A Ferrari meglepetést okozott, a McLaren és a Red Bull küszködött Jerezben, de továbbra is mindenki a Mercedest tartja a világbajnokság első számú esélyesének. Az Ezüstnyíl nem szerepelt az élen Jerezben, viszont hosszú távokat megtettek vele a versenyzők, ami nem feltétlenül a teljesítmény optimalizálását célozza, hanem az autó megismerését és a pilóták akklimatizációját. Lewis Hamilton elmondása szerint erre szükség is van.
„Amikor először vezetek egy új autót, soha sem érzem jól magam benne" - mondta Hamilton. „Ilyenkor a legrosszabb, a gumik sem működnek rendesen a jerezi hideg időjárásban. Először vezetni még akkor sem volt jó, amikor néhány éve Valenciában vagy Bahreinben voltunk. Elsőre soha sem az igazi, ez van. Az ember legalább tudja, hogy ilyenkor a legrosszabb, és ennél később csak jobb lehet."
A tavalyi év során kialakult erőviszonyok alapján az üldözőknek jelentős hátrányt kell ledolgozniuk, és úgy tűnik, efelé egyelőre a Ferrari tette a legnagyobb lépést. Mind a négy nap során Ferrari motoros autó végzett az élen, ebből kétszer Sebastian Vettel, egyszer pedig Kimi Räikkönen neve szerepelt a tabellán. Bár sokan már az olaszok formajavulásáról beszélnek, ők egyelőre óvatosak a helyzettel kapcsolatban.
„Nem feleltünk meg az összes elvárásunknak, mert szerettünk volna hosszabb távokat megtenni, és ennél is gyorsabbak lenni” – nyilatkozta James Allison, a Ferrari technikai igazgatója. „Ugyanakkor, elnézve a történteket, elégedettek lehetünk, mert jól kezdtünk. Barcelonában továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a fejlesztésekre, hogy alaposan felkészüljünk az első versenyre Melbourne-ben.”
A maranellóiak csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene kitért legfőbb ellenfelük, a Mercedes teljesítményére is. Az Ezüstnyíl minden nap maratoni távot tett meg, de a leggyorsabbak között egyelőre nem volt ott. „A teljesítmény tekintetében nem hiszem, hogy a versenytársaink – különösen az egyik – megmutatták az igazi erejüket e néhány nap során. A valós helyzetet szerintem csak az utolsó, barcelonai teszten ismerjük majd meg” - figyelmeztetett Arrivabene.
Az olaszok vezetőjével értett egyet a sauberes újonc, a harmadik tesztnapot az élen záró Felipe Nasr, sőt ő a szintén Mercedes motorral hajtó Williamst is gyanúsnak találta: „Szerintem a mercedeses autók rejtegették, hogy mire képesek. Szerintem nem mutatták meg a 100%-os teljesítményüket."
A viharfelhők a múlt novemberi abu-dzabi teszthez hasonlóan Jerezben is összegyűltek az új McLaren-Honda fölött. Ők az első két napot gyakorlatilag végig a bokszban töltötték, de később is rendszeresen műszaki hibákkal szembesültek, és egyelőre lassúak voltak. Pánik viszont egyelőre nem tört ki náluk.
„Sajnos akadt néhány gondunk ezen a héten, mindegyik elég apró volt, de összeadódva azt jelentették, hogy elég sokáig a bokszban kellett vesztegelnünk” – mondta a mérnöki gárdát vezető Matt Morris. Szerinte ennek ellenére nagyrészt elvégezték, amit szerettek volna.
„Akadt pár leállásunk, de így is végeztünk az aerodinamikai programunkkal, és begyűjtöttük a gyárban dolgozó srácoknak szükséges összehasonlítási adatokat. Így most ellenőrizhetjük, hogy minden úgy működik-e, ahogy azt elvárjuk” – tette hozzá. „Emellett Jenson (Button) nagyon jó visszajelzéseket tudott adni a Hondának. Folyamatosan elemezte a helyzetet az etapok után.”
A legnagyobb feltűnést kétségkívül a Red Bull keltette Jerezben, pedig éppen elrejtőzni szerettek volna. Ezt viszont nem az álcázott autójukkal érték el, hanem azzal, hogy a McLarenhez hasonlóan igen hosszú időt töltöttek javítással és hibakereséssel, ráadásul egy bizarr baleset is nehezítette a munkájukat. A kép végül a zárónapra állt össze.
„Amint megoldottuk a gondjainkat, az autó már remekül működött az egész délután folyamán, és a programunk főbb pontjain végig tudtunk menni” – mondta a nemrég vezető versenymérnökké előléptetett Guillaume Rocquelin.
A Red Bullnál egy filléres alkatrész hibája miatt meglepően sérülékenynek bizonyult a Toro Rossóban sokkal üzembiztosabbnak tűnő új Renault erőforrás, és az sem segítette a csapat munkáját, hogy a második nap reggelén Danyiil Kvjat megrongálta az egyetlen új első szárnyat. Így hétfőn szinte végig az elhanyagolhatatlan alkatrész nélkül voltak kénytelenek dolgozni.
„Ez a hét a megbízhatóság megalapozásáról szólt, és bár kellett babrálnunk az autóval, nagyjából ott tartunk, ahol szeretnénk. Közepes és hosszú etapokra koncentráltunk, és Danyiil az utolsó délután során több ilyet is teljesíteni tudott” - mondta Rocky, aki eddig Sebastian Vettel versenymérnöke volt.
„Vesztettünk némi időt a négy nap során, és ez mindig bosszantó, mert így ki kell húzni bizonyos tételeket a feladatlistáról, de a fontos dolgokat elvégeztük, úgyhogy elég jó helyzetben hagyjuk el Jerezt.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!