Vágólapra másolva!
A Force India a Lotus és a Sauber bevonásával sürgős tárgyalásokat kezdeményez Bernie Ecclestone-nal Abu-Dzabiban, hogy megakadályozzák a sportnak szerintük ártó „Szuper GP2” terv és az ügyfélautók esetleges bevezetését. A kiscsapatok továbbra is konstruktőrként akarnak működni. 

Azonnali tárgyalásokat kezdeményezett a Forma-1 három sereghajtó csapata Bernie Ecclestone-nal, amelyekre Abu-Dzabiban, a szezonzáró idején kerülhet sor. A találkozók azután váltak szükségessé, hogy a túlélésért küzdő istállók úgy látják, nincs valódi szándék arra, hogy az F1-ben való konstruktőri részvétel olcsóbbá váljon, ők viszont az ügyfélautók és a "Super GP2" tervét elutasítják.

„A brazíliai megbeszéléseinken egyértelműen felismertük, hogy a Forma-1 az ügyfélautók illetve a Super GP2 felé tart. Az is ugyanolyan nyilvánvaló, hogy a Stratégiai Munkacsoportnak egyáltalán nem áll szándékában csökkenteni a költségeket. Szeretnénk emlékeztetni arra, hogy elsősorban a kiadások visszaszorítása érdekében indítottuk ezt a kezdeményezést" – idézte a Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese által írt levelet az Autosport, melynek egy rivális csapat mutatta meg a szöveget.

„Miután azt tapasztaltuk, hogy e cél megvalósítását nem veszik komolyan, a költségek csökkentése kapcsán felvetettük a bevételek elosztásának kérdését."

Forma-1, Sergio Pérez, Force India, Orosz Nagydíj Forrás: Force India

Fernley azt is megerősítette, hogy mindhárom csapat konstruktőrként szeretne tovább működni, de ezt csak akkor tudják elképzelni, ha az anyagi feltételek is rendelkezésre állnak hozzá. Ennek érdekében Fernley azt kérte Ecclestone-tól, hogy találkozzon Abu-Dzabiban a három kiscsapat főnökével, Monisha Kaltenbornnal, VIjay Mallyával és Gérard Lopezzel.

„A problémák, amelyekkel szembesültünk, pénzügyi jellegűek, amelyeket csak anyagi lépésekkel lehet megoldani" – írta Fernley. „A közös érdekünk a sport fenntartható jövője érdekében azt kérni Öntől és a többi érdekelttől, hogy valósítsuk meg (a kereskedelmi bevételek) igazságosabb elosztását."

Éles kritikák

Az Autosport szerint a levélben Fernley visszautasította Ecclestone korábbi vádjait, amelyek szerint a kiscsapatok felelőtlenül gazdálkodnak, és többet költenek, mint amennyit megengedhetnének maguknak. Leirata szerint a jogdíjbevételek 70-80 százalékát azonnal felemésztik az erőforrásokkal kapcsolatos kiadások.

Joe Saward szakújságíró pontos adatot is idézett a levélből, e szerint a Ferrari, a Mercedes és a Renault erőforrásait is használó kiscsapatok az idén átlagosan 43 millió dollárt költöttek az új motorokra és a beépítésük költségeinek fedezésére, miközben a jogdíjbevételeik egyenként 52 és 64 millió dollár között voltak. Fernley nehezményezi a levelében, hogy a működésüket olyan szponzorpénzekből kellene megoldaniuk, amelyekért a nagyobb csapatok és a FOM maga is versenyben van.

Fernley levelében „tehetetlennek" festette le az F1 Stratégiai Munkacsoportjában jelen lévő FIA-t a költségcsökkentéssel kapcsolatos kérdésekben, és elfogadhatatlannak minősítette a jogdíjak jelenlegi elosztási rendszerét, melynek alapján a Ferrari és a Red Bull évente egyenként 160 millió dollárhoz jut, az elit munkacsoport tagjai pedig 2014-ben összesen 412 milliót kapnak a teljes, 835 milliós tortából.

A Force India csapatfőnök-helyettese arra is utalt, hogy a kis csapatok a sportág jelenlegi anyagi konstrukcióját nyomás alatt fogadták el, hiszen a mozgásterük alaposan lecsökkent a tárgyalások során, miután a jogtulajdonosok már megállapodtak a négy nagy csapattal arról, hogy ők biztosan a sportág részei maradnak.

„Ezen felül az, hogy a sport kulcsfigurái és résztvevői számára tulajdonrészt ajánlottak, befolyásolhatta az ítélőképességüket azon a téren, hogy tulajdonképpen egy megkérdőjelezhetően működő kartellt hozzanak létre, amely a kereskedelmi jogok birtokosát, a Ferrarit, a Red Bullt, a Mercedest, a McLarent, valamint a Williamst foglalja magában, és a Forma-1 irányítását, illetve láthatóan a FOM anyagi forrásait is ellenőrzése alatt tartja."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!