A Ferrari szokásos év végi sajtótájékoztatóján hosszú idő után először beszélt a Scuderiát érintő jelentős átalakításokról a vállalat októberben hivatalba lépett elnöke, Sergio Marchionne. Az olasz-kanadai üzletember kinevezése óta a technikai igazgató James Allison kivételével gyakorlatilag minden fontosabb részleg vezetőjét vagy meghatározó alakját kirúgták, köztük a csapatfőnököt, Marco Mattiaccit is.
„Túl sok hibát vétettünk" – ismerte el Marchionne. „Ő itt például az idei harmadik csapatfőnökünk" – mondta Maurizio Arrivabenéről, majd az F1-es istállóval kapcsolatban így hozzátette: „Nem könnyű egy ilyen csapatot menedzselni, de nekem már volt részem nagyon összetett szervezetek irányításában. Világosan ki kell jelentenünk, hogy elkötelezettek vagyunk a siker iránt, és hinnünk kell abban, hogy jövőre jól fogunk szerepelni."
Marchionne elsősorban abban látja a Ferrari idei nehézségeinek okát, hogy az eddig pozícióban lévő szakemberek nem hozták az elvárt színvonalat. Az egész éven át tartó átalakítások részeként távozott Fernando Alonso és Pedro de la Rosa (verseny-, illetve tesztpilóta) Luca di Montezemolo (elnök) Stefano Domenicali és Marco Mattiacci (csapatfőnökök), Pat Fry (technikai igazgató) Andrea Stella (Alonso versenymérnöke), Nick Tombazis (aerodinamikai szakember), Hirohide Hamashima (gumiabroncs-szakértő) és Luca Marmorini (a motorfejlesztés vezetője) is.
„Rengeteg kihasználatlan erőforrásunk volt 2014-ben, így a kihívást az jelenti majd, hogy 2015-ben a Ferrari megmutassa az egész csapat újraszervezésének jeleit. A tapasztalatom az, hogy még ennél is bonyolultabb helyzetekben sokat segíthet egy vállalatnak, ha lecserélik a vezérkarát, de ez egy merész kísérlet a 'folytonossági koncepciónkon' belül."
Az FCA néven a tőzsdére ismét bevezetett FIAT-Chrysler Automotive első embere eddigi pályafutásával vont párhuzamot akkor is, amikor a szervezetfejlesztés és a tehetséggondozás jelentőségére hívta fel a figyelmet a Ferrarinál.
„A korábbi munkaköreimben a teljesítményem legalább 50%-át az alapján mérték le az év végén, hogy mennyire ismertem fel és miként fejlesztettem a tehetségeket, valamint mennyire támogattam az előmenetelüket. Ezt itt is követni kell" - figyelmeztetett.
Az elnök azt is megerősítette, hogy leszerződtették Jock Cleart a Mercedestől, de a két csapat még tárgyal arról, hogy az angol mérnököt mikor engedik el a Ferrarihoz, ahol Pat Fry megüresedett helyét veheti át.
Eközben olasz és spanyol lapok arról írnak, hogy Forma-1 tulajdonosa, a CVC Capital Partners azt tervezte, hogy Luca di Montezemolót nevezi ki az F1 igazgatótanácsának élére, de ezt Marchionne megvétózta, így a Ferrari exelnöke csak ügyvezetői jogkör nélküli elnök lehet a testületben.
A sportág kereskedelmi viszonyait meghatározó titkos szerződések között a Ferrari az egyetlen csapat, amelynek vétójoga van szervezeti és szabályalkotással kapcsolatos kérdésekben. Ezt jelenleg Marchionne gyakorolja, aki pont Montezemolótól vette át a posztot.
„Ez az oka annak, hogy Peter Brabeck továbbra is elnökként folytatja, bár korábban már egészségügyi okokból lemondott" – írta az El Mundo Deportivo a CVC F1-es ágazatának elnökéről.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!