Vágólapra másolva!
Helmut Marko szerint a jelenlegi szabályok mellett semmi esély nincs arra, hogy a közeljövőben bárki is felvegye a versenyt a németekkel. A Williams nem ért egyet, szerintük a Ferrari óriásit lépett előre.

Miután az Ausztrál Nagydíjon kiderült, hogy a tavalyi szezont uraló Mercedes előnye 2015-ben sem csökkent, az idényt gyengén kezdő Red Bull kiakadt a jelenlegi motorszabályokra, és változásokat követelt. A 2010 és 2013 között minden világbajnokságot bezsebelő istálló tavaly még másodikként végzett a tabellán a gyengébb Renault-motorral, az idei szezont viszont egy csalódást keltő 6. hellyel kezdték Melbourne-ben. A tanácsadóként dolgozó Helmut Marko elmondta, a jelenlegi szabályok mellett esélyük sem lesz utolérniük a Mercedest, de ez nem csak a Renault-motoros istállókra, hanem mindenkire igaz.

Marko szerint az a legnagyobb probléma, hogy a motorokat nem fejleszthetik szabadon a gyártók, a helyzeten pedig az év során korlátozott számban felhasználható zsetonok sem segítenek. „Felejtsék el a zsetonokat" – jelentette ki. „Az igazi probléma a hajtáslánccal az, hogy befagyasztják a fejlesztésüket. Aki a felkészülés során lemaradt, annak esélye sincs arra, hogy valaha is lefaragja a hátrányát."

Marko szerint csak az újabb szabályváltozások segíthetnének a helyzeten, de tisztában van vele, hogy ezek kiharcolására nincs sok esély. „Ahhoz, hogy gyorsan változtassunk, minden csapat beleegyezésére szükség lenne, 2017-ben pedig a többség szavazatát kellene megszereznünk. A Mercedesnek van a legtöbb csapata, összesen négy, ezért nem tudunk elég szavazatot szerezni ellenük."

A Mercedes egyelőre toronymagasan uralja a mezőnyt Forrás: AFP

A többi csapat és motorgyártó azonban nem látja ennyire borúsan a helyzetet: a McLaren a katasztrofális kezdés ellenére töretlenül bízik benne, hogy idővel legyőzhetik a Mercedest, a Ferrari pedig biztató formában kezdte az idényt, és a Williams szerint ezt a tavalyinál jóval erősebb motorjuknak köszönhetik. Marko azonban nekik sem adna sok esélyt.

„Mi a Red Bullnál úgy gondoljuk, hogy ezekkel a megszorításokkal soha senki nem fogja utolérni a Mercedest. Az ő motorjuk nélkül jelenleg senkinek nincs semmi esélye" – jelentette ki. „Nem gondolom, hogy a Honda középtávon fel tud zárkózni, és a Ferrari teljesítményét is a helyén kell kezelni: nem arról van szó, hogy közelebb kerültek, csak most jobbak, mint tavaly."

A Ferrari máris rengeteget fejlődött

A Williams teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley viszont egyértelműen úgy gondolja, hogy a Ferrari a motorfejlesztés terén lépett előre a legnagyobbat. „Az ausztráliai formájuk alapján a Ferrari és a Sauber fejlődött a legtöbbet" – mondta. „És mi a közös bennük? Elég egyértelmű, hogy a Ferrari rengeteget javított a hajtásláncán."

Smedley szerint a Saubernek nincs pénze arra, hogy az autóján végezzen el komoly fejlesztéseket, ezért a melbourne-i 5. helyük biztosan a motornak köszönhető. „A tavalyi idény végén 12-15 km/ó-val gyorsabbak voltunk a Ferrarinál. Most hasonló a tempónk, sőt ők talán kicsit gyorsabbak" - magyarázta a brit mérnök.

Szükség volt az új szabályokra

Noha a tavaly bevezetett motorszabályokat még mindig sokat kritizálják, a Williams helyettes csapatfőnöke, Claire Williams szerint az istállók csak jól jártak vele, hiszen az új technológia miatt könnyebb szponzorokat szerezni. „Kereskedelmi igazgatóként úgy látom, hogy a motorokra vonatkozó szabályok megváltoztatása könnyebbé tette a tárgyalásokat azokkal a vállalatokkal, amelyek sportként tekintenek a Forma-1-re, és aggódnak a környezetvédelmi kérdések miatt."

Williams szerint a hibrid motorok előnyeit nem hangsúlyozzák eléggé, ezért nem örvendenek nagy népszerűségnek a közönség körében. „Szerintem nem beszélünk róluk eleget, pedig ezzel mi is jól járnánk" – mondta. „Abban biztos vagyok, hogy a környezetvédelem szempontjából jó döntés volt a bevezetésük."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!