Miután az Ausztrál Nagydíjra nem utazott el, Bernie Ecclestone személyesen is megjelent az Malajziai Nagydíj helyszínén, amely egyelőre még nem rendelkezik szerződéssel a következő szezonra. Az F1 mindenható uraként ismert 85 esztendős üzletember több aktuális kérdésben is kifejtette nézeteit az újságíróknak.
Számos problémával szembesült az F1 az elmúlt hetek során: több csapat anyagi nehézségekkel küszködik, nem sikerült megoldást találni a Német Nagydíj megmentésére, és a Mercedes fölénye miatt a nézettség is csökken több fontos piacon. Ecclestone elismerte, hogy „jobban kell dolgozniuk”, majd ironikusan hozzátette: a csapatokkal tartott malajziai megbeszélésének eredménye, hogy „megállapodtunk a következő tárgyalás időpontjáról.”
Saját bevallása szerint Ecclestone-nak nincs könnyű dolga az istállókkal. Szepangban a szélcsatornák használatáról, a pénzdíjakról, a versenyhétvégék lebonyolításának formájáról, a dupla pontok esetleges visszahozásáról, és az időmérő reformjáról is egyeztetett velük.
Ismét felvetette, hogy legyen kétszeres szorzó az utolsó három futam pontszerzői esetében, és pontokat adna az időmérők helyezettjeinek is. Ecclestone nem tartaná rossz ötletnek, ha az időmérő győztese „talán a 12. helyről” rajtolna. Ecclestone azt is elmondta, hogy a folyamatos egyeztetések ellenére hiba lenne, ha a csapatok még jobban beleszólhatnának a szabályok kialakításába.
Az elmúlt hét egyik kiemelt híre volt, hogy a tudósítások szerint Ecclestone a Red Bull mellé állt, és úgy vélte, a Mercedes fölénye ellen szabályváltozásokra is szükség lehet. Malajziában viszont már más hangot ütött meg.
„Nekem nincs problémám a Mercedesszel. Az egyetlen bajom, hogy a többiek nem képesek ugyanarra, mint ők. A Mercedes szép munkát végzett. Az övék a legjobb motor, a legjobb karosszéria, két pilóta a legjobbak közül, úgyhogy jogukban áll nyerni. A többieknek kell összeszedniük magukat. Nem helyes hibáztatni azokat, akik jól dolgoztak” – vélte.
Az Ezüstnyilak idén is fennmaradni látszó, jelentős előnye miatt a Red Bull felvetette, hogy kiszállhatnak a sportból, bár Christian Horner pénteken finomított az álláspontjukon, és azt mondta: a valós félelem az, hogy erőforrás-beszállító nélkül maradhatnak, így csapatuk kiszorulhat az F1-ből.
Egy olyan pletyka is felmerült viszont, hogy az energiaital-gyártó akár az egész világbajnokságot is bekebelezheti. Ecclestone üdvözölne egy ilyen lépést Dietrich Mateschitz részéről, és úgy gondolja, hogy az F1 jelenlegi tulajdonosa, a CVC hajlandó lenne megválni a sporttól.
Ez a fejlemény „elégedettséggel töltene el, ahogy a CVC-t is" - mondta. „Ők abból élnek, hogy vállalatokat vesznek és adnak el, tehát ha valaki felbukkan egy jó ajánlattal, biztosan elfogadnák. Így kellene tenniük.”
Mostanában egyre gyakrabban merül fel, hogy a 85 esztendős Ecclestone-nak távoznia kellene az F1 éléről, mert nem képes elé rugalmasan alkalmazkodni a sportágra hatást gyakorló gazdasági és társadalmi trendekhez. A brit üzletember nyomatékosította, hogy nem tervez önként lemondani az általa felépített birodalom irányításáról.
„Önök itt állandóan panaszkodnak minden miatt, úgyhogy halljuk, mit tennének az én helyemben a távozáson kívül?” – szegezte neki a kérdést Ecclestone az újságíróknak.
„Olyan ez, mintha Sinatrának kellene nyugdíjba mennie, és valaki másra lenne szükség, aki énekel helyette. Amikor végül elmegyek, bárki is folytatja majd helyettem, valószínűleg teljesen másként fogja végezni a munkáját, és talán lesz néhány segítője is. Erre viszont várniuk kell, amíg engem kirúgnak vagy meghalok.”
Ecclestone távozásának szükségszerűsége legutóbb a Német Nagydíj bukása miatt merült fel, amely a Hockenheimring és a Nürburgring szerint is az Ecclestone által követelt túl magas jogdíjak miatt történt meg. A brit szerint a futam jövő évi megrendezése az érvényes szerződés ellenére sem garantált, és a szintén bajban lévő Olasz Nagydíjról is csak annyit mondott, hogy „ha Monzának mennie kell, hát menni fog.”
„Németországban az a baj, hogy a Nürburgring kölcsönt vett fel, és óriási pénzeket költött el” – jelentette ki a Daily Mail szerint. „Nem kellett volna ennyit elszórniuk, és nem kellett volna ilyen kölcsönökbe belemenniük. Elfelejtették visszafizetni őket, ez okozott némi problémát. Rossz üzenet volt.”
Ecclestone ennek ellenére elismerte, „talán igaz”, hogy túl sok pénzt kértek a Német Nagydíj promóterétől, de rámutatott az F1 egyik gazdasági paradoxonára: „A csapatok 62%-át kapják meg a (CVC) profitjának, úgyhogy ha kevesebbet keresünk, ők is kevesebbet fognak.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!