Több, egymástól független hatás is elősegítette Sebastian Vettel vasárnapi győzelmét a Malajziai Nagydíjon. Ezek egyike volt a Ferrari kiváló stratégiája, amely elősegítette, hogy a német pilóta mindig szabad pályán hozhassa ki autójának – a Mercedesszel összehasonlítva - váratlanul jó teljesítményét.
Bár a számítások azt mutatják, hogy Vettel a korai Safety Car fázis és a két Mercedes nem túl szerencsés kerékcseréje nélkül is esélyes lett volna a győzelemre, James Allison, a Scuderia technikai igazgatója szerint nem lett volna könnyű dolguk, ha a pályán kell megelőzniük a két Ezüstnyilat.
„Szerintem talán kicsit gyorsabbak voltunk a Mercedesnél a versenyen” – mondta a brit mérnök. „Láthattuk, hogy amikor olyan forgalomban voltak, amely lassabban haladt náluk, nehezen jutottak túl rajta. Ha valaki csak 1-2 tizeddel gyorsabb a másiknál, ahogy szerintem mi voltunk, nehéz végrehajtania az előzést.”
Allison szerint a Safety Car lehetőséget biztosított a Ferrarinak, hogy Hamiltont „viszonylag fájdalommentesen” megelőzzék, és úgy vélte, ha ők is kihozták volna Vettelt, a Mercedesnek jobb esélyei lettek volna. „Ez esetben szétválaszthatták volna a stratégiájukat, és legalább egy autóval legyőzhettek volna minket” - mondta.
A váratlan győzelem után eufória lett úrrá a paddockon. Sokan várják, hogy a Ferrari a Mercedes állandó riválisa lehet 2015-ben, de a Scuderia csapatfőnöke óvatosságra intett a csapat jövőbeli esélyeivel kapcsolatban.
„Reálisan kell látnunk a dolgokat” – figyelmeztetett Maurizio Arrivabene. „A szezon elején azt mondtam, hogy az idén két versenyt akarunk nyerni, és ebből egy már megvan, pedig még csak két futam ment le. Néha egy győzelem túl korán jön, ez előny és hátrány is lehet. Mindkét lábbal a földön kell maradnunk.”
Az olasz menedzser méltatta a Ferrarinál uralkodó csapatszellemet, és a maranellói istállót egy svájci, „de inkább egy tökéletes olasz” órához hasonlította. Úgy véli, a legfontosabb, hogy zavartalanul haladjanak a kitűzött céljaik felé.
A Ferrari a hétvége előtt új csapattaggal, a Lotustól elcsábított Iñaki Ruedával erősített, aki korábbi munkahelyéhez hasonlóan a versenystratégiával foglalkozik a Scuderiánál. Rueda a Lotusnál is dolgozott már Allisonnal, és a csapatkoordinátornak szerződtetett Toni Cuquerella után rövid idő alatt ő a második kulcsfontosságú igazolás, amellyel a maranellói istálló bővíti a személyzetét. Úton van a Mercedes egyik rutinos mérnöke, Jock Clear is, akit Brackleyben már felmentettek a munkavégzés alól.
A korán és váratlanul jött siker után megszólalt a Ferrari tavaly októberben lemondatott volt elnöke, Luca di Montezemolo is, aki szerint a vasárnapi győzelem még a tavalyi stáb munkájának eredménye. A helyére lépett Sergio Marchionne komoly tisztogatást végzett a Scuderiánál, számos kulcsembert küldtek el.
„Nagyon örülök, nem számítottam arra, hogy a csapat ilyen gyorsan nyerni fog” – nyilatkozta a 67 éves Montezemolo, aki jelenleg az Alitalia légitársaság elnöke. „Ez a jutalom a kemény munkáért, ami 2014 februárjában kezdődött Maranellóban, aztán átvették azok, akik most működtetik a Scuderiát. A győzelem talán a Mercedes kisebb hibáinak is köszönhető, de azoknak is, akik tavaly az autót és a motort tervezték.”
Az ellenfelek sem hagyták szó nélkül a Ferrari győzelmét. Bár a csapatvezetők egyetértettek abban, hogy az olaszok sikere jót tesz a sportnak, riválisai közül nem mindenki nézte jó szemmel Vettel örömét a dobogó tetején, még akkor sem, ha többen gratuláltak neki.
„Azt mondanám, hogy szerencsésen beleugrott a jóba” – mondta Jenson Button a vasárnapi győztesről. „Van úgy, hogy valakinek összejönnek a dolgok” – tette hozzá a brit, aki 2009-es világbajnoki sikerét annak köszönheti, hogy csak a megszűnés határára sodródott Brawn GP-nél jutott számára hely az F1-ben, de végül kiderült, messze az övék a leggyorsabb autó.
A futam után a pontversenyt vezető Lewis Hamilton is elmerengett azon, hogy milyen forgandó a szerencse. A Ferraritól a McLarenhez igazoló Fernando Alonso kapcsán megjegyezte: „Ott ültem Sebastian mellett, és azon morfondíroztam: ’Mire gondolhat most Fernando?’ Ez akár vele is megtörténhetett volna. Néha furcsa az élet.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!