Alain Prost szerint a Forma-1 népszerűségének csökkenését csak úgy lehet megállítani, ha a sportág új rajongókat tud megnyerni, akik a jelenlegi formájukban is értékelni tudják a versenyeket. Szerinte ugyanis az a fő probléma, hogy a közönség nagy része már régóta követi a versenyeket, és nosztalgiával gondolnak a korábbi évtizedekre.
A Forma-1 népszerűsítésére számos ötlet született az utóbbi hónapokban, de komolyabb változásokra még nem került sor, a nézőszám pedig folyamatosan csökken. Felmerült, hogy a technikai szabályokon kellene változtatni, és 1000 lóerő feletti motorokkal, valamint nehezebben vezethető, agresszívabb kinézetű autókkal kell látványosabbá tenni az F1-et. Ezt a kezdeményezést azonban a csapatfőnökök februárban elvetették, és 2017-ig nem számíthatunk számottevő szabályváltozásokra.
Prost szerint nem is erre lenne szükség, hanem hatékonyabb promócióra, amellyel vonzónak tüntetik fel a Forma-1-et egy új réteg számára. Azzal viszont egyetért, hogy a versenyzők dolgát meg kellene nehezíteni. „Én csökkenteném a leszorítóerőt, hogy nehezebben lehessen vezetni az autókat. Persze az se lenne baj, ha kicsit erősebbek lennének a motorok, de ez még nem minden" – nyilatkozta a korábbi négyszeres világbajnok. „Sokmindenről beszélhetnénk, például a rádiós kommunikációról is. Hitelesebb képet kell közvetítenünk a Forma-1-ről, hogy a fiatalabb rajongók számára is vonzóak legyünk."
„A Forma-1 közönsége nem újult meg. Ezért hajlamosak unatkozni – mindig ugyanazok az emberek nézik a versenyeket" – magyarázta. „Az emberek élvezték az autók hangját? Többé nem kapják meg. Nosztalgiával gondolnak vissza a 80-as évekre, és a többi évtizedre. Olyan rajongókat kell megnyernünk, akik az újdonságokat is értékelni tudják."
Prost szerint a jelenlegi Forma-1-ben is számos pozitívumot lehet találni, de az emberek hajlamosak a problémákat kiemelni. „Az új motortechnológia például fantasztikus, de nem beszélnek róla eleget. Az is lehet, hogy nem a megfelelő módon magyarázzák el a közönségnek" – vélekedett. Szerinte a V6-os turbómotorokra mindenképpen szükség volt, hiszen ezek nélkül a Renault és a Mercedes valószínűleg otthagyta volna az F1-et, a Honda pedig nem tért volna vissza. „A gyártók nélkül sem lenne ugyanaz a Forma-1" – mutatott rá.
A francia azt sem tartja különösebb problémának, hogy az új turbókorszak első évét toronymagasan uralta a Mercedes, és idén is hasonló évre lehet számítani. A Red Bull szeretné elérni, hogy szabályváltozásokkal tegyék egyenlőbbé a küzdelmet, de a Renault nagyköveteként is dolgozó Prost szerint nem szabad büntetni a Mercedest azért, mert jobb munkát végeztek a többieknél.
„Az emberek nem szokták elfogadni, ha valaki uralja a mezőnyt" – mondta. „A Mercedes három-négy éven át készült arra, hogy ilyen jó legyen. Sajnos két-három évre is szükség lehet ahhoz, hogy a többiek utolérjék őket, de ez is a játékhoz tartozik. A problémák mindig is jelen voltak a Forma-1-ben, például a kiscsapatok anyagi gondjai is."
Prost hozzátette, a Renault jelenleg tényleg komoly problémákkal küszködik, de bízik benne, hogy viszonylag rövid időn belül megoldják ezeket.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!