózkodhat a pályán akkor, ha a mentőhelikopterek valamiért nem tudnak felszállni, így biztosan orvosi döntés eredménye volt, hogy Jules Bianchit közúton szállították kórházba.

Villeneuve: Többször kell Safety Car

Az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve szerint a versenyigazgató külső nyomás alatt dolgozik, ezért nem használja eleget a biztonsági autót az F1-es futamokon, de a versenyhelyzetek megítélésekor nem lenne szabad a közönség igényét figyelembe venni.

"Az a gond, hogy amikor az FIA beküldi a biztonsági autót, a sajtó és a közönség mindig panaszkodni kezd, hogy tönkreteszik a versenyt" – mondta a kanadai. „Ezért aztán kétszer is meggondolják, hogy így tegyenek-e, ez pedig már egy vesztes helyzet."

Forma-1-es pályafutása előtt Villeneuve az IndyCarban és az Indy 500-on is győzni tudott, így ahhoz szokott hozzá, hogy sárga zászlók bemutatásakor azonnal a pályára lép az arra felé Pace Carnak nevezett biztonsági autó. A kanadai szerint az F1-ben is ennek kellene történnie.

„Meg kell változtatni a biztonsági autóval kapcsolatos szabályokat" – mondta Villeneuve, akit az 1997-es Japán Nagydíjról pont azért zártak ki, mert az edzéseken nem lassított eléggé a sárga zászlók esetén. „Amikor én versenyeztem, és azóta is, mindig azt mondtam, hogy amikor baleset történik, mindig be kell jönnie a Safety Carnak."

„Nem lenne szabad, hogy mérlegelésnek helye legyen" – jelentette ki. "Ha baleset történik, jön a Safety Car, ennyi az egész. Már évek óta így kellene történnie, Amerikában mindig is így volt."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!