Szeptemberben, közvetlenül a versenyszezont lezáró Kamion Európa-bajnokság magyarországi fordulója után megkezdik végre a Hungaroring régóta esedékes újraaszfaltozását, árulta el az Origo GPhírek-nek adott interjújában Gyulay Zsolt, a pálya elnök-vezérigazgatója csütörtökön.
A sok helyen feltöredezett, hullámos burkolat cseréje évek óta napirenden van, de ha az idén sem kerülne rá sor, Gyulay szerint jövőre már nem lenne is Forma-1-es futam Mogyoródon. „Az újraaszfaltozás szeptember közepén indul, megvan a nyertese" – mondta. „A Swietelsky Magyarország adta a legjobb ajánlatot, amely még az előzetes becslés alapján is nagyon kedvező."
Ez 7-800 millió forintos összeget jelent – a munkálatok költségét korábban mintegy 100 millióval többre becsülték –, és a pálya teljes hosszában való újraaszfaltozásán kívül benne van az összes rázókő cseréje, valamint a sikán és a 10-es kanyar még kavicsos bukóterének leaszfaltozása is. Gyulay azt állította, a Hungaroring Sport Zrt. „megversenyeztetett mindenkit, akit lehetett", és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumról ígéretet kapott a támogatásra.
A munka várhatóan két hónapot vesz majd igénybe, azaz november közepéig fog tartani. A pályára Gyulay szerint a 14-es kanyarban már használthoz hasonlóan jó minőségű, zajelnyelő aszfalt kerül, amely „minden FIA-előírásnak megfelel." A Nemzetközi Automobil Szövetség versenyigazgatója, Charlie Whiting kérésére két kanyarba speciális kísérleti rázóköveket, úgynevezett Ludwig-kerékvetőket helyeznek el. „Ez motorokhoz is alkalmas, négy méter széles, nem kell hozzá külön műfű" – magyarázta Gyulay.
Ezek a Klaus Ludwig túraautó-versenyzőről elnevezett rázókövek általában mobil jellegűek, és gyakran tartozik hozzájuk egy tányérszerű kiegészítő is, amely a kanyar levágását hivatott megakadályozni. Néhány pályán – például a német Oscherslebenben, vagy az orosz Moscow Racewayen – már használtak ilyeneket.
A kérdésre, hogy a Hungaroring ezek szerint szeretné-e Magyarországra csábítani a MotoGP-t is, Gyulay kitérő választ adott: „Az átalakítással mindenképpen kombipályát hozunk létre. Ha megvannak a multi rázókövek, néhány kanyarban már csak a bukótereket kell kitágítani."
Whiting egyébként éppen szerdán járt Magyarországon, hogy elvégezze a Forma-1 előtt szokásos pályabejárást, és Gyulay szerint az infrastrukturális hiányosságok, illetve az agyonhasznált aszfalt ellenére sportszakmai szempontból kifejezetten jónak nevezte a Hungaroringet.
Szerdán meglepetésre kiszivárgott Forma-1 2016-os versenynaptárának tervezete, amelyben a Magyar Nagydíj augusztus 7-i dátummal szerepel, közvetlenül egy héttel az idén finanszírozási problémák miatt kieső, de jövőre várhatóan visszatérő németországi forduló után. Gyulay az Origo GPhírek-nek azt mondta, ez a Hungaroringet nem lepte meg, mivel aktívan lobbiztak, hogy a mogyoródi verseny visszakerüljön a régi helyére.
„A 2016-os naptárban már benne van a mi munkánk, (Gerstl) Péter munkája is" – állította. „Augusztus elejére akartunk kerülni, ami már jövőre megvalósul." Szerinte ez a nyugat-európai, elsősorban németországi iskolai szünetek és szabadságolások miatt előnyösebb dátum, mint a július végi. A Magyar Nagydíjat 2008-ig jellemzően augusztusban rendezték meg, 2011 óta azonban mindig júliusban került rá sor.
Eredetileg a Német Nagydíj is szerepelt a Forma-1 idei naptárában, de Bernie Ecclestone végül nem tudott megállapodni a Nürburgring új tulajdonosával, ezért a versenyt törölték. Mivel közvetlenül a Hungaroring előtt látta volna vendégül a mezőnyt, a legendás helyszín kiesése több német szurkolót vonzhat Magyarországra.
Ez kedvező fordulat lenne, mert a 2013-as rekord nézőszám után 2014-ben a négy nap alatt csaknem 80 ezerrel kevesebben látogattak ki a pályára a Magyar Nagydíj hétvégéjén. A jegyeladások egyelőre nem állnak sokkal jobban, mint egy éve ilyenkor, Gyulay az idén mégis népesebb közönséget vár, noha úgy véli, „sok függ a bajnokságtól is."
„Az elmúlt két-három-négy hét során indítottunk egy intenzív kampányt Németországban, köszönhetően annak, hogy világossá vált, ott nem lesz futam" – árulta el. „Nagyon rászálltunk a német piacra."
A napokban a Brit Nagydíjnak otthont adó Silverstone ügyvezető-igazgatója, Patrick Allen azzal az ötlettel állt elő, hogy a Forma-1-es pályák hozzanak létre egy szövetséget, mert szerinte egységesen fellépve könnyebben érvényesíthetnék az érdekeiket Bernie Ecclestone-nal szemben, aki még az olyan tradicionális helyszíneknek is könnyen hátat fordít, mint Monza, ha nem kapja meg az elvárt jogdíjat.
Gyulay nem tartja működőképesnek a tervet. „A silverstone-i pálya már sokszor próbálkozott ezzel" – mondta. „Azt gondolom, nekünk annyira jó a viszonyunk Ecclestone-nal, hogy olyasmit is el tudunk intézni a naptár vagy a szerződéshosszabbítás terén, amit mások talán nem. Én nem tartanám jó dolognak összefogni Ecclestone ellen, szerintem ez butaság."
A Hungaroring elnök-vezérigazgatója nem hisz benne, hogy egységes fellépéssel rá lehetne bírni Ecclestone-t a jogdíjak csökkentésére. „Ha egy európai pálya nem hajlandó kifizetni a jogdíjat, ő egyszerűen elviszi a versenyt Azerbajdzsánba" – utalt a Forma-1 nagyurának Monzával kapcsolatos fenyegetésére. „Amíg ő a főnök, nem hiszem, hogy ilyen formában lehet presszionálni."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!