A Malajziai Nagydíj során Bernie Ecclestone felvetette, hogy a női pilóták előmenetelének támogatása érdekében az F1-es hétvégék programjába bekerülhetne egy kizárólag hölgyeknek létrehozott bajnokság, amely lehetőséget biztosítana számukra a kitűnésre, mivel jelenleg nincs reális esély arra, hogy az F1 mezőnyéhez csatlakozzanak.
Ecclestone gondolata tiltakozást váltott ki a Williams fejlesztő pilótájaként dolgozó Susie Wolff, valamint a Forma-3-ban versenyző Tatiana Calderon részéről is, aki közölte a Twitteren, hogy „nincs szükség női F1-es sorozatra, mi is képesek vagyunk a motorsport legmagasabb szintjén versenyezni! Amint a sisakrostélyt lecsapjuk, mindannyian csak pilóták vagyunk.”
Wolff és Calderon érvelése a leggyakoribb a női pilóták szemszögéből, de Michel Mouton úgy véli, ezt az ötletet nem lehet azonnal a kukába dobni. Mouton a Rali Világbajnokság történetének eddigi egyetlen női versenyzője, aki nyerni tudott, és jelenleg pedig a nők motorsportbeli helyzetével foglalkozó FIA bizottság vezetője.
„Egy kizárólag női bajnokság ötletét nem vetnénk el vita és kutatások nélkül” – jelentette ki az Associated Pressnek. „A versenyzőként szerzett tapasztalatom alapján igazán hiszem, hogy a nők a férfitársaikkal azonos szinten akarnak versenyezni. Az évtizedek során bizonyították, hogy ez lehetséges, még akkor is, ha csak páran.”
Néhány nappal ezelőtt a Motorsport.com szerzője, Kate Walker rámutatott, hogy a legtöbb sportágban külön versenyeket rendeznek nők és férfiak számára, ez az autósportban csak annak technikai jellege miatt nem merült még fel.
„A motorsport az ügető és a vitorlázás mellett egy a csupán három sportág közül, ahol a férfiak és a nők egymás mellett versenyeznek, azonos szabályokkal és értékeléssel. Ez a közös játéktér valós képet mutat a teljesítményről, és motiválja az atlétákat, hogy nemtől függetlenül a világ legjobbjai legyenek. Továbbra is azt kell hirdetnünk, hogy a motorsport nyitott mindenki számára, azonos lehetőségekkel és esélyekkel a sikerre” - mondta Mouton,.
Néhány héttel ezelőtt nagy port vert fel, hogy a Lotus fejlesztőpilótának szerződtette a spanyol Carmen Jordát. Ez - amellett, hogy a hölgyeket egyelőre ritkán szerződtetnek F1-es csapatok - azért okozott meglepetést, mert Jordának semmilyen értékelhető eredménye nem volt az alsóbb kategóriákban, így nyilvánvaló, hogy nem a tehetsége miatt esett rá a Lotus választása. A spanyol hölgy szerint nem rossz ötlet a női F1.
„Mostanában már lehet látni, hogy a nők a saját bajnokságaikban versenyeznek a legtöbb sportágban, legyen az foci, tenisz, sí vagy bármi más. Egyikben sem közvetlenül a férfiakkal küzdenek. Úgyhogy a kérdés az, miért ne lehetne egy külön női F1-es világbajnokság?" - mondta az F1 hivatalos weboldalának. „Az igazság az, hogy a nők előtt nincs kitaposott út az F1-be. Rengeteg a leküzdendő akadály. A férfiaknak könnyebb már fiatalon bekerülniük" - jelentette ki
Jordá felidézte egy gyerekkori élményét, amikor egy gokartos ellenfele sírva fakadt a 3. hely megszerzése után, mert a dobogó 2. fokára előtte egy lány, Jordá állhatott fel. A spanyol hölgy szerint ez jó példa arra, hogy a férfiak elnyomják a nőket a motorsportok terén, és úgy véli, ebben a szponzorok is partnerek.
„Mindenki a győzelemről álmodozik, és azt hiszi, hogy egy nő nem nyerhet az F1-ben. Ezért gondolom, hogy egy női F1-es bajnokság lenne a helyes válasz. Ráadásul ennek akadnak prominens támogatói is, ahogy ezt mostanában láttuk!" - utalt Ecclestone-ra.
Miközben az F1-ben női bajnokságon lamentálnak, első látásra meglepő bejelentést tett a közönség és a gyártók – köztük az Audi - körében egyre népszerűbb Sportautó Világbajnokság (WEC), amely az idei szezontól elbúcsúzik a rajtrácson látható grid girlöktől, akik hagyományosan a jelenlétükkel színesítik az autókkal és szerelőkkel zsúfolt célegyenest a futamok rajtja előtt.
„Silverstone-tól láthatják, hogy minden általunk szervezett versenyről hiányozni fognak a korábban megszokott grid girlök” – közölte Gerard Neveu, a WEC vezetője a Reuters hírügynökséggel. „Számomra ez már a múlt. A nők helyzete mára kissé megváltozott.”
A DTM külön Instagram csatornát indított a lányoknak
A női F1-es bajnoksághoz hasonlóan ez a lépés is nagy vitát kavarhat, mivel a szurkolók egy része biztosan hiányolni fogja a korábban elmaradhatatlannak tartott hölgyeket a rajtrácsról, mások viszont – például az F1fanatic weboldal publicistája, Keith Collantine – rögtön amellett kezdtek érvelni, hogy az F1-nek is követnie kellene ezt az utat, hogy vonzóbb váljon a nők körében.
Így gondolkodik a korábbi F1-es versenyző, Anthony Davidson is, aki tavaly a Toyota színeiben, Sébastien Buemi oldalán megnyerte a világbajnokságot.
„Elég sokat beszélgetünk erről a feleségemmel, és egyetértünk abban, hogy ez igen korszerűtlen. A grid girlök jelenléte igencsak idejétmúlt. A világ már túllépett ezen, nem igaz? Ilyen téren a motorsportoknak követni kell azt, amerre a világ halad. Szerintem ez helyes, korszerű lépés a WEC-től" - jelentette ki. "A szokás meglehetősen szexista volt.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!