Vágólapra másolva!
Több volt Forma-1-es versenyző is aggályosnak tartja, hogy munkagépek tartózkodhatnak a pályán a futamok alatt, miután Jules Bianchi vasárnap súlyos sérüléseket szenvedett egy másik versenyautót mentő járműnek ütközve. A Williams vezető versenymérnöke elmondta, az autókkal ilyen jellegű ütközéseket nem szimulálnak. 

A vasárnapi Japán Nagydíjon történt súlyos baleset után több volt Forma-1-es versenyző is amellett érvelt, a továbbiakban nem szabad megengedni, hogy a futamok közben munkagépek dolgozzanak a pálya körül.

A francia Jules Bianchi egy olyan traktornak ütközött Szuzukában, amely Adrian Sutil korábban kiesett versenyautóját próbálta eltávolítani a bukótérből. A futamot megnyerő Lewis Hamilton „normál protokollnak" nevezte, hogy dupla sárga zászló lengetésekor műszaki mentés folyik, és ebben Valtteri Bottas is egyetértett vele.

„Ez egy nehéz kérdés, nem az én dolgom, hogy megítéljem a (versenyigazgató) döntéseit. Szerintem az FIA teljesen normálisan járt el" – mondta Bottas. „Megvizsgálják, hogy gyorsan el tudják-e távolítani a (versenyből kiesett) autókat, és az úgy rendben lesz-e" – magyarázta.

"Mivel az egy elég trükkös szakasza a pályának, és egyre több eső esett, utólag már könnyű azt mondani, hogy veszélyes volt ott (beküldeni a munkagépet), de azt gondolom, érdemes alaposan megvizsgálni, hogy milyen következtetést lehet levonni az esetből."

A veteránok kitiltanák a futamokról a munkagépeket

Bár az Origo GPhírek-nek nyilatkozva Faluvégi Péter, a Magyar Nagydíj versenyigazgatója is azt mondta, a szuzukai versenyirányítás a megszokott eljárást követte, több volt Forma-1-es versenyző is úgy véli, Bianchi balesete után többé nincs helye a pálya területén a műszaki mentést végző munkagépeknek. Bianchi honfitársa, a szintén francia Olivier Panis szabálymódosítást sürgetett a vasárnapi események után.

Bianchi Marussiája ennek a traktornak csapódott Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

„Elég szerencsétlen, hogy ilyen munkagépek a pályán tartózkodhatnak a nagydíjak közben" – mondta az 1997-ben kettős lábtörést szenvedő Olivier Panis. „Évek óta szó van már arról, hogy nem akarunk ilyen járműveket látni a pályán" – tette hozzá az egyszeres futamgyőztes, aki jelenleg fia versenyzői pályafutását egyengeti a Eurocup Formula Renault 2.0 mezőnyében.

„Szomorú, hogy mindig meg kell várnunk, amíg valami nagyon súlyos dolog történik, mielőtt komolyan vesszük a helyzetet" – jelentette ki, majd hozzátette: „Traktornak nincs helye a pályán, hacsak nincs bent a Safety Car, vagy nincs piros zászló."

Egyetértett Panis véleményével a szintén egykori versenyző, jelenleg a Sky Sports kommentátoraként dolgozó Martin Brundle is, aki 1994-ben a szuzukai pályán szintén átélt már egy súlyos balesetet, éppen Bianchi ütközésének helyszínén ütve el egy pályabírót, aki a bukótérben dolgozott.

„Néhányan azt mondják, hogy ott voltak a sárga és a dupla sárga zászlók, de ezek senki nem akadályoznak meg a kiőördülésben" – vélte. „Aggasztó, hogy ilyen járművek a pályán lehetnek. Egyszerűen túl magasak, a versenyző pedig túl alacsonyan ül az autóban."

Ilyen balesetre nem készülnek külön

Az interneten keringő amatőr fényképek némelyikén úgy látszik, hogy Bianchi versenyautójának cockpitje becsúszhatott a munkagép alá, és az is egyértelmű, hogy a versenyző fejét az autó felborulása esetén védő bukókeret teljesen szétroncsolódott.

A Williams vezető versenymérnöke, Rob Smedley elmondta, hogy Felipe Massa 2009-es, szintén életveszélyes fejsérüléssel járó balesete óta átfogó kutatások zajlanak a versenyzők fejének védelme érdekében, azt azonban nem tudta megmondani, hogy az egyik lehetséges megoldásként felvetett zárt pilótafülke megvédte volna-e Bianchit a szuzukai balesetben.

„Nem tudom, most mégis az jár a fejemben, bárcsak zárt lett volna" – mondta Smedley az Auto Motor und Sportnak. „A meghatározott törésteszteket elvégezzük, de egy traktorba való becsapódás nem szerepel köztük" – jelentette ki. „Ez egyszerűen egy szörnyű véletlen volt."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!